واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علیرضا قربانی برای مستند «ایران» خواند
مجموعه مستند «ایران» که به تصویر کردن بخشهایی از تمدن و فرهنگ ایران زمین میپردازد، هماکنون به کارگردانی حمید مجتهدی و تهیهکنندگی حسین طاهری در حال تولید است. قسمتهای شیراز، مشهد و قم بخشهایی هستند که با موسیقی صادق چراغی در سالهای اخیر پخش شدهاند و بخش یزد و کرمان در حال حاضر در حال آماده شدن هستند.مجموعه مستند «ایران» در واقع ادامه بخشهایی از تصویربرداری مربوط به فعالیت سالهای پیش همین گروه به تهیهکنندگی حسین طاهری است.صادق چراغی آهنگساز این مجموعه فاخر درباره ساخت موسیقی مستند به خبرآنلاین میگوید: «با توجه به بناهای خشتی، کویر و فضاهای تاریخی بسیار متنوع که در یزد و کرمان موجود است، برای ساخت موسیقی این استانها سعی شده با فضاسازی سازهای کهن ایران زمین موسیقی در ارتباط قویتر با این فضاها باشد. وجود سازهایی چون سرنا، بالابان، قیچک باس و گروه سازهای کوبهای و آواها در این ارتباط به یاری دیگر صداهای گروه سازهای ایرانی آمدهاند.»چراغی در ادامه میافزاید: «با توجه به نیاز توامان به صداهایی قدیمی در کنار حالتهای مدرنتر نیاز به رنگ صداهای دیگر نیز احساس میشد تا به گستردگی بیشتری از تلفیق نواها دست یافت و همه اینها باعث شد از سهتار شش سیم (سهتار باس) نیز در این ارکستراسیون بهره گرفته شود و برای اولین بار این ساز در ارکستر حضور داشته و حتی سلو باشد. انگیزه استفاده غالب از ارکستر موسیقی ایرانی اصرار کارگردان بود و بیشتر به این موضوع وابسته است که در قسمتهای قبل این نوع ارکستر خیلی بیشتر از انواع دیگر صدادهی توانست مکمل تصاویرباشد.»او ادامه داد: «با توجه به محوریت موضوع ایران تصنیفی نیز دراینباره با اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی در دستگاه نوا آماده و اجرا شده که علیرضا قربانی اجرای هنرمندانه آن را عهده دار بودند. اجرای بخشهای آوایی نیز به عهده هنرمندانی چون علیرضا وکیلیمنش و هوروش خلیلی با محوریت اشعار فردوسی بوده است.»با توجه به بناهای خشتی، کویر و فضاهای تاریخی بسیار متنوع که در یزد و کرمان موجود است، برای ساخت موسیقی این استانها سعی شده با فضاسازی سازهای کهن ایران زمین موسیقی در ارتباط قویتر با این فضاها باشد. وجود سازهایی چون سرنا، بالابان، قیچک باس و گروه سازهای کوبهای و آواها در این ارتباط به یاری دیگر صداهای گروه سازهای ایرانی آمدهاندچراغی در ادامه به خبر میگوید: «البته بسیاری هنرمندان دیگر نیز برای به ثمر نشستن این برنامه به همکاری دعوت شده و میشوند. در حال حاضر در سیستم کم حوصله و عجول ایرانی آنچه به عنوان موسیقی فیلم رواج دارد نوعی موسیقی بیهویت است که به یاری دنیای سمپلها و یاری چند ساز آکوستیک بدون هیچ توجه به اصالت و مواردی از این قبیل اغلب در زمانی کوتاه آماده و با فیلم مونتاژ میشود و این رسم ناپسند مورد قبول بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان ساده پسند قرار گرفته.»او اظهار داشت: «اما خوشبختانه هم کارگردان و هم تهیهکننده در این مجموعه با دقت به این موضوع پرداختهاند و با نکتهسنجی به ساخت این مجموعه ادامه میدهند. از آنجا که آماده کردن موسیقی با گروه سازهای آکوستیک ایرانی امر زمانبر و نیازمند حوصله و صبر است، همزمان با کار تصویربرداران کار ساخت و تولید موسیقی نیز به موازات در حال انجام و پیشروی است.»این آهنگساز ادامه داد: «موسیقی مجموعه مستند «ایران» از مجموعه فعالیتهای گروه موسیقی ایل است که از ابتدای سال 1389 تا مرداد ماه امسال تولید و اجرا شد.»نوشته : سپیده سعیدیتنظیم برای تبیان: مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]