تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842532394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خصلت تاریخی گزاره ها


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرور مجموعه داستان بازمانده نوشته مریم دلباریخصلت تاریخی گزاره ها
بازمانده
مجموعه «بازمانده» از 10 داستان کوتاه تشکیل شده  است. به ویژگی مشترک داستان ها اشاره می کنیم.1- هر 10 داستان به وجه درونی شخصیت ها توجه دارند و از نظر نحوه برخورد با مسائل انسانی، روانشناختی هستند در آنها به ژرفای روان شخصیت ها با توجه به محیط اجتماعی شان و همچنین مشکلات انسان امروز در موقعیت جغرافیایی خاصی توجه شده است؛ به گونه ای که خواننده می تواند از طریق تعمق در جهان داستان ها به رابطه دیالکتیکی این موقعیت و فردیت شخصیت ها پی ببرد. از طرفی برای بیان اندیشه های شخصیت ها عمدتا از شگرد گفتار درونی استفاده شده است. این ویژگی ها داستان ها را در گروه داستان های واقع گرای مدرن قرار داده است. 2- دیدگاه: جز داستان «زوار» که دیدگاه آن ذهنیت مرکزی است، دیدگاه همه داستان ها اول شخص است. به خصوص آنکه در دو داستان آخر یعنی «تشدید» و «نقطه» از راوی مرکب اول شخص استفاده شده است و هر کدام سه راوی اول شخص دارند که از منظری جداگانه به مساله داستان پرداخته اند. انتخاب این دیدگاه که در میان زنان داستان نویس ایرانی به شدت رواج دارد نشان دهنده دغدغه آنها برای ترسیم ذهنیت زنان و دشواری های زندگی فردی و اجتماعی آنان است. در عین حال این دیدگاه نشان می دهد که نویسنده، آن جایگاه حقیقت دانی را برای راوی ها قائل نشده است و می داند که در جهان امروز هر ذهنی در مواجهه با واقعیت (چه داستانی و چه غیرداستانی) محدودیت خاص خود را دارد.  3- بیگانه سازی از راوی ها: نویسنده در سه داستان از راوی ها نامتعارف بهره گرفته است. در داستان «بازمانده»، راوی نامه است. در بخش اول داستان «تشدید»، راوی علامت دستوری تشدید است و در بخش دوم راوی عروسک است. در داستان «نقطه» هم راوی تابوت است. البته در این داستان ها ذهن فرضی راوی ها وجهی کاملاً رمانتیک دارد وبه جای ایجاد توهم از ذهنیتی غیرانسانی یا انسان زدایی شده در آنها، به هر کدام دیدگاهی انسانی بخشیده شده است. به خصوص آنکه اطلاعات آنها از رخدادها و شخصیت ها مانند انسان های عادی است و هیچ محدودیتی ندارند. همچنین عواطف و احساساتی انسانی دارند و این بار راوی نامتعارف در داستان مدرن تفاوت دارد و بیشتر دنباله رو سنت قصه گویی و حکایت گری ماست. 4-اندیشه های اجتماعی: در اغلب داستان ها مضامین اجتماعی هستند و مشکلات زیستی در شهرهای ساحلی جنوب را بازتاب می دهند. حتی آنجا که راوی ها به ظاهر دغدغه فردی دارند، باز در خدمت جمع قرار می گیرند و راوی جمع و اندیشه های جمعی هستند. 5- تقابل های مرکزی: تقابل های مرکزی داستان ها تقابل مرگ- زندگی، جنگ- صلح، انتظار- عدم انتظار و رنج- بی رنجی است. در مورد تقابل اول باید گفت این تقابل ریشه ای فرهنگی دارد. به این معنا که از قرن ها قبل تحت تآثیر گفتمان قدرت، نزد ما ایرانیان مرگ ارزشی بیش از زندگی یافته است و در بن مایه های تقدیس مرگ و مرگ خواهی متبلور شده است. به همین دلیل در نهایت، نخ این تقابل در اغلب داستان ها در می رود و مرزی میان دو وجه تقابل باقی نمی ماند. اما این در رفتن نخ، درست نقطه مقابل در رفتن نخ تقابل ها در اندیشه پساساختگرایی است و از نظر فلسفی ماهیتی غیر دموکراتیک دارد، تا یک بار دیگر نشان دهد که نمی توان بر گزاره ها تکیه کرد. تقابل دوم اما در این داستان ها اشاره به پس زمینه یا بستر رویدادها دارد و عامل بروز بسیاری از مشکلات در زندگی شخصیت هاست. تقابل سوم نشان دهنده تقابل غیبت و حضور نیز هست. زندگی شخصیت های زن داستان ها عاملی است که باعث می شود انتظار وجه اصلی زندگی شان بشود. مردان غایب و زندگی تهی بی «دیگری» برای زنان حاضر. تقابل چهارم که دیرپاتر است و در جوامع توسعه نیافته بعید است به این زودی نخش در برود عامل اقتصادی دارد و فقری را نشان می دهد که بر جهان داستانی شخصیت ها حاکم است.  حال بر دو داستان از این مجموعه تامل می کنیم. اولین داستان حلقه تاریک چاه نام دارد. داستان سعی شده است فرازمانی- فرامکانی شود و جامعه ای اسطوره ای را نشان دهد که باورها در آن حول مداری بسته می چرخند و فقط یک فرد تعیین کننده درستی و نادرستی اعمال انسان هاست و همو میزان جرم و مکافات هر کس را در جزیره تعیین می کند. راوی زنی است که از نظر باور جمعی جزیره نابهنجار است. او عاشق پسری است که مادر او هم نابهنجار است. وضعیت مالی هر دو خانواده خوب نیست و همین عامل ازدواج اجباری راوی می شود. لحظه روایت زمانی است که راوی را به  خاطر گم کردن حلقه اش در چاهی انداخته اند و هر یک از اهالی باید سنگی در چاه بیندازند، جالب اینجاست که شخصیت مرد داستان منفعل است و برای حل مشکل هیچ کاری نمی کند و یکی از زنان داستان یعنی مادر اوست که برای نجات راوی اقدام می کند. مرور گذشته راوی کاملاً با موقعیت او همخوان است و تصنعی نیست. او در چاه تنها و بیکار است، پس طبیعی است که به مرور گذشته بپردازد. تفکر داستان در واقع نقد اندیشه گفتمان غالب درباره جایگاه زن و چگونگی رفتارهای اوست. در این داستان از سیب برای نشان دادن نماد ازلی گناه استفاده شده است. به همین خاطر ضرباهنگ داستان تکرار عبارت « دور کردن گناه از جزیره» است. داستان بعد «بازمانده» نام دارد. راوی آن نامه ای است که مردی خطاب به زنی هنگام وقوع جنگ نوشته است. اینک 10 سال از آن زمان گذشته. زن ازدواج کرده است و به خانه ای برگشته که جنگ آن را ویران کرده است. نامه که کنشگر است و فکر و احساسات دارد، برای اجرای ماموریتش تاکنون خود را زیر قاب پنجره پنهان کرده است. زن نامه را می بیند و می خواند، اما موقعیت جدید و زمان نابود شده باعث می شود که نامه را پاره کند. نکته جالب داستان این است که خواننده نمی تواند زن را برای این کنش فاقد احساس محکوم کند و با او احساس همدلی می کند و می فهمد که او با چه رنجی مجبور به این کار شده است. از همین روست که در داستان گفته شده است که او «با اندوه نامه را پاره می کند» و شب هم خوابش نمی برد. محمدرضا گودرزیتهیه و تنظیم: بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن