تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820997418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مافيايي پشت قضيه افزايش قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي و تعطيلي آنها بوده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۳ (۱۱:۱ق.ظ)
نحوه قيمت گذاري خوراک گاز واحدهاي پتروشيمي؛ مافيايي پشت قضيه افزايش قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي و تعطيلي آنها بوده است؟ گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، به دنبال تاکيد رئيس مجلس شوراي اسلامي و به منظور بررسي لايحه 55 ماده تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت طي تعطيلات تابستاني مجلس، اعضاي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات بررسي اين لايحه را به اتمام رساندند.
در همين خصوص با غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و نماينده مردم رشت در خانه ملت درخصوص بخش هاي نفتي اين لايحه گفت و گويي کوتاه را انجام داده ايم که به شرح زير است:

لايحه تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به پايان رسيد، مهمرين بخش هاي اين لايحه چه مواردي بود؟
در تامين روابط مالي و چگونگي تسويه حساب مابين خزانه دولت و وزارت نفت از طريق شرکت هاي تابعه زيربط معادل سهمي که در قوانين بودجه سنواتي تعيين مي شود، تاکيد و تصويب شد.
از اين رو دولت بايد از ارزش صنعت نفت اعم از تمامي محصولات نفتي صادراتي و مبالغ حاصل از فروش نفت داخلي تحت عنوان سهم شرکت بابت کليه مصارف هزينه و سرمايه اي شرکت قلمداد شود ؛ همچنين بازپرداخت بدهي و تعهدات شامل تعهدات سرمايه اي و بيع متقابل و جبران خسارت زيست محيطي و آلودگي هاي ناشي از فعاليت هاي نفتي و هزينه‌هاي صادرات با احتساب هزينه حمل و بيمه "سيف" تعيين مي شود ؛ البته لازم به ذکر است که اين سيف، از پرداخت ماليات و تقسيم سود سهام دولت معاف است.

آيا درخصوص شرکت هاي نفتي و گازي نيز تصميم گيري شد؟
شرکت ملي نفت ايران بايد موافقت نامه‌هاي طرح هاي سرمايه اي خود را از محل سهم خود ازساير منابع را با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور مبادله کند.
شرکت گاز ايران نيز بايد مبالغ از منابع حاصل از فروش گاز طبيعي در داخل کشور و صادرات را با کسر هزينه واردات و سهم شرکت ملي نفت ايران بابت گاز که هر ساله موجب قوانين بودجه سنواتي معيين مي شود را در راستاي اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها به خزانه داري کل کشور واريز کنند.

اين قيمت ها چگونه تشريح و توضيح داده مي شود؟
براساس بند يک اين ماده، قيمت نفت صادراتي از مبادي اوليه يا عرضه شده در بورس به ترتيب قيمت معاملاتي يک بشکه نفت صادراتي از مبادي اوليه در هر محموله و قيمت نفت صادراتي عرضه شده در بورس متوسط قيمت صادراتي از مبادي اوليه در يک ماه شمسي است و همچنين براي نفت تحويلي به پالايشگاههاي داخلي و مجتمع هاي پتروشيمي اعم از دولتي و خصوصي 95 درصد متوسط بهاي محموله هاي صادراتي نفت مشابه در هر ماه شمسي است.
البته بر اساس بند دو اين ماده تا زماني که دولت براي مصرف فرآورده هاي نفتي در داخل کشور قيمت تکليفي تعيين مي کند براي تسويه حساب بين دولت و شرکت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي ايران قيمت هر بشکه نفت (نفت خام و ميعانات گازي) تحويلي به پالايشگاههاي داخلي در هر سال برابر با رقمي خواهد بود که به پيشنهاد کارگروهي متشکل از وزارت خانه هاي نفت و امور اقتصادي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با رعايت قانون هدفمند کردن يارانه ها مصوب سال 88 به تصويب هيات وزيران مي رسد و اجازه داده مي شود ما به التفاوت اين رقم با قيمت مذکور جزو 1 بند الف به صورت حسابداري در دفاتر خزانه داري کل کشور طبق آئين نامه اجرايي اين ماده تسويه شود.

وضعيت قيمت پايه خوراک گاز واحدهاي پتروشيمي به شکلي معين شد؟
بر اساس بند "ب" اين ماده قيمت پايه خوراک گاز واحدهاي پتروشيمي از سال 1395 به بعد مطابق قانون بودجه سال 1393 به همراه تغييرات قيمت آن در ابتداي هر سال براساس قيمت محاسباتي نفت مندرج در بودجه سنواتي تعيين مي شود. عدم اجراي اين بند در حکم تصرف غيرقانوني در وجوه و اموال دولتي است.
بررسي موضوع رابطه مالي شرکت ملي نفت با دولت و نحوه قيمت گذاري خوراک گاز واحدهاي پتروشيمي پر مباحثه ترين موضوعات در جريان رسيدگي به لايحه تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت بود که پيش بيني مي شود در صحن علني نيز وقت زيادي را به خود اختصاص دهد.
نمايندگان حاضر در جلسه عنوان مي کردند که مافيايي پشت قضيه افزايش قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي در سال 93 بود که البته همين امرباعث تعطيلي بسياري از واحدهاي پتروشيمي در حوزه انتخابيه شان شده است.
ساير مباحث اين گفت و گو در بخش هاي بعدي ارائه مي شود.

گفت و گو از احمدکريمي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن