تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798764439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش چمران به انتخاب شهردار توسط مردم


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: واکنش چمران به انتخاب شهردار توسط مردم
رئیس شورای عالی استانها با اشاره به طرح دوباره موضوع انتخاب شهردار توسط مردم از سوی مقامات دولتی، گفت: در این سالها تنها از اختیارات شوراها کاسته شده و در قاتون دوم و سوم توسعه اختیارات شوراها بیش از حالا بود. به تازگی دوباره موضوع انتخاب شهردار توسط مردم از سوی دولت مطرح شده که این موضوع باعث بی اثر شدن شوراها می شود.
آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران در نخستین اجرای مدیریت یکپارچه شهری و شوراها که صبح امروز با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه احکامی پیش‌بینی شود که شاهد ارتقای شوراها باشیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های دوم، سوم و چهارم مسائل و مواردی بود که باعث ارتقای جایگاه شوراها شد گفت: اما در آخرین برنامه  بخشی از مسائلی که باعث ارتقای جایگاه شوراها می‌شد حذف شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مبنای کار شورایاران، قرآن مجید- روایات ائمه اطهار و سنت پیامبر و همچنین قوانین و مقررات کشورمان است و تمامی این موارد پشتوانه‌های محکمی برای فعالیت شوراها است.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به دستور و فرمان حضرت امام خمینی (ره) و شکل‌گیری شوراها گفت: اگر همین فرمان چند خطی مدنظر قرار گیرد قطعا همه مشکلات شورایاران برطرف خواهد شد.

چمران با بیان اینکه در قانون اساسی و در بندهای مختلف به شوراها و ارتقای آنها تاکید شده است، گفت: فصل ششم، هفتم و همچنین اصول 101 تا 106 جایگاه شوراها را مشخص کرده‌ است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در سالهای گذشته و به تناوب اصلاحاتی بر روی قانون شوراها صورت گرفته است بطوریکه در سالهای 75، 82، 84 و همچنین در سال 92 اصلاحاتی بر قوانین و مقررات شوراها صورت گرفته است به طوری که برخی از این اصلاحات از طریق مجلس و برخی دیگر با ارائه لایحه از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس انجام شده است.

وی با انتقاد از ارتقای جایگاه شوراها در سالهای اخیر گفت: متاسفانه هرچقدر به جلو حرکت کرده‌ایم انتظار مردم و شوراها از جایگاه و ارتقای شوراها کمتر شده و در واقع از قدرت پارلمانهای محلی کاسته شده است.

چمران ادامه داد: هم‌اکنون زمزمه‌ای شنیده می‌شود که در دولت یازدهم طرحی آماده شده که قرار است شهردار مستقیم انتخاب شود و این اختیار را از شوراها سلب کنند.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها تصریح کرد: شوراها باید دو نوع مطالبات را در مقابل خود قرار دهند که بخشی از این مطالبات مربوط به مردم و انتظاراتشان از شوراها جهت فراهم کردن بستری مناسب‌تر برای زندگی است و بخش دیگری از این مطالبات مربوط به فرمایشات مقام معظم رهبری و انتظار ایشان از شوراها است.

وی افزود: شفافیت و سهولت دسترسی آسان برای مردم از جمله انتظارات درخواست شده از سوی هموطنان در شهرها و روستاها است ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز مطالباتی از شوراها دارند که از آن جمله می‌توان به هویت شهری و همچنین سبک زندگی اشاره کرد .

چمران گفت: متاسفانه برخی از طرح‌ها و لوایح فعالیت شوراها را به چالش کشیدند که امیدواریم این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس و دولتمردان قرار گیرد.

وی ادامه داد: مردم از نمایندگانشان در شوراها انتظار دارند که به موضوعات شهری بپردازند و این در حالی است که انتخاب شهردار یکی از وظایف و اختیارات شوراها محسوب می‌شود.

چمران با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید به امور و سیاستهای کلان کشور بپردازند، گفت: باید سیاست‌های محلی و شهری به شورایاری سپرده شود.

وی با بیان اینکه در اصل 102 قانون اساسی استانداران، بخشداران و فرمانداران موظف هستند مصوبات قانونی شوراها را به مرحله اجرا بگذارند، گفت: متاسفانه در برخی از مواقع شاهد هستیم که این اتفاق صورت نمی‌گیرد و در واقع این امر مغایر با قانون اساسی است.

چمران در پایان گفت: شورایاران وظایف سنگینی را به دوش می کشند و در واقع بار سنگینی را از دوش دولت برداشته‌اند.

در این همایش، رضا تقی‌پور عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیته مدیریت شهری از ابتدا در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد، گفت: با توجه به اتفاقاتی که امروز در کشور ما افتاده و رویکرد مقام معظم رهبری و تاکید بر پیاده‌سازی اصل 44 و حرکت به طرف اقتصاد و دانش بنیان قطعا مدیریت‌های شهری و شوراها جایگاه اساسی را در تحقق این امر دارند.

وی افزود: با توجه به گذشت 14 سال از عمر شوراها، نیاز به بازنگری در فرآیندها مربوط به شوراها از نگاه مدیریت شهری است.

عضو شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد که در کنار مجلس شورای اسلامی، شوراها بتوانند رویکرد جدیدی را در این حوزه و برای حل چالش‌هایی که در گذشته در این حوزه روبرو بوده‌اند، ارائه کنند.

رئیس کمیته مدیریت شهری و امور شوراها و دبیر اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها بیان داشت: این اجلاس تلاش دارد زمینه‌های تحول در حوزه مدیریت شهری و ارتباط بین مردم و شوراها و سایر ارکان مدیریت شهری را افزایش دهد.

تقی‌پور با اشاره به اینکه در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها 5 محور مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت:‌بررسی جایگاه حقوقی و قانونی شوراها و تبیین راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه شهری - توسعه پایگاه شهری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی - هویت بخشی به شهرها مبتنی بر معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی - جامعه شناسی شهری و روستایی (فرصت‌ها و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی پیشروی مدیریت شهری) و سلامت و محیط زیست شهری از جمله محورهای درنظر گرفته در این اجلاس محسوب می‌شوند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور در اولین اجلاس «مدیریت یکپارچه شهری و شوراها» اظهار داشت: زمان برگزاری این اجلاس زمان خوبی است چراکه از یک طرف دولت جدید کار خود را شروع کرده و تیم آقای روحانی تازه نفس است که قصد دارند برنامه‌های خوبی را در کشور اجرا کنند و از طرف دیگر برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در حال تبیین است.

وی افزود: از سوی دیگر مجموعه مشکلات شوراها به نقطه‌ای رسیده که باید برای آن تعیین تکلیف کرد که قطعا برگزاری این همایش موثر خواهد بود و نتیجه آن در برنامه توسعه ششم دیده خواهد شد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه برای مدیریت یکپارچه شهری نباید تنها به این اجلاس بسنده کرد گفت: دوستان باید در شهرها جلسات مختلفی بگذارند تا ما بتوانیم از تمامی نظرات استفاده کنیم که اگر دولت در آستانه شروع کارش به تصمیمی برای شوراها برسد می‌تواند تا 4 سال آینده آن را پیگیری کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پیرامون فلسفه اصلی شوراها گفت: ما باید بررسی کنیم که انتظارها از شوراها چیست و رسالت شوراها و فلسفه مدیریت شهری چه باید باشد و آیا اینکه شوراها تکرار دولت هستند یا مکمل آن که قطعا بررسی آن بررسی این موضوع از پراکندگی دیدگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سرآغاز یک تحول بزرگ در تفکر بشر در اداره جوامع بوده است گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی دین و مردم را مقابل هم قرار می‌دادند. همین اروپای امروز نیز در چند قرن متمادی در قرون وسطی به نام دین جنایات بزرگی را در تاریخ اروپا انجام داده است و از طرفی دیگر از مردم علیه دین استفاده کرده است اما اسلام دست دین و مردم را به هم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ثمره یک فلسفه بزرگ سیاسی در اداره جوامع اسلامی است و اساس اعتقاد اسلامی ما این است که دین و مردم با هم هستند و دلیلی ندارد مخلوق خدا و دین خدا مقابل هم قرار گیرند.

وی با اشاره به سخنان کسینجر که گفته بود جمهوری اسلامی به دنبال امپراطوری است، گفت: کسینجر گفته است که غرب نباید مسئله اوکراین را جدی بگیرد و عنوان کرده است که داعش نیز جنبه راهبردی ندارد بلکه غرب باید سراغ ایران برود چراکه آن خطر اصلی است و مراقب ایران باشند چراکه آنان به دنبال امپراطوری هستند.

رضایی تصریح کرد: در اوج جنگ سردی که در غرب شروع شده است و حوادث تلخی که در سوریه و عراق شکل گرفته است کسینجر انگشت اشاره خود را به جمهوری اسالمی می‌گیرد که مردم آن در انتخابات حضور فعال دارند این خباثتی است که در بعضی دولتمردان غرب علیه اسلام و جمهوری اسلامی وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی به دنبال تمدن است و نه امپراطوری، گفت: ما علنا می‌گوییم که جمهوری اسلامی به دنبال یک تمدن نوین پیشرفته ایرانی اسلامی در منطقه است و تاریخ هم نشان داده هر تمدنی که در ایران شکل گرفته هم به منطقه و هم به جهان کمک کرده است.

وی با اشاره به کمک‌های علمی تمدن اسلامی به غرب گفت: اساس پزشکی، فیزیک، نجوم و علومی که در غرب جریان دارد از دل مسلمانان ایران برخاسته است. شما (غرب) مدیون ما هستید.

رضایی تاکید کرد: حال این تمدنی که ما به دنبال آن هستیم از شهرها و روستاهای ما برمی‌خیزد و تا زمانی که شهر و روستاهای ما توسعه پیدا نکند به تمدن نوین اسلامی نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی نظام شهری ما را به هم ریخته بودند، گفت: فاجعه بزرگی که تا قبل از انقلاب اسلامی برای ما درست کرده بودند این بود که نظام شهری ما را بهم ریختند و چند شهر ایران را متمرکز کردند و از دولت رضاشاه و از 80 سال پیش کاری کردند که عشایر ما به روستا و روستاییان به شهر و شهریان به شهرهای بزرگ منتقل شوند که به جای حرکت مرکز به روستاها این جریان معکوس را برای ما به وجود آوردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنچه که باید انجام شود این است که ثروت از خارج کشور به تهران و از آن طریق به شهرها و روستاها برود این در حالی است که ثروت مادی ما وضعیت معکوسی دارد که نیازمند یک تحول اساسی است.

رضایی با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم باید نظام شهریمان را درست کنیم گفت: ما نباید صرفا به خانه‌سازی توجه کنیم چراکه وضعیت امروز ما نتیجه همین توجه است.

وی با بیان اینکه نظام شهری ما ظرفیت شهرها را مشخص می‌کند گفت: بر همین اساس توسعه شهری و ساخت شهرهای جدید موضوع نظام شهری است و البته شهرسازی نیز خود دارای قانون خاص است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که بعد از تجربه مدیریت اداره شهرها به نقطه‌ای برسیم که آن را در سیاستهای کلان مدیریت شهری وارد کنیم و پس از تصویب آن، مبنای قانون‌گذاری برای اداره شهرها بشود.



تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن