تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836886058
نویسنده ای که جرأت کرد به رژیم شاه بگوید «ته شب»
واضح آرشیو وب فارسی:الف: نویسنده ای که جرأت کرد به رژیم شاه بگوید «ته شب»
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۱
یک نویسنده ۲۲ ساله در اوج اقتدار رژیم سابق، با نخستین داستان کوتاهش، علنا و با جرأت تمام اعلام کرد اوضاع حاکم بر جامعه در وضعیت سیاهی مطلق و «ته شب» است.به گزارش الفِ کتاب، به نقل از ایسنا، براساس نقد و بررسی باقر رجبعلی در کتاب منتشرنشده «آنتولوژی اولین داستانهای نویسندگان ایران»، داستان کوتاه «ته شب» نخستین اثر چاپشده محمود دولتآبادی است که در سال ۱۳۴۱ در بولتن – مجله «آناهیتا»ی مصطفی اسکویی به همت سعید سلطانپور منتشر شد و غوغایی پنهانی برانگیخت. در این داستان، دولتآبادی با «خشم پنهان اما مهارشده» و با جسارت و شهامت خاصی که شرط وجودی یک نویسنده واقعی است، عنوان کرد که فضای جامعه در وضعیت «ته شب» و اعماق سیاهی قرار دارد و باید برای آن فکری کرد، همانطور که شخصیت اول این داستان هم برای وضعیت سیاه خانوادهای که به دیدارشان رفته است (و نماد مردم جامعه مورد بحث هستند)، فکرهایی در سر میپروراند و میخواهد برایشان چارهای بیندیشد.
این فریاد از سر درد، نشاندهنده وفاداری و معرفت نویسنده جوان به مصائب و مضایق مردم روزگار خود، و بیانکننده ذات جسور و سر نترس او در مقابل یک رژیم تا دندان مسلح صددرصد امنیتی بود:«... در و دیوار انگار مرده بودند و خوابی ابدی روی آسمانشان جاری بود... محله فقرزده بود. فقر همیشه و در هر کجا سایه افکنده باشد به خوبی احساس میشود. بوی فقر حتی از شکافهای ریز دیوارها و درِ خانهها بیرون میخزد، قاطی هوای خارج میشود و دماغ آدمی را پر میکند. فقر، این پدیده نکبتزا همیشه در خموش و سکوت شبهای سرد بیشتر خودنمایی دارد... کریم مانند یک شبح، در سکوتی خسته و بیجان ایستاده و در گذشته مینگریست. با خود میاندیشید قواره این منزل باید متعلق به دوره قاجار باشد. خالی از آدم بودن آن را حمل بر نزاع بازماندگان آن سلسله کرد...»در این داستان حدود پنجهزارکلمهیی نویسنده برخاسته از اعماق، یک رئالیست تمامعیار جلوه کرد، بدون آنکه خود را در دام ناتورالیسم چوبک و هیچانگاری هدایت (ادبیات روشنفکری رایج زمانهاش) اسیر کرده باشد. منش و روش او در این راه پرخطر، نگاه صددرصدی و بدون اما و اگر در طرفداری از مردم اعماق بود. او حتی این سخن بسیار عمیق و پرمعنی «کامو» را سرلوحه کار خود قرار نداد که «همواره در درون بشر، ستودنیها بیش از تحقیرکردنیهاست»، زیرا معتقد بود مردم سرتاپا قابل احترام و ستودنیاند و نباید زمینهای فراهم کرد که خیانتشان مجال ظهور و ترکتازی بیابد و شامل تحقیر مورد نظر کامو (حتی در آن درصد کمتر از ستودنیها) بشود.او با نخستین داستان ابتدایی اما قابل قبولش نشان داد که از همان آغاز حرکت، به نگاه ژرفی که لازمه ورود به لابیرنت زندگی است مجهز است. با این پشتوانه قوی، خیمه داستاننویسی متعهدانهای در هنگامه سلطه ادبیات نیهیلیستی فضای روشنفکری، و شبه ادبیات سانتیمانتال در میان عامه تحت سلطه، برافراشته شد و دولتآبادی چراغی برافروخت که روشناییاش بعدها در داستانها و رمانهای او به مثابه خورشیدی تابان، فراراه عاشقان ادبیات متعهد قرار گرفت.داستان کوتاه «ته شب» بهویژه در مفاهیم درونی خود، نشان داد نویسندهای از پایین، همراه با نگاهی ذاتی و طبیعی به بالا، علیه ظلم و بیعدالتی برخاسته تا مدافع بیمحابای زبانهای بسته و دستهای پینهبسته شود:«... کریم مانند یک شبح، در سکوتی خسته و بیجان ایستاده و در گذشته مینگریست... او بود و گذشته و آسمان که مثل خدا پابرجا بود. خدایی که میشد او را دید و از دیدنش لذت برد. او را شاهد گرفت و به ثباتش ایمان داشت. خدایی که همیشه استوار و مهربان بر فراز ایستاده، با چشمانی مثل الماس به ما مینگرد و زمین در زیر نگاههایش غلت میزند...»این جوان زخمدیده و آماده انفجار، میخواهد مفری برای اندیشه و عمل بیابد:«... در آن شب اندوهی خفه و درهم فشرده روی جانش سنگینی میکرد... اندوهی که رنگی از نفرت به آن نشسته بود... خودش را در پالتو بلند و سیاهی پوشانده بود، پشتش را قوز کرده، سرش پایین بود و پاهایش آهسته بدنش را به جلو میبردند...»قلم نویسنده برای توصیف وضعیت ظاهری و روحی کریم اینجا متاثر از صادق هدایت و داستان «تاریکخانه» اوست، اما عملی که انجام میگیرد و سرنوشتی که برای کریم رقم زده میشود، زمین تا آسمان با سرنوشت مرد پالتوپوش داستان صادق هدایت فرق دارد. شخصیت آن داستان با گریز از مردم و خزیدن در لاک تنهایی غیرمتعارف به پایان میرسد، اما جوان داستان دولتآبادی با پیوستن به مردم و «حال و آینده» و «به همه چیز»، آرزوی ساخت دنیایی دیگر را در سر میپروراند.او همچنان که به پدر بیمار و در رنج خود فکر میکند، راهی مقصدی نامعلوم است تا:«... صدایی بشنود، صدایی که نمودار حیات انسانی باشد. صدایی که او را به سوی خود بکشد و با او حرف بزند. صدایی که او را از خود بیرون بکشد... بتواند با او حرف بزند، برایش درد دل کند، از گذشته بگوید، راجع به مردم گفتوگو کند...»در این فضای فقرزده غارتشده که همه چیز انسانها ربوده شده:«... تنها یک چیز را در صورتی که صاحبش آن را شناخته و به اهمیتش آگاه باشد نمیتوان ربود و یا به نحوی غارتش کرد. آن اندیشه است، زیرا اندیشه بدون اراده انسانی در خارج از وجود صاحبش نمیتواند باشد. اندیشگری را نیز نمیتوان گناه شمرد و خنثی کرد. کریم نیز در پناه همین قانون به درونش پناه میبرد، درونی که انباری از نارضایی شده بود. ولی آیا ممکن است که آدم همیشه در خودش و با اندیشهاش زندگی کند؟ از آن تغذیه کند، با آن بازی کند، عشق بورزد، کینهتوزی کند و از تصرف دیگران مصونش بدارد؟اگر هم چنین باشد، آخر از همه، آن وقت چه کارش میکند؟ در چه موردی از آن استفاده میکند؟ مگر نه اینکه برای به کار گرفتن و بهرهگیری از آن باید جریانش را به خارج مربوط سازد؟ و آن وقت آن خارج کجا خواهد بود؟...»و این یعنی مجوز ورود به خارج از خود و خارج از محدوده زندگی خود. همین حس است که کریم را با وجود لزوم مراقبت لحظه به لحظه از پدر بیمار، وامیدارد به خانهای در اعماق وارد شود، بدون آنکه با آن آشنا باشد و یا او را بشناسند، حتی بدون طلاع قبلی و بدون هیچ برنامه از پیش اعلامشدهای. فقط حس و اندیشه، روشی که در دورههایی از تاریخ این مملکت، هیچ شکی را برنمیتافت و هر مبارزی، خود را در این موارد، محق مطلق میپنداشت، همچون استدلال قاطع و قلبی کریم برای پیرمرد بیمار و همسر او:«... در آدمهایی نظیر ما یه چیزی هست که به همدیگر نزدیکمون میکند و ما هر وقت اونو میشناسیم در هر کجا که باشیم بدون واهمه به هم نزدیک میشیم...»پیرمرد رنجور و همسرش، همین دلیل را برای ورود نابهنگام غریبه به خانهشان کافی دانستهاند (گرچه همدلی بعد از این معارفه را باور ندارند مخصوصا پیرمرد)، اما برای کریم، همان ظاهر نابسامان و متلاشی خانه و اهالیاش، بسنده است برای آنکه پیرمرد را نیز همچون پدر خود بداند و اندیشه ملاقات او را نیز، همچون ملاقات پدرش در بیمارستان به برنامههای موظف خود بیفزاید. اما پیرمرد که فولاد آبدیده است و سرد و گرم روزگار چشیده، و احتمالا زخمخورده و ناکاممانده هم هست، دست یاریکننده را پس میزند. کریم برای پیوند خود با آنان، استدلال درونی دارد و برای همین، میگوید: «... خواه شما جواب من را بدین خواه ندین من فردا میام...»پیرمرد سرش را توی لاکش فرومیبرد و:«در روی پاشنه چرخید و کریم زمین کوچه را زیر قدمهای خود یافت. هوا سبکتر شده بود و ماه به سوی کرانههای زمین شنا میکرد. ستارهها خلوت کرده بودند و آسمان به رنگ دریا درآمده بود. مهتاب از بدنه دیوارها برچیده شده و به آسمان گریخته بود و چند خروس تک به تک بر بامهای محله بانگ میزدند و تاکسیها و موتورهای سهچرخهای در خیابانها به راه افتاده بودند و در انتهای کوچه، آن سوی خیابان در ماورای خانهها افق شرق به رنگ مس درآمده بود و شهر منتظر زیر تراوش خورشید رنگ میگرفت...»یعنی مددکار، برای مسیر حقی که برگزیده نیازی به اجازه از مددجو ندارد و باید هر طور صلاح میداند عمل کند و بدین ترتیب اولین داستان نویسنده جوانی که میخواهد توفانی در ادبیات داستانی ایران به پا کند، به پایان میرسد و رسالتی برای روشنگری نضج میگیرد. از توصیفهای زائد و فراوان راوی همهچیزدان، تا صحبت درباره داستایفسکی و اظهارنظر درباره دوره قاجار و حرفهای فلسفی و روانشناسانهای که به نقل از فکر کریم بیان میشود، درمیگذریم زیرا نویسندهاش بلافاصله بعد از این، بر اثر پیگیریهای مداوم و دود چراغ خوردنهای افسانهیی، حماسههایی آفرید که تاریخ داستاننویسی ایران، همچون آنها را ندیده و به ضرس قاطع باید گفت هرگز هم نخواهد دید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
کدام نویسنده جرأت کرد بگوید «ته شب»؟
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۱ یک نویسنده 22 ساله در اوج اقتدار رژیم سابق با نخستین داستان کوتاهش علنا و با جرأت تمام اعلام کرد اوضاع حاکم بر جامعه در وضعیت سیاهی مطلق و ته شب است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا براساس نقد و بررسی باقر رجبعلی در کتاب منتشرنشده آقيام 17 شهريور بيانگر عزم مردم براي سرنگوني رژيم شاهنشاهي بود
۱۴ شهريور ۱۳۹۳ ۱۹ ۱۸ب ظ امام جمعه خرم آباد قيام 17 شهريور بيانگر عزم مردم براي سرنگوني رژيم شاهنشاهي بود نماينده وليفقيه در استان و امام جمعه خرمآباد گفت قيام 17 شهريور بيانگر عزم مردم براي سرنگوني رژيم شاهنشاهي بود به گزارش خبرگزاري موج از لرستان حجتالاسلام والمسلمين سيدحادثه حمله به مدرسه فیضیه منشاء انقلاب اسلامی بود/ جزئیات حمله رژیم شاه به طلاب و مردم
استانها مرکز قم حجتالاسلام نظری منفرد حادثه حمله به مدرسه فیضیه منشاء انقلاب اسلامی بود جزئیات حمله رژیم شاه به طلاب و مردم قم - خبرگزاری مهر استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حادثه حمله به مدرسه فیضیه منشاء و جرقهای برای آغاز انقلاب اسلامی بود افزود انقلاب اسلامی در حدر حمایت از کودکان غزه صورت گرفت تجمع پرشور کودکان کرمانشاهی و اعلام انزجار از رژیم کودککش اسرائیل
در حمایت از کودکان غزه صورت گرفتتجمع پرشور کودکان کرمانشاهی و اعلام انزجار از رژیم کودککش اسرائیلتجمع پرشور کودکان کرمانشاهی در حمایت از کودکان غزه و اعلام انزجار از رژیم کودککش اسرائیل برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه تجمع کودکان مهدهای کودک شهر کرمانشاه پیش از ظآمریکا شریک اصلی رژیم صهیونیستی در کودک کشی مردم غزه است
استاد حوزه علمیه بابل آمریکا شریک اصلی رژیم صهیونیستی در کودک کشی مردم غزه است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل آمریکا را شریک اصلی رژیم صهیونیستی در کودک کشی وحشیانه علیه فلسطینیان بیان و گفت آمریکا باید در برابر وجدان های بیدار جهان پاسخگو باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاریمخالفت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی با آتشبس
مخالفت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی با آتشبس وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی با طرح آتشبس با حماس مخالفت کرد به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت اعضای کابینه رژیم صهیونیستی دقایقی پیش در جریان آتشبس و مفاد توافقنقش مسیحیان صهیونیست در حمایت از رژیم صهیونیستی
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱ ۴۷ جلسه عملیاتی با هدف تبیین نقش مسیحیان صهیونیست در حمایت از رژیم صهیونیستی برگزار شد به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در جلسه هماندیشی که با هدف تبیین نقش مسیحیان صهیونیست در حمایت از رژیم صهیونیستی و با تمرکز بر تحولاتیادداشت/ پرچم سفید رژیم تل آویو در پوشش قبول طرح آتش بس
یادداشت پرچم سفید رژیم تل آویو در پوشش قبول طرح آتش بسدر جریان جنگ سوم غزه مشخص شد که گروههای مقاومت در اقدامی بی سابقه به سطوح مختلفی از بازدارندگی نظامی در برابر رژیم صهیونیستی دست یافته اند اگر سه جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با گروههای مقاومت را با یکدیگر مقایسه کنیم به این نتیجهدر آستانه اعلام توافق آتشبس طولانی مدت در غزه؛ رژیم صهیونیستی منزل مسکونی یکی از رهبران مقاومت را هدف قرار دا
در آستانه اعلام توافق آتشبس طولانی مدت در غزه رژیم صهیونیستی منزل مسکونی یکی از رهبران مقاومت را هدف قرار دادارتش رژیم صهیونیستی منزل مسکونی نافذ عزام از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار داد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز ارتش رژیم صهیونیستی منزل نافذ عتوافق حماس و رژیم صهیونیستی با آتشبس بلندمدت
مقاومت مردم غزه محترم شمرده شد توافق حماس و رژیم صهیونیستی با آتشبس بلندمدت مقامات ارشد حماس از رسیدن به توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی خبر دادند که در آن بهای مقاومت و پایداری مردم غزه داده شده است به گزارش فلسطین الیوم موسی ابومرزوق معاون دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی از رسیچه کشورهایی به رژیم تل آویو در جنگ اخیر غزه کمک نظامی کردند؟+ جزئیات کمکها
چه کشورهایی به رژیم تل آویو در جنگ اخیر غزه کمک نظامی کردند جزئیات کمکهاکشورهای آمریکا انگلیس اوکراین ایتالیا اسپانیا آلمان جمهوری چک و بلغارستان از جمله کشورهایی هستند که تجهیزات نظامی در اختیار صهیونیست ها قرار داند تا این رژیم از انها علیه مردم بی دفاع غزه استفادهمدیر کل کمیته امداد کرمانشاه خبر داد واگذاری 100 منزل مسکونی به مددجویان در کرمانشاه
مدیر کل کمیته امداد کرمانشاه خبر دادواگذاری 100 منزل مسکونی به مددجویان در کرمانشاهمدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره استان کرمانشاه گفت همزمان با هفته دولت 100 منزل مسکونی به مرحله بهرهبرداری رسیده و به مددجویان فاقد سرپناه شهری و روستایی مورد حمایت کمیته امداد استان کرمانشاهشاهمحمدی: ملیپوشان کاراته بانوان راهی ژاپن میشوند
به منظور حضور در مسابقات کاراته وان شاهمحمدی ملیپوشان کاراته بانوان راهی ژاپن میشوند نائب رئیس بانوان فدراسیون کاراته گفت تیم ملی کاراته بانوان برای شرکت در رقابتهای کاراته وان ژاپن 5 شهریور راهی این کشور میشوند عشرت شاهمحمدی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گمعاون برکنار شده وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: بهای سنگینی برای جنگ غزه پرداخت کردهایم/ حماس تسلیم نشد
معاون برکنار شده وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بهای سنگینی برای جنگ غزه پرداخت کردهایم حماس تسلیم نشدمعاون برکنار شده وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن اعتراف به شکست اسرائیل در جنگ با غزه اعلام کرد با وجود اینکه بهای سنگینی را برای این جنگ پرداخت کردهایم اما حماس تسلیم نشد به گزارش خبربراي 28 اثر صنايع دستي کرمانشاه گواهي کيفيت کشوري صادر شد
۴ شهريور ۱۳۹۳ ۱۶ ۴۰ب ظ براي 28 اثر صنايع دستي کرمانشاه گواهي کيفيت کشوري صادر شد گواهينامه کيفيت آثار صنايع دستي براي 28 اثر از صنعتگران و هنرمندان استان کرمانشاه که موفق به اخذ نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي گرديده اند صادر شد به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه نصرت الله سپهر معاونگامهای بلند شاهعباس در سیاست
در عالم اسلام چهار نوع نوشته سیاسی وجود دارد 1ـ آثاری که فیلسوفان نوشتهاند و این آثار از بقیه مشهورتر است از جمله مهمترین این کتابها آرای اهل مدینه فاضله فارابی است 2- سیاستنامهها که متضمن گزارشهایی از سیرت و روش سیاستمداران و تدبیربررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
یادداشت علیرضا دلخوش بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه فجایع انسانی غزه که در نتیجه گستاخی رژیم صهیونیستی در برابر تمامی ارزشهای بنیادین حقوق بینالملل و به ویژه مقررات اساسی حقوق بشردوستانه جنبه تاریخی به خود گرفته و این موضوع از جنبههای گوناگون قابل بررسی است-
گوناگون
پربازدیدترینها