تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798537807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح عضويت اعضاي جديد ناتو، زير سايه تشديد تنش ها با روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ شهريور ۱۳۹۳ (۲۲:۲۵ب.ظ)
طرح عضويت اعضاي جديد ناتو، زير سايه تشديد تنش ها با روسيه گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، تحولات اخير اوکراين نشان داد که اتحادهاي نظامي همچنان به قوت سال هاي جنگ سرد باقي است. کشورهاي کوچک براي حفظ امنيت و تماميت ارضي خود مجبور هستند تا در تعامل و ائتلاف با قدرت هاي بزرگ، بقاي خود را تضمين کنند. در اين ميان ذهنيت تاريخي کشورهاي اروپاي شرقي بيش از پيش رهبران آنها را از حوادث شبه جزيره کريمه متأثر ساخت. آنها نگران وقوع دوباره کنفرانس مونيخ سال 1938 در قرن جديد بودند. کنفرانسي که انگليس و فرانسه دست آلمان را در دست اندازي به اتريش باز گذاشت و زمينه ساز تجاوزهاي بعدي هيتلر و جنگ و خسارات فراوان به سرزمين هاي اروپاي شرقي شد. اين واقعه زمينه ساز حضور امپراتوري شوروي به مدت 45 سال بر شرق قاره سبز گرديد. تا آنجا که آلمان نيز به دو نيم تقسيم شد.
با توجه به اين تاريخچه، کشورهاي هم مرز با روسيه اخبار را با نگراني دنبال مي کنند و تلاش دارند پيوند خود با ناتو را استحکام بخشند. در اين شرايط غرب براي جلوگيري از تکرار تاريخ، سعي کرد با جديت بيشتري در مقابل دست اندازي هاي بعدي روسيه بايستد. همچنان که کوتاه آمدن انگليس و فرانسه در کنفرانس مونيخ 1938، دليل مهم آغاز جنگ جهاني دوم محسوب مي شود، امروز عدم پيگيري تحرکات روسيه و واکنش مناسبت در برابر آن مي تواند سرآغاز، تحولاتي جديد در منطقه شرق اروپا شود. به ويژه آن که پوتين با انديشه استقرار مجدد امپراتوري روسيه هدايت اين کشور را به دست گرفته است و تلاش دارد به انحاء مختلف اقمار سابق را دور خود جمع کند.
اما مسأله قابل توجه اين است که هر عمل روسيه در اين راستا، نه تنها نظام بين الملل را نسبت به نيات بعدي مسکو بدبين مي کند که فاصله اروپاي شرقي و البته آسياي مرکزي و قفقاز را از اين کشور بيشتر مي سازد. در شرايط کنوني کشورهاي بالتيک، لهستان و اسکانديناوي با روش مختلف تمايل خود را براي برقراري روابط عميق تر با غرب نشان داده اند. فنلاند و سوئد با وجود مخالفت اکثريت مردمش براي عضويت در ناتو، بر طبق يک توافق با اين سازمان اجازه حضور نيروهاي نظامي ناتو را در شرايط خاص مانند جنگ و بلاياي طبيعي در کشورشان را دادند.
کشورهاي بالتيک، لهستان، آذربايجان و گرجستان نيز با ميزباني مانورهاي متعدد زميني و دريايي اعضاي ناتو، استقرار موشک هاي دفاع هوايي و حضور نمايندگان شان در اجلاس و نشست هاي ناتو، نشان داده اند مي خواهند زير چتر حمايتي اين اتحاد نظامي قرار گيرند.
در اين راستا، کشورهاي بوسني و هرزگوين، مونته نگرو، گرجستان و مقدونيه مجددا درخواست عضويت خود را در ناتو مطرح کردند. اگرچه ناتو در يک عقب نشيني آشکار در مقابل روسيه طي مواضعي اعلام کرد در نشست ولز سال جاري موضوع گسترش ناتو به شرق اروپا و همچنين عضويت کشورهايي مذکور را در دستور کار خود قرار نمي دهد. اين اقدام به نظر مي رسد به دليل جلوگيري از افزايش تنش ها با مسکو باشد. چنانکه شانس گرجستان به واسطه درگيري اين کشور با روسيه در سال 2008 بر سر آبخازيا، از سايرين به مراتب کمتر است.
به خصوص آنکه پس از بروز بحران اوکراين و نوع روابطي که ميان روسيه و غرب به وجود آمد، روابط کرملين با ناتو دچار چالش اساسي شد و حتي بسياري از ساختارهاي همکاري بين روسيه و ناتو به حالت تعليق در آمد و عملا روابط اين دو و گفت و گوهاي آن ها نيز متوقف شد.
شاهديم پس از بحران اوکراين، سران ناتو، موضع گيري هاي مختلفي عليه روسيه داشتند و حتي در مواقعي کار به تهديد نظامي عليه روسيه رسيد. ناتو، روسيه را تهديد کرد که اگر بخواهد نيروي نظامي وارد اوکراين کند، پيمان آتلانتيک شمالي نيز از اوکراين دفاع خواهد کرد. بحث هاي حمايتي ناتو از اوکراين طي ماه هاي اخير رنگ و بوي تقابلي شديد در برابر روسيه به خود گرفته بود. از اين رو طبيعي بود که بعد از اين رويدادها، روسيه که پيش از اين در چارچوب شوراي روسيه-ناتو به طور جانبي فعاليت مي کرد، به نشست سال جاري دعوت نشود.
اما مسأله قابل توجه ديگر در اين اوضاع، عدم تمايل عضويت صربستان در ناتو است. اين درحالي است که کشورهاي بالکان درصدد ايجاد ثبات بيشتر در منطقه هستند. در واقع صربستان در اين کشور به دليل بمباران نيروهاي ناتو در جريان جنگ کوزوو در سال 1999 به اين اتحاد بي اعتماد است.
ضمن آنکه اوکراين هم به دليل آنکه بخشي از کشورش با همه پرسي محلي به فدراسيون روسيه واگذار شد، مرزهاش اين کشور در قسمت شرق بي ثبات و ناآرام است و از همه مهمتر به جهت تصويب قانون سال 2010 اين کشور که اجازه عضويت در پيمان نظامي را نمي دهد، فعلا نمي تواند جز اعضاي ناتو شود. در اين شرايط صرفا توافق هاي دو جانبه در راستاي همکاري و برنامه هاي "مشارکت براي صلح" مي تواند نقش حمايتي ناتو را براي کي يف ايفا کند.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن