تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815575090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشت تراريخته؛ يک فرصت يا يک تهديد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ شهريور ۱۳۹۳ (۰:۵۱ق.ظ)
در موج بررسي شد؛ کشت تراريخته؛ يک فرصت يا يک تهديد گروه اجتماعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از مسائل مهم بخش کشاورزي، توليد محصولات استراتژيک با راندمان بالا و البته کاهش هزينه و خطرات احتمالي، کشت تراريخته يا همان محصولات ژنتيکي است که چند سالي است در جهان توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.
محصولاتي که با دستکاري ژنتيکي به دست مي آيند حواشي مختلفي نيز دارند که از آن جمله مي توان به مخالفت برخي از مجامع و کارشناسان با اصل تغييرات ژنتيکي اشاره کرد.
علم ژنتيک به ظاهر در کشور نوپا بوده و قدمت چنداني ندارد، اما؛ بهره برداري از اين علم به علت بروز برخي کاستي ها در بخش کشاورزي کشور، از جمله کمبود منابع آب، راندمان ضعيف توليد در بخش کشاورزي و آفات، بخش کشاورزي را بر آن داشته است که تحقيقات و بررسي هاي خود را روي بذرهاي ژنتيکي و محصولات تراريخته بيش تر از پيش کند.
وجود پژوهشگاه بيوتکنولوژي کشاورزي در کشور شايد دليل بسيار محکمي بر اهميت توليد محصولات ژنتيکي در نزد مسوولان کشور و متوليان بخش کشاورزي باشد.
اما مخالفان حضور محصولات تراريخته در فضاي کشور نيز کم نيستند. در اوايل امسال برخي از اين مخالفان، مخالفت خود را با برگزاري يک همايش علني کرده و مسوولان موافق محصولات تراريخته و علم ژنتيک را به چالش کشيدند.

28 ارديبهشت 93
در اين روز، نخستين نشست هم انديشي سازمان هاي مردم نهاد در زمينه دست ورزي هاي ژنتيکي، قانون ايمني-زيستي و ضرورت ارزيابي خطر اين تغييرات با حضور کارشناسان بخش محيط زيست و کشاورزي در سازمان محيط زيست برگزار شد.
اين هم انديشي توسط مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست( CENESTA ) پي ريزي و به گفته مسوولانش هدف اصلي، آشنا کردن سمن هاي مختلف با مشکلي به نام محصولات غذايي ترا ريخته و يا محصولات ژنتيکي بود.
در ظاهر نشست هم انديشي براي ايمني زيستي بود، اما؛ در طول نشست هر کس که به جايگاه رفت تنها در مورد بد بودن علم ژنتيک و صد البته خطرات استفاده از آن سخن گفت.
در اين نشست فهميديم که:
1. تمام مشکلات کشور ما در زمينه بيماري و سرطان، مربوط به محصولات و بذرهاي ژنتيکي بوده است.
2. علف کش رانداپ در جنگ ويتنام توسط ارتش آمريکا براي از بين بردن علف هاي پوششي استفاده مي شده است.
3. هر کسي که مي گويد تراريخته خوب است... مي کند!
4. ايجاد رقم هاي گوناگون در توليد بذر و محصولات کشاورزي بد است.
5. مصرف علف کش بد است!
6. شرکت هاي تبليغ کننده تغيير در ژنتيک محصولات غذايي، خيلي بد هستند!
7. تصويب يک قانون به نام ايمني زيستي در مجلس 10 سال طول کشيده است.
اما نظرات مسوول برگزاري اين همايش نيز خواندني است.
خديجه رضوي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: آرزوي مؤسسه ما اين است که بتوانيم در آينده، ايمني-زيستي را به عنوان يک مسأله مهم در کنار امنيت غذايي قرار داده و دست کاري ژنتيکي در محصولات کشاورزي را با ديدي وسيع تر مورد ارزيابي قرار دهيم.
مدير عامل مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست با اشاره به اين مطلب که طبيعت به صورت خود به خودي هيچ دستکاري ژنتيکي را نمي پذيرد، ادامه داد: متأسفانه عادت کرده ايم در ساختار طبيعي آفريده هاي خدا دست ببريم و اين عمل را در نيمه دوم قرن بيستم با پديده اي به نام علم ژنتيک رسميت بخشيديم.
مدير عامل مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست ايران خاطر نشان کرد: شرکت هايي که در حال حاضر دستکاري ژنتيکي را تبليغ مي کنند، تاريخچه خوبي نداشته و بسياري جزو توليد کنندگان سموم کشنده در جنگ ها بوده اند.
وي خطاب به مسوولان کشور گفت: توصيه ما به شما اين است که به هيچ وجه وارد توليد محصولات تراريخته نشويد.
دکتر محسن واعظ، عضو هيأت علمي پژوهشکده زيست فناوري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران، نيز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج در مورد بحث محصولات تراريخته گفت: حدود 10 سال است که بحث ايمني زيستي در حال بررسي در مجلس است و اين چالش جديد با تصويب قانون ايمني زيستي لازم الاجرا شده است.
وي ادامه داد: اين حق طبيعي مردم است که با آگاهي کامل، غذاي خود را انتخاب کنند و در اين راستا قانون ايمني-زيستي که در شورايي به همين نام و به رياست معاون اول دولت دنبال مي شود، مي تواند کمک شاياني کند.
واعظ با اشاره به اين مطلب که هر فناوري قبل از ورود به زندگي مردم بايد ارزيابي خطر شود، افزود: بسياري از تغييرات و دستکاري هاي ژنتيکي که در سال هاي متمادي انجام شده است، نتيجه اي جز توليد سم و آسيب به انسان و محيط زيست نداشته نداشته اند.
وي تأکيد کرد: مصرف مکرر فرآورده هاي BT در دراز مدت باعث وارد شدن آسيب به اکوسيستم ها و زنجيره غذايي مي شود.
اما واکنش ها به اين هم انديشي از همان داخل همايش آغاز شد.
بابک ناخدا، رئيس روابط عمومي پژوهشکده بيوتکنولوژي، فردي بود که در واکنش به صحبت هاي مطرح شده خطاب به برگزار کنندگان جلسه فوق گفت:
1. از صحبت هايي که شنيدم، متأسف شدم.
2. صحبت ها و نظرات شما هيچ سندي ندارد و آن مقاله اي را هم که مطرح مي کنيد، از سوي کارشناسان رد شده است.
3. چرا اين نشست را به صورت يک طرفه برگزار کرديد؟
4. چرا نمي گذاريد کارشناسان کشاورزي جواب شما را بدهند؟
5. چرا در جواب سؤال خبرنگار موج، حقايق را نمي گوييد؟
اما نظر کارشناسان بخش بيوتکنولوژي و معاونان وزارت جهاد با برگزار کنندگان همايش بسيار متفاوت است.
دکتر بهزاد قره ياضي، رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، يکي از موافقان استفاده از محصولات تراريخته است که در اين راه تلاش فراواني نيز از خود نشان داده است.
وي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج به اين اظهار نظرها واکنش نشان داد.

ناآگاهي و منفعت شخصي، علت مخالفت با محصولات تراريخته
دکتر قره ياضي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: فناوري هراسي، يکي از ابزارهاي سلطه بر کشورهاي جهان سوم بوده و هست و متأسفانه مخالفان علم ژنتيک فناوري هراس هستند.
وي افزود: مي خواهند روي توليد ملي، هراس ايجاد کنند که علتش کاملا معلوم است؛ زيرا اگر چنين نکنند چگونه مي خواهند راه واردات انواع سموم شيميايي و محصولات کشاورزي به کشور را باز نگه دارند.
رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي در مورد مخالفت برخي مسوولان دولتي به خصوص در دولت گذشته با اين محصولات گفت: شک نفرماييد که اين افراد بي اطلاع تنها نگران جيب و کسب و کار خودشان هستند.
وي ادامه داد: متأسفانه عده اي آگاه و منتفع و اجير شده با هماهنگي مديراني نا آگاه ولي فناور هراس، بستر واردات بي رويه را فراهم مي کنند.
اما يکي از شواهدي که مخالفان براي دور کردن کشور از کشت تراريخته بيان مي کنند، ممنوعيت کشت و استفاده اين محصولات در اروپا است.
اين مسأله نيز از سوي قره ياضي بي جواب نماند.

خروج اروپا از چرخه توليد محصولات تراريخته دروغي بيش نيست
وي در واکنش به اين حرف به خبرنگار موج گفت: در حال حاضر 5 کشور اروپايي توليد کننده اين نوع محصولات هستند و ساير کشورهاي غربي نيز جزو مصرف کنندگان محصولات تغيير ژنتيکي شده قرار مي گيرند. بنابراين اين ادعا، کذب است.
اما بعد از اين همه جنجال شايد حضور معاون اول رئيس جمهور در پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي آب پاکي را بر روي دستان مخالفان ريخت.
اسحاق جهانگيري در 17 تيرماه سال جاري از اين پژوهشکده بازديد کرد.

حمايت دولت از بخش تحقيقات کشاورزي
وي ضمن انتقاد از وضعيت حال و حاضر بخش کشاورزي به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: در حال حاصر حجم واردات در بخش کشاورزي بيش از صادرات است و با توجه به سياست هاي جمعيتي پيش رو بايد برنامه ريزي هاي مدوني در جهت تأمين غذاي جمعيت کشور صورت گيرد.
جهانگيري، بخش کشاورزي را يکي از نهادهاي فعال در امر اقتصاد مقاومتي دانست و اظهار داشت: يکي از برنامه هايي كه وزرات کشاورزي در پيش گرفته است توجه به مقوله تراز صادرات و واردات در اين بخش است که با وجود دشواري هاي فراوان مي توان اميدوار بود بزودي اين مهم تحقق يابد.
وي افزود: يكي از مهمترين چالش هاي پيش رو در بخش کشاورزي به طور خاص مسأله آب است و با توجه به اقليم کشور و کاهش ميزان بارندگي در مدت اخير، بسياري از دشت هاي کشور با بحران کم آبي و بسياري از تلاب ها دچار خشکي شده اند.
معاون اول رئيس جمهور از تحقيقات در بخش کشاورزي و کشت تراريخته حمايت کرده و از متوليان بخش کشاورزي خواست که توجه بيشتري بر روي افزايش راندمان توليد محصولات کشاورزي داشته باشند.
دکتر اسکندر زند، معاون وزير کشاورزي و رئيس سازمان تحقيق، آموزش و ترويج، در مورد محصولات تراريخته و کشت اين نوع محصولات به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: در زمينه بيوتکنولوژي، تحقيقات گسترده اي انجام شده است، به طوري که هم اکنون آماده عرضه توليد نهال هاي سالم عاري از ويروس درختان از طريق کشت بافت هستيم.
وي افزود: در همين راستا تحقيقات بيوتکنولوژي در توليد گياهان تراريخته همچون پنبه تراريخته مقاوم به آفت نيز تکنولوژي هايي را به دست آورده است.
اما براي ترويج کاشت محصولات تراريخته بايد ابتدا کشاورزان را راضي به تغيير کشت و جايگزيني محصولات تراريخته به جاي محصولات سنتي کرد.
اين مسووليت را معاونت هاي مختلف وزارت کشاورزي بر عهده خواهند گرفت.
معاون زراعي وزارت کشاورزي با استفاده از بذور تراريخته و ژنتيکي کاملا موافق است و اتفاقا اين کار را براي کشور مفيد مي داند.

کشت تراريخته، هزينه ها را کاهش مي دهد
عباس کشاورز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: استفاده از محصولات تراريخته دانشي است که بشر ظرف 25 سال گذشته با دستکاري هاي مافوق علمي به آن دست پيدا کرده است.
وي ادامه داد: اين علم تا کنون پيشرفت هاي چشمگيري داشته و در جهان به غير از اتحاديه اروپا، طرفداران بي شماري دارد.
معاون زراعت وزارت کشاورزي با اشاره به فعاليت گسترده کشورهايي نظير آمريکا، کانادا، چين، برزيل و استراليا در بخش تراريخته، گفت: اساسا کشورهايي که داراي کشاورزي هاي بسيار بزرگ هستند به علت اينکه اين نوع کشت در کاهش هزينه ها نقش بسياري دارد به سوي اين نوع کشت روي مي آورند.
وي با اشاره به اين مطلب که هنوز علم ثابت نکرده است که تغييرات ژنتيکي بر روي افزايش عملکرد نيز اثر مثبت دارد، افزود: يکي از دلايل روي آوردن به سوي کشت تراريخته مشکل آفات است که خوشبختانه با تغييرات ژنتيکي مثل وارد کردن ژن BT به پنبه و برنج، هر آفتي را از بين مي برند.
کشاورز ادامه داد: در کلزا و ذرت نيز با وارد کردن يک ژن، علف هاي هرز را هدف قرار داده و با استفاده از علف کش ها مزرعه را از ساير گونه ها به جز ذرت و کلزا تهي مي کنند.
معاون وزير کشاورزي با اشاره به وجود 150 ميليون سطح زير کشت محصولات تراريخته در جهان، گفت: اتحاديه اروپا هنوز در مقابل اين نوع کشت مقاومت مي کند به طوريکه اگر در نقطه اي از اروپا از محصولات تراريخته استفاده شود، منطقه را امنيتي و ايزوله کرده تا حتي يک حشره کوچک نيز وارد آن نشود.
وي در مورد ورود اين تکنولوژي به کشور و برخورد ما با آن نيز اظهار کرد: اميدواريم با قانون ايمني زيستي که اخيرا تصويب شده است بالاخره به يک تعامل رسيده و طبق تفاهمات بين المللي اين نوع کشت را در کشور توسعه دهيم.
کشاورز با اشاره به اين نکته که کليه محصولات GMO (تراريخته) بايد ليبل داشته باشند، گفت: مصرف کننده يک محصول کشاورزي بايد بداند که ذرتي که مصرف مي کند GMO است يا معمولي و اين تنها مشکلي است که در اين سال ها به دليل نبود قانون، باعث وجود حرف و حديث فراوان شده است.
وي افزود: به نظر بنده ايران بايد به سراغ توليد پنبه BT برود و حتي اگر برنج هم ايمني زيستي را نشان دهد مي توان آن را در سطح وسيعي کشت کرد.
کشاورز با تأکيد بر اين مطلب که در بحث تراريخته ها سياستگذار و تصميم گيرنده معاونت زراعت نيست، افزود: بايستي اجازه دهيم تا تشکيلات پيش بيني شده در قانون زيستي، به يک نظم برسد و در مورد اين کشت و محصولات GMO تصميم نهايي را بگيرد.
صحبت هاي موافقان در حالي ابراز مي شود که مخالفان استفاده از محصولات ژنتيکي را سرطان زا و مخرب مي دانند.
خديجه رضوي در مورد مشکلات اين نوع کشت به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: دستکاري ژنتيکي مي تواند براي آينده جهان مشکل ساز باشد و امروزه همان کشورهايي که روزگاري جزو پديدآورندگان اين علم بودند، به ترديد افتاده و برخي از آن ها، اين تغيير و دستکاري را ممنوع اعلام کرده اند.
وي افزود: امسال از 202 کشور موجود در جهان تنها 29 کشور دستکاري ژنتيکي را قبول کرده اند و البته کشورهاي مبدأ اين علم هيچکدام جزو اين 29 کشور نيستند.
مدير عامل مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست ايران با اشاره به اثبات بيماري زا بودن برخي از محصولات ژنتيکي در خارج از کشور گفت: درحال حاضر آلمان، فرانسه و برخي ديگر از کشورهاي توسعه يافته، بذر هاي دستکاري شده را مانند ذرت (مون 810) را کنار گذاشته اند. در سوئيس و روسيه نيز استفاده از بذور ژنتيکي ممنوع شده است.
اما بهترين فرد براي پاسخ دادن به اين ادعا رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي است.
دکتر قره ياضي در مورد ذرت نام برده به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: ذرت مون 810 همان ذرتي است که سال هاست وارد کشور مي شود و در حال حاضر بيش از 30 درصد ذرت هاي جهان را اين رقم به خود اختصاص مي دهد.
وي ادامه داد: دوستان ما را قبول ندارند، اما؛ آيا جهان نيز به سوي يک توليد اشتباه حرکت مي کند؟
قره ياضي ضمن تأکيد بر اين مطلب که تمام دنيا اين نوع ذرت را مصرف مي کنند، گفت: اين ذرت در سال 2013 به ميزان 50 هزار هکتار در آمريکا کشت شد؛ زيرا اين رقم به خشکي مقاوم بود.
اما در کشور قوانين و استانداردهايي براي محصولات غذايي و کشاورزي وجود دارد که در صورت به روز بودن مي تواند بسياري از نگراني ها در مورد محصولات تراريخته را از بين ببرد.

استاندارد داخلي در حوزه کشاورزي مناسب است
محمد حسين قرباني، عضو کميسيون بهداشت مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج، با بيان اين مطلب گفت: هر کشوري مي تواند براي خود يک استاندارد مشخص داشته باشد و اين مهم در مورد ايران نيز صدق مي کند.
وي ادامه داد: ما در بعضي از حوزه ها استانداردهاي بسيار سخت گيرانه تري از استانداردهاي آمريکا و اروپا داريم که از آن جمله مي توان به استاندارد اعمال شده براي واردات برنج اشاره کرد.
نماينده آستانه اشرفيه در مجلس با تأکيد مجدد بر سخت گيرانه بودن استانداردهاي کشور نسبت به نرم جهاني افزود: از نگاه مجلس استانداردهاي فعلي اعمال شده براي محصولات کشاورزي، قابل قبول است.
عضو کميسون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به جلسات مختلف نمايندگان عضو کميسيون بهداشت با مسوولان دولتي افزود: مشکل استاندارد سازي محصولات کشاورزي و غذايي را با کمک و حمايت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مؤسسه استاندارد و سازمان محيط زيست پيگيري خواهيم کرد تا در آينده شاهد محصولات کشاورزي با استاندارد مناسب باشيم.
وي با اشاره به اينکه با استانداردهاي فعلي نيز مي توانيم به امنيت غذايي دست يابيم، گفت: مجلس و دولت بايد به ياد داشته باشند که پيگيري و نظارت در هر جايي که با هم اعمال شود، مي تواند مشکلات زيادي را حل کند، بنابراين در کنار تدوين استانداردهاي محصولات غذايي، کشور نياز به يک نظارت مناسب و دايمي از سوي دولت بر توليد و توزيع محصولات کشاورزي و غذايي را هميشه حس خواهد کرد.
به هر حال تغييرات روزانه اقليم کشور و کاهش تند منابع آبي، کشور را به سوي افزايش راندمان توليد با کمترين هزينه سوق مي دهد و شايد استفاده از ارقام و سويه هاي مقاوم به خشکي، آفت، سرما و علف هرز يکي از راه هاي دور زدن خشکسالي 30 ساله ايران باشد. اما بي شک بدون نظارت بر عملکردها و فرايندهاي توليدات نوين، اين راهکار به جاي رفع مشکل، خود مشکلي جديد پيش روي کشور قرار خواهد داد.
محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن