واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: خیلی از عکاسان دی اس ال آر را ترجیح می دهند چون سنسورهای بزرگ تری در مقایسه با دوربین های دیجیتال کامپکت دارداین روزها وقتی برای خرید دوربین دیجیتال اقدام می کنیم، حتی اگر حرفه ای نباشیم در هنگام انتخاب و در پرس و جوها زیاد با عبارت دوربین DSLR برخورد خواهیم کرد، اما آیا می دانید این نام به چه معناست و چرا دوربین های DSLR انتخاب حرفه ای تری هستند؟ دوربین DSLR به دوربین دیجیتالی می گوییم که از یک سیستم آینه ای مکانیکی و پنتاپریسم برای هدایت نور از لنز به یک منظره یاب نوری در پشت دوربین استفاده می کند. پنتاپریسم همانطور که از اسمش مشخص است یک منشور بازتابی 5وجهی است که یک باریکه نور را 90 درجه منحرف می کند. عملکرد اساسی یک دی اس ال آر به این شکل است: در هنگام انتخاب منظره و چشم انداز، آینه نوری را که از لنز متصل شده وارد می شود به میزان نود درجه به سمت بالا منحرف می کند سپس این نور دو بار توسط منشور منعکس می شود و به چشم عکاس فرستاده می شود. در طول نورگیری آینه به سمت بالا می چرخد، دریچه دیافراگم تنگ می شود شاتر باز می شود و اجازه می دهد لنز نور را روی سنسور تصویر بیندازد. سپس شاتر دوم روی سنسور را می پوشاند، یعنی زمان نورگیری به پایان رسیده است. آینه پایین می آید و شاتر به جای خود برمی گردد. طول زمانی که آینه به بالا می چرخد را خاموشی منظره یاب می نامند. یک آینه و شاتر سریع بهتر است مخصوصا در زمانی که سوژه در حال حرکت است و تاخیری نباید داشته باشد. تمام آنچه شرح داده شد در هزارم ثانیه و بصورت خودکار صورت می گیرد. دوربین های سریع این عملیات را می توانند تا ده بار در ثانیه انجام دهند. عکاسان حرفه این این دوربین ها را ترجیح می دهند زیرا عکاس می تواند پیش نمایشی واقعی از فریم را در لحظه نوردهی ببیند و یک دلیل مهم اینکه می تواند لنزهای متنوعی را انتخاب کرده و بروی دوربین خود نصب کند. یک امکان دیگر اینکه پیش نمایشی واقعی از عمق میدان را به عکاس می دهد. خیلی از عکاسان دی اس ال آر را ترجیح می دهند چون سنسورهای بزرگ تری در مقایسه با دوربین های دیجیتال کامپکت دارد. این سنسور ها اندازه تصویری به دست می دهد که به فیلم های عکاسی قدیمی نزدیک است و عکاسان حرفه ای در گذشته با آن شروع به عکاسی کرده اند. همچنین سنسور بزرگ باعث می شود تا زاویه عکس و عمق میدان عکس به فیلم عکاسی بخصوص 35 میلیمتری شبیه باشد. تفاوت بزرگ بین دوربین های dslr و دوربین های دیجیتال کامپکت (دوربین های معمولی) طراحی نقشه بازتاب نور است که در دوربین عادی نور از لنز عبور کرده و به سرعت به سنسور تابانده می شود تا اسکرین دوربین به عنوان منظره یاب دیجیتالی عمل کند می بینیم که از آینه در اینجا خبری نیست! پس مشخص است که قراردادن آینه باعث می شود نتوان صحنه را قبل از گرفتن عکس بروی پرده کریستال مایع یعنی LCD مشاهده کرد. با این حال دوربین های dslr جدید دارای اسکرین لایو ویو یعنی نمایش زنده هستند و می توان از آن به عنوان منظره یاب دیجیتالی استفاده کرد البته محدودیتهایی دارد از جمله این که منظره یاب اپتیکال غیرفعال خواهد شد. DSLR و قابلیت فیلمبرداری! از سال 2008 شرکتهای نیکون و کنون دوربین هایی از این دسته تولید کردند که قابلیت فیلم برداری کامل را داشته باشند. نیکوی D90 قابل تصویری 24 فریم در ثانیه، 720p و کیفیت HDV را دارد. شرکت کنون نیز به تازگی دوربین بسیار قدرتمندی به نامEOS 5D Mark IIرا وارد بازار کرده است که قابلیت فیلمبرداری 1080p و سی فریم در ثانیه را داراست. در پست قبلی دسته بندی هنر، مختصری درباره ساختمان و کارکرد دوربین های DSLR دانستیم، امروز این بحث را با لنزهای قابل تعویض این دوربین ها ادامه می دهیم. پنتاپریسم و پنتا میرر (منشور 5 وجهی و آینه 5 وجهی) بیشتر DSLRها از یک آینه 5وجهی به جای منشور 5وجهی سنتی استفاده می کنند. این اینه ها غالباً از پلاستیک ساخته شده و برخلاف پنتاپریسم که یک قالب شیشه ای است، سبکتر و در تولید ارزانتر است، به هر حال تصویری که شما در منظره یاب می بینید، تیره تر خواهد بود. اندازه سنسور و کیفیت تصویر اندازه سنسور تصویر در این دوربین ها متنوع است. بزرگترین آنها فرمت مدیوم است. تولید آنها بسیار هزینه بر است و قیمت آنها بیش از بیست هزار دلار می باشد. بغیر از این سنسور، بزرگترین حسگرهای تصویری به نام فول فریم شناخته می شوند که به اندازه فیلم 35 میلیمتری هستند. این حسگر در DSLR های بسیار گرانقیمتی همچون Canon EOS 1Ds Mark III، Canon EOS 5D، Nikon D700، Nikon D3, Nikon D3X و Sony Alpha 900 استفاده می شوند. لنزهای دی اس ال آر رنج گسترده ای از دیافراگم ها را شامل می شوند که از f1.0 تا f32 را در برمیگیرد اما اکثر دوربین های مدرن از این دسته از سنسورهای کوچکتری استفاده می کنند که تقریبا 22 میلیمتر در 15 میلیمتر است چیزی در حدود 40 درصد دوربین های فول فریم. اندازه های دیگری نیز وجود دارد که در دوربین های مختلف امروزی به فراوانی یافت می شوند و همگی درصد کمی از یک حسگر فول فریم را پوشش می دهند. برای مثال دوربین دیجیتالی و مشهور Canon PowerShot G9 تنها 5 درصد یک حسگر تمام فریم است. در این میان دوربین لیکا نوعی سنسور را به بازار ارائه کرده است که 30 در 45 میلیمتر اندازه و سی میلیون پیکسل دارد. این حسگر 56 درصد از یک حسگر فول فریم بزرگتر است. بین حسگر تصویری و کیفیت تصویر رابطه وجود دارد. معمولاً سنسور بزرگتر نویز کمتر ، حساسیت بالا و عمق میدان بهتری به دست می دهد. لنزهای دی اس ال آر رنج گسترده ای از دیافراگم ها را شامل می شوند که از f1.0 تا f32 را در برمیگیرد در حالیکه لنزهای دوربین های دیجیتال معمولی بزرگتر از f2.8 یا کوچکتر از f5.6 را ایجاد نمی کند. زاویه دید در دوربین عکاسی به فاصله کانونی آن و حسگر تصویری بستگی دارد. حسگری که از 35 میلیمتر کوچکتر باشد زاویه دید باریک تری خواهد داشت. کمیابی و قیمت دوربین های فول فریم اساساً به دلیل همین حسگر ها می باشد. چند نمونه از دوربین های DSLR، مارک های معروف Canon: 1000D, 450D, 40D, 50D, 5D Mark II, 1D Mark III, and the 1Ds Mark III, 50D ,5D Mark II Nikon: D40, D60, D80, D90, D300, D700, D3 and the D3X. kibod.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5286]