تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819690987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزينه هاي نظامي آمريکا در دو جنگ افغانستان و عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۳ (۸:۷ق.ظ)
هزينه هاي نظامي آمريکا در دو جنگ افغانستان و عراق گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، آغاز قرن بيست و يک براي آمريکايي ها شروع گسيل مجدد نيروهاي نظامي به خاورميانه و تقبل هزينه هاي گزاف آن بود. حادثه 11 سپتامبر بهانه اي شد تا واشنگتن با سردمداري حزب جمهوري خواه بر طبل جنگ بکوبد و در اولين اقدام وارد افغانستان و سپس عراق شود. حرکتي که به زعم لارنس ليندزي، مدير شوراي اقتصاد ملي جرج بوش، بين 100 تا 200 ميليارد دلار هزينه داشت. اما رئيس جمهور با اعلام مخالفت با وي نه تنها ليندزي را مجبور به استعفا کرد که اذعان داشت؛ آمريکا هزينه هاي خود را از طريق درآمد نفتي عراق جبران خواهد کرد.
از اين رو جنگ بي پايان در دو کشور با فاصله کمتر از دو سال شروع شد. اما نتيجه آن گونه که گمان مي رفت، نشد. برآوردها نشان داد که در بازه زماني سال 2001 تا 2012، بيست درصد بدهي هاي ايالات متحده در نتيجه دو جنگ مذکور افزايش يافته است. کاخ سفيد 2 تريليون دلار از وام دهنده هاي خارجي قرض گرفت تا بتواند هزينه هاي جاري جنگ را پرداخت کند.
اما مشکل مخارج به اين موضوع خاتمه نيافت. چنانکه دانشگاه هاروارد در گزارشي بيان کرد هزينه هاي نظامي ارتش امريکا در افغانستان و عراق به 4 تريليون دلار و همچنين 6 تريليون دلار خواهد رسيد که معادل 75 هزار دلار بر هر خانواده آمريکايي است.
بر طبق آمار جنگ عراق به تنهايي تا سال 2010، 1.1 تريليون دلار خرج داشته است. اما مسأله قابل توجه در اين باب عدم کاهش هزينه هاي جنگ در بلند مدت است. زيرا يکي از مهمترين بخش هاي هزينه ها مربوط به خدمات اجتماعي و پزشکي پرسنل نظامي است.
شواهد حاکي است که از هر دو نفر سرباز شرکت کننده در اين جنگ ها يک نفر از مزاياي از کار افتادگي دائم استفاده مي کند و اين هزينه ها خدمات درماني با افزايش سن معلولين جنگ بيشتر مي شود. چنانکه در سال 2050 از رقم 589 ميليارد دلار به 934 ميليارد دلار خواهد رسيد!
جنگ ده ساله عراق و افغانستان تاکنون بيش از 50 هزار زخمي و 270 هزار معلول در ارتش آمريکا باقي گذاشته است. بر اين تعداد بايد مرگ بيش از 6 هزار تا 7.900 سرباز در عراق و بيش از 3500 تا 5 هزار نظامي را نيز افزود.
اما مسأله تنها از دست دادن سرباز و يا خدمات پزشکي طولاني مدت آنها نيست. قراين نشان مي دهد که يک سوم سربازان آمريکا دچار مشکلات روحي و رواني شده اند. در واقع علاوه بر افزايش حجم بدهي هاي خارجي آمريکا، تقبل هزينه چند تريليوني جنگ، اين کشور حتي اگر بخواهد به حضور نظامي خود در خاورميانه پايان دهد، تا ساليان طولاني بايد هزينه هاي پزشکي سربازانش را تحمل کند و در ضمن آن که تعداد زيادي از سربازان حاضر در اين منطقه درگير مسائل رواني شده اند.
به طور کل هزينه هاي غير مادي و غير قابل لمس ارتش آمريکا بيش از آن است که ارقام بخواهند نشان دهند. اما مسأله قابل توجه انگيزه هاي کاخ سفيد براي تداوم حضور در خاورميانه است. شروع حملات هوايي جنگنده هاي آمريکايي عليه مواضع داعش که طبق گزارش وزارت دفاع روزانه به طور متوسط 7.5 ميليون دلار هزينه براي اين کشور دارد و نيز بررسي آغاز حملات مشابه در سوريه نشان دهنده اين قضيه است.
اين در حالي است که کنگره با تصويب بودجه بيشتر براي پنتاگون مخالف است و چاک هگل مجبور شد در درخواستي مجدد از کنگره بخواهد تا براي عمليات برون مرزي ارتش بودجه بيشتري در نظر گرفته شود.
به نظر مي رسد سياستمداران کاخ سفيد با وجود آگاهي بر هزينه هاي مادي و غير مادي اين جنگ ها، به اين علت همچنان بر حضور ميليتاريستي خود در منطقه تأکيد دارند تا بر وجه ابرقدرتي خود در جهان تأکيد کنند. واشنگتن با آنکه مي داند هيچ کدام از رقبايش توان تحمل چنين هزينه هاي نظامي را ندارند، اما؛ بر نقش پليسي خود در جهان کماکان مصر است. بودجه 600 ميليارد دلاري بخش نظامي ايالات متحده تلاشي براي جامعه عمل پوشاندن به اين آرمان است. رقمي که نزديک ترين عدد به آن بودجه 145 ميليارد دلاري چين است.
اما علاوه بر اين مسائل بايد به لابي قدرتمند صنايع نظامي در ميان تصميم گيران آمريکا اشاره داشت. بررسي ها نشان مي دهد که از 10 شرکت بزرگ توليد کننده سلاح در جهان هفت مورد آنها آمريکايي هستند. اين شرکت ها براي افزايش فروش و نمايش قابليت سلاح هاي خود نيازمند حضور نظامي آمريکا در جهان اند.
از اين رو بودجه نظامي 600 ميليارد دلاري ايالات متحده در کنار هزينه هايي که در بخش پژوهش هاي ميليتاريستي مي کند، يکي از بهترين منابع درآمدزايي اين شرکت ها محسوب مي شوند. شرکت ها بر آنند تا با استفاده تسليحات ساخت آنها توسط سربازان آمريکايي براي خود بازاريابي کنند.
با اين اوصاف کنار زدن يک از مديران کابينه توسط جرج بوش که هزينه هاي نظامي را در خوشبينانه ترين حالت 200 ميليارد دلار بيان کرد، چيزي جز تلاش کارتل هاي تسليحاتي و حزب جمهوري خواه براي به راه انداختن جنگ و سودآوري نيست.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن