محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827157450
از بشقاب درمانی تا شوخی با مردی که پنچری ندارد در یک فیلم اندازه نگهدار
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
از بشقاب درمانی تا شوخی با مردی که پنچری ندارد در یک فیلم اندازه نگهدار وبلاگ > کثیریان، کیوان - نگاهی به فیلم "آذر شهدخت، پرویز و دیگران"
کیوان کثیریان بعد از دیدن دوباره "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" داشتم بیشتر به این فکر می کردم، چه ویژگی هایی باعث شده تا راضی و راحت و سبک از سینما بیرون بیایم. آیا دوری از برخی فرمول های رایج این روزهای سینما باعث تروتازگی فیلم شده؟ یا پرداخت سرخوشانه فیلمساز باعث شده فیلم آدم را -حداقل - اذیت نکند؟
"آذر شهدخت" با یک عکس قدیمی و نریشن روی تصویر شروع می شود. صدای داود نماینده که بیشتر مستندهای تلویزیونی را به یاد می آورد از همان ابتدا تکلیف شکل روایت را مشخص می کند. تا انتهای فیلم چندبار از نریشن استفاده می شود که کارکردهای متفاوتی دارد؛ گاه درون پرویز دیوان بیگی را افشا می کند، گاه درون آذر را و گاه در قامت دانای کل، بخش هایی از داستان را روایت می کند.
این شکل کار نه تنها به روند دنبال کردن داستان توسط مخاطب لطمه ای نمی زند بلکه با نثر شیرینی هم همراه است که گاه با پس و پیش کردن جای افعال و گاه با استفاده از کلماتی غیر رسمی، از خشکی مورد انتظار فاصله می گیرد.
شیوه روایی که افخمی در گاوخونی، بلک نویز و سن پطرزبورگ به شکلهای گوناگون تجربه کرد، در این فیلم هم ادامه می دهد. شیوه ای که در سینمای ما کمتر استفاده می شود و برای مخاطب ایرانی تازگی دارد اما راهی ساده و مناسب برای روایت داستانی است که از روی یک رمان نوشته شده و ریشه در ادبیات معاصر دارد. قصه "آذر، شهدخت" ساده و سرراست است و بدون پیچیدگی های غیرضروری تعریف می شود. یک قصه محوری با تم همیشه جذاب رقابت های شغلی زناشویی و حسادت های یک شوهر مشهور موفق نسبت به همسرش که تازه دارد طعم موفقیت و شهرت را می چشد و این لجبازی ها و اختلافات با به وجود آمدن یک مشکل مشترک به همدلی بدل می شود. این خط کلی البته چیز جدیدی نیست، نمونه هایش را در برخی فیلم ها مثل "همسر" می شود سراغ گرفت. به تدریج به این خط اصلی، داستان های فرعی دیگری ملحق می شوند که پررنگ ترینشان ماجرای زندگی آذر است.
شخصیت ها معمولا توسط راوی معرفی می شوند. سه کاراکتر اصلی با جزییات بیشتر و سایر شخصیت با توجه به نیاز دراماتیک داستان، کمتر معرفی شده اند.
امتیاز مهم در شخصیت پردازی فیلم آن است که با وجود ویژگی هایی جذابی که برای اکثر شخصیت ها نوشته شده، فیلم در مجموع و به ویژه در این باره، "اندازه نگهدار" است. کاراکتر ها بیش از اندازه ای که در قصه لازمشان داریم در داستان پرسه نمی زنند و مزاحم نمی شوند. اطلاعاتی که فیلم درباره هرکدام می دهد به قاعده و کافی است. مثلا چه چیزی بیش از این لازم است از خاله پری بدانیم که قبلترها طرفدار فعال فداییان خلق بوده، روحیه محکمی دارد و تاتر رفتن های باعث آشنایی پرویز و شهدخت شده، رابطه اش با پرویز رک و توام با کل کل است و البته در شرایط سخت سعی می کند خانواده را کنار هم نگه دارد.
همینطور اسکندر که به قاعده و به قدر کفایت حضور دارد و به موقع هم تاثیر خود را در داستان می گذارد و صرفا به بهانه مزه پرانی غیر ضروری یا شیرینکاری با توسل به لهجه و نظایر آن نیست که سروکله اش پیدا می شود.
پرویز اما به عنوان شخصیت محوری ظرافت ها و شیرینی های مشخص تری دارد. روحیه شکننده و حساس، لجبازی های کودکانه، بی خیالی های حرص آور و حسادت های مردانه اش در عین موفقیت و شهرت از او کاراکتری جالب و دیدنی ساخته است.
فیلم مبتنی بر خرده پیرنگ است؛ با داستان قهر پرویز و شهدخت آغاز می شود، هرجا لازم بود داستانک های فرعی و روایت های مربوط به آن در قالب نریشن عرضه می شود. بعد داستان بازگشت آذر و مشکلی که در زندگی اش رخ داده به داستان اول یک شاخه می زند و سپس جمع شدن خانواده و ماجرای ارتباط جدید آذر بقیه فیلم را پیش می برد و سر آخر فیلم با بازگشت به ماجرایی که باعث قهر پرویز و شهدخت شده بود بسته می شود.
فیلم طنز ملایم و مطبوعی در کلیت خود دارد و موقعیت مفروض داستان نیز فضای مناسبی برای بروز لحظات شوخ و شنگ پدید آورده است و جنس چخوفی موقعیت های طنزآلود فیلم، به دل می نشیند. سکانس حضور اتفاقی شهدخت پشت صحنه فیلمی که پرویز دارد بازی می کند و پیشنهاد بازیگری به او با شوخی هایی که با خانواده داودنژاد می شود، از مرحله پرت بودن شهدخت و شوخی ای که با کلمه دکوپاژ می شود، اینکه شهدخت می خواهد زیر سشوار آرایشگاه فیلمنامه را بخواند و در نهایت سیمرغ بلورین گرفتن او که اساسا چندان ورودی به سینما نداشته از جمله موفق ترین لحظات طنزآلود فیلم است که اجرای خوبی هم دارد.
شوخی بشقاب درمانی، سوء سابقه مرغ ها، نظریه مردی که پنچری نداشته باشد قابل اعتماد نیست، مرد فمینیست مثل کچل مودار می ماند، شوخی با نام فیلم "درتاریکی" و قرینه سازی با درتاریکی نگه داشتن شهدخت از سوی پرویز، تمرین تیراندازی پرویز و آذر، از جمله شوخی های بامزه "آذر،شهدخت، پرویز و دیگران" هستند.
فیلم با نمایش فضای شلوغ، گرم و پرانرژی جمع خانوادگی که بالذات می تواند پر از تنش و فراز و فرود باشد، توانسته تصویری واقعی از این خانواده به دست دهد.
پایان فیلم یکی از امتیازات آن است. روندی که در طول داستان طی شده کاراکتر ها را دچار تغییر نگرش نسبت به زندگی کرده و اتفاقی که درزندگی آذر افتاده توجه همگی را به اهمیت خانواده جلب کرده است. این تغییر هم البته با ظرافت و بدون شعار و اغراق نشان داده می شود و در واکنش متفاوت آدم ها در فصل پایانی و پاسخ توام با آرامش پرویز در برابر جمله معروفی که مداوما می شنود و تاکنون اعصابش را به هم می ریخت، نمود دارد؛ "آقای دیوان بیگی چرا تا حالا خانمتون رو در تاریکی نگه داشته بودین؟"
البته شاید بخشی از موفقیت "آذرشهدخت" مدیون ضعف کلی سینمای ایران و نبود تنوع در شکل روایت و پرداخت بدون خلاقیت قصه ها باشد. فیلم انرژی قابل توجهی به سمت مخاطب می فرستد و به حال خوش سازنده اش دلالت می کند. این به گمان من می تواند عنصر موثر و مهمی در کیفیت حس و حال منتقل شده به مخاطب محسوب شود. این مطلب در شماره 478 مرداد93 مجله فیلم به چاپ رسیده است
سه شنبه 11 شهریور 1393 - 03:43:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
لحظه خودکشی مردی جلوی قطار درحالیکه منصرف شده بود+ فیلم
لحظه خودکشی مردی جلوی قطار درحالیکه منصرف شده بود فیلم مسافرین که متوجه حضور وی و رسیدن قطار شدهاند برای نجات وی اقدام میکنند و خود شخصی که تصمیم به خودکشی گرفته نیز در لحظه آخر نظرش عوض میشود و قصد فرار دارد که قطار مهلت نداده و وی را لِه میکند در این فیلم مردی را مشاهده میبه یاد خبرنگار دوست داشتنی که دیگر کنار ما نیست! آخرین سوالات نفر در نشست خبری و شوخی با یکی از خبرنگاران+فیلم
به یاد خبرنگار دوست داشتنی که دیگر کنار ما نیست آخرین سوالات نفر در نشست خبری و شوخی با یکی از خبرنگاران فیلممهدی نفر چند ساعت قبل از حادثه در نشست خبری آخرین سوالات خود را از علی دایی پرسید و در انتها با یکی از خبرنگاران به شوخی پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس عصر پنج شنبه نشستشوخی بسیار جالب پدر با پسربچه بامزه اش / فیلم
شوخی بسیار جالب پدر با پسربچه بامزه اش فیلم به این مطلب امتیاز دهید جام نیوز برای دیدن ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید ۱۰ ۰۶ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۰فیلم/سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب
فیلم سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب   فیلم سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالبدانلود لینک را کپی کنید دانلود1393 6 4لحظه خودکشی مردی که بین قطار و سکوی قطار لِه شد + فیلم
لحظه خودکشی مردی که بین قطار و سکوی قطار لِه شد فیلم در این فیلم مردی را مشاهده میکنید که به آرامی روی ریل قطار میرود و در ادامه بین قطار و سکو لِه میشود به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران یک شهروند روسی که تصمیم به خودکشی گرفته به آرامی از سکوی قطار پایین رفتهسام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب+فیلم جالب
سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب فیلم جالب سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب سام درخشانی در چالش سطل آب یخ با یک شوخی جالب مطالب مرتبط رستوران داری سام درخشانی تصاویردعوت مهناز افشار درچالش آب ویخ از دکتر مریم میرزاخانی فیلمزانیار خسروی و یغما گلرویی بهعکس: پژمان جمشیدی در کنار نماد جوانمردی و غیرت در فیلم فارسی
عکس پژمان جمشیدی در کنار نماد جوانمردی و غیرت در فیلم فارسیپژمان جمشیدی عکسی از خود و ناصر ملک مطیعی منتشر کرده است و در توضیح آن نوشته است پژمان جمشیدی عکسی از خود و ناصر ملک مطیعی منتشر کرده است و در توضیح آن نوشته است سلام به روى ماهتون من با گريم آرسنيك در كنار جناب ناصر محضور موشیرو میشونه شوخی پایانی فیلم است/ ماجرای استفاده از ترانه «ک مثل کپل»
فرهنگ و هنر سینمای ایران مرضیه برومند و شهر موشها 2 حضور موشیرو میشونه شوخی پایانی فیلم است ماجرای استفاده از ترانه ک مثل کپل مرضیه برومند کارگردان شهر موشها2 که این روزها برای اکران آماده میشود درباره استفاده از ترانه و موسیقی در فیلم و همچنین سابقه ترانه ک مثل کپلآبدرمانی های جعلی مهمترین تهدید گردشگری سرعین است
استانها شمال اردبیل لطفی آبدرمانی های جعلی مهمترین تهدید گردشگری سرعین است سرعین – خبرگزاری مهر مدیرعامل مجمع صنفی سرمایه گذاران آبدرمانی های استان اردبیل فعالیت آبدرمانی های جعلی را مهمترین تهدید صنعت گردشگری سرعین عنوان کرد به گزارش خبرنگار مهر ایرج لطفی بعد از ظهر پدروغ بزرگ توئیتر برای حذف فیلم ˈپیامی برای آمریکاˈ
دروغ بزرگ توئیتر برای حذف فیلم پیامی برای آمریکا سایت آمریکایی توئیتر در حالی تصاویر و فیلم سر بریده جیمز فولی به دست تروریست های تکفیری را حذف کرد که تاکنون با قرار دادن تصاویر سر بریدن قطعه قطعه کردن به صلیب کشیدن و زجر کش کردن انسان ها تاکید بر مسلمان بودن عاملان این جنایشوخی های جالب شبکه های اجتماعی
شوخی های جالب شبکه های اجتماعی اگر شما نویسنده این آثار هستید لطفا عصبانی نشوید لبخند بزنید و به خواننده هایی فکر کنید که با خواندن نوشته هایتان لبخند می زنند و در دل تحسین تان می کنند هر نوشته ای نویسنده ای دارد هر نویسنده ای حق دارد اسمش را پای مطلبش ببیند نوشته هایی کهحكم فيلمبرداري از نامحرم در مجالس عروسي
حكم فيلمبرداري از نامحرم در مجالس عروسي به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سوالات مطرح در خصوص احکام فیلمبرداری در مراسمات عروسی وپاسخ حضرت آیت الله خامنه ای سوال حضور در جشنهايى که موسيقى در آنها نواخته مىشود و افراد مبادرت به رقص مى&پیغام کاپیتان سپاهان برای شبکه "آی فیلم"
پیغام کاپیتان سپاهان برای شبکه "آی فیلم" کاپیتان سپاهان یکی از بیننده های شبکه" آی فیلم "است محرم نویدکیا کاپیتان تیم فوتبال سپاهان که به نظر یکی از بیننده های شبکه آی فیلم است در پیامی که برای این شبکه ارسال کرده نوشته است من از شما یک گلایه دارم و یک تشکرگفتوگویی با رویا تیموریان به بهانه اکران عمومی فیلم سینمایی برف! +عکس
گفتوگویی با رویا تیموریان به بهانه اکران عمومی فیلم سینمایی برف عکس رویا تیموریان خیلی اهل گفتوگو و حاشیه نیست تا به امروز نقشهای متفاوتی را به نامش در سینما تئاتر و تلویزیون ثبت کرده است از پستچی سهبار در نمیزند کافه ستاره زندان زنان قارچ سمی گرفته تا تجربهرئیس اداره ارشاد آمل خبر داد اکران 72 فیلم جشنواره بینالمللی یاس در آمل + برنامه کامل اکران
رئیس اداره ارشاد آمل خبر داداکران 72 فیلم جشنواره بینالمللی یاس در آمل برنامه کامل اکرانرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل از اکران روزانه 12 فیلم جشنواره بینالمللی یاس در سه سالن این شهرستان خبر داد محمد محمدی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل با اشاره به آغفیلم/ تبلیغ در پادگان (بخش 1)
فیلم تبلیغ در پادگان بخش 1 لینک ۱۳۹۳ ۵ ۳۰«شیار ۱۴۳» در بزرگترین بازار فیلم دنیا
شیار ۱۴۳ در بزرگترین بازار فیلم دنیا فیلم سینمائی شیار ۱۴۳ در بزرگترین بازار فیلم دنیا MIP TV که در شهر کن فرانسه برپا میشود معرفی و عرضه خواهد شد فیلم سینمائی شیار ۱۴۳ به کارگردانی خانم نرگس ابیار و تهیه کننده گی آقایانپور محمدی و قاسمی توسط اداره کل تامین برنامه و رس-
گوناگون
پربازدیدترینها