تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812845421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازخواني نقشه راه در هفته دولت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازخواني نقشه راه در هفته دولت
نویسنده : دكتر يدالله جواني 
هفته دولت فرصت مغتنمي براي انجام برخي از امور و پردازش بعضي از مسائل مهم و كليدي انقلاب و كشور است. هرچند بر اساس يك سنت حسنه، ‌دولت و تمامي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي وابسته در اين هفته، به گزارش عملكرد‌هايشان به مردم مي‌پردازند، لكن نبايد اين هفته را در گزارش‌دهي خلاصه نمود. بازخواني نقشه راه اصلي انقلاب اسلامي و تطبيق سياست‌ها، عملكردها و رويكردها با نقشه راه براي رسيدن به قوت‌ها و ضعف‌ها، مي‌تواند يكي از اقدامات اساسي همه دستگا‌ه‌ها و نهادهاي حكومتي و از جمله دولت به عنوان قوه مجريه در اين هفته باشد.

شهيدان رجايي و باهنر كه سالروز شهادتشان به عنوان هفته‌ دولت انتخاب شده،‌در مسير استقرار دولت اسلامي به شهادت رسيدند. اين شهيدان والامقام ‌در راه تثبيت نظام اسلامي به شهادت رسيدند؛ نظامي كه بايد بر اساس آن دولت اسلامي با هدف ساختن كشور اسلامي تشكيل شود. انقلاب ملت ايران، انقلابي ديني با اصول و مباني مشخص و داراي آرمان و اهداف راهبردي تعريف شده و دست‌يافتني است. شهيدان رجايي و باهنر، الگوي تمامي دولتمردان ما براي حركت در مسير اصلي انقلاب،‌ جهت تحقق آرمان و اهداف هستند.

 در كشور و به ويژه در دستگاه‌ها و سازمان‌هاي تحت امر دولت، زحمات زيادي كشيده مي‌شود، اما ارزش‌ اين كارها وقتي بالا  و قابل تجليل است كه بر اساس نقشه راه باشد و ما را به اهداف و آرمان انقلاب نزديك‌تر كند. اين مهم تنها از طريق بازخواني نقشه راه و مورد سنجش قرار دادن كارها بر اساس اين ملاك اصلي است.

حضرت امام (ره)، قيام ملت ايران را هدفمند و لله مي‌دانست و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي رسيدن به حيات طيبه، ساخت تمدن نوين اسلامي، شكل‌دهي به امت اسلامي و رسيدن به دنياي اسلامي را به عنوان آرمان انقلاب اسلامي در طول ساليان اخير، همواره مورد تأكيد قرار داده‌اند. نقشه راه، آن نقشه‌اي است كه مسير و فرآيند تحقق چنين اهداف راهبردي را ترسيم مي‌نمايد. اولين فايده بازخواني نقشه راه از سوي هر مسئول و كارگزار در نظام اسلامي، آن خواهد بود كه بر اساس اين بازخواني مشخص مي‌شود آيا ما در مسير اصلي حركت مي‌كنيم يا در حال فاصله گرفتن از مسير اصلي هستيم. اين بازخواني اگر مستمر و دقيق صورت پذيرد، به اصلاح مسير حركت ما كمك مي‌كند.

نقشه راه چيست و كدام نقشه را مي‌توان نقشه اصلي حركت انقلاب اسلامي دانست. نقشه اصلي،‌آن نقشه‌اي است كه در انتها به بناي تمدن نوين اسلامي ختم شود؛ تمدني كه در آن زمينه‌ها و بستر‌هاي رشد و تعالي انسان‌ها در تمامي ابعاد فراهم باشد و با شكل‌گيري دنياي اسلامي، ‌اسلام بر اساس عبارت «الاسلام يعلو ولايعلي عليه»، سرآمد گشته و ان‌شاءالله زمينه‌هاي ظهور آخرين حجت‌الهي فراهم شود.

به طور قطع پيش‌نياز تشكيل تمدن اسلامي، برخوردار شدن از يك جامعه اسلامي با پيش‌نياز تشكيل دولت اسلامي است. طبق رهنمودها و بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي، اكنون ما در مرحله دولت‌سازي اسلامي قرار داريم. تا زماني كه دولت اسلامي در ايران ساخته نشود، نبايد انتظار داشت جامعه اسلامي مطلوب برپا شده و تمدن اسلامي تحقق يابد. به عبارتي ملت ايران در بين راه قرار دارد، بخشي از راه را طي كرده و بخش قابل توجهي باقي مانده است. براساس اين نقشه، از ديدگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي،‌انقلاب اسلامي از زمان شكل‌گيري و پيدايش تا زمان رسيدن به آرمان اصلي ما داراي پنج مرحله است. اين پنج مرحله عبارتند از: 1- پيروزي انقلاب اسلامي 2- تشكيل نظام اسلامي 3- تشكيل دولت اسلامي 4- تشكيل جامعه اسلامي 5- تشكيل تمدن اسلامي و ساختن دنياي اسلامي با محوريت امت اسلامي.

در مرحله اول با پيروزي انقلاب اسلامي، رژيم ديكتاتور، فاسد و وابسته به بيگانه در ايران فرو ريخت و زمينه براي ايجاد يك نظام نوين فراهم شد. در مرحله دوم با رأي مردم نظام جمهوري اسلامي يا همان مردم‌سالاري ديني در ايران استقرار پيدا كرد. ملت ايران براي تثبيت نظام اسلامي در دهه اول انقلاب هزينه‌‌هاي  بسياري را پرداخت كرد كه شهيدان رجايي و باهنر را مي‌توان شهداي مرحله تثبيت نظام اسلامي دانست.

اكنون با گذشت 36 سال از زمان پيروزي انقلاب اسلامي، ما همچنان در مرحله سوم، يعني مرحله تشكيل دولت اسلامي بسر مي‌بريم. مراد از دولت اسلامي براساس اين نقشه، دولت اسلامي مطلوب با شاخص‌‌هاي  اسلامي است. رهبر معظم انقلاب اسلامي با چنين نگاهي در 12/9/1379 در جمع كارگزاران نظام مي‌فرمايند: «...نمي‌توانيم ادعا كنيم كه ما يك دولت اسلامي هستيم؛ ما كم داريم، ما بايد خودمان را بسازيم و پيش ببريم. ما بايد خودمان را تربيت كنيم.»  البته مراد از دولت اسلامي مطلوب در اينجا به معناي عام، فراتر از دولت به معناي قوه مجريه مي‌باشد و تمامي نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌‌هاي  حكومتي را در برمي‌گيرد. مقام معظم رهبري، شاخص‌‌هاي  دولت اسلامي را كه بايد در مرحله سوم ساخته شود، اين‌گونه در تاريخ 24/7/1392 در جمع دانشجويان كرمانشاه بيان مي‌دارند: «دولت اسلامي كه بتواند مقاصدي را كه ملت ايران و انقلاب عظيم آنها داشت، تأمين كند، دولتي است كه در آن رشوه نباشد، فساد اداري نباشد، ويژه‌خواري نباشد، كم‌كاري نباشد، بي‌اعتنايي به مردم نباشد، ميل به اشرافي‌گري نباشد، حيف و ميل بيت‌المال نباشد.»

دولتي با چنين شاخص هايي براي همه قابل فهم و درك است. آري در چنين دولتي، همه مسئولان، كارگزاران و مديران، داراي منش اسلامي بوده و براساس شريعت عمل مي‌كنند. حال در هفته دولت، تمامي مسئولان و كارگزاران نظام، به ويژه در دستگاه اجرايي كشور كه اين هفته متعلق به آنان است، خود و سازمان تحت امر خود را با شاخص‌‌هاي دولت اسلامي تطبيق داده و با چنين سنجشي، خود قضاوت كنند كه آيا در حال حركت در مسير اصلي با هدف تشكيل دولت اسلامي هستند يا از مسير زاويه گرفته و ره به جايي ديگر مي‌برند. بديهي است از باب «حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا» انجام چنين سنجش و محاسبه‌اي براي هر يك از كارگزاران از سران نظام گرفته تا افراد پايين‌تر ضروري است چرا كه شهيدان و از جمله شهيد رجايي و شهيد باهنر- كه روزي مورد سؤال‌شان قرار خواهيم گرفت- براي پياده‌سازي اسلام شهيد شده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن