واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: گزیده ای از پایگاههای داده وابسته به طراحی بازی Mahdi_Rashed 01 آبان 1388, 00:17سلام . توی این پست یک سری توضیحات درباره ی موتورهای نگهداری اطلاعات که به بخش طراحی بازی مربوط میشن میدم . اول از همه پرکاربردترین نوعهای پایگاهای داده رو نام میبریم . 1 : پایگاه داده ی آماده 2 : پایگاه داده ی تلفیقی 3 : پایگاه داده ی شخصی 4 : پایگاه داده ی باز 5 : دیگر انواع پایگاههای داده 1 : پایگاه داده ی آماده خوب همونجور که از اسمش معلومه قبلاً توسط یک شرکت یا فرد به صورت رایگان , متن باز یا پولی طراحی میشه و در چند نسخه ی مختلف برای کارهای متفاوت که یکیش طراحی بازی هست به بازار میاد . نمونه هاش میشه به همین Access خودمون اشاره کنیم یا G-SQL که برای طراحی بازی ساخته شده . البته از این نوع پایگاهها خیلی کم استفاده میشه چون انعطاف پذیری لازم رو نداره و در بعضی مواقع جواب خواسته های طراح رو نمیده . نمونه ی بازیهایی که با این جور پایگاه های داده طراحی شده 25 to Life هست که با Access پیکربندی شده یا Second که با G-SQL ساخته شده . توی تاریخچه ی این بازی ها میشه گفت که بلافاصله بعد از انتشار بازی کرک یا قفل اون شکسته میشه و Source بازی در اختیار مردم قرار میگیره . 2 : پایگاه داده های تلفیقی مثل پایگاه داده های آماده هستن ولی مخصوص بازی ساخته و روی یک موتور طراحی بازی سوار میشن . مثل UDB مخفف unreal Database که انعطافپذیری فوقالعاده ای داره و از هر نظر قابل ویرایش و توسعه هستش . یا از نوع دیگه میشه به Cry Database نگاه کرد که میتونه حجم عظیمی از اسکریپتهای مولد Emitter ها رو با حجم بسیار پایین ذخیده کنه . پایگاهای دیگه ای هم هستن که روی موتورهای طراحی بازی مثل Oger و Panda 3D Engine سوار شدن و در سطح مناسبی از نظر کیفیت قرار دارن . 3 : پایگاه داده های شخصی حالا چه شخصی برای یک نفر یا شخصی برای یک کمپانی میشه گفت حتی از پایگاه داده های تلفیقی هم بهترن . علتش اینه که توسط یک سری برنامه نویس نوشته میشن که برای یک شرکت مخصوص کار میکنن و اون شرکت میتونه هر وقت خواست یک اسکریپت به پایگاه اضافه کنه و سطح امنیت و فشرده سازیش رو بالا ببره . البته طبیعیه که ساخت این جور پایگاههای داده هزینه و زمان بسیار زیادی میخواد . نمونه ای بارز از این نوع پایگاه داده رو میشه در بازی Call of Duty مشاهده کرد که چون هم Engine و هم Database مختص شرکت Infantry Ward هست در هر ورژن از بازیهای Call of Duty کیفیت اون هم بالا میره بدون اینکه حجم افزایش زیادی پیدا کنه . یا پایگاه داده ای که برای بازی gta 4 نوشته شد که هزینه ی اون 250 هزار دلار بود و توسط 170 برنامه نویس در طول 3 سال نوشته شد . 4 : پایگاه داده های باز دقیقاً شبیه صنعت Open Source هستن که به کاربر ساده یا بازیکن اجازه ی استفاده از عناصر ثبت شده در بازی و حتی اجرای یک دستور به داخل پایگاه رو میده . فکر کنم بهترین نمونه ی پایگاه داده ی باز موتور طراحی بازی Valve Source Engine هست که بازی معروف Counter Strike رو باهاش ساختن . اگر به فایلهای بازی نگاه کنید میبینید که از موسیقی منوی بازی گرفته تا صدای یک پرنده که در یکی از نقشه ها پخش میشه هست و میشه به راحتی ازش استفاده کرد . 5 : از انواع فراوان پایگاه داده ها میشه به پایگاههای کد برگردان اشاره کرد که کدهای رو طی یک مرحله از یک نوع مثل کدهای اسکی به هکس یا از نوع ID 7 به زبان C# تبدیل و اجرا میکنن . یا یک نوع دیگه پایگاه داده های External هست که بعد از نصب بازی به صورت یک addon یا Component در رایانه نصب میشه و بازی رو اجرا میکنه که البته زیاد از این نوع استفاده نمیشه مگر د بازیهایی با قفلهای سخت افزاری خیلی قوی . در کل میشه گفت مهمترین ویژگیهایی که یک پایگاه داده باید داشته باشه به ترتیب سطح امنیتی بالا , انعطاف پذیری کافی , فشرده سازی مناسب و سازگاری با عناصر مورد استفاده در موتور طراحی و خود بازی که البته کمتر پایگاه داده ای در این مورد ضعف داره . منبع : forum.mrashed.ir ()
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]