تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820138700
معیارهای سینمای تجربی با تجاری متفاوت است/ سینمای تجربی با فرمولهای گذشته قابل نقد نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > مرکز > مرکزی الستی:
معیارهای سینمای تجربی با تجاری متفاوت است/ سینمای تجربی با فرمولهای گذشته قابل نقد نیست
اراک – خبرگزاری مهر: مدرس کارگاه فیلم با بیان اینکه معیارهای سینمای تجربی با تجاری متفاوت است گفت: وارد شدن به دنیای سینما و خصوصا سینمای تجربی نیاز به شناخت کامل تاریخ سینما و آشنایی با تمام مراحل آن دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد الستی ظهر دوشنبه در در دومین روز از پنجاهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان در کارگاه فیلم با موضوع سینمای تجربهگرا در میان فیلمسازان و فیلمنامه نویسان جوان افزود: سینمای تجربه گرا دنیای متفاوتی است که در ارتباط با دنیای ذهنی است و معیارهای آن با معیارهای دنیای سینمای تجاری قابل قیاس نیست. وی با بیان اینکه سینمای تجربه گرا با سینمای تجاری و قصهگو متفاوت است، افزود: در حوزه سينماي تجربه گرا آثار و نمونههاي موفق بسيار كمي توسط فيلمسازان ايراني توليد شده است و اين وضعيت بيشتر به دليل ضعف آكادميك و آموزشي و نيز بياهميت جلوه دادن اين نوع سينما توسط اساتيد و سينماگرا گذشته است. الستی با تشريح وضعيت سينماي تجربه گرا در تاريخ سينماي ايران، نقش آن را بسيار ضعيف دانست و افزود: با وجود تاريخچه طولاني فيلم كوتاه در ايران و حجم بالاي فيلمهاي داستاني، در حوزه سينماي تجربه گرا آثار و نمونههاي موفق بسيار كمي توسط فيلمسازان ايراني توليد شده است. وي اين وضعيت را بيشتر به دليل ضعف آكادميك و آموزشي و نيز بياهميت جلوه دادن اين نوع سينما توسط اساتيد و سينماگرا گذشته دانست. الستی در ادامه به نمایش فیلم های تجربی کوتاه از فیلمسازان برتر این حوزه در سال های متفاوت پرداخت و بیان کرد: قصه هدف سینما تجربی نیست، موضوع های سینمایی تجربه گرا، موضوع ها غیرمتعارف است و به دنبال مسائل دیگر است. وی در ادامه با بیان اینکه اصولا فیلم هایی که توسط افراد غیر فیلمساز ساخته میشود در حیطه سینمای تجربهگرا است، اظهار کرد: در میان سینماگران تجربی نقاشان و عکاسان بسیاری دیده می شود. الستی ادامه داد: سینمای تجربهگرا دنبال کشف جهان ذهنی است، در این سینما تصاویر غیرمتعارف است وهدف غایی آن آفرینش تصویری بدیع و متفاوت بر پرده سینما است و ممکن است در این راه از ابزار متفاوت نیز استفاده شود. وی با اشاره به اینکه وجود فیلم های موفق در گذشته انتظارات از فیلمسازان را بالا برده است، اضافه کرد: در این نوع سینما به وسیله ابزار و نوع تصویر باید چیزی را به دنیای قبلی سینما اضافه کرد و خارج شدن از محدودیت ها و چارچوب های غالب در سینما رکن اصلی آن است. وی ادامه داد: سینمای تجربه گرا تمایل به عالم انتزاع دارد و گاهی به موضوعات موهومات و عالم ذهنی نزدیک می شود و لازم نیست شبیه طبیعت و واقعیت باشد، در واقع هدف سینمای تجربی ورود به دنیای ذهنیات و تجسم دادن آن به وسیله دخالت و ساختن آن است. الستی با اشاره به اینکه اصالت این فرم سینما در بداعت آن است افزود: باید به این نکته توجه کرد که اگر سینمای تجربی بخواهد با فرمول ها و دانسته های قبلی نقد شود، نتیجه ای نخواهد داشت و مهم این است که بدانیم اگر تجربه ما در جای دیگری دیده شده باشد کپی است و دیگر نو نیست. دكتر الستي در ادامه با ابراز اميدواري از تداوم برگزاري اين گونه كارگاههاي آموزشي در استانهاي مختلف طي يك پروسه آموزشيِ برنامه ريزي شده از گسترش تعاريف آكادميك در چند سال آينده خبر داد. وي اين روند را راهكاري براي پررنگتر شدن حضور آموزش آكادميك تعاريف سينماي تجربه گرا در مراكز آموزشي و علاقهمند كردن فيلمسازان به اين گونه سينما دانست. وي در ادامه اين كارگاه تخصصي با ارائه ترجمه مناسبتري از واژه اكسپريمنتال (experimental) با عنوان سينماي تجربه گرا به جاي سينماي تجربي تاريخچه كوتاهي از دلايل آغاز اين حركت در سينما، اهداف آن، اولين هنرمنداني كه به توليد اين دست فيلمها اقدام كردند و ويژگيهاي فيلم تجربه گرا پرداخت. وی در اداکه با تاکید بر تفاوت سینمای تجربی با ویدئو آرت گفت: متاسفانه در کشور ما بسیاری می خواهند فیلم تجربی را بعنوان ویدئو آرت عرضه کنند در حالیکه این دو با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند، ویدئو آرت بر تکنولوژی و استفاده از آن تکیه دارد ولی دنیایا تجربی دنیای بدیع و متفاوتی است. الستي در ادامه مباحث آموزشي با به نمايش گذاشتن فيلمهاي تجربه گرا از سالهاي اوليه شكل گيري آن و آثار جديدتر روند شكل گيري، تغييرات، گونههاي مختلف اين نوع فيلمها را مورد بررسي قرار داد. از جمله فيلمهايي كه در اين كارگاه به نمايش درآمدند ميتوان به فيلم كوتاه «ريتم 21» هانس ريشتر به سال 1921،«H2O» رالف فيشر، «جعبه رنگ و فري راديكالز» لن لاي به سال 1935، «نور حشره» استن بركچ و «كابوسهاي عصرگاهي» مايا درن اشاره كرد. اين كارگاه در ادامه با بررسي عناصر جزئي تر سينماي تجربه گرا چون نقش تصوير، مخاطب فيلم تجربه گرا، تفاوتهاي آن با سينماي تجاري و داستان گو، كاركرد ابزار و شكل ساخت اين نوع فيلمها ادامه يافت و با پرسش و پاسخهاي حاضرين در مورد جوانب مختلف مباحث ارائه شده به كار خود خاتمه داد.
۱۳۹۳/۶/۳ - ۱۶:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی عنوان کرد: حکمیت پروژه «لاله» به رضاداد واگذار شده است/از فیل
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی عنوان کرد حکمیت پروژه لاله به رضاداد واگذار شده است از فیلمی که شانیت داشته باشد حمایت حداکثری میکنیممحمد مهدی طباطبایی نژاد گفت در قرارداد ما و آقای نیکنژاد مادهای وجود دارد که اگر ما میتوانستیم با آقای نیکنژاد به توافق برسیم حکمی ازدر اعتراض به کشتار غزه دعوت سازمان سینمایی از هنرمندان برای حضور مقابل دفتر سازمان ملل
در اعتراض به کشتار غزهدعوت سازمان سینمایی از هنرمندان برای حضور مقابل دفتر سازمان مللهنرمندان و دست اندرکاران سینما همگام با تشکلهای دانشگاهی و ورزشکاران در تجمع اعتراضی نسبت به کشتار مردم مظلوم غزه در مقابل دفتر سازمان ملل شرکت خواهند کرد به گزارش خبرگزاری فارس در اعتراض بهرئیس سازمان سینمایی کشور خبر داد کم شدن فاصله بین دولت و اهالی سینما در سال گذشته
رئیس سازمان سینمایی کشور خبر دادکم شدن فاصله بین دولت و اهالی سینما در سال گذشتهرئیس سازمان سینمایی کشور گفت کم شدن فاصله بین اهالی سینما و دولت مهمترین اتفاقها در عرصه فرهنگ و هنر بود که با همدلی اهالی سینما رخ داد به گزارش خبرگزاری فارس از آمل حجتالله ایوبی امشب در آیین بنشست نقد و بررسی فیلم سینمایی آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی آذر شهدخت پرویز و دیگراننشست نقد و بررسی فیلم سینمایی آذر شهدخت پرویز و دیگران با حضور عوامل این فیلم شامگاه امروز شنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد عکس مسعود ساکی 1393 05 25 - 22 38 دریافت کل گزارش تصویری«کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان» نمایش، نقد و بررسی می شود
کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان نمایش نقد و بررسی می شود خبرگزاری پانا در نخستین جلسه باشگاه فیلم شهر در سال جاری کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان ساخته آرش خوشخو در پردیس ملت نمایش نقد و بررسی می شود ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد ساعت 14 54 به گزارش سرویس فرهنگیگزارش نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی امروز در سینما فلسطین پرستویی :هرگز با پول سینما زندگی نکردهام/میرکریمی:س
گزارش نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی امروز در سینما فلسطینپرستویی هرگز با پول سینما زندگی نکردهام میرکریمی سعی میکنم خودم را مهندسی نکنمپرویز پرستویی با اشاره به اینکه به پول سینما هرگز نیازی نداشته گفت من اگر بخواهم با پول سینما کار کنم سینما را کنار میگذارم من امروز با فیشدر برنامه هفت مطرح شد جایگاه خبرنگاران در سینمای ایران در بوته نقد روزنامهنگاران سینمایی
در برنامه هفت مطرح شدجایگاه خبرنگاران در سینمای ایران در بوته نقد روزنامهنگاران سینماییهفت در برنامه خود در هفدهم مرداد ماه همزمان با روزخبرنگارمیزبان چهار تن از خبرنگاران به منظور تحلیل و بررسی جایگاه خبرنگاران در سینمای ایران و مهدی فخیم زاده بازیگر و کارگردان سینمای ایران بوکتابدین پژوهی تجربی نقد و بررسی می شود
دین و اندیشه کتاب دین پژوهی تجربی نقد و بررسی می شود کتاب دین پژوهی تجربی تالیف محمدرضا طالبان با حضور نویسنده کتاب و دکترحسن محدثی دکترسید محمد میرسندسی دکترمهدی فیضبه به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ایسپا وبا همکاری انجمن جامعه شناسی ایران نقد و بررسی می شود به گزاردر نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب این هفته صورت میگیرد نقد و بررسی و رونمایی دو مستند درباره فعالیتهای خو
در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب این هفته صورت میگیردنقد و بررسی و رونمایی دو مستند درباره فعالیتهای خودجوش در مساجدنشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب این هفته به مناسبت روز جهانی مسجد با اکران و بررسی دو مستند با موضوع مسجد برگزار میشود به گزارشخبرگزاری فارس به نقل ازیک بازی خطرناک سینمایی: بازگشت به گذشته
یک بازی خطرناک سینمایی بازگشت به گذشته درباره کارگردانان مشهوری که فیلم های خودشان را بازسازی کردند و اینکه چرا بعضی از آنها توانستند در دوباره به تصویر کشیدن سوژه شان سربلند بیرون بیایند و برخی دیگر به سختی شکست خوردند هفت صبح انگیزه های زیادی برای یک کبرسی و نقد کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان نمایش
در نخستین جلسه از باشگاه فیلم شهر در پردیس سینمایی ملت برسی و نقد کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان نمایش در نخستین جلسه باشگاه فیلم شهر در سال جاری کلاژی از کاربردهای معماری در سینمای جهان ساخته آرش خوشخو در پردیس ملت نمایش نقد و بررسی می شود به گزارش حوزه سدیروز و امروز متفاوت ستاره قدیمی سینمای ایران +تصاویر
دیروز و امروز متفاوت ستاره قدیمی سینمای ایران تصاویر ثریا حکمت بازیگر قدیمی سینما و تلوزیون پس از یک دوران طولانی دوری از هنر و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات با ظاهری متفاوت در جمع خبرنگاران حاضر شد به گزارش نامه نیوز ثریا حکمت بازیگر قدیمی سینما چندی پیش در مصاحبه با خبرنگارا«خانه پدری» بهترین فیلم شد/«چ» جوایز سینمایی را ربود
خانه پدری بهترین فیلم شد چ جوایز سینمایی را ربود در حالی که فیلم سینمایی خانه پدری عنوان بهترین فیلم هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران را از آن خود کرد فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با دریافت 5 جایزه رکورددار این جشن بود آفتاب به گزارش مهر شامگاه چتوصیه وزیر ارشاد به رایزنان فرهنگی ایران در سفارتخانه ها: تجربیات خود را بنویسید تا استفاده شود
توصیه وزیر ارشاد به رایزنان فرهنگی ایران در سفارتخانه ها تجربیات خود را بنویسید تا استفاده شود فرهنگ > مدیریت فرهنگی - تسنیم نوشت علی جنتی در دیدار با رایزنان جدید فرهنگی ایران گفت با توجه به اینکه شرایط دنیا تغییر کرده است شرح وظایف نمایندگیهای فرهنگی همگفتوگویی با رویا تیموریان به بهانه اکران عمومی فیلم سینمایی برف! +عکس
گفتوگویی با رویا تیموریان به بهانه اکران عمومی فیلم سینمایی برف عکس رویا تیموریان خیلی اهل گفتوگو و حاشیه نیست تا به امروز نقشهای متفاوتی را به نامش در سینما تئاتر و تلویزیون ثبت کرده است از پستچی سهبار در نمیزند کافه ستاره زندان زنان قارچ سمی گرفته تا تجربهنگاه مسئولان به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو باید پدرانهتر باشد شبانگیز: باید تجربیاتم را در اختیار جوانان
نگاه مسئولان به فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو باید پدرانهتر باشدشبانگیز باید تجربیاتم را در اختیار جوانان قرار میدادم عدم اعزام واترپلو به بازیهای آسیایی یعنی نسلکشیسرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان ایران گفت احساس کردم باید تجربیاتم را در اختیار واترپلوئیستهای جوان قرار دهعکس/ تازهترین جایزه سینمایی مریلا زارعی
عکس تازهترین جایزه سینمایی مریلا زارعی مریلا زارعی تندیس بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم سینمایی شیار 143 از هشتمین جشن انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران دریافت کرد مریلا زارعی تندیس بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم سینمایی شیار 143 از هشتمین جشن انجمن نویس-
گوناگون
پربازدیدترینها