تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836829738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوزدهمین شماره دوفصلنامه آموزه های قرآنی + دانلود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




نوزدهمین شماره دوفصلنامه آموزه های قرآنی + دانلود خبرگزاری رسا ـ نوزدهمین شماره (پیاپی 44) دوفصلنامه علمی - پژوهشی آموزه های قرآنی ویژه بهار و تابستان 1393 به صاحب امتیازی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر مسؤولی محمدباقر فرزانه به بازار کتاب ارائه شد.



 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوزدهمین شماره دوفصلنامه آموزه های قرآنی شامل موضوعات زیر است:  «بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم»«بررسی دلالت عبارت «تبیان کل شیء» بر جامعیت قرآن»«شاخص های تمدن اسلامی براساس آموزه های قرآن کریم»«طراحی الگوی «دولت» اسلامی با استفاده از آیات قرآنی»«نقش قرینه مقابله در تفسیر قرآن»«معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَجْدَیْنِ»«تأویل های تمثیلی تاریخی و تخیلی از قصه آدم در تفاسیر برگزیده»«جایگاه حدیث در تفاسیر عصری با تاکید بر تفسیر الفرقانِ آیت الله صادقی تهرانی» بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریمابوالفضل خوش منشمجتبی محمدی انویق    چکیده: قرآن کریم علاوه بر ذکر اهمیت گفتار و اصول کلی آن، معیارها و ملاک‌های سخن صواب و پسندیده را بیان کرده و همچنین بایدها و نبایدهای گفتار را نیز خاطر‌نشان ساخته است تا نشان دهد که چه چیزهایی را حتماً باید بر زبان جاری کرد و چه چیزهایی را اصلاً نباید ذکر کرد. بایدها و نبایدهای گفتار در قرآن کریم دو دسته‌اند: الف) بایدها و نبایدهای گفتار در زمینه اخلاق و تربیت؛ ب) بایدها و نبایدهای گفتار در زمینه فقه و احکام. بایدها و نبایدهای گفتار در زمینه اخلاق و تربیت به سه گروه تقسیم می‌شوند: 1- بایدها و نبایدهای مشیر به ارتباط انسان با خدا 2- بایدها و نبایدهای مشیر به ارتباطات بین انسانی 3- بایدها ونبایدهای مطلق و کلی تر. بایدها و نبایدهای مطرح شده در قرآن کریم حاوی مطالب و نکات ظریفی در بخش‌های مختلف فقهی، اخلاقی، تربیتی و در زمینه‌های گوناگون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره هستند که توجه به آنها جامعه را به سوی رشد و بالندگی سوق می‌دهد.            بررسی دلالت عبارت«تبیان کل شیء» بر جامعیت قرآنمحمدابراهیم روشن ضمیر    چکیده: مسأله «جامعیت قرآن کریم» و گستره آن، از مباحث مهم قرآنی و دارای نقش بنیادین در فهم و تفسیر آن است. پژوهشگران برای تبیین قلمرو قرآن، به آیاتی استدلال کرده اند و مهم ترین آنها، عبارت «وَنَزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِ شَیْءٍ» است. به رغم مباحث ارزشمندی که در این‌باره بیان کرده‌اند، واکاوی آن می‌تواند برخی از زوایای آن را روشن‌تر کند. این جستار با روشی توصیفی- تحلیلی، دیدگاه‌های مفسران در باره تبیان‌بودن قرآن را مورد بررسی قرار داده است. تأمل در مفهوم تبیان، چگونگی بیان آموزه‌ها و معارف در قرآن و روایات مربوط به جامعیت، نشان از آن دارد که قرآن مشتمل بر بیان هر چیزی است که نیاز به تبیین دارد؛ بنا‌بر‌این، قرآن تبیان همه چیز اعم از آنچه مربوط به هدایت است و رنگ و بوی دینی دارد و هر آنچه غیر دینی است و به ظاهر مربوط به دین نیست. هر چند برخی جزئیات به صورت تفصیلی و برخی دیگر به صورت اجمالی در قرآن آمده است و قرآن خود بیان آنها را به سنت پیامبر و معصومان علیهم‌السلام و قواعد عقلائی، زبانی و عملی برگرفته از آن دو، واگذار کرده است.            شاخص‌های تمدن اسلامی براساس آموزه‌های قرآن کریممحمد‌باقر سعیدی‌روشن    چکیده: مبنای اصلی منظومه فکری اسلام در اداره جامعه برغم دیگر مکتب‌ها، نه صرف آسایش بلکه «سعادت» و «کمال» است. در نگاه قرآنی، یکی از شاخص‌های جامعه آرمانی، فرزانگی مردم آن در بعد معرفت و حکمت و برخورداری از درکی عمیق و همه جانبه از همه حقایق هستی است. همچنان که داشتن فلسفه زندگی و ایمان به یک تکیه‌گاه اعتقادی معیاری دیگر در ساخت تمدن توحیدی و جامعه مطلوب اسلامی و تمایز‌بخش تمدن اسلامی از تمدن‌های غیر اسلامی است. سومین شاخص در تمدن اسلامی، بسط فضیلت‌های والای انسانی و ارزش‌های اخلاقی است. و سر‌انجام آن که برتری جامعه اسلامی در مظاهر مادی و برخورداری از اقتدار اقتصادی، صنعتی و دفاعی، از دیگر معیارهای تمدن در نگاه اسلامی ملاحظه می‌شود. نکته اساسی در تحلیل و ارزیابی این شاخص‌ها آن است که سهم و وزن اصلی در این میان به حوزه نرم افزار تعلق داشته و عناصر ذاتی یک جامعه مطلوب، پیشرفته و پوینده ی مسیر سعادت، بعد مغز افزار آن است و نه بعد سخت افزار آن. بدین روی در تاسیس تمدن نوین اسلامی که هدف نظام اسلامی و مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است، آن چه در خور اهمیت اساسی است نگرشی استوار ومتوازن و الهام یافته از اسلام و منابع اصیل اسلامی از سوی برنامه ریزان کلان کشور و ترسیم کنندگان نقشه این راه است.            طراحی الگوی «دولت» اسلامی با استفاده از آیات قرآنیعلی واعظ طبسیدکتر رضا عباس پور    چکیده: ماهیت مفهوم دولت از منظر قرآن دربرگیرنده دو عنصر «امر و حکم» و «فرمانبری و پذیرش» بوده و از ارتباط آن دو با عنوان «عهد» و «میثاق»ی که بین انسان و خداوند وجود دارد یاد می شود. با این مبنا که پذیرش انسان و اراده او برای قبول «حکم» خداوند شرط لازم تحقق دولت و جامعه است؛ قرآن برای جوامع انسانی میثاق هایی را ذکر می کند که مبنای اطاعت انسان ها از خداوند، پیامبران و اولی الامر در حوزه فردی و اجتماعی است. نگارندگان در این مقاله تلاش می کنند تا ضمن بررسی مفاهیم مرتبط با ماهیت دولت، عهده داران و نحوه ظهور آن، الگوی دولت در جامعه اسلامی را با رویکرد قرآنی طراحی کرده و در نهایت آن را پیش روی حکومت مداران قرار داده تا زمینه را برای تشکیل دولت اسلامی محقق سازند.            نقش قرینه مقابله در تفسیر قرآنسیدعلی هاشمی     چکیده: برای فهم معنای واژه هایی که متکلم در سخنان خود ذکر می کند و نیز برای فهم مراد متکلم، راه هایی وجود دارد. یکی از این راه ها توجه به قراین پیوسته و ناپیوسته و قراین لفظی و غیر لفظی است. در قرآن کریم نیز باید برای فهم معنای واژه ها و مراد خدای متعال همین مسیر پیموده شود. یکی از این قراین، «قرینه مقابله» است که از قراین لفظی و پیوسته می باشد. در این مقاله ضمن تعریف قرینه مقابله، برای روشن شدن تعریف آن، «طباق» ـ که یکی از محسنات بدیع است ـ مطرح شده و نیز مشخص شده که قرینه مقابله از کدامیک از اقسام قراین است. پس از این، قرینه مقابله در روایات (با ذکر پنج روایت) بررسی شده است. آن گاه نقش قرینه مقابله در فهم و تفسیر آیات قرآن در ذیل شش عنوان تجزیه و تحلیل شده است.            معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَجْدَیْنعباس اسماعیلی زاده    چکیده: درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: وَهَدَیْنَاهُ النَجْدَیْنِ  قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآن پژوهان و محدثان بر آن اند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شربوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبی ها و بدی ها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آن ها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیه هایی نیز در تایید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاه ها و بررسی سیاق آیات سوره نشان می دهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علی رغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.            تأویل‌های تمثیلی تاریخی و تخیلی از قصه آدم در تفاسیر برگزیدهمحمد رضا خدائیمحمد رضا امینی حاجی آبادی    چکیده: قصه آدم علیه‌السلام در چند سوره از قرآن کریم بیان شده است. به طور کلی دو تفسیر از قصه آدم ارائه شده است. اول تفسیر تاریخی، حقیقی و واقع گرایانه و دوم تفسیر تمثیلی. تفسیر تمثیلی به اَشکال مختلفی مانند فلسفی، علمی و تکوینی ارائه شده است. آیا تفاسیر تمثیلی با تاریخی بودن قصه آدم سازگار است و یا به نفی تاریخی نگری می انجامد، پرسشی است که در این تحقیق دنبال شده است. در این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس داده ها و اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخانه ای نگاشته شده، از میان تفاسیر فلسفی دو نمونه ی شاخص انتخاب شده است: «ابن عربی» و «ملاصدرا» و از تفاسیر علم گرا تفسیر «المنار». تفسیر ابن عربی و ملاصدرا قصه آدم را بر نفس انسان تطبیق داده و قابل جمع با آدم تاریخی است. اما تفسیر «المنار» با حقیقت گرایی و تاریخی بودن سازگاری ندارد. در تفسیر «المیزان» و «تسنیم» بعضی از فرازهای قصه ی آدم به عنوان تمثیل تکوینی یاد شده. امتیاز این دو تفسیر نسبت به تفاسیر قبلی یکی در مستدل بودن تاویل تمثیلی ارائه شده و دیگری در حقیقت و واقعیت داشتن تمثیل است.            جایگاه حدیث در تفاسیر عصری با تاکید بر تفسیر الفرقانِ آیت الله صادقی تهرانیمحمد علی رضایی کرمانیمحمد مولوی    چکیده:بهره مندی از احادیث و روایات در تفسیر قرآن در دو قرن اخیر کاهش داشته است. شاید بتوان دلیل این امر را در گسترش عقل گرایی، تفسیر قرآن به قرآن، دوری جستن از تفسیر مبهمات، ارائه تفسیری روان و بدون پیچیدگی، گسترش روش تفسیر علمی و توجه به مسائل اجتماعی و تربیتی قرآن دانست. این مقاله، پس از بررسی اجمالی تفاسیر عصری، به صورت موردی به بازکاوی دقیق جایگاه و میزان بهره گیری از حدیث، و علل و عوامل کاهش بهره مندی از آن در تفسیر «الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه» که یکی از مهم ترین تفاسیر عصری است می پردازد. برای دانلود این شماره و شماره های گذشته اینجا را کلیک کنید علاقه‌مندان جهت تهیه این فصلنامه می توانند با شماره تلفن 2230772 ـ 0513 و 32252352 ـ 051 تماس حاصل کنند. شایان ذکر است، نوزدهمین شماره (پیاپی 44) دوفصلنامه علمی - پژوهشی آموزه های قرآنی ویژه بهار و تابستان 1393 به صاحب امتیازی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر مسؤولی محمدباقر فرزانه در 210 صفحه با شمارگان 300 نسخه و به قیمت 3000 تومان به بازار کتاب ارائه شده است./992/ن604/ق



۱۳۹۳/۶/۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن