تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812704614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش نهان طرح احیاء 550 هزار هکتاراز زمین های کشاورزی در ایجاد اشتغال


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > خوزستان مهر گزارش می دهد:
نقش نهان طرح احیاء 550 هزار هکتاراز زمین های کشاورزی در ایجاد اشتغال
اهواز- خبرگزاری مهر: توسعه کشاورزی خوزستان یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان بوده و البته در این زمینه طرح هایی را هم ارائه کرده اند که در همین راستا طی سفر مقام معظم رهبري در سال 1375 به خوزستان طرحي به منظور احياء 550 هزار هکتاراز زمین های کشاورزی در دشت‌هاي خوزستان به تصويب رسيد. اجرایی شدن این طرح بی شک اشتغال بسیاری در خود نهان دارد که عملیاتی شدنش را در شرایط خاص بیکاری در استان بیش از پیش ضروری می سازد.



به گزارش خبرنگار مهر، توجه به توسعه پایدار کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین ضرورت های زندگی امروز بشر مطرح است و در تدوام حیات انسانی، کشاورزی و تولیدات آن نقش بنیادی دارد.

در عرصه جهانی، نگرشی بر زمینه های تحولی جوامع پیشرفته کنونی گویای آن است که منشا توسعه یافتگی بسیاری از این ممالک، مازاد تولید در بخش کشاورزی بوده و در مراحل اولیه توسعه، مبناساز تحولات شده است بنابراین در کشورهای رو به رشد و در حال گذار نیز، کشاورزی در تحکیم پایه های اقتصاد آن نقشی اساسی ایفا می کند.

متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مسئولان اجرایی کشور عملا به اهمیت کشاورزی پایبند نبودند به گونه ای که بودجه مختص به کشاورزی در مقایسه با صنعت و امثال آن ناچیز بود و متقابلا سهمی که کشاورزی در تولید درآمد ناخالص ملی کشور داشت چندان به حساب نمی آمد و در پی آن بخش عظیمی از نیازهای کشور به فرآورده های کشاورزی از جمله گندم از خارج وارد و تامین می شد.

تحریم ها و شرایط خاص اقتصادی امروز ایران و داشتن اقتصادی مقاوم نگاه ها را به سمت کشاورزی به عنوان رکن رکین این اقتصاد معطوف می کند. خوزستان با برخورداری از بیش از 7/4 میلیون هکتار زمین زراعی و بیشترین آب های سطحی و همچنین امکان کشاورزی در همه فصول از استانهای با ظرفیت برای عرض اندام در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

در استان زرخیز خوزستان، خاک مرغوبی برای کشاورزی وجود دارد که نادیده گرفته شده بود تا اینکه مقام معظم رهبری در سفر سال 1376 به منطقه خوزستان و ایلام بر تسطیح اراضی و احیای شبکه‌های آبیاری پایاب سدها تأکید فرمودند. در بررسی‌های اولیهنیز این اراضی 800 هزار هکتار برآورد شد اما بعد از 10 سال که اجرای این طرح آغاز شد برآورد شد که در 550 هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای خوزستان و ایلام تسطیح،‌ زهکشی و شبکه‌های آبیاری ایجاد شود.
 
متاسفانه اما این طرح مغفول ماند و مسئولان استانی با وجود وقوف به ثمرات این طرح برای جوانان خوزستانی تلاشی جدی به منظور تامین اعتبار برای اجرایی شدن آن نکردند.

تا اینکه بعد از 10 سال با اولين سفر هيات دولت در سال 1385 به استان، طرح سفر مقام معظم رهبري به استان «طرح توسعه كشاورزي استان خوزستان» اجرايي شد و به اين منظور در قانون بودجه سال 1387 در قالب 9 رديف به سازمان جهاد كشاورزي استان در سطحي حدود 50 هزار هكتار واگذار شد. در سفر سوم هيات محترم دولت به استان در سال 1389 به منظور تسريع در اجرايي شدن طرح مزبور، ادامه اجراي كار به موسسه جهاد نصر «از جمله شركت‌هاي تابعه و وابسته به وزارت جهاد كشاورزي» واگذار شد.

در سفر دكتر روحاني رياست‌ جمهوري به استان خوزستان، مبلغ 1.5 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به منظور اجراي طرح‌هاي زيربنايي استان خوزستان اختصاص يافت.

ایجاد 330 هزار شغل با اجرایی شدن طرح 550 هزار هکتاری

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در رابطه با روند پیشرفت این طرح، به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون برای اجرا و تداوم طرح احیا 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و ایلام معروف به طرح سفر مقام معظم رهبری مشکل نقدینگی و تامین اعتبار وجود ندارد.

حسن علاقه بند ادامه داد: پس از سفر هیات دولت و رییس جمهوری به خوزستان در دی ماه 1392، مبلغ یک میلیارد و 500میلیون دلار معادل 38 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به مدت سه سال برای اجرای این طرح ملی اختصاص یافته که در سال نخست آن یعنی در سال 1393 حدود 9 هزار و 900میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و از این اعتبار مبلع شش هزار و 760میلیارد ریال آن تخصیص و هم اکنون در اختیار بانک کشاورزی خوزستان قرار گرفته است.

وی گفت: براساس این طرح در مدت سه سال آینده 307 هزار هکتار از مجموع 550 هزار هکتار، تا پایان سال 1395 نوسازی و تجهیز خواهد شد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر که مجری این طرح عظیم ملی است، در ادامه گفت: مقدمات اجرای این طرح از سال 1389 شروع شد و تاکنون 75 هزار هکتار از این طرح ملی نوسازی و در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته است.

علاقه بند اظهار کرد: با تخصیص اعتبار جدید در سال 1393، کار نوسازی و تجهیز حدود 53 هزار هکتار به زودی شروع می شود.

وی افزود: با اجرای طرح نوسازی و تجهیز 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام، در مجموع 9 میلیون تن به تولیدات زراعی و باغی این دو استان افزوده می شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر ایجاد اشتغال برای 330 هزار نفر، جلوگیری از پرت آب، اصلاح خاک و تکمیل سرمایه گذاری بالا دستی را از مزایای مهم طرح ویژه سفر مقام معظم رهبری به خوزستان عنوان کرد.

رونق اشتغال با اجرایی شدن طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری

مسئولان خوزستانی در رابطه با مزایای اجرایی شدن این طرح نظرات متفاوتی دارند، استاندار خوزستان معتقد است اگر یک پنجم طرح 550 هزار هکتاری در استان پیاده شود تا حدودی مشکل بیکاری برطرف می شود و قطعا با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تا پایان امسال بین 13 تا 15 هزار نفر از افراد بومی استان مشغول به کار شوند.

عبدالحسن مقتدایی با اشاره به اینکه فرمانداران به طرح 550 هزار هکتاری برای ایجاد اشتغال توجه ویژه داشته باشند، می گوید: به واسطه طرح 550 هزار هکتاری روزانه بالغ بر 6 میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود که اگر این میزان پول وارد بازار شود، باعث رونق در امر اشتغال خواهد شد؛ پس فرمانداران باید تمرکز خود را بر روی این طرح قرار دهند.

بحث ایجاد 300 هزار فرصت شغلی کارشناسی نیست

این در حالی است که نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی می گوید: اظهارنظرهایی که پیرامون اضافه شدن 9 میلیون تن به محصولات کشاورزی استان خوزستان و ایجاد 300 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در این استان مطرح می شود، کذب محض است و مطابق مسائل کارشناسی نیست.

ناصر صالحی نسب ادامه می دهد: شاید محصولات این زمین ها در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله افزایش یابد و بعید است با این کار فرصت شغلی جدیدی ایجاد شود. آماری که ارائه می شود در صورتی صحت دارد که سایر طرح ها و صنایع جانبی اعم از گلخانه ها و پرورش ماهی نیز اجرا شود.

دولت یازدهم مصمم برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری

نماینده بهبهان در مجلس با استاندار خوزستان هم عقیده است و در گفتگو با مهر گفت: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان و ایلام خواهد داشت که قرار است از سال آینده وارد فاز عملیاتی جدید شود.

محمد باقر شریعتی اضافه کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری یک طرح مهم و موثر در حوزه کشاورزی خوزستان است و دولت یازدهم با تامین اعتبارات لازم برای اجرای این طرح مصمم به پیگیری و به اتمام رساندن آن است.

وی اظهار کرد: انتظار می رود در سال 93 با توجه به تامین اعتبارات لازم و فراهم شدن مقدمات لازم، اجرای طرح با شدت و جدیت بیشتری پیگیری شود تا آینده مطمئن تری در رابطه با افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان توسعه این مناطق رقم بخورد.

از نیروهای بومی استفاده شود

امام جمعه موقت اهواز در رابطه با این طرح به خبرنگار مهر گفت: 18 سال پيش دستور اجراي اين طرح صادر شده كه تاكنون تنها 17 درصد آن اجرا شده است و اگر قرار بر اين باشد كه پيشرفت طرح با اين منوال ادامه پيدا كند تا 83 سال آينده طرح به صورت كامل اجرا مي شود و اين پيشرفت كند مورد رضايت مقام معظم رهبري نيست.

آيت الله محسن حيدري ادامه داد: در هيچ كجاي كشور مثل خوزستان آب و خاك مناسب وجود ندارد. حدود 14 ميليون تن محصولات كشاورزي در استان خوزستان توليد مي شود و با اجراي طرح مقام معظم رهبري (550 هزار هكتاري) اين توليد به 24 ميليون تن افزايش پيدا مي كند.

وی خاطر نشان کرد: اجراي اين طرح باعث ايجاد 300 هزار فرصت شغلي مي شود و بايد توسط زنان و مردان خوزستان اجرا شود و در كل بايد از نيروهاي بومي استان استفاده شود كه خوشبختانه تاكنون بيش از 95 درصد از نيروهاي اجراي طرح بومي هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، امام علی (ع) فرموده است: هر کس آب و خاک داشته و با این حال نیازمند باشد خداوند او را از رحمت خود دور می کند، این گهر گفته به آدمیان تنبه می دهد که آب و خاک سرمایه ای است عظیم و ماندگار و خداوند آن دو را به گونه ای خلق فرموده که آدمی با تکیه بر دانش و تجربه و با بهره وری از تدبیر درست از دامن آن دو نیازهای خود را برآورد محیطی سالم برای ادامه حیات خود و هم نوعانش پدید آورد.

مسئولان خوزستان با الگو قرار دادن فرمایش امام علی (ع) می توانند برای اجرای طرح احیاء 550 هزار هکتاری زمین های کشاورزی آستین همت را بالا بزنند و هر چه سریعتر بستر لازم را برای خودکفایی و استقلال استان در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته و صدور آن را فراهم آورند. اگر این طرح از سال 76 تاکنون سالی ۲۵۰۰ هکتار به سطح زیر کشت افزوده بود تا حالا به تمامی اهداف این طرح رسیده بودیم.

-----------------------------------
گزارش: سهیلا باوری


۱۳۹۳/۵/۲۹ - ۰۷:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن