تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814672787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراقچي: توافق ژنو يك آتش بس بود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عراقچي: توافق ژنو يك آتش بس بود
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پايان سفر يوكيو آمانو به تهران با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد اعلام نظري نهايي درباره ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران منوط به بررسي همه مسائل گذشته و بررسي آنها در يك چارچوب سيستمي مرتبط به هم است.


آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پايان سفر يوكيو آمانو به تهران با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد اعلام نظري نهايي درباره ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران منوط به بررسي همه مسائل گذشته و بررسي آنها در يك چارچوب سيستمي مرتبط به هم است.

به گزارش «جوان»، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پايان سفير يوكيو آمانو به تهران در بيانيه‌اي اعلام كرد كه همچنان به همكاري با ايران براي حل و فصل مسائل گذشته و حال آماده است ولي حل اين مسائل را منوط به بررسي سيستمي تمام اين مسائل در يك چارچوب سيستماتيك كرده است. نحوه واكنش روز دوشنبه علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي به مسائلي كه آمانو مطرح كرده، نشان داد كه تهران از نحوه برخورد آژانس با مسائل فني هسته‌اي ايران رضايت ندارد. صالحي گفته است: « ما در جلسات گذشته تفاهم كرده بوديم با توجه به پاسخي كه به پرسش‌هاي آژانس درباره چاشني‌هاي انفجاري‎ ‎داده بوديم، آنان اين موضوع را خاتمه يافته تلقي كنند، اما اين كار را نكردند يعني مي‌خواهند به طور نيم بند آن را خاتمه يافته ‏تلقي كنند كه ما اعتراض كرديم. »

وي گفت: «درباره چاشني‌هاي انفجاري‎ ‏قبلاً بيشتر از دو تا سه سؤال مطرح نبود، اما ناگهان تبديل به 60 سؤال شد كه ما اعتراض ‏كرديم. » سخنان صالحي درباره اينكه آژانس مي‌خواهد «به طور نيم بند» مسائل را خاتمه يافته اعلام كند، در واقع اشاره به همان چيزي است كه آمانو در بيانيه خود از آن با عنوان بررسي همه مسائل در يك چارچوب نظام‌مند ياد كرده است. آمانو در بيانيه خود كه در سايت آژانس منتشر شده، به سفر خود به تهران اشاره كرده و مي‌گويد: «آژانس نيازمند اين است كه همه موضوعات برجسته گذشته از جمله چاشني‌هاي انفجاري (EBWs) را بررسي و با ادغام آنها در يك سيستم، كل سيستم را به عنوان يك كل ارزيابي كند. » آمانو مي‌گويد:

«به منظور حل و فصل همه مسائل برجسته گذشته و حال، بسيار مهم است كه اجراي چارچوب همكاري همچنان ادامه پيدا كند. » لازم به ياد‌آوري است كه ايران و آژانس در 11 نوامبر 2013 با صدور بيانيه مشتركي توافق خود را بر سر «چارچوب همكاري» اعلام كردند. در همين چارچوب، آژانس در مرحله اول شش مسئله، در مرحله دوم هفت مسئله و در مرحله سوم، پنج مسئله را بازرسي يا پاسخ و ارائه مدارك از طرف ايران مطرح كرده كه فرصت پاسخ گويي ايران به گام سوم (پنج مسئله) تا 25 اوت(سوم شهريور 1393) است. با اين حال، آن گونه كه علي اكبر صالحي مي‌گويد، آژانس 60 سؤال جديد فقط درباره چاشني انفجاري مطرح كرده است. برخي منابع مطلع مي‌گويند كه 13 مسئله از 60 مسئله در سفر اخير آمانو به تهران، به مقام‌هاي سازمان انرژي اتمي ارائه شده است و آن طور كه علي اكبر صالحي گفته، ايران در حال پاسخ به پنج مورد از اين 13 مورد است. آمانو نيز در بيانيه خود گفته كه اجراي پنج مورد از موارد درخواستي جديد آژانس شروع شده است.

   عراقچي: توافق ژنو يك آتش‌بس بود
عباس عراقچي، معاون وزارت خارجه و مذاكره‌كننده ارشد اتمي ايران از ادامه گفت‌و‌گوهاي اتمي دفاع كرد، اما درباره توافق احتمالي ايران و گروه 1+5 گفت ‌«اگر به نتيجه هم نرسيديم فاجعه رخ نمي‌دهد.»
عباس عراقچي در ‌«همايش ملي واكاوي روند پيشبرد سياست هسته‌اي در دولت يازدهم» گفته كه در صورت انجام نشدن توافق اتمي ‌«ما سر برنامه خود بر مي‌گرديم، آنها هم تحريم‌هاي خود را از سر مي‌گيرند، اما فضاي منفي موجود عليه جمهوري اسلامي هرگز باز نخواهد گشت.» عراقچي افزود:‌البته هر دو طرف مقداري هم به عقب بازگشتند همچنان كه ما قبول كرديم غني‌سازي ۲۰ درصد را متوقف كنيم آنان نيز برخي تحريم‌ها را برداشتند كه البته چيزهاي مهمي نبود بلكه فقط فضا را براي مذاكره اصلي آماده كرد. معاون وزارت خارجه تأكيد كرد ‌«طرف مقابل اكنون در تلاش است تا در صورت دست نيافتن به توافق، براي جنگ رواني و مقصر جلوه دادن طرف مقابل خود را آماده كند ما هم بايد خود را براي اين امر آماده كنيم.» عراقچي ‌«توافق ژنو را يك آتش بس ميان دو طرف» توصيف كرده و گفته ‌«اگر محدوديتي قبول كرده‌ايم ابدي نيست در مقابل نيز نگراني طرف مقابل مبني بر نداشتن بمب اتم ايران برطرف مي‌شود.» وي افزود: «براساس اين آتش بس آنان تحريم‌ها را ادامه نمي‌دهند و ما نيز برنامه صلح‌آميز هسته‌اي را گسترش نمي‌دهيم گرچه آن را توقف هم نكرده‌ايم.»

 عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته‌اي گفت: «البته توافق ژنو موافقت نامه بين‌المللي نيست بلكه سندي سياسي است كه هر دو طرف اقداماتي را به طور داوطلبانه عهده دار شدند.» وي گفت: ما تعليق غني‌سازي را نمي‌پذيريم چون آن را حق خود مي‌دانيم و رمز قدرت ما همين جاست كه براساس آن مي‌توانيم مقابل شش قدرت جهاني بايستيم و به خواسته نا به حقشان نه بگوييم. عراقچي افزود:‌همين عامل به ما قدرت بازيگري را در منطقه داده است كه اكنون هيچ مسئله‌‌اي بدون حضور ما حل نمي‌شود زيرا بازيگر ذي نفوذي هستيم و قدرت نه گفتن و ايستادن داريم، از تهديد نظامي جا نمي‌زنيم و مي‌توانيم به خواسته مان برسيم. معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزير امور خارجه گفت: در اين جنگ اراده‌ها وضعيت به نفع جمهوري اسلامي شد زيرا آنان دانستند كه تهديدها و تحريم‌ها به نتيجه نرسيد و پذيرفتند كه غني‌سازي را ادامه دهيم پس چون ديدند نمي‌توانند جلوي برنامه صلح آميز هسته‌اي ما را بگيرند با پذيرش مذاكره خواستند كه حداقل آن را محدود و كنترل كنند.

عراقچي افزود: اگر در مذاكرات جاري ميزان غني‌سازي از نظر ما تأمين شود كه به خواسته‌مان رسيده ايم وگرنه به وضع سابق باز مي‌گرديم البته نياز ما نياز صنعتي است و در هر توافقي بايد نيازهاي صنعتي ما تأمين شود. وي افزود:‌در اين چارچوب نظام به اين نتيجه رسيده است كه مذاكره با امريكايي‌ها فقط در عرصه هسته‌اي در قالب 1+5 مي‌تواندمفيد باشد و در ديگر موضوعات نه مفيد است و نه ما را به جايي مي‌رساند. عراقچي با طرح اين پرسش كه آيا مذاكرات با 1+5 باعث كاهش دشمني امريكايي‌ها عليه ما شده است، گفت: خير، دشمني‌ها سرجايش است و در ديگر عرصه‌ها پيگيري مي‌شود اما همچنان كه در عرصه تحريم و تهديد مقابلشان ايستاده ايم در ديگر عرصه‌ها نيز مقابلشان مي‌ايستيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن