واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
مدل طراحی شده نظام نوآوری صنایع فرهنگی که حاصل مطالعات یک سال و نیم گذشته کارگروه نظام نوآوری در حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش سرویس علمی ایسنا، بیست و یکمین جلسه کارگروه نظام نوآوری در حوزه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در ابتدا مدل طراحی شده نظام نوآوری صنایع فرهنگی که حاصل مطالعات یک سال و نیم گذشته کارگروه بود، مطرح شد و سپس اعضا نظرات خود را بر مبنای مدل مفهومی و مصاحبههای اولیه که پیش از جلسه انجام شده بود، ارائه کردند. همچنین شناسایی روندهای حاکم بر صنعت اسباب بازی به منظور انجام تحلیل محیطی انجام شد و این جلسه با هدف طراحی نگاشت نهادی، تحلیل ذینفعان، شناسایی چالشها و دغدغهها، خلاهای ساختاری و کارکردی به منظور استخراج نقاط قوت و ضعف صنعت اسباب بازی با کمک چارچوب منسجم و یکپارچه نظام نوآوری و همچنین تحلیل پیشرانها در راستای استخراج تهدیدها و فرصتهای این صنایع ادامه یافت. برنامهریزی برای هماهنگی سیستمی در این جلسه به منظور هماهنگ سازی تمام نهادها و کنشگران و هماهنگی سیستمی در راستای طراحی سیاستها و اقدامات نظام نوآوری صنعت اسباب بازی از نمایندگان نهادهای مختلف مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای نظارت بر اسباب بازی، ستاد فناوری نرم و هویت ساز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر فعالان این حوزه بر مبنای الگوی جامع و منسجم نظام نوآوری دعوت به عمل آمد. شناسایی حلقههای ضعیف شناسایی موارد مرتبط با موازی کاری منفی، تداخل وظایف، خلاهای ساختاری، کارکردی، حلقههای مفقوده، حلقههای ضعیف زنجیره مانند عدم حمایت کافی تولید محتوای اسلامی-ایرانی، اختلال در فرایند صدور مجوز، نظام توزیع ضعیف، نبود نمایشگاههای ثابت، عدم اتصال بین حلقههای موجود و سایر نقاط اهرمی زنجیره ارزش که باعث شکست سیستمی میشوند و همچنین نقاط کلیدی که بسترساز رشد و توسعه این صنعت هستند، از جمله مباحثی بود که در جلسه به آنها پرداخته شد. بر اساس این گزارش، پس از انجام تحلیلها و تکمیل مرحله تدوین راهبردها و اقدامات (بر اساس چالشها، نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصتهای شناسایی شده در این جلسه و مطالعات و مصاحبههای تکمیلی)، گزینههای سیاستی در جلسات آتی کارگروه با حضور سایر نهادها و نماینده سایر صنایع فرهنگی؛ مانند مدولباس، بازی رایانهای و سایر صنایع، بررسی مجدد میشود تا همتکاملی و همافزایی سایر نهادها و صنایع و کمک آنها به صنعت اسباب بازی انجام شود تا بسیجی یکپارچه و منسجم در راستای نجات صنعت اسباببازی اسلامی-ایرانی کشور در مقابل اسباببازی بیگانه شکل گیرد و به موازات آن اقتصاد فرهنگ هم مورد توجه ویژه قرار گیرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]