تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826254492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرمشاد در نشست آموزشی تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت چپ‌ها در قضیه ملی شدن نفت ایران اشتباه کردند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خرمشاد در نشست آموزشی تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت
چپ‌ها در قضیه ملی شدن نفت ایران اشتباه کردند
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه چپ‌ها در قضیه ملی شدن نفت ایران اشتباه کردند، گفت: تفکر لیبرالیستی در ایران حکومت مستقر یعنی شاهنشاهی را مشروط به این می‌خواست که شاه سلطنت کند ولی حکومت نکند.

خبرگزاری فارس: چپ‌ها در قضیه ملی شدن نفت ایران اشتباه کردند



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدباقر خرمشاد عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در اردوی آموزشی تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت پیرامون جریان شناسی سیاسی گفت: جامعه شناسی سیاسی این است که بفهمیم هر کس چه می‌گوید و چرا؟ و آیا می‌شود یک کلان مدلی را طراحی کرد که با آن بتوان حوادث کلان را مورد بررسی قرار داد؟ وی ادامه داد: سیاست سیستمی است که خروجی آن قدرت است و آنچه در عالم سیاست اتفاق می‌افتد تصمیم الزام‌آور است، سیاست به مثابه یک علم، ورودی و خروجی دارد بنابراین می‌توانیم کلا مدلی را طراحی کنیم که البته در داخل مرزهای هر کشور با متمم‌های خودش و شرایط خود را دارد. خرمشاد افزود: جریان شناسی سیاسی به ما کمک می‌کند مدل سیاسی را طراحی کنیم، مدل روشی که به ما کمک می‌کند بفهمیم هر کس چه می‌گوید و چرا، این مدل با نگاه به گذشته به ما امکان می‌دهد امروز را بفهمیم و آینده را بتوانیم پیش‌بینی کنیم. رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: در فرهنگ معین جریان به معنی روان شدن و واقع شدن امری تعریف شده ولی در فرهنگ دهخدا، تعریفی از جریان را می‌بینیم که به اصطلاح ما نزدیکتر است و این تعریف می‌گوید مجموعه اعمال و رویدادها، اندیشه‌ها که در جهت رسیدن به هدفی خاص باشد، تعریف جریان است. وی خاطرنشان کرد: جریان حرکت جمعی و اختیاری و هدایت شده که در بستری مشترک و در جهت معین برای رسیدن به هدف مشخص اتفاق می‌افتد که گاه این حرکت جمعی، حرکت توده‌هایی از هواست ولی جریان در اصطلاح سیاسی مجموعه‌ای است از انسان‌ها که با هدف تغییر و تحول و با مبانی فکری مشخصی وارد عرصه شده و عمل یا اعمالی را بر مبنای آن فکر و برای رسیدن با آن سامان می‌دهند مثل جریان کارگری، جریان فاشیستی و جریان ادبی. خرمشاد تصریح کرد: جریان سیاسی، مجموعه‌ای است که در یکی از مکاتب سیاسی شناخته شده ریشه دارد و منشا عمل بر مبنای یک نظر یا نظریه سیاسی بوده و اعم از احزاب سیاسی، جناح‌‌های سیاسی و حتی جبهه‌های سیاسی است. عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: در داخل یک جریان سیاسی می‌تواند چند حزب، چند جناح و جبهه سیاسی شکل بگیرد، جریان سیاسی محدود به حزب، طبقه و قشر خاصی نیست، یک جریان سیاسی می‌تواند قرن‌ها حیات داشته باشد و در قلمرو وسیعی از کشورها و ملت‌ها توسعه یابد و در مرزهای زمانی و مکانی خاصی هم نمی‌گنجد یک جریان ممکن است در جایی نهضت بیافریند و در جایی حالت اصلاح طلبانه و در جایی دیگر منفعل باشد. رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن بیان مطالبی در رابطه با جریان شناسی و جریان شناسی سیاسی تصریح‌کرد: جریان شناسی سیاسی به زمینه‌های اجتماعی پدیده‌های سیاسی توجه خاص دارد و آن را در بسته به عنوان یک کل لحاظ می‌کند و جریان شناسی سیاسی ریشه در مکاتب سیاسی دارند با این تفاوت که همه مکاتب سیاسی به جریان تبدیل نمی‌شوند ولی همه جریان‌های سیاسی ریشه در مکاتب سیاسی دارند. وی اظهار داشت: در ناسونالیسم به معنی ملی‌گرایی، به ملت اصالت داده می‌شود و در لیبرالیسم، آزادی‌گرایی، اصالت به آزادی و در سوسیالیسم اصالت به سوسیال یعنی جامعه داده می‌شود و در اسلام گرایی اسلام است که اصالت دارد. عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه 3 حادثه مهم سیاسی در تاریخ 100 ساله اخیر ایران شاهد بوده‌ایم که می‌توانیم جریان‌های سیاسی را در زمان هر کدام از آنها بررسی کرد، گفت: مشروطه، نهضت ملی شدن نفت ایران و انقلاب اسلامی ایران این سه حادثه مهم هستند. وی با بیان اینکه مشروطه ریشه در نهضت تنباکو دارد، ادامه داد: ما 2 جریان را در نهضت تنباکو شاهدیم جریان اسلامیسم که کار سیاسی می‌کند و مبنای فکر و عمل اسلام است و تفکرات لیبرالیستی که خیلی کم رنگ جنینی و در آغاز راه هستند. خرمشاد با بیان اینکه در مشروطه رهبری جریان به دوش لیبرال‌ها است، افزود: این مسئله به آن دلیل است که شیخ فضل الله نوری اعدام می‌شود، جریان ناسیونالیسم به دلیل اینکه در دوران پهلوی به عنوان ایدئولوژی و تحت عناوینی چون باستان گرایی، جشن‌های 2 هزار و 500 ساله پادشاهی و غیره نمود پیدا می‌کند و هر جا دولت آن را حمایت می‌کند پر وبال می‌گیرد، ناسیونالیسم در همه جریان‌های سیاسی دیگر به صورت کمتر و بیشتر حضور دارد. رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: در دهه 30 این سه جریان سیاسی به صورت پررنگ در عرصه سیاسی کشور فعالند به گونه‌ای که در یک روز مثلا لیبرال‌ها در بهارستان به رهبری جبهه ملی و اسلامگرایان در مسجد بازار و سوسیالیست‌ها در میدان فلسطین میتینگ سیاسی برگزار می‌کنند و پس از خلع رضا شاه قویترین حزب تاریخ سیاسی ایران یعنی حذب توده شکل می‌گیرد و تبدیل به جریان فکری مسلط روشنفکری برای چند دهه می‌شود. خرمشاد با اشاره به اینکه اسلام‌گرایان با نواب صفوی و فدائیان اسلام در سال‌های میانی دهه 20 یعنی  1324 وارد عرصه سیاسی کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: لیبرال‌ها در 1328 و با جبهه ملی وارد عرصه شدند، هر چه به سمت انقلاب اسلامی پیش می‌آییم اسلامگرایان قوی‌تر می‌شوند و نهایتا انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی می‌رسد که سوسیالیست‌ها نصف دنیا را به رهبری شوروی در اختیار دارند و لیبرال‌ها نصف دنیا را به سردمداری آمریکا و اسلام‌گرایان اصولا در عرصه سیاسی جهان قدرتی ندارند. وی افزود: در دوران قاجار ما ارتش منظم نداشتیم در جنگ با روس‌ها هر قومیتی اسب سواران خودش را به حمایت از عباس میرزا می فرستاد، در دوران جنگ هم اینگونه بود. عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: قضیه قیام خلق‌ها در اوایل انقلاب زائیده این تفکر بود که اسلام‌گرایان سابقه حکومت ندارند یک سری روحانی هستند باید خلق‌ها را بیدار کنیم تا با حکومت مرکزی بجنگند و انقلاب کنند آن چیزی که در انقلاب چین و کوبا رخ داد ولی چپ‌ها اشتباه محاسباتی کردند و شکست خوردند. وی خاطرنشان کرد: چپ‌ها در قضیه ملی شدن نفت ایران نیز به شدت اشتباه کردند طرفدار ملی شدن نفت جنوب و واگذاری نفت شمال به شوروی بودند و این قضیه باعث بیداری مردم شد یکی از دلایل عدم شکل گیری تفکر چپ در ایران وابستگی شدید آنان به خارج از ایران است در حقیقت احزاب کمونیست جهان شاخه‌ها و بازوهای حزب کمونیست شوروی بودند. رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با تاریخچه لیبرالیسم در ایران ادامه داد: قبل از مشروطیت، از مشروطیت تا نهضت ملی شدن نفت و از نهضت ملی شدن نفت تا انقلاب اسلامی لیبرالیسم در ایران قبل از انقلاب اسلامی بیشتر مشروطه خواه سیاسی بود یعنی تفکر لیبرالیستی در ایران حکومت مستقر یعنی شاهنشاهی را مشروط به این می‌خواست که شاه سلطنت کند ولی حکومت نکند. عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: لیبرالیسم در غرب نیز با مشروطه خواهی همراه بود، جریان اسلام گرایی در هر دو حادثه مشروطیت و نهضت نفت جوان شکوفا است و در انقلاب اسلامی ایران به بلوغ می‌رسد. سوسیالیست‌ها در مشروطه رگه‌های باریک در حد چند روزنامه در نهضت نفت به طور جدی حضور دارند و آشکارتر از لیبرالیسم وابسته متولد می‌شود و در قضیه نهضت ملی شدن نفت اشتباه می‌کند و با قضیه پیشه وری و گرفتن اسلحه و حرکت به سمت تهران علنا پایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد و در انقلاب اسلامی ایران دچار افول و شکست می شوند. انتهای پیام/

93/05/26 - 11:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن