تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804523714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی فوتبال، روزنه ای در بن بست روابط هند و پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دیپلماسی فوتبال، روزنه ای در بن بست روابط هند و پاکستان اسلام آباد – ایرنا – یک توپ گرد و یک مستطیل سبز گاهی می تواند قفل های کهنه و زنگار بسته روابط میان کشورها را که حتی عالی ترین سیاستمداران هم از گشودن آن عاجز مانده اند، به راحتی باز کند و به نظر می رسد دیدار تیم های فوتبال هند و پاکستان نیز روزنه ای برای رفع بن بست روابط سیاسی این دو کشور است.


به گزارش ایرنا ،پنجشنبه و جمعه هفته گذشته( 23 و 24 مرداد) به ترتیب مصادف با سالروز استقلال دو کشور پاکستان وهند بود، دو همسایه ای که 68 سال پیش و بعد از پایان دوران استعمار انگلیس (1947) طعم استقلال را چشیدند اما به رغم برخورداری از مشترکات فراوان و مرزهای مشترک طولانی، امروز تنش های نسبتا زیادی در مناسبات سیاسی دو کشور از جمله تنش بر سرمسایل مرزی وجود دارد.
اکنون که سیاستمداران و دولتمردان دوکشور حتی درعالی ترین سطوح نتوانسته اند تا به امروز مناسبات میان دهلی نو و اسلام آباد را به روابطی عادی و درخور دو کشور همسایه با مشترکات فراوان نظیر زبان، آداب و رسوم و فرهنگ تبدیل کنند، این بار مردان فوتبال پاکستان برای کمک به رفع تنش های کهنه میان دو کشور، رخصت خواسته اند.
قرار است تیم های ملی فوتبال هند و پاکستان برای نخستین بار در طول 9 سال گذشته، به میزبانی شهر «بنگلور» هند دو بازی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه این هفته برگزار کنند.
اگرچه در مجموع پاکستان و هند حرف چندانی برای گفتن در جهان پرطرفدار فوتبال ندارند و هیچ گاه نتوانسته اند در تورنمنت های آسیایی و بین المللی عنوانی درکارنامه خود ثبت کنند، اما صرف نظر از تکینک و تاکتیک ضعیف در فوتبال، بازیکنان تیم ملی پاکستان مصمم هستند تا در عین قرار گرفتن مقابل فوتبالیست های هند، سفیران صلح و دوستی اسلام آباد در سرزمین هزار معبد باشند.
کاپیتان تیم ملی فوتبال پاکستان که سخت تلاش می کند تا بتواند با انجام وظیفه حرفه ای خود، در روابط اسلام آباد و دهلی نو تاثیر بگذارد، می گوید: فرصتی که برای مسابقه فوتبال میان تیم های ملی دو کشور بعد از یک دوره طولانی ایجاد شده، یک فرصت تاریخی است و امیدوارم این بازی ها راهی برای گشوده شدن درهای صلح و دوستی و افزایش همکاری ها میان دو کشور باشد.
براساس تازه ترین جدول رده بندی جهانی فیفا، فوتبال هند رتبه 150 و فوتبال پاکستان نیز رتبه 164 را به خود اختصاص داده اند که نشان از پایین بودن جایگاه فوتبال این دو کشور است.
هند و پاکستان اگرچه درزمینه فوتبال حرفی برای گفتن ندارند اما کمتر کسی است از قدرت جهانی تیم های کریکت و هاکی دو کشور در سطح جهانی خبر نداشته باشد.
یکی ازبازیکنان تیم ملی فوتبال پاکستان می گوید: مهم نیست که هند و پاکستان در کدامیک از میدان ها و رشته های ورزشی با هم به رقابت بپردازند، مهم این است که این رقابت ها با هدف تقویت صلح و کمک به عادی شدن روابط دوکشور وکنار گذاشته شدن کدورت ها انجام شود و ما فوتبالیست های پاکستانی، با هدف وپیام صلح و دوستی در زمین هند بازی خواهیم کرد.
اعضای تیم ملی پاکستان معتقدند که با ورزش هم می توان ملت ها را به یکدیگر نزدیک تر کرد و به ویژه فوتبال این ظرفیت و توانایی را دارد.
اگرچه فوتبال پاکستان چندان در میان تیم های آسیایی مطرح نیست، اما نوجوانان و جوانان این کشور به ویژه در سال های اخیر علاقه بیشتری به این پرطرفدارترین ورزش جهان نشان می دهند. هر روز هنگام عصر، در پارکها و فضاهای باز در نقاط مختلف اسلام آباد می توان جوانانی را دید که مشتاقانه فوتبال بازی می کنند.
علاقه ای که اقشار مختلف مردم اسلام آباد به ویژه جوانان به دنبال کردن بازی های جام جهانی امسال در برزیل نشان دادند نیز می تواند نشانه ای برای یک شروع یک حرکت جدی در فوتبال پاکستان باشد.
صرف نظر از جایگاه فوتبال در پاکستان و میزان اقبال مردم این کشور از این ورزش ، امروز سخن از نقش آفرینی این ورزش در دیپلماسی و احتمال تاثیر آن بر روابط اسلام آباد-دهلی نو مطرح است.
به رغم اینکه نواز شریف نخست وزیر پاکستان و نارندار مودی نخست وزیر جدید هند در ماه های اخیر بارها برضرورت کنار گذاشته شدن اختلافات میان دو کشور تاکید کرده اند و با وجود سفر تاریخی اخیر نواز شریف به هند برای شرکت در مراسم تحلیف نارندرا مودی، اما هنوز هم بهبود چندانی در روابط پرتنش دو کشور ایجاد نشده است.
هرچند این روزها سیاستمداران پاکستانی سخت مشغول بازی های پرتنش سیاسی در داخل کشور هستند و به نوعی جنگ قدرت میان احزاب مخالف و حزب حاکم درگرفته است، اما تیم ملی فوتبال این کشور روز گذشته، دور از هیاهوی سیاسی جاری در پایتخت، به مقصد بنگلور پرواز کرد تا شاید بتواند کلیدی برای قفل کهنه و زنگار گرفته روابط کشورش با هند باشد.
وقتی که صحبت از تاثیر ورزش در دیپلماسی می شود، کمتر سیاستمداری است که با عبارت «دیپلماسی پینگ پنگ» آشنا نباشد؛ موضوعی که باعث شد تاریخ های روابط آمریکا و چین در دهه 1970 میلادی ذوب شود.
در آن زمان دو کشور روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای آغاز مذاکرات، برگزاری یک تورنمنت پینگ پنگ را بهانه کردند . در مارس 1971 چینی ها تیم ملی پینگ پنگ آمریکا را به پکن دعوت کردند.
در این تیم تعدادای از دیپلمات ها نیز حضور داشتند که مخفیانه با مقامات چینی گفت و گو کردند . این مذاکرات سرانجام به سفر پنهانی هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی دولت ریچارد نیکسون رییس جمهوری وقت آمریکا به پکن در ژوییه سال 1971 انجامید.
اکنون باید دید که در میان دعوای سیاسی در داخل پاکستان و وجود اختلافات قدیمی میان اسلام آباد ودهلی نو، دیپلماسی فوتبال می تواند گامی در جهت بهبود این شرایط بردارد؟ هرچند نمی توان انتظار بالایی در حد «دیپلماسی پینگ پنگ» از تورنمنت کوتاه فوتبال در شهر بنگلور داشت.
آساق*2*1723 *1579 *1446**1581



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن