تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818930880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون مرکز توسعه روستایی از تعریف روستا در قانون انتقاد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون مرکز توسعه روستایی از تعریف روستا در قانون انتقاد کرد مشهد - ایرنا - معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: باید ˈروستاˈ را یک واحد تولیدی بدانیم که در آن سکونت، فضا، ارزش، میراث و فرهنگ نقش دارد.


ˈسیدابوالفضل رضویˈ روز چهارشنبه در ˈنشست بررسی راهکارهای جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و تشویق آنها به بازگشتˈ در مشهد افزود: با این حال قانون با تعریفی که از ˈروستاˈ کرده بزرگترین ضربه را به روستا زده است.
وی ادامه داد: بر این اساس در قانون کنونی ˈروستاˈ سکونتگاهی تعریف شده که جمعیتی بیش از 20 خانوار یا 100 نفر در آن سکونت دارند.
او در ادامه گفت: از 31 استان کشور در 25 استان هزینه خانوارهای روستایی از درآمدشان بیشتر است در حالی که پیش از این روستاها خیلی از نیاز شهرنشینان را تامین می کردند.
معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: پارسال هزینه هر خانوار روستایی در خراسان رضوی 11 میلیون و 637 هزار تومان بود در حالی که درآمد هر خانوار روستایی 10 میلیون و 557 هزار تومان بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی در ایران نادیده گرفته شده است گفت: در روستاهای کشور محصولات اولیه ای همچون پنبه و گندم وجود دارد که مثل نفت قابل فرآوری است اما به این نکته توجهی نمی شود.
رضوی همچنین اظهارداشت: برای خروج از رکود اقتصادی و کاهش تورم راهی جز مشارکت پولهای کوچک مردم وجود ندارد و امکان ندارد به رشد اقتصادی برسیم مگر اینکه همه مردم را مثل زمان دفاع مقدس که درگیر جنگ بودند وارد عرصه تولید کنیم.
وی افزود: هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان وجود ندارد که روستاهای توسعه نیافته داشته باشد و توسعه نیز فقط عمران و آبادانی نیست بلکه فرایندی درونزا، مستمر، مشارکت طلب، خودباور، پایدار و مستمر است.
او گفت: در ستاد تدوین برنامه ششم توسعه ˈکمیسیون توسعه روستایی و مبارزه با فقرˈ مصوب شده و وزیر کشور نیز ˈکارگروه توسعه روستاییˈ را تشکیل داده که این کارگروه هم به زودی شکل رسمی به خود خواهد گرفت.
معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تجربه کار مشارکتی در شهرستان نائین برای ایجاد صنایع در این شهر گفت: در مناطق روستایی باید با استفاده از چنین تجاربی ابتدا نخبگان فکری هر روستا را جمع کرد تا برای روستای خود پروژه تعریف کنند.
وی افزود: این پروژه ها باید در کمیته برنامه ریزی شهرستان و استان تصویب و اگر نیاز به اصلاح داشت نیز اصلاح شود.
او گفت: آموزش بخش مهم دیگری از کار می باشد که باید به نیروها داده شود و پس از آن توجه به محل مصرف محصولی است که تولید می شود.
رضوی با تاکید بر مشارکت روستاییان در ایجاد مشاغل پایدار افزود: این برای ایران افتخار نیست که جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی اش روز به روز افزایش یابد.
وی ادامه داد: همین الان اگر مردم یک روستای هزار خانواری ظرف یک سال ماهی 600 هزار ریال به ازاء هر خانوار کنار بگذارند در طول سال می توانند هفت میلیارد و 200 میلیون ریال پس انداز کنند آنگاه دولت سه برابر این مبلغ یعنی 21 میلیارد و 600 میلیون ریال به عنوان وام قرض الحسنه به آنها می دهد تا بتوانند اشتغالزایی و کارآفرینی کنند.
او گفت: دولت این وام را با کارمزد چهار درصد، ضمانت کارت یارانه همراه با یک سال تنفس و طول مدت بازپرداخت سه تا هفت ساله به روستاییان پرداخت می کند که در هیچ کجای دنیا چنین تسهیلاتی به این شکل پرداخت نمی شود.
معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: می توان پروژه هایی همچون بسته بندی محصولات کشاورزی و ایجاد سردخانه را در روستاها تعریف و با کمک اینگونه تسهیلات اجرا کرد تا سود تولید محصول کشاورزی به جیب خود کشاورز برود نه این که زحمت از آن کشاورز باشد و سود را دلال و واسطه از آن خود کند.
وی در ادامه همچنین گفت: هم اکنون جمعیت شهرنشین کشور 2.5 برابر جمعیت روستانشین است اما تعداد طلاق در بین شهرنشینان 10 برابر تعداد طلاق در روستاها می باشد.
او افزود: البته این آمار بدان معنا نیست که وضعیت طلاق در روستاها مناسب است بلکه در مقیاس با شهرها خوب می باشد.
رضوی اظهارداشت: میزان مرگ و میر در روستاها نیز به نسبت جمعیتشان بیشتر از شهرها است بطوری که در چهار ماه نخست سال 1393 میزان 36 درصد مرگ و میرها در روستاها و 64 درصد در شهرها بوده که علت آن نیز کهولت سن روستاییان و نیز فقدان امکانات مناسب برای به موقع رساندن پزشک بر سر بیمار بوده است.
وی گفت: هم اکنون میزان زاد و ولد در شهرها 76 درصد و در روستاها 22 درصد و این بدان معنا است که جمعیت جوان در شهرها ساکن شده اند و بیشتر جمعیت روستاها را افراد مسن و از کارافتاده یعنی با سن بیش از 50 سال تشکیل می دهند.
او افزود: متوسط میزان جمعیت روستایی در کشور 28.6 درصد است و این میزان در استان خراسان رضوی نیز حدود همین رقم یعنی 28 درصد است و این یعنی 28 درصد جمعیت خراسان رضوی را روستاییان تشکیل می دهند.
معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: استان قم کمترین میزان جمعیت روستایی را دارد و بیشترین جمعیت روستایی کشور نیز در سه استان لرستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان مستقر هستند.
وی افزود: در بین روستاییان کشور کمترین درآمد را روستاییان استان سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده اند و البته کمترین هزینه هم به نام آنها ثبت شده است.
رضوی گفت: حدود 30 درصد جامعه ایرانی را روستاییان تشکیل می دهند که 55 درصد زمینهای قابل کشت و تولید کشور را در اختیار دارند و این جمعیت را نمی توان رها کرد.
1922/660



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن