تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812490341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جابه‌جايي قدرت در حزب‌الدعوه عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جابه‌جايي قدرت در حزب‌الدعوه عراق
با معرفي العبادي به عنوان نخست وزير جديد عراق، ايران ضمن استقبال از اين روند، خواستار تشكيل سريع‌تر دولت در عراق شد. رئيس‌جمهور امريكا نيز از انتخاب نخست وزير جديد عراق حمايت كرد. هرچند المالكي همچنان بر نخست وزيري خود تأكيد دارد اما اعلام كرده است كه نيروهاي امنيتي در امور سياسي اين كشور مداخله نكنند.


با معرفي العبادي به عنوان نخست وزير جديد عراق، ايران ضمن استقبال از اين روند، خواستار تشكيل سريع‌تر دولت در عراق شد. رئيس‌جمهور امريكا نيز از انتخاب نخست وزير جديد عراق حمايت كرد. هرچند المالكي همچنان بر نخست وزيري خود تأكيد دارد اما اعلام كرده است كه نيروهاي امنيتي در امور سياسي اين كشور مداخله نكنند.
يك روز پس از آنكه فواد معصوم رئيس‌جمهور عراق، حيدر العبادي را به عنوان نخست وزير جديد اين كشور مأمور تشكيل كابينه كرد، ساير كشورها نيز از اين موضوع استقبال و بر روند تشكيل سريع دولت در عراق تأكيد كردند.  ايران با حمايت از روند تحولات سياسي در عراق از اين موضوع استقبال و بر حل بحران سياسي در اين كشور تأكيد كرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شبكه تلويزيوني الميادين روز سه شنبه گزارش داد: محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در تماس تلفني با «فدريكا موگريني‌» همتاي ايتاليايي خود بر لزوم تشكيل دولت وحدت ملي در عراق در سريع‌ترين زمان ممكن پس از انتخاب ‌«حيدر العبادي‌» به عنوان نامزد نخست وزير اين كشور تأكيد كرد. ظريف و موگريني همچنين بر مقابله با حملات گروه داعش و اقدام جهاني براي حمايت از اقليت‌ها و تمامي مردم عراق تأكيد كردند.  هرچند ايران، امريكا و اتحاديه عرب و ساير احزاب عراقي حمايت خود را از نخست وزير جديد اين كشور اعلام كرده‌اند اما نوري المالكي نخست‌وزير كنوني عراق همچنان معتقد است كه مسير قانوني درست طي نشده است.  دولت ائتلاف قانون به رهبري نوري المالكي كه اكثريت كرسي‌هاي پارلمان اين كشور را در اختيار دارد، معتقد است كه بايد حزب اكثريت دولت جديد را تشكيل دهد. اين درحالي است كه اكثريت شيعيان در پارلمان عراق، روز دوشنبه العبادي را به عنوان نخست وزير معرفي كردند.
  اوباما خواستار تشكيل دولت فراگير
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا دوشنبه شب در گفت‌وگوي تلفني با «حيدر العبادي» نامزدي وي براي تصدي نخست‌وزيري عراق را تبريك گفته و خواستار تشكيل دولتي فراگير در عراق شد. به گزارش فارس، بنا بر اعلام كاخ سفيد، اوباما ضمن تبريك به العبادي، معرفي وي را «گامي مهم‌» و «اميدواركننده» به سمت اتحاد در جامعه عراق توصيف كرده و گفت كه از دولت جديد اين كشور حمايت مي‌كند. به گزارش آسوشيتدپرس، اوباما همچنين در گفت‌وگو با خبرنگاران در قبال حمايت از العبادي متعهد شد و گفت كه دولت جديد عراق را در مقابله با شبه‌نظاميان ياري خواهد كرد. رئيس‌جمهور امريكا تصريح كرد‌: «روزهاي دشواري پيش‌رو است و ما آماده شراكت با عراق در مبارزه با نيروهاي تروريستي هستيم.‌» بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز ضمن تبريك به العبادي، اقشار مختلف سياسي، مذهبي و قومي عراق را به پيروي از قانون اساسي و حفظ آرامش دعوت كرد. دبيركل سازمان ملل با صدور بيانيه‌اي از العبادي خواست در تشكيل كابينه جديد شمول كامل همه گروه‌هاي سياسي را به وجهي كه موجبات رضايت همه گروه‌ها و پيروان آنها فراهم كند در نظر داشته باشد.
  المالكي: دولت قانون نخست وزير جديد را به رسميت نمي‌شناسد
نخست وزير كنوني عراق با اشاره به اينكه روند معرفي نخست وزير جديد مغاير با قانون اساسي است گفت: «نه دولت قانون و نه حزب الدعوه اين معرفي را به رسميت نمي‌شناسد.‌» به گزارش واحد مركزي خبر، نوري المالكي دوشنبه شب در نطق تلويزيوني كه در اجتماع برخي از اعضاي ائتلاف دولت قانون صورت گرفت به رفتار رئيس‌جمهور عراق انتقاد كرد. نخست وزير عراق اظهار داشت: «به نيروهاي مسلح و مردم اطمينان مي‌دهم از حقشان دفاع خواهم كرد». وي گفت: «انتخاب نخست وزير جديد بدون در نظر گرفتن قانون صورت گرفته و دست‌هاي پشت پرده داخلي و خارجي آن را حمايت كرده‌اند كه مي‌توان اظهار نظر زودهنگام دولت امريكا درباره اين معرفي را نشاني از دست‌هاي پشت پرده اين معرفي دانست.‌» رئيس حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون اظهار داشت‌: «نه حزب الدعوه و نه دولت قانون حيدر العبادي را به عنوان نماينده فهرست خود نمي‌دانند و همچنان معتقديم ائتلاف دولت قانون به عنوان بزرگترين فراكسيون مجلس حق معرفي نخست وزير را در اختيار دارد.‌» هرچند برخي منابع معتقد بودند كه المالكي با تكيه بر نيروهاي امنيتي وفادار خود اقداماتي را عليه نخست وزير جديد عراق انجام خواهد داد اما وي ديروز از نيروهاي امنيتي اين كشور خواست تا در امور سياسي عراق مداخله نكنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نوري المالكي نخست‌وزير عراق به نيروهاي امنيتي دستور داده در بحران سياسي به وجود آمده دخالتي نداشته باشند. پيش از اين رسانه‌هاي غربي و عربي مدام بر اين محور مي‌تاختند كه نيروهاي امنيتي به فرمان المالكي در حالت آماده باش قرار دارند. اقدام نوري المالكي در دستور عدم دخالت در بحران سياسي به نيروهاي امنيتي نشان از دورانديشي وي در حفظ وحدت و يكپارچگي عراق دارد. در ماه‌هاي اخير بحران سياسي عراق فضاي مناسبي را براي منفعت طلبي برخي كشورهاي منطقه و همچنين اقدامات خصمانه تروريستي داعش فراهم كرده است اما با روشن شدن فضاي سياسي اين كشور بغداد مي‌تواند از بحران خارج شود اما ادامه اختلافات سياسي در اين كشور مي‌تواند خطرات زيانباري براي اين كشور و همچنين پيشروي‌هاي داعش به همراه داشته باشد. اكنون المالكي مي‌تواند با اعلام حمايت از نخست وزير جديد عراق بر حل بحران سياسي و امنيتي در اين كشور كمك كند. همچنان كه العبادي نيز نوري المالكي را شريك اصلي در روند سياسي خواند و از نقش وي در مبارزه با تروريسم قدرداني كرد. حتي اين احتمال وجود دارد كه با توجه به اينكه اكثريت پارلمان در اختيار طرفداران المالكي است، خود وي نيز در روند تشكيل دولت و حتي در بدنه اصلي آن حضور داشته باشد. زيرا در شرايط كنوني، تنها چيزي كه براي عراق مهم است وحدت جريانهاي سياسي براي مقابله با تروريستهاست كه روز به روز دامنه پيشروي‌هاي خود در عراق را گسترش مي‌دهند.
  واشنگتن كردهاي عراق را مسلح كرد
سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد كه واشنگتن ارسال سلاح به نيروهاي پيشمرگ كردستان عراق را كه با گروه داعش مي‌جنگند، آغاز كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري سي. ان. ان، ماري هارف، سخنگوي وزارت خارجه امريكا دوشنبه شب اعلام كرد‌: «ما با دولت عراق براي ارسال سلاح به كردها همكاري مي‌كنيم. عراقي‌ها كردها را به سلاح مجهز مي‌كنند، ما نيز دست به چنين اقدامي مي‌زنيم.‌» وي گفت: «تلاش‌ها و اقدامات‌ما از هفته گذشته آغاز شده است.‌» اين در حالي است كه پاريس نيز از اتحاديه اروپا خواست اقدامات لازم براي مجهز كردن كردها به سلاح را اتخاذ كند. يك منبع اروپايي نيز اعلام كرد كه در نشست فوق‌العاده روز سه‌شنبه سفيران اتحاديه اروپا در بروكسل كه به درخواست ايتاليا برگزار ‌شد در خصوص اوضاع عراق و چگونگي كمك رساني به عراقي‌ها بحث و گفت‌وگو كردند. در همين راستا منابع امنيتي نيز اعلام كردند كه نيروهاي عراقي موفق شدند شهرك ‌«العظيم‌» واقع در استان صلاح الدين را از تروريست‌هاي داعش پاكسازي و به سمت منطقه ‌«امرلي‌» در شمال تكريت پيشروي كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن