تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803990375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان روند سیاست خارجی ترکیه را ادامه می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در مقام ریاست جمهوری اردوغان روند سیاست خارجی ترکیه را ادامه می دهد آنکارا- ایرنا- کارشناسان معتقدند که ˈرجب طیب اردوغانˈ در مقام ریاست جمهوری، رویه کنونی راهبرد سیاست خارجی ترکیه و سیاست تمامیت خواهی در مسائل داخلی را با شدت بیشتری ادامه خواهد داد.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، پیروزی اردوغان در انتخابات روز یکشنبه ریاست جمهوری ترکیه، اعتماد به نفس وی برای ادامه سیاست های خارجی و داخلی تدوین شده را تقویت کرد.
نتایج این انتخابات نیز مانند هشت انتخابات محلی و عمومی گذشته در ترکیه از سال 2002 به بعد که اردوغان و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ وی پیروز آن ها بودند، یک بار دیگر نشان داد که اکثریت مردم ترکیه به هر دلیل از وی حمایت می کنند و توجهی به انتقادات، مشکلات و ادعاهای رشوه و فساد مالی علیه دولت اردوغان نمی کنند.
کارشناسان امور سیاسی در ترکیه در اولین واکنش های خود به پیروزی اردوغان گفتند که وی در دوران ریاست جمهوری اش، همچنان که در سخنرانی دیشب خود عنوان کرد ˈترکیه جدیدˈ را خواهد ساخت و در ˈترکیه جدیدˈ جامعه این کشور شاهد تشدید راهبردهای کنونی اردوغان در سیاست های داخلی و خارجی خواهد بود.
به ادعای این کارشناسان پس از این، روند تحقق قانونی دوران حذف نخست وزیر و گذر به سیستم ریاستی از نظام پارلمانی آغاز و تا حصول این نتیجه اردوغان کنترل حزب حاکم عدالت و توسعه را به طور غیرمستقیم در دست خواهد داشت و رهبر جدید حزب و نخست وزیر آینده و موقت ترکیه نیز با رهنمودهای وی انتخاب خواهند شد.
به ادعای این کارشناسان ˈرجب طیب اردوغانˈ بر اساس شخصیتی، فردی تمامیت خواه و به نوعی قدرت طلب است و وی در آینده سیاست خارجی ترکیه بر مواضع سابق خود در قبال همسایگان از جمله سوریه و عراق، مصر و لیبی تاکید بیشتری خواهد کرد و برای تغییر راهبرد سیاست خارجی ترکیه تلاشی عملی صورت نخواهد داد.
به عقیده این منابع سیاسی ، تشدید این سیاست موجب به بن بست کشیده شدن سیاست خارجی ترکیه در منطقه خواهد شد و در این دوران بر اساس عرف و عادات سیاسی تاریخی و مناسبات سنتی ایران و ترکیه در چند قرن گذشته، روابط همسایگی، مناسبات تجاری، اقتصادی دو کشور بر پایه سیاست برد- برد توسعه خواهد یافت ولی مناسبات سیاسی به ویژه در قبال تحولات منطقه ای و سوریه و عراق دچار اختلاف و روند نزولی خواهد شد.
جامعه ترکیه در یک دهه گذشته شاهد بروز دو دستگی و تعمیق اختلافات میان هواداران و مخالفان اردوغان شده است و اکنون شرایط جامعه به گونه ای است که هر دو طرف، همه سیاست ها و اقدام های خود را برای از میان برداشتن شرایط تحقق دیدگاه های طرف مقابل و از بین بردن امکانات سیاسی، مالی و اجتماعی رقیب به کار می گیرند.
هواداران اردوغان مدعی هستند که وی با اجرای سیاست های مردمی و اعطای حقوق و آزادی بیشتر به محافظه کاران و حمایت از بخش خصوصی و سیاست مستقل در مقابل قدرت های بزرگ، ترکیه را در میان 10 کشور بزرگ جهان قرار خواهد داد.
در مقابل مخالفان اردوغان بر این عقیده هستند که سیاست های دولت وی در 12 سال گذشته موجب بی اعتباری ترکیه نزد کشورهای منطقه به ویژه در سوریه ، عراق و مصر شده و اختلافات میان اقشار مردم این کشور تعمیق و جامعه به دو قطب ˈسنی، محافظه کار و دست راستیˈ در مقابل ˈعلوی، کرد، لائیک و دست چپی هاˈ تبدیل شده است.
تحلیلگران بر این عقیده هستند که اردوغان درصدد تغییر فضای سیاسی ترکیه است و تلاش دارد که با افزایش سلطه خود بر جامعه این کشور به عنوان ˈآتاترک دومˈ مطرح و سیاست های داخلی و خارجی خود را همچنان که در مقام نخست وزیری بود در پست ریاست جمهوری نیز ادامه دهد.
اردوغان، در پی اعلام نامزدی اش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر این نکته تاکید کرد که می خواهد یک رییس جمهور فعال در صحنه سیاسی باشد و افزایش قدرت ریاست جمهوری و گذر به نظام ریاستی در ترکیه آرزوی اوست.
وی، می گوید که به نظرش تغییر نظام پارلمانی در ترکیه و گذر به نظام ریاستی، اداره امور در کشور را راحت تر و نتایج حاصله از فعالیت های سیاسی و خدماتی را مفیدتر خواهد کرد.
او که نامزد ریاست جمهوری حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات بود، پیشتر نیز این دیدگاه اش را به اشکال مختلف بیان کرده بود، ولی اکنون که در یک قدمی احراز پست ریاست جمهوری قرار دارد، این سخن به طور جدی تری در محافل خبری مطرح می شود.
این در حالیست که مخالفان وی با عنوان این که اردوغان قصد دارد همه ارکان دولتی را تحت تسلط خود درآورد از وی به عنوان شخصی که قصد دارد، اساس جمهوری نوین ترکیه را تغییر داده و امکانات دولتی و مالی کشور را به نزدیکانش پیش کش کرده و مستبدانه حکومت کند، متهم می کنند.
کارشناسان امور راهبردی عقیده دارند که رجب طیب اردوغان ، درصدد اجرای یک طرح دراز مدت برای سلطه بر ترکیه و منطقه است.
به اعتقاد تحلیلگران، اردوغان در مقام ریاست جمهوری، با تغییر قانون اساسی و اجرای نظام ریاستی، سلطه خود را بر ترکیه افزایش داده، موجب تغییر بافت احزاب سیاسی شده و سپس با مداخله در عراق، سوریه و مصر در منطقه نیز سلطه طلبی خواهد کرد.
تحلیلگران، می گویند که اردوغان هنوز هم به رغم رویارویی با معترضان خیابانی در یک سال گذشته و افشا شدن ادعاهای فساد مالی در دستگاه های دولتی، یکی از رهبران مهم سیاسی ترکیه است.
پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری امری شگفت آور نبود، چرا که وی تنها قدرت بلامنازع حزب حاکم عدالت و توسعه است و همه نمایندگان حزب در مجلس و دیگر دست اندرکاران این حزب بر این حقیقت آگاه هستند که صاحب اصلی قدرت حزب عدالت و توسعه ، شخص اردوغان است.
البته هدف نهایی اردوغان، گذر به نظام ریاستی به جای نظام پارلمانی کنونی است، ولی این امر نیاز به زمان بیشتر و تغییر قانون اساسی ترکیه دارد.
اردوغان اکنون یک بار دیگر، قدرت را برای پنج سال دیگر در دست گرفته است.
وی پیشتر در طرح طولانی مدت خود برای رهبری کشور تا سال 2023میلادی ( 1402 ه.ش ) صحبت کرده که هم زمان با یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری نوین ترکیه است.
برخی از جامعه شناسان در ارزیابی نتایج انتخابات و این که چگونه اردوغان در یک دهه گذشته توانسته در همه انتخابات به پیروزی برسد، معتقدند که اکثریت شهروندان ترکیه با این طرز رفتار خود اثبات کردند که خواهان داشتن رهبری اقتدارگرا و قوی هستند که بتواند از پس سامان دهی سیاسی و اقتصادی ترکیه بر آید و چنین رهبری را حتی اگر شائبه فساد مالی داشته باشد، به رهبران ناتوان ترجیح می دهند.
خاورم **2010**7074**1566



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن