تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیستگاه پلنگ ایرانی در آبدانان کشف شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زیستگاه پلنگ ایرانی در آبدانان کشف شد ایلام- ایرنا- مسوول اداره حفاظت از محیط زیست آبدانان گفت: کارشناسان این اداره موفق به شناسایی غاری در این شهرستان شدند که محل زندگی گونه کمیاب پلنگ ایرانی است.


«احمد ایمانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماموران اداره محیط زیست آبدانان به دنبال گزارش های مردمی در خصوص مشاهده آثار زندگی گونه کمیاب پلنگ ایرانی پس از تلاش چند روزه موفق به کشف یک غار شدند که محل زندگی گونه جانوری پلنگ ایرانی است.
وی افزود: این غار که به غار پلنگ ها معروف است، در 25 کیلومتری شمال آبدانان و در دامنه کبیرکوه در نزدیکی روستای «وچکبود» قرار دارد و دارای یک دهانه شش متری، ارتفاع 10 متری، قاعده 12 و عمق تقریبی 30 متر است.
مسوول حفاظت محیط زیست آبدانان یادآور شد: سه نفر از ماموران و محیط بانان این اداره با استفاده از طناب و تجهیزات وارد این غار شده و تاکنون موفق به کشف و انتقال اسکلت سه قلاده پلنگ ایرانی از درون این غار شده اند.
ایمانی ادامه داد: وجود اسکلت و بقایای انواع حیوانات وحشی و اهلی مانند بز، گوسفند ، جوجه تیغی ، خرگوش و گراز در این غار، بیانگر این واقعیت است که این مکان طبیعی سال های متمادی محل استراحت و زیستگاه پلنگ ایرانی است.
یک کارشناس محیط زیست نیز در این زمینه تاکید کرد: غار پلنگ ها دارای فضایی تاریک ، هوایی مرطوب و سرد و دلپذیر است که تاکنون زوایای مختلف آن شناسایی بخوبی نشده است.
«حسین قنبری» بیان کرد: به گفته عشایر منطقه و با توجه به آثار بجای مانده از چنگال و موی بدن حیوانات هم اکنون نیز پلنگ ایرانی به این غار رفت و آمد دارد و به احتمال خیلی زیاد در ساعت شبانه روز نیز در بخش انتهایی غار حضور می یابد.
وی تاریخ مرگ پلنگ هایی که اسکلت آنها کشف شده را بین هشت تا 15 سال گذشته تخمین زد.
وی اضافه کرد: با توجه به عمق زیاد و دهانه تنگ و با مانع این غار، احتمال دارد ناتوانی پلنگ ها در بیرون آمدن از این غار علت مرگ آنها باشد.
مسوول محیط زیست آبدانان اظهار کرد: تمامی اسکلت های کشف شده برای بررسی و پژوهش های علمی به اداره کل محیط زیست استان ایلام ارسال شده است.
ایمانی تاکید کرد: شمار گونه پلنگ ایرانی در زیستگاه های شهرستان آبدانان به علت مراقبت های ویژه کارکنان این اداره و همکاری و مساعدت مردم و محیط بانان افتخاری در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.
یکی از اهالی روستای وچکبود آبدانان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سال های زیادی است که رفت و آمد پلنگ در ساعاتی از روز به داخل این غار از سوی چوپان های این روستا مشاهده شده است.
«موسی اسکندری» اضافه کرد: شمار زیادی از احشام مردم این روستا و روستاهای همجوار تاکنون ناپدید شده اند که شواهد و قرائن حاکی از آن است که از سوی پلنگ های داخل این غار مورد حمله قرار گرفته اند.
پلنگ ایرانی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» قرار دارد.
طول بدن پلنگ های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی متر ، طول دم آنها ۱۱۰ سانتی متر و وزن این پلنگ هم تا ۹۰ کیلوگرم افزایش می یابد.
شهرستان 60 هزار نفری آبدانان در 161 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و دارای بیش از هشت ریستگاه مهم حیات وحش در کو ه های مرتفع دینارکوه ، کبیرکوه ، کاس ماس و شیرهله است.
استان ایلام یکی از زیستگاه های متنوع حیاط وحش بوده که تاکنون 194 گونه پرنده، 34 پستاندار، 34 خزنده و 39 گونه ماهی در آن شناسایی شده است. ک/3
7174/540



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن