تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799686950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زایمان طبیعی رایگان مشوقی برای کاهش سزارین بلی / خیر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ایرنا بررسی می کند زایمان طبیعی رایگان مشوقی برای کاهش سزارین بلی / خیر شیراز - ایرنا - از جمله بسته های تعریف شده در طرح تحول نظام سلامت انجام زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های دانشگاهی دولتی است ، این کار اگر چه گام اولیه و ابتدایی برای تشویق و حرکت به سمت زایمان طبیعی است اما مشوقی کافی و تاثیر گذار برای جلوگیری از سزارین ها نیست.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین...؟ این، مساله ای است که بارها به عنوان دغدغه بسیاری، مطرح شده است.
به رغم تبلیغات گسترده و حتی رایگان کردن زایمان طبیعی، هنوز تعداد بی شماری از بارداران خود را به دست تیغ جراحی می سپارند تا ناچار نشوند که مراحل طولانی و دردناک زایمان طبیعی را طی کنند.
شاید برای بسیاری این سوال مطرح شده باشد که چرا زنان باردار حاضر نیستند تا ریسک زایمان طبیعی را به جان بخرند؟
* ترس از درد و بی کلاس شدن
دکتر فخرالملوک یاسایی، متخصص زنان و زایمان در این زمینه ترس را یکی از عوامل موثر در انتخاب سزارین به عنوان گزینه ای بهتر دانست و گفت: شاید باور نکنید اما دربین خانم هایی که تحت مراقبت من بوده و به مطب من مراجعه می کنند تعداد بسیار اندکی وجود دارند که حاضرند زایمان طبیعی را انجام بدهند اما در سایر موارد، خانم های باردار ا صلا حاضر نیستند تا به گزینه ای به جز سزارین فکر کند.
وی در ادامه افزود: تعجب من بیشتر از این جهت است که بسیاری از دستیاران بخش زنان و زایمان نیز، حاضر به زایمان طبیعی نیستند این پزشکان نیز سزارین را تنها روش برای انجام زایمان می دانند. وقتی آنها، حاضر به انجام زایمان طبیعی نیستند شما از بقیه مردم چه انتظاری دارید؟
وی ادامه داد : وقتی من از پرسنل بخش می پرسم، چرا حاضر نیستید که گزینه زایمان طبیعی را امتحان کنید به من نگاه می کنند و می گویند شما چرا این حرف را می زنید، زایمان طبیعی بی کلاسی است.
دکتر ملیحه پورزمانی، متخصص زنان و زایمان هم موضوع ترس از زایمان طبیعی را مطرح می کند و می گوید : مهم ترین عامل انتخاب سزارین برای وضع حمل ترس ارزیابی می شود .
او تصریح کرد: وقتی من به بیمارانم توصیه می کنم که زایمان طبیعی را تجربه کنند، در صورتی که شرایطشان مساعد نبوده است، آن وقت سزارین می شوند، همه آنها این پاسخ را می دهند که به شدت از زایمان طبیعی واهمه دارند و حاضر نیستند که این همه درد را تحمل کنند در حالی که سزارین این شرایط را، ندارد.
از سوی دیگر اغلب کسانیکه قصد انجام عمل سزارین دارند اصول هیچگاه به بیمارستان دولتی مراجعه نمی کنند ، آنها یا خود هزینه عمل سزارین را می پردازند یا با استفاده از تعرفه بیمه های تکمیلی که تقریبا اکنون فراگیر شده است با فراغ بال و خیال راحت از تامین هزینه ، سزارین را انجام می دهند .
این در حالی است که هنوز در اغلب بیمارستان های خصوصی پزشکان و متخصصان بانوان را به انجام سزارین تشویق می کنند ، بسیار دیده و شنیده شده که کادر بیمارستان خصوصی و پزشکان و متخصصان با بغرنج نشان دادن حال بیمار و ایجاد رعب و و حشت از زایمان طبیعی در او ، بیمار را به سمت سزارین هدایت کرده اند .
حتی در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی نیز کسانی هستند که همان ابتدا بیمار را به سمت زایمان غیر طبیعی و انجام سزارین توصیه می کنند و او را به سمت بیمارستان های خصوصی و زایشگاههای دیگر هدایت می کنند.
بر اساس یکی از بسته های طرح تحول نظام سلامت زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی رایگان است ، اما سووال اساسی این است که مگر چند درصد از بانوان باردار به این بیمارستان ها مراجعه می کنند؟
چرا نباید شرایطی فراهم شود که در زایشگاهها و بیمارستان های خصوصی هم اولویت با زایمان طبیعی باشد ؟ آیا وقت آن فرا نرسیده که پوشش بیمه ای برای سزارین نیز بازتعریف شود و بیمه های تکمیلی و اجتماعی در این زمینه بر اساس سیاست کلان وزارت بهداشت و سیاست کلی نظام اقدام نمایند.
بیمارستان حافظ که از جمله بیمارستان های بزرگ دانشگاهی در شیراز بشمار می آید از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تا کنون 802 مورد زایمان طبیعی داشته و در این مدت فقط پنج درصد افزایش در زایمان طبیعی و پنج درصد کاهش در سزارین ها در این بیمارستان محقق شده است .
دکتر سید محمد کاظم تدین قایم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت : آمارهای رسمی بیانگر آن است که در کل بیمارستان های دانشگاهی و دولتی استان فارس در این مدت هفت درصد افزایش زایمان طبیعی و در بیمارستان های خصوص فقط سه درصد این افزایش اتفاق افتاده است .
دکتر تدین تلویحا پذیرفت که زایمان طبیعی در بیمارستان دولتی گام اولیه برای فراگیر شدن این موضوع است اما مشوفقی کافی و تاثیر گذار نیست و بیان داشت : به نظر می رسد درصد های تک رقمی برای افزایش زایمان طبیعی نشانگر آن است که به ویژه در بیمارستان های خصوصی هنوز سزارین ها به قوت خود باقی است و حرکت به سمت زایمان طبیعی نیاز به مشوق های بیشتر دارد .
وی خواستار بازتعریف تعرفه ها در بیمه های تکمیلی شد و گفت : بسیاری از بانوان باردار اکنون به راحتی در بیمارستان های خصوصی سزارین می شوند و بیمه تکمیلی هزینه آن را می پردازد.
مدیر مرکز آموزشی درمانی حافظ در شیراز،نیز گفت: از آغاز اجرای برنامه تحول در نظام سلامت تاکنون، 802 مورد زایمان طبیعی رایگان در این مرکز انجام شده است.
محمدعلی تدین گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده، میزان زایمان سزارین پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش و میزان زایمان طبیعی نیز پنج درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: ستاد اجرای برنامه تحول نظام سلامت، از پانزدهم اریبهشت ماه با تعیین اعضا و ابلاغ شرح وظایف در این مرکز تشکیل شده و بر حسب نیاز و طبق دستورالعمل وزارتخانه، با تشکیل کمیته های دارو و تجهیزات ، بیمه و منابع نظارت و بازرسی ، اطلاع رسانی و روابط عمومی ، ترویج زایمان طبیعی ، مقیمی پزشکان و هتلینگ ، نشست ها به صورت ماهیانه و در صورت نیاز دو هفته یک بار برگزار می شود.
تدین اظهار کرد: از ابتدای شروع برنامه تحول نظام سلامت، هزینه فرانشیز درمان بیماران بستری به صورت 10درصد و برای بیماران بستری با بیمه سلامت به صورت پنج درصد محاسبه شده و بنرهای اطلاعه رسانی در خصوص بسته های خدمتی برنامه تحول در نظام سلامت نیز در مکان های مختلف این مرکز آموزشی درمانی نصب شده است.
تدین با بیان اینکه میزان یارانه سلامت تعلق گرفته به بیماران در کنار سهم بیمار از ابتدای طرح تاکنون، پنج میلیارد و 547 میلیون و 219 هزار و 893 ریال بوده است، خاطرنشان کرد: میزان مراجعه به مرکز آموزشی درمانی حافظ از ابتدای برنامه تحول نظام سلامت تا پانزدهم مردادماه، نسبت به مدت مشابه در سال 92 به میزان هشت درصد رشد داشته است .
کمبود ماما در بیمارستان های دولتی و خصوصی نیز از جمله تنگناهایی است که باعث می شود نتوان زایمان طبیعی را بیش از این تشویق و ترغیب کرد.
رئیس انجمن مامایی ایران در اظهار نظری در این زمینه گفته است : مهمترین تجهیزات برای زایمان طبیعی ، حضور ماماست ، برآوردها نشان می دهد در صورت رایگان شدن زایمان طبیعی نیاز به استخدام 9 هزار ماما در مراکز زایمان، داریم.
دکتر ناهید خداکرمی درباره تصمیم وزارت بهداشت برای رایگان کردن زایمان طبیعی گفت: به علت مدیریت درما ن محوری که در سا لهای گذشته در کشور داشته ایم، سزارین روبه افزایش بود که در منطقه و جهان، مقام اول را از نظر آمار سزارین داریم.ک/4
677/ 667



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن