تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803206733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله به داعش برای منافع نفتی آمریکاست


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حمله به داعش برای منافع نفتی آمریکاست
کد خبر: ۴۲۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳ - 11 August 2014


 شماری از کارشناسان نظامی، سیاسی و امنیتی عراق حملات هوایی اخیر ارتش آمریکا به گروه داعش در شمال عراق را از ترس به خطر افتادن منافع نفتی و تجاری آمریکا دانستند و سکوت اوباما در قبال قتل روزانه شیعیان در عراق را زیر سوال بردند.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه عراقی العالم، کارشناسان نظامی و امور امنیتی عراق گفتند: حملات چند روز اخیر به مواضع داعش در شمال عراق از بیم به خطر افتادن منافع نفتی و تجاری واشنگتن در استان های منطقه کردستان عراق صورت گرفت.

این کارشناسان همچنین سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را "گزینشی" توصیف کردند زیرا درحالی که شیعیان، ترکمان ها و مسیحیان "روزانه در عراق به قتل می رسند" اوباما در سخنرانی اخیر خود از وقوع "نسل کشی" احتمالی علیه یک قشر معین در شمال عراق ابراز نگرانی کرد.

این کارشناسان همچنین حمله هوایی اخیر آمریکا به گروه داعش در شمال عراق را در راستای "رویکرد جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا" برای تقسیم طائفه ای عراق دانستند.

یک کارشناس عراقی که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه العالم گفت: حملات هوایی آمریکا به شمال عراق به خاطر شکست های نیروهای پیشمرگه کرد درمقابل گروه داعش و تسلط این گروه بر شماری از مناطق راهبردی و نفتی در استان نینوا بویژه "زمار" و سد موصل به عنوان بزرگترین سد عراق صورت گرفت.

وی پیش بینی کرد تحرکات آمریکا برای جلوگیری از سقوط منطقه کردستان عراق صورت گرفته باشد که برای کاخ سفید اهمیت راهبردی دارد و اشغال آن توسط داعش خطری منطقه ای و تهدید کننده منافع آمریکا ایجاد می کند.

درهمین حال، واثق الهاشمی تحلیلگر امنیتی عراقی گفت: دولت آمریکا داده های اطلاعاتی و جاسوسی خود درباره آنچه در عراق روی داد، را عملیاتی نکرد.

وی درعین حال افزود: آمریکا وضعیت را زیر نظر داشت و پیش بینی می کرد که چه روی می دهد.

الهاشمی در گفت وگو با روزنامه العالم تصریح کرد: اوباما در درک وضعیت امنیتی در عراق ناکام ماند و شکست خورد زیرا در سخنرانی اخیر خودش گفت که احتمال "نسل کشی" علیه یک قشر معین در عراق وجود دارد و "در مقابل از نسل کشی هایی که از بیش از یکسال و نیم پیش تاکنون علیه شیعیان و اهل سنت و ترکمان ها و مسیحیان و نظایر آنها روی در عراق روی می دهد، سخنی نگفت".

وی گفت: فشارهایی از طرف دموکرات ها در داخل آمریکا و برخی دیگر در منطقه بویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای سوق دادن کاخ سفید به این سمت وجود دارد.

الهاشمی مطالب رسانه ها مبنی بر اینکه کردهای شمال عراق از حمله هوایی آمریکا غافلگیر شدند، رد کرد و گفت: دولت محلی منطقه کردستان عراق درخواستی رسمی به آمریکا برای کمک به آن به منظور جنگیدن با افراد مسلح داده بود.

وی تصریح کرد: آمریکا مستشاران نظامی به اربیل برای کمک به نیروهای کرد به منظور دفع خطر داعش از منطقه کردستان عراق اعزام کرد.

الهاشمی تصریح کرد: "نزدیک شدن" گروه داعش به سد موصل و در نتیجه احتمال اشغال دهوک در شمال عراق به معنای ضربه به منافع نفتی و تجاری در این منطقه است.

وی این حملات هوایی آمریکا را بسیار دیرهنگام دانست زیرا بویژه بعد از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه کرد از بسیاری از مناطق بدون نبرد با گروه داعش صورت گرفت.

زید العکیلی از دانشگاهیان و تحلیلگران سیاسی عراق نیز گفت: تحرکات واشنگتن در حال حاضر این پیش بینی ها را تقویت می کند که آمریکا در تلاش برای تقسیم عراق به مناطق "شیعی، سنی و کرد" است.

وی سیاست آمریکا در خاورمیانه را متکی به اصل "برخورد دوگانه و گزینشی" دانست و گفت: دخالت نظامی کنونی دولت اوباما به این علت بود که گروه داعش توانست "مناطق راهبردی سنجار و زمار و نظایر آن را که سرشار از نفت است"، به کنترل خود دارند و این امر "خطری برای منافع آمریکا در منطقه به شمار می رود".

وی در گفت‌وگو با روزنامه العالم افزود: کاخ سفید معتقد است دولت محلی منطقه کردستان عراق که واشنگتن مقر نمایندگیها و شرکت های نفتی خود را در آنجا قرار داده است؛ " جایگزینی برای دولت فدرال در بغداد " به شمار می رود.

العکیلی این موضع دولت آمریکا را که از وقوع "نسل کشی" در مناطق شمال عراق ابراز نگرانی کرد، "عجیب" دانست زیرا شیعیان در سراسر عراق و همچنین ترکمان ها و مسیحیان (روزانه توسط عناصر مسلح و تروریست) به قتل می رسند.

وی افزود: بعد از نزدیک شدن داعش به شهر اربیل مرکز منطقه کردستان در شمال عراق، "عرش بارزانی ها به لرزه درآمد" و با وجود حمله هوایی ناچیز آمریکا به گروه داعش،  "اختلاف زیادی" در موازنه قوا بین نیروهای پیشمرگه و داعش وجود دارد

العکیلی گفت: حمله هوایی آمریکا با موافقت کنگره نبود بلکه فقط به دستور رئیس جمهور این کشور صورت گرفت و این حمله، پیام "مهمی" برای دولت محلی منطقه کردستان به همراه داشت.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن