تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799614547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا براي زنا نياز به چهار شاهد است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



چرا براي زنا نياز به چهار شاهد است؟




به این مطلب امتیاز دهید

به گزارش سرويس ديني جام نيوز، چرا اسلام براي اثبات زنا چهار شاهد خواسته است اگر كسي عمل زنا انجام داد و شاهدي در كار نبود تكليفش چيست؟ آثار زنا را هم بيان كنيد؟  
اين‌كه اسلام، در مورد زنا، چهار شاهد خواسته‌است تا اين مسئله اثبات شود، ممكن است به اين علت باشد كه زبان بسياري از مردم در زمينة اين اتهامات باز است، و همواره حيثيت افراد را با سوءظن، و بدون سوءظن، جريحه دارد مي‌كنند.و مسلم است آبروي رفته به آساني باز نمي‌گردد. اسلام، در اين زمينه سختگيري كرده، تا حافظ حيثيت مردم باشد. ولي در مسائل ديگر، حتي قتل نفس، زبان‌ها تا اين حد، آلوده نيست. افزايش دادن تعداد شهود را به چهار نفر، در آية 15 از سورة نساء، به قدري سنگين است كه فقط افراد بي‌باك و بي‌پروا، ممكن است مجرم شناخته شوند، و بديهي است چنين اشخاصي بايد به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت ديگران گردند، و محيط از آلودگي آنان، پاك شود. با شرائطي كه براي شهادت شهود، تعيين شده، مثل رؤيت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگي در شهادت و مانند آن، اثبات جرم را سخت تر مي كند.(1)  
اگر شهودي پيدا نشد براي شهادت، يا اين‌كه شهود، براي شهادت دادن، حاضر نشدند، مسئله دو صورت مي يابد.  
اوّل
اينكه زن و مرد زناكار از كردة خويش پشيمان شده و حقيقتاً توبه كنند و دست از عمل شنيع خويش مي دارند كه در اين صورت، خداوند متعال توبه پذير است. چنان‌كه در سورة نساء آية 16 مي فرمايد: «هر كس از مسلمانان عملي ناشايسته مرتكب شوند، چه زن و چه مرد، آنان را به سرزنش و توبيخ بيازاريد. چنانچه توبه كردند، ديگر متعرض آنها نشويد كه خدا توبه خلق مي پذيرد و نسبت به آنها مهربانست.»  
دوم
اين‌كه به رويّة خود ادامه مي‌دهند، و در عين حال شهودي براي شهادت دادن وجود ندارد.  
براي زنا، در روايات اسلامي، زيان ها و پيامدهائي بيان شده كه هم دامن افراد زناكار را مي‌گيرد و هم به اجتماع سرايت مي‌كند، كه اجمالاً اشاره مي شود.     1. آثار بد معنوي:انسان كسي است كه براساس عقل و انديشه و دين، كارهاي خود را در آن چهارچوب ها، قانون مند مي كند، و زنا يعني ارتباط غيرقانوني و بدون ضابطه بين دو انسان كه شكل خشن تجاوز جنسي را به خود مي گيرد. در اين صورت، شخص از كرامت انساني خود، عبور كرده و به شكل يك حيوان در مي آيد، شايد از همين رو باشد كه قرآن از آن با نام عمل زشت (فاحشه و راه ناپسند «ساء سبيلاً») ياد مي كند.(2)     2. آثار زنا در روايات:زنا از جمله گناهاني است كه فقر به بار مي آورد، جلوي روزي را مي گيرد، مرگهاي ناگهاني را در پي دارد، بركت را از خانه مي برد و هرگاه زنا زياد شود، زمين لرزه ها پديدار شود. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ به اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «اي علي، زنا شش پيامد دارد: سه پيامد در دنيا و سه ديگر در آخرت. پيامدهاي دنيايش اينست كه آبرو را مي برد، مرگ را شتاب مي بخشد و روزي را مي بُرد (جلوي آن را مي گيرد) و پيامدهاي آخرتش عبارتست از حسابرسي سخت و دقيق، خشم خداي رحمن، و جاودانگي در آتش.»(3) در روايت آثار زنا را هم در دنيا معرفي مي كند هم در آخرت كه چه عذاب سختي پيش روي انسان زناكار است.  
در روايات آمده كه شخص زناكار از حوزه ايمان، خارج مي‌شود. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: «لا يزن الزاني حين يزني و هو مؤمن...»(4) يعني: «شخص زناكار به هنگامي كه مرتكب اين عمل مي شود، مؤمن نيست...»     3. آثار اجتماعي زنا:الف: پيدايش هرج ومرج در نظام خانواده و از ميان رفتن رابطة فرزندان و پدران، رابطه اي كه وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعي است. بلكه موجب حمايت اجتماعي و محبت مي شود.  
ب: اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكش هاي فردي و اجتماعي در ميان هوسبازان است.  
پ: تجربه نشان داده و علم ثابت كرده است كه اين عمل باعث اشاعة انواع بيماري‌هاست.  
ت: اين عمل غالباً، سبب سقط جنين و كشتن فرزندان و قطع نسل مي گردد. چرا كه چنين زناني هرگز حاضر به نگهداري اين گونه فرزندان نيستند.  
ث: هدف از ازدواج تنها مسئله اشباع غريزة جنسي نيست. بلكه اشتراك زندگي و انس روحي و آرامش فكري و تربيت فرزندان و همكاري در شئون حيات، از آثار ازدواج است كه بدون اختصاص زن و مرد به همديگر و تحريم زنا، هيچ يك از اينها امكان پذير نيست.(5)     4. انتشار بيماري هاي آميزشي در جامعهبيماري هاي مقاربتي همچون سيفليس، سوزاك، شانكر يا آتشك، گرانولوم آميزشي و التهاب مهبل.  
دكتر «جان بيستون» مي گويد: «از قرائن به دست آمده، ثابت مي شود كه اغلب بيماريهاي آميزشي، در نتيجة وجود روابط جنسي خارج از دايره ازدواج (زنا) شيوع پيدا مي كند.»(6)     5. انتشار بيماري ايدزايدز از بيماري‌هايي است كه يكي از راه‌هاي عمدة انتقال آن، ارتباط‌هاي جنسي است.(7)     و اين اسلام است كه انسان‌ها را از هرگونه رابطة جنسي (غير از دايرة ازدواج) منع كرده، چرا كه اين پيامدهاي معنوي، اجتماعي و پزشكي را مي دانسته و خواسته كه انسان ها، كرامت انساني خويش را در نظر گرفته و آن را ارتقاء بخشند.   6. سلب امنيت اجتماعيزندگي زيبايي خود را از دست مي دهد و هدف پرورش و تربيت انسان نخواهد بود و همراه آدميان در پي ارضاي شهوات خود اند. امنيت اجتماعي سلب مي شد و زنان در معرض هتك حرمت هاي فراوان قرار خواهند گرفت.   7. افزايش كودكان بي سر پرستافزايش كودكان خياباني و فاقد سرپرست بحران هاي فراواني را براي حيات اجتماعي بر ايجاد مي‌كند انواع بزهكاري‌هاي اجتماعي يكي از علت‌هايش. همين مسئله است.     پي نوشت ها:
1. برگرفته از: جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1361، ج3، ص 311، ج14، ص373.
2. رضائي، محمد علي، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، انتشارات كتاب مبين، 1380، ج2، ص379، ج1.
3. محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمه، ناشر، دارالحديث، چاپ اول، 1377، ج5، ص2213.
4. تفسير نمونه، ج14، ص361.
5. همان، ج12،ص103 با تلخيص.
6. پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، ج2، ص382-380.
7. همان.




۱۹/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن