تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804092551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب مشترکان پرمصرف قطع مي شود يا نمي شود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۳ (۱۱:۱ق.ظ)
تهديدي که تلطيف شد؛ آب مشترکان پرمصرف قطع مي شود يا نمي شود؟! گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، کاهش منابع زيرزميني و رو زميني آب در کشور يد طولايي دارد و مربوط به امروز و ديروز نيست. متاسفانه خشکسالي هاي ادامه دار 7 سال اخير بي آبي را به مرز هشدار رسانده است و الته در اين به هشدار رسيدن وضعيت منابع آب همه ما مقصريم از يک بانوي خانه دار که براي شست و شوي منزل يا پخت و پز به مقدار يک صنعت آب بر مثل فولاد، آب مصرف مي کند تا يک کشاورز زحمت کش که براي توليد يک محصول غير استراتژيک به اندازه کل مردم ايران آب را به هدر مي دهد.
در چند سال اخير شايد کمتر زماني را به ياد آوريم که مشکل بي آبي بر کشور فشار مضاعف وارد نکرده باشداما تا به حال فکر کرده ايد که چرا اين فشار در اين سال ها حتي براي 1 روز نيز کاهش پيدا نکرده است؟
آيا به اين نکته فکر کرده ايد کهه اگر مصرف بالاتر از الگوي جهاني و داخلي همچنان بالا تر رود، تمام آب هاي کره زمين هم جوابگوي نياز بي اندازه ما نخواهد بود؟
متوليان آب کشور اعلام مي کنند که حداکثر مصرف مجاز آب براي هر خانوار 20 متر مکعب است؛ اما مي دانيد که در همين تهران خودمان افرادي زندگي مي کنند که به جاي 20 متر مکعب، 200 متر مکعب آب مصرف مي کنند؟
تعجب دارد اما کاملا آماري واقعي است!
وقتي مي گويند 20 متر مکعب حداکثر مصرف هر خانه وار باسد يعني نرم کمتر از اين است اما يک خانه بايد چه چيزي را بيشتر از سايرين داشته باشد که 10 برابر حداکثر مجاز، مصرف کند؟
پول؟ مقام؟ خانه اي با متراژ بالا؟ استخر؟ مدل هاي مختلف خودرو با قيمت هاي نجومي يا تنها بايد کمي رو داشته باشد؟!
از نگاه نگارنده اين افراد که به گفته مدير عامل آبفاي تهران تنها در بخش خانگي در تهران 3000 مشترک هستند نه تنها به علت داشته هاي بال بلکه به علت برخي نداشته ها، دست به اسراف مي زنند.
نداشته هايي همچون: دغدغه ي فردا، فکر، عقل، انسانيت، وجدان، سواد، گوش شنوا و چشم بينا براي ديدن يک حقيقت به نام بي آبي و البته نداشتن شع..!
در 2 سال اخير با تلاش مسئولان و رسانه ها، از هر روشي براي فرهنگ سازي در زمينه مصرف استفاده شد، اما تاريخ نشان داده است که تا زماني که بلا بر ما نازل نشود، چيزي را قبول نخواهيم کرد.
وقتي مي گوييم بلا به ياد آتش و زلزله نيفتيد بلکه به مووارد زير فکر کنيد:
نبود آب سالم براي آشاميدن، نبود آب بهداشتي براي استحمام، نبود آب سالم براي پخت و پز .
اساسا يک روز که نه، تنها 1 ساعت بدون آب را مي توانيد تصور کنيد؟
تصورش هم سخت است اما باور کنسد که شايد اين تصور به زودي به حقيقتي قابل لمس مبدل شود که حتي فکرش را نمي کنيد.
بارها در جلسات رسانه اي خود از مديران و متوليان آبي کشور خواسته ايم که آب پر مصرف ها را قطع کنند ولي گويي قدرت لابي پر مصرف رها بيشتر از وزارت و نيرو و متوليان آب است زيرا هنوز دقيقه اي از بيان يک تذکر به قطع پر مصرف ها نگذشته است که مسئولي بالاتر مجبور مي شود آن مطلب را تکذيب کند.
البته در کشوري که وزير نيروي آن را به جرم اينکه نتوانسته است خشکي 15 ساله يک درياچه را در کمتر از يک سال مرتفع سازد، تهديد به استيضاح مي شود و يا مديري براي اينکه خواسته است با آب مازاد يک منطقه پر آب، شهري کويري را سيرآب کند بارها مورد هجمه قرار مي گيرد، حال تهديد ثروتمندان و نابخردان پر مصرف در تهران و ساير کلان شهرها، امري کاملا ...!
خبرنگاران حوزه نيرو بارها تلاش کرده اند با قلم و ميکروفون خود، عمق فاجعه بي آبي را براي مردم کشور نمايان کنند اما گويي قلم ما نيز ديگر کارساز نيست و اين مردمي که در جواب چرا مصرف زياد، مي گويند پولش را مي دهيم؛ تنها با زور و چشيدن طعم بي آبي، قدر موقعيت فعلي خود را درک مي کنند.
اما در روزهاي گذشته بالاخره صبر متولي آب تهران به سر رسيد و تهديد به قطع آب پرمصرف ها کرد الابته بعدا کمي اين تهديد توسط ساير متوليان تعديل شد اما آقاي مدير قصد کرده است که استارت کار را بدون ترس از بزرگان پرمصرف بزند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، محمد پرورش مدير عامل آبفاي استان تهران، درپاسخ به اين سئوال که گفته بوديد از امروز آب شرب مشترکان خانگي پر مصرف قطع مي‌شود، گفت: با توجه به اينکه حدود 3 هزار مشترک پر مصرف بالاي 50 متر مکعب بيش از الگوي مصرف (20 متر مکعب) در تهران داريم، قرار بود آب شرب آنها قطع شود.
وي اضافه کرد: براساس تماس هاي مکرري که مشترکان خانگي با ما داشتند درخواست کردند فرصتي به آنها بدهيم، به همين دليل به اين جمع بندي رسيديم تا به مشترکاني که مصرف آب شرب آنها بين 50 تا 200 متر مکعب است ، يک ماه فرصت دهيم تا خود را اصلاح کنند.
پرورش تاکيد کرد: به همين منظور به اين نتيجه رسيديم از امروز و در مرحله اول، آب مشترکان پر مصرف تهراني که مصرف آب شرب آنها 200 متر مکعب به بالا است است روزانه 7 ساعت قطع شود.
به گفته وي، مصرف آب اين مشترکان پر مصرف که آب شرب آنها بالاي 200 متر مکعب است 9 برابر الگوي مصرف است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از امروز محدوديت آب را براي اين مشترکان که مصرف آب آنها بالاي 200 متر مکعب است به مدت 7 ساعت (۱۰ صبح تا ۵ عصر) ايجاد مي‌کنيم اما مشترکاني که مصرف آب شرب آنها 50 تا 200 متر مکعب است يک فرصت يک ماهه بدهيم.
به گفته وي ، اين برنامه براي مشترکان پرمصرف خانگي است و شامل مشترکان اداري و تجاري نمي‌شود.
البته قبل از اين قرار بود که تمام مشترکيني که بالاتر از الگوي مصرف، آب شرب به هدر مي دهند در اين برنامه قرار گرفته تا کمي از فشار بر منابع کم شود اما معلوم نيست که کدام مدير احتمالا پرمصرفي که اتفتقا جزو اين 3000مشترک نابخرد است، تيغش بيشتر از انصاف و صلاح ايران بريده است که فرصتي يک ماهه به ايشان داده اند.
سوال اين است که آيا در پايان اين 1 ماه، آبي براي مصرف مي ماند که بخواهيم قطعش کنيم؟!
محمد علي رفيعي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن