تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802737572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد بي‏رمق اروپا در زمستان تحريم روسيه يخ مي‏زند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد بي‏رمق اروپا در زمستان تحريم روسيه يخ مي‏زند
غرب موقع لشكركشي روسيه در سال 2008 ترجيح داد تا بيشتر نظاره‌گر حمله سنگين روس‌ها به گرجستان باشد اما وقتي كه روسيه در سال جاري بار ديگر رو در روي اوكراين قرار گرفت، غرب سياست خود را به طور كامل تغيير داد و به طور كامل از كي‌يف حمايت كرد.


غرب موقع لشكركشي روسيه در سال 2008 ترجيح داد تا بيشتر نظاره‌گر حمله سنگين روس‌ها به گرجستان باشد اما وقتي كه روسيه در سال جاري بار ديگر رو در روي اوكراين قرار گرفت، غرب سياست خود را به طور كامل تغيير داد و به طور كامل از كي‌يف حمايت كرد. شايد گرجستان 2008 اهميت چنداني براي غرب نداشت تا غرب را مجبور به زورآزمايي با روسيه كند يا شايد اميد‌هاي غرب به ديميتري مدودف، رئيس‌جمهور وقت روسيه، براي بهبود روابط با روسيه بسيار بيشتر از گرجستان و آرزوهاي ساكاشويلي بود. دليل غرب هر چه باشد، حمايت تمام قد از غربگرايان اوكراين روشن است هر چند اين حمايت شكل و شمايل نظامي نداشته و در قالب رژيم تحريمي تعريف شده است. از ابتداي وضع تحريم‌هايي هر چند نه چندان جدي عليه كرملين اين سؤال به صورت جدي مطرح شده كه تحريم غرب تا چه مقدار تأثير دارد و آيا مي‌تواند منجر به عقب‌نشيني كرملين شود؟
 
  تفاوت در روابط اقتصادي
ظاهر امر اين است كه رژيم تحريمي غرب مشكلاتي در اقتصاد روسيه به وجود مي‌آورد و به اين جهت، بايد روسيه را بازنده اين تحريم‌ها دانست اما واقعيت امر چندان به اين صورت نيست و بايد گفت كه يك روي سكه اين رژيم تحريمي به روابط اقتصادي روسيه به كشورهاي غربي مربوط است. مشكل اصلي اين روي سكه در تفاوت سنگين روابط اقتصادي آن كشورها با روسيه است. در يك نگاه كلي به روابط اقتصادي كشورهاي غربي با روسيه تفاوت آشكاري در وضعيت امريكا با ديگر كشورهاي اروپايي ديده مي‌شود. سطح رابطه اقتصادي امريكا با روسيه در چنان حدي نيست كه اعمال تحريم عليه روسيه لطمه‌اي متوجه طرف امريكايي بكند. آمار و ارقام موجود نشان مي‌دهد كه تراز تجاري امريكا با روسيه در دو ماه نخست سال 2014 كمتر از 2 ميليارد دلار بوده به صورتي كه صادرات امريكا به روسيه در اين مدت بالغ بر يك ميليارد و 819 ميليون دلار و ميزان واردات از روسيه نيز 3 ميليارد و 765 ميليون دلار مي‌شد.
اين سطح از روابط تجاري در حالي كاست كه در مقايسه با مدت مشابه با سال گذشته ميلادي، كاهش36/3  درصدي در كل مبادلات كالا بين دو كشور ديده مي‌شود. اگر اين كاهش در سال گذشته نيز ناديده گرفته باشد باز روابط تجاري بين دو كشور در سال گذشته با توجه به كل صادرات و واردات امريكا، رقم پاييني را نشان مي‌دهد. ميزان صادرات امريكا به روسيه در سال گذشته ميلادي 11 ميليارد و 164 ميليون دلار بوده كه اين مقدار با در نظر گرفتن رقم كل يك هزار و 578 ميليارد و 972 ميليون دلاري از كل صادرات امريكا رقم پاييني است. مقدار واردات امريكا از روسيه در سال گذشته 26 ميليارد و 961 ميليون دلار بوده كه با توجه به كل واردت امريكا به ميزان 2 هزار و 267 ميليارد و 421 ميليون دلار باز رقم بسيار پاييني است. اين سطح پايين روابط اقتصادي امريكا با روسيه در حالي است كه وضعيت براي كشورهاي اروپايي به اين صورت نيست هر چند برخي از اين كشورها در مورد وضع و گسترش رژيم تحريمي عليه روسيه با امريكا هم‌عقيده باشند. مشكل كشورهاي اروپايي با روسيه قبل از هر چيز در وابستگي اين كشورها به نفت و گاز روسيه است و سپس در ديگر روابط اقتصادي اين كشورها با روسيه.

   وابستگي به انرژي روسيه
از يك منظر كلي، آمار نشان مي‌دهد كه كشورهاي اروپايي به طور متوسط بيش از 24 درصد از گاز مصرفي خود را از طريق گاز وارداتي از روسيه تأمين مي‌كنند. ميزان وابستگي به گاز روسيه در ميان اين كشورها متفاوت است چنان كه كشورهايي نظير فنلاند، لتوني، لتواني و استوني تا 100درصد، بلغارستان تا 89 درصد، اسلواكي تا 83 و مجارستان تا 80 درصد از گاز مصرفي خود را از اين طريق تأمين مي‌كنند. البته وابستگي برخي كشورهاي اروپايي ديگر نيز كم نيست چراكه اسلووني، اتريش، لهستان، تركيه، چك و يونان تا 50 درصد به اين گاز وابسته هستند و كشورهاي آلمان، ايتاليا، روماني، لوكزامبورگ، سوئيس و فرانسه نيز در رتبه‌هاي پايين‌تر قرار دارند. اين ميزان وابستگي نشان مي‌دهد كه گاز روسي به اين كشور براي سر پا نگه‌داشتن فعاليت اقتصادي آنها آن هم در اين وضعيت بحران اقتصادي تا چه ميزان اهميت دارد. روشن است كه هرگونه اختلال در ميزان گاز دريافتي مي‌تواند به درجات متفاوت ضربات قابل توجهي بر اقتصاد آنها وارد كند. هرچند روسيه تا كنون اقدامي در اين زمينه نكرده و حتي همواره مشتريان غربي خود را مطمئن به دريافت گاز كرده اما معلوم نيست كه اين سياست كرملين تا چه مقدار در برابر سنگين شدن رژيم تحريمي غرب تاب تحمل خواهد داشت.
كشورهاي اروپايي به دليل همين وابستگي شديد به گاز روسيه بوده كه به طرح‌هاي جايگزين گاز روسيه توجه داشته‌اند اما تا تحقق اين طرح‌ها راه درازي در پيش است به غير از اينكه عملي شدن برخي از آنها منفعت اقتصادي ندارد. براي مثال، واردات گاز مايع از قطر، امريكا يا كشورهاي آفريقا از جمله اين طرح‌هاي جايگزين است اما بايد توجه داشت كه واردات گاز مايع به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست گذشته از اينكه به موقع افزايش تقاضا و با توجه به تقاضاي روزافزون كشورهاي شرق آسيا، هزينه نهايي براي كشورهاي اروپايي توجيه اقتصادي ندارد. مشكل ديگر اين طرح‌ها در فقدان زيرساخت‌هاي لازم است كه اين موضوع در كشورهايي مانند ليبي يا الجزاير به روشني ديده مي‌شود جداي از اينكه مسئله امنيت در ميان اين كشورها هم خود مشكل ديگري را ايجاد مي‌كند.
 
  روسيه در اقتصاد اروپايي
وابستگي به گاز روسيه دغدغه مهم كشورهاي اروپايي است اما اين موضوع تنها مشكل نيست و روابط اقتصادي روسيه با كشورهاي اروپايي به خصوص نفوذ اقتصادي كرملين در برخي از كشورهاي شرق اروپا را نيز بايد در نظر گرفت. برخي كشورها در شرق و حتي مركز اروپا هنوز متأثر از روابط اقتصادي، تجاري و مالي دوران جنگ سرد هستند و اين موضوع باعث شده تا روسيه بتواند بعد از چند دهه نفوذ اقتصادي خود را در اين كشورها حفظ كند. جمهوري چك يكي از اين كشورها است كه انجمن صادركنندگان چك در ارزيابي اوليه خود پيش‌بيني كرده كه در صورت تشديد تحريم‌ها عليه روسيه حداقل 40 هزار فرصت شغلي در اين كشور از دست خواهد رفت. يك مورد مربوط مي‌شود به شركت خودروسازي اشكودا كه در سال گذشته ميلادي، روسيه سومين بازار صادراتي اين شركت بوده است. ميزان صادرات اشكودا به روسيه جداي از كارخانه توليدي است كه اين شركت در روسيه دارد و قصد دارد تا در آينده كارخانه خود در روسيه را توسعه دهد. معلوم است كه تشديد تحريم‌ها و اعمال تحريم‌هاي مالي به ويژه بانكي، ضربه قابل توجهي به اين شركت وارد خواهد كرد و با از دست دادن بازار روسيه هزاران فرصت شغلي از دست خواهد رفت. بازار غلات از جمله ديگر زمينه‌هاي آسيب‌پذير در صورت تشديد تحريم‌ها عليه روسيه است چراكه اين كشور از جمله صادركننده‌هاي اصلي غلات به خصوص گندم به اتحاديه اروپا است كه تشديد تحريم‌ها مي‌تواند بر قيمت غلات روسيه تأثير بگذارد. علاوه بر اين موارد بايد به ديگر زمينه‌هاي توليدي، تجاري و مالي اشاره كرد كه دامنه آن حتي به كشوري مثل آلمان نيز كشيده شده زيرا اين كشور با صادراتي بيش از 27 ميليارد دلار به روسيه در سال گذشته حجمي بالغ بر 30 درصد از كل صادرات اتحاديه اروپا به روسيه را داشته است. در مقابل، آلمان با واردات 28 ميليارد دلاري از روسيه، 19 درصد كل واردات اتحاديه اروپا از روسيه را داشته است. اين آمار از رابطه اقتصادي آلمان با روسيه نشانگر اهميت رابطه اقتصادي روسيه براي قدرتمندترين اقتصاد حوزه يورو است. در واقع، روسيه بنا بر آمار موجود سومين شريك اقتصادي اتحاديه اروپا بعد از امريكا و چين است كه همين امر حكايت از موقعيت قابل توجه روسيه در اقتصاد اتحاديه اروپا دارد.
اكنون و با توجه به وابستگي به گاز روسي از يك سو و نقش قابل توجه روسيه در اقتصاد اتحاديه مسئله برنده و بازنده تحريم شكل ديگري پيدا مي‌كند و نمي‌توان به راحتي گفت كه روسيه تنها بازنده بازي تحريم است. اگر به عامل بحران اقتصادي فعلي اتحاديه اروپا و تأثير واكنشي تحريم عليه روسيه در اين بحران توجه شود، اين مسئله شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد. در اين صورت مي‌توان با اطمينان گفت كه تحريم‌ و تشديد آن عليه روسيه همانند شمشير دو لبه‌اي عمل مي‌كند و به همان ميزان روسيه، مشكلات قابل توجهي هم در كشورهاي اروپايي به خصوص كشورهاي شرقي و مركزي قاره سبز ايجاد مي‌كند.



نویسنده : سيد رحيم نعمتي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن