تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821216425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنوب شرق آسیا، عرصه رقابت اقتصادی و سیاسی چین و آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جنوب شرق آسیا، عرصه رقابت اقتصادی و سیاسی چین و آمریکا کوالالامپور- ایرنا - رقابت چین و آمریکا در بخش های اقتصادی و سیاسی در نشست های آ.سه.آن که به میزبانی میانمار برگزار می شود خود را نشان می دهد.


به گزارش ایرنا، میانمار از امروز پنجشنبه میزبان چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) به همراه شرکایی مانند چین، آمریکا، روسیه، هند، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی است.
ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا و ˈوانگ ییˈ وزیر خارجه چین نیز قرار است در برخی از این نشست ها شرکت کنند و از هم اکنون اختلافات پکن با برخی از کشورهای اتحادیه آ.سه.آن محور رسانه های غربی برای پرداختن به این موضوع شده است.
این رسانه ها از زمان اعلام حضور وزیر خارجه آمریکا در این نشست که هر سال برگزار می شود موضوع اختلاف چین و آمریکا و تنش در دریای چین جنوبی را برجسته کرده و تلاش دارند بجای پرداختن به موضوع اصلی نشست که جامعه اقتصادی یکپارچه این اتحادیه از سال آینده میلادی است، آن را در حاشیه قرار دهند.
آمریکا تلاش دارد در شرق، جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام به مقابله با چین برخیزد و هر نقطه ای که پکن حضور و نفوذ دارد واشنگتن نیز رایزنی با کشورهای آن منطقه را در دستور کار قرار می دهد.
چین و آمریکا به عنوان دو قدرت هر سال در نشست های اتحادیه جنوب شرق آسیا حضور می یابند و تلاش دارند از این موقعیت برای افزایش نفوذ خود استفاده کرده و به مقابله با دیگری برخیزند.
نشست های امسال اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در میانمار نیز اکنون به جلوه دیگری از رقابت اقتصادی و سیاسی چین و آمریکا در این منطقه تبدیل شده است.
چین تلاش دارد به رغم اختلافات مرزی با کشورهای عضو آ.سه.آن که واشنگتن به آن دامن می زند با کشورهای عضو از جمله اندونزی، مالزی، ویتنام، تایلند، کامبوج و ویتنام تعامل بیشتر اقتصادی برقرار کند تا به خنثی سازی برنامه های کاخ سفید بپردازد.
بهره برداری اقتصادی از اجلاس های آ.سه.آن نیز در این چارچوب صورت می گیرد.
آمریکا در سال های اخیر عرصه رقابت را در برخی کشورهای منطقه به چین واگذار کرده است و بحران چندی پیش اقتصادی باعث شده آمریکا نقش برتر خود را در اتحادیه آ.سه.آن از دست داده و یا این نقش کم رنگ تر شود.
از سوی دیگر مردم کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و حتی فیلیپین نیز به دلایل مذهبی و یا تاریخی و نظامی چندان از گسترش مناسبات با کاخ سفید استقبال نمی کنند و تجمعات در مقابل سفارتخانه این کشور در جاکارتا، کوالالامپور و مانیل نشانه ای از این موضوع است.
در جهت عکس این مساله به رغم تنش های مرزی، چین به آرامی و با اطمینان نفوذ خود را در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا افزایش می دهد.
برخی کشورهای عضو آ.سه.آن مانند مالزی و اندونزی ده ها میلیارد دلار مبادلات تجاری با چین دارند و جزو برترین شرکای تجاری چین در داخل این اتحادیه محسوب می شوند.
اعضای اولیه آ.سه.آن را که در سال 1967 تاسیس شد، پنج کشور اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و مالزی تشکیل می دادند اما هم اکنون علاوه بر این کشور، کشورهای لائوس، برونئی، ویتنام، میانمار و کامبوج، 10 عضو آ.سه.آن را تشکیل می دهند.
داده های گمرک چین نشان می دهد میزان مبادلات تجاری این کشور و اعضای آ.سه.آن طی پنج ماهه سال جاری میلادی 181 میلیارد و 750 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته میلادی 1.2 درصد رشد دارد.
از سوی دیگر به اعتقاد تحلیلگران همکاری های اقتصادی چین و آ.سه.آن باثبات است، هر چند بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در برخی کشورهای عضو مانند تایلند رشد تجارت دو جانبه را کاهش داده است.
چین اکنون بزرگترین شریک تجاری اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا است و آ.سه.آن نیز سومین شریک بزرگ تجاری چین و مقصدی مهم برای سرمایه گذاری این کشور است.
چین قصد دارد به رغم اختلافات شدید ارضی موجود در منطقه جنوب شرق آسیا، میزان تبادلات تجاری میان این کشور و اعضای آ.سه.آن را تا سال 2020 میلادی به بیش از دو برابر و یکهزار میلیارد دلار افزایش دهد.
میزان مبادلات دو طرف سال گذشته میلادی به بیش از 400 میلیارد دلار رسید. آ.سه آن سومین شریک تجاری چین پس از آمریکا بود.
از سوی دیگر آمارها نشان می دهد آمریکا سومین سرمایه گذار بزرگ در کشورهای عضو آ.سه.آن بوده و چهارمین شریک بزرگ این اتحادیه است.
میزان مبادلات تجاری آمریکا و اعضای این اتحادیه حدود 198 میلیارد دلار است. هر چند این میزان به میزان مبادلات چین نمی رسد اما رقابت دو طرف را برای نفوذ در منطقه نشان می دهد.
آمریکا برای نفوذ بر منطقه تنها از حربه اقتصادی استفاده نکرده و راه های سیاسی را نیز برگزیده و با ارایه گزارش های حقوق بشری، میزان آزادی در این کشورها و انتقال نیروهای نظامی تلاش دارد به این کشورها برای مقابله با چین فشار وارد کند.
حال باید دید این فشارها و رایزنی ها در نشست های میانمار چه دستاوردهایی برای اعضای آ.سه.آن و چین و آمریکا به همراه دارد.
آساق**1611



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن