تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803317146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فهم مشارکت در تعيين سرنوشت با برگزاري مجالس دانش‌آموزي ممکن مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مرداد ۱۳۹۳ (۱۴:۱۰ب.ظ)
لاريجاني در مراسم اختتاميه ششمين دوره مجلس دانش‌آموزي در تهران: فهم مشارکت در تعيين سرنوشت با برگزاري مجالس دانش‌آموزي ممکن مي‌شود نمايندگان مجلس دانش‌آموزي به‌عنوان دنباله مجلس شوراي اسلامي بايد مشارکت پويايي در سرنوشت‌شان داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، علي لاريجاني صبح امروز (چهارشنبه، 15 مرداد) در مراسم اختتاميه ششمين دوره مجلس دانش‌آموزي ضمن خوشامدگويي به نمايندگان اين مجلس براي ورود به خانه ملت، گفت: اينکه نمايندگان مجلس دانش‌آموزي با نشاط خاصي به موضوعات مختلف مي‌پردازند، براي ما خوشايند است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مجلس دانش‌آموزي کارگاهي براي فهم مشارکت در کشور است، افزود: باعث خوشحالي است که مجلس دانش‌آموزي توانسته به خوبي مشکلات کشور را شناخته و در گردهمايي‌هاي دانش‌آموزي به بررسي و رفع آنها تا حد امکان بپردازد.
وي با تأکيد بر اينکه بايد مقصود از برگزاري مجالس دانش‌آموزي تعيين هدفي مشخص براي مشارکت در امور مختلف کشور باشد، تصريح کرد: در مجلس دانش‌آموزي بايد ابتکارات نوجوانان شناخته و شکوفا شود و نبايد تنها به تقليد و دنباله‌روي اکتفا کرد.
لاريجاني با بيان اينکه مجلس دانش‌آموزي به نحوي دنبال مجلس شوراي اسلامي به شمار مي‌رود، گفت: اميد است ظرفيت‌هاي بالاي دانش‌آموزان در اين مجالس پوياتر شده و بتواند باري از مشکلات کشور بردارد.
رئيس نهاد قانونگذاري با تشکر از هيأت رئيسه مجلس دانش‌آموزي براي انتخاب تالار مدرس براي برگزاري مراسم اختتاميه ششمين دوره مجلس دانش‌آموزي، گفت: اين مکان بسيار مقدس و ارزشمند است؛ چرا که در اين مکان مشروطيت در کشور شکل گرفت.
وي خطاب به نمايندگان مجلس دانش‌آموزي افزود: شما بخشي از تفکر جمهوريت هستيد، از اين جهت براي ما خوشبختي دارد که شما خانه ملت و به ويژه تالار مدرس را براي برگزاري اين مراسم انتخاب کرديد.
جمهوريت يک لفظ نيست، بلکه راهي است که براي پيمودن آن بايد به آداب مربوطه باور داشت.
لاريجاني با بيان اينکه مجلس دانش‌آموزي کارگاهي براي فهم مشارکت در امور مختلف کشور است، تصريح کرد: دانش‌آموزان با مشارکت در چنين جلساتي با چگونگي تحقق بسياري از امور و ساماندهي برخي کارها از نزديک آشنا مي‌شوند.
وي با تأکيد بر ضرورت کسب تجربه از سوي دانش‌آموزان براي افزايش سطح آگاهي از موضوعات کشور گفت: جمهوريت يک لفظ نيست، بلکه يک راه است و براي پيمودن آن بايد به آداب مربوطه باور داشت.
رئيس قوه مقننه ادامه داد: اگر ما مي‌خواهيم مشروطيت که يکصدسال پيش در کشور ما نهضتش آغاز شد را با فراز و فرودهايش درک کنيم، بايد بدانيم اين موضوع از سنين پايين بايد در نهان و سرشت افراد شکل گيرد تا در بزرگسالي در اداره کشور و آداب آن مقيد باشيم.
وي با تأکيد بر ضرورت در نظر گرفتن هدفي مشخص براي انجام هر کاري، گفت: براي اينکه بتوانيم فرزنداني تربيت کنيم تا فردا بتوانند آينده کشور خود را تأمين کنند، بايد هدف را به درستي شناخته و به آن پايبندي داشته باشيم.
لاريجاني با بيان اينکه مقصود از تشکل مجالسي چون مجالس دانش‌آموزي بايد شناخت دقيق هدف باشد، افزود: در برگزاري مجالس دانش‌آموزي نخستين هدف کسب تجربه در مشارکت فعال در امور کشور، تصميم‌سازي‌ها و کمک به تصميم‌گيري‌ها است.
وي ادامه داد: لازمه کسب تجربه، طرح آراي مختلف و وجود تحمل براي قبول و احترام به چنين آرايي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه نتيجه تعامل و قبول آراي مختلف به تحقق مشارکت در امور کشور منجر مي‌شود، بيان کرد: نبايد در بحث برگزاري مجالس خيلي تقليدي عمل کرد، چون تقليد باعث دفن حرف‌هاي نو مي‌شود.
وي با تأکيد بر اينکه انجام امور ديواني نيازمند در نظر گرفتن ابتکاراتي مشخص است، افزود: اين ابتکارات است که زنده بودن جامعه را نشان مي‌دهد، از اين‌رو بايد مجال بروز نوآوري‌ها داده شود.
لاريجاني گفت: ما بايد قبول کنيم که در اين فرايند احتياج به رفت‌وآمدهاي مختلف فکري وجود دارد؛ چرا که دانش‌آموزان در مقطع سني‌اي قرار دارند که نوآوري در سرشت‌شان نهادينه شده است، اما؛ بايد اين مهم را نيز مدنظر قرار دهيم که دانش‌آموزان بايد مسائل مهم کشور را بشناسند تا ابتکاراتشان در مجراي صحيح فعال شود.
رئيس مجلس با بيان اينکه مجلس دانش‌آموزي بايد مباحث ريز و کلان آموزش و پرورش را به خوبي بداند، بر ضرورت توجه اين مجلس به رفع مشکلات آموزشي کشور تأکيد و تصريح کرد: مجلس دانش‌آموزي به خوبي مي‌تواند با استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه نوجوانان و جوانان به بهبود وضعيت آموزش و پرورش کمک کند.
وي با يادآوري اظهارات برخي از نمايندگان مجلس دانش‌آموزي مبني بر وجود عدالت آموزشي در کشور افزود: وجود عدالت آموزشي و تأکيد بر آن حرف حقي است و در نظام جمهوري اسلامي يکي از موضوعات مهمي که مورد پيگيري قرار مي‌گيرد، اين است.
لاريجاني با بيان اينکه هزينه‌هاي کلاني براي تربيت انسان‌هاي برجسته از سوي آموزش و پرورش انجام مي‌گيرد، افزود: بي‌شک کاستي‌هايي نيز در آموزش و پرورش وجود دارد، اما؛ اين استراتژي جمهوري اسلامي است که عدالت آموزشي را محقق کرده و کاستي‌ها را جبران کند.
وي ادامه داد: شما بدانيد که مسوولان کشور هزينه‌هاي آموزشي را هزينه‌هاي جاري تلقي نمي‌کنند، بلکه اين نوع هزينه‌ها نوعي سرمايه‌گذاري براي بهترين‌هاست تا افراد قابليت ساختن آينده کشور را پيدا کنند.
بودجه آموزش و پرورش يک‌پنجم بودجه کشور است
رئيس نهاد قانونگذاري با بيان اينکه امروز بيش از 20 هزار ميليارد تومان سرمايه‌اي است که هر ساله به بودجه آموزش و پرورش اختصاص داده مي‌شود، گفت: اين رقم بودجه براي آموزش و پرورش؛ يعني يک‌پنجم بودجه کشور و اگر بخواهيم متوسطي براي استفاده هر کدام از دانش‌آموزان از اين بودجه قرار دهيم، چيزي در حدود 2 ميليون تومان براي هر دانش‌آموز بدون در نظر گرفتن سرمايه‌گذاري‌هايي که از گذشته صورت گرفته هزينه مي‌شود.
وي با يادآوري لزوم افزايش بودجه آموزشي و پرورشي گفت: درست است که براي بحث آموزش و پرورش بايد منابع بيشتري اختصاص يابد، اما؛ اگر مکانيسم بودجه‌اي کشور را واقع‌بينانه نگاه کنيم بعيد است معجزه‌اي از نظر سرمايه‌گذاري رخ دهد؛ چرا که در سال‌هاي اخير بودجه جاري کشور حدود 80 تا 85 درصد کل بودجه را در بر گرفته و آن 15 تا 20 درصدي که باقي مي‌ماند، براي عمران اختصاص مي‌يابد، آنچه کشور را متحرک مي‌کند کارهاي عمراني است، لذا بعيد است بتوان از بودجه بخش‌هاي مختلف گرفت و سهم آموزش و پرورش را تکان جدي داد.
لاريجاني با بيان اينکه مشکلات آموزش و پرورش نيز کم نيست، افزود: اگرچه وزير آموزش و پرورش تلاش‌هاي زيادي مي‌کند، اما؛ براي تحرک جدي و عميق نياز به منابع بيشتري است، لذا سؤال اينجاست که بايد چه کرد؟ مجلس دانش‌آموزي بايد به اين سؤال توجه کند و تا سال‌هاي بعد بايد محور کاوش و تلاش خود را به اين سؤال اختصاص دهد که چطور مي‌توان از اين منابع که در نظام بودجه‌ريزي به آموزش و پرورش اختصاص مي‌يابد، بيشترين بازدهي را داشت.
وي ادامه داد: در ابتدا بايد بررسي شود که آيا خروجي آموزش و پرورش هماني است که در اهداف و سند آموزشي کشور آمده يا از آن هدف فاصله داريم و پس از آن بايد تفکر کرد که بهترين مکانيسم براي آموزش و تربيت نسل جوان آيا همين مکانيسم است يا مکانيسم‌هاي ديگري وجود دارد که بتوان با آنها از همين منابع بهترين استفاده را کرد و خروجي آموزش و پرورش را بالا برد.
رئيس نهاد قانونگذاري با تأکيد بر اينکه همه ناچاريم که به اين سؤال درست پاسخ دهيم، گفت: از آنجا که ضيق منابع داريم هر عقلي حکم مي‌کند که از اين منابع بهترين استفاده را ببريم، لذا بايد اين فرصت را به آموزش و پرورش و مجالس دانش‌آموزي بدهيم تا با ابتکارات نو راه‌هايي را پيدا کنند که با اين منابع به اهداف و چشم‌انداز‌هاي آموزش و پرورش برسيم.
لاريجاني در ادامه با تأکيد بر اينکه گاهي ما يک هدفي را آغاز مي‌کنيم، اما؛ به دليل گم شدن هدف نمي‌توانيم آن را به سرانجام برسانيم، افزود: به عنوان مثال آيا هدف مشروطيت هماني بود که پس از 10 تا 15 سال بعد به آن رسيدند؟ مشروطيت با يک فکر بزرگ آغاز شد و هدف آن تشکيل عدالتخانه بود، اما؛ پس از مدتي هدف تشکيل عدالتخانه به تشکيل مجلس شوراي ملي تبديل شد و در ادامه آن هم شيخ فضل‌الله نوري به دار آويخته شد. بنابراين مي‌بينيم که در ابتدا هدف چيز ديگري بود، اما؛ در طي مسير و عوض شدن شرايط اهداف گم شد. در واقع در قيل و قال‌هاي بحث‌هاي سياسي و اجتماعي هدف از مسير خود خارج و گم شد پس ممکن است که گاهي هدف گم شود.
وي ادامه داد: مشروطه از آن هدف خود به جايي رسيد که از دل آن يک ديکتاتوري بيشتري بوجود آمد و ديکتاتوري قاجار به ديکتاتوري پهلوي که بدتر از آن بود رسيد، لذا اگر هدف را گم کنيم نمي‌توانيم به کارمان شکل پويا بدهيم.
لاريجاني با بيان اينکه در آموزش و پرورش هدف تربيت انسان‌ها و پرورش آنها است، گفت: از نظر آموزشي بايد به دنبال تربيت انسان‌ها در بالاترين شکل خود و در زمينه پرورشي بايد به دنبال پرورش نخبگان باشيم. لذا جا دارد که فکر کنيم آيا اين سرمايه‌گذاري ما را به اين هدف رسانده يا نياز به تجديدنظر در مسير است؟ البته تجربه‌هاي جديدي در دنيا به‌وجود آمده که مجلس دانش‌آموزي مي‌تواند با ابتکارات جديد و استفاده از تجارب ديگر کشورها به يک مسير درست برسد.
رئيس نهاد قانونگذاري در پايان گفت: اميد است مجلس دانش‌آموزي در ادامه مسير خود توفيقات قابل توجهي را به دست آورده تا بتواند پوياتر در مسير خواسته‌هاي خود حرکت کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن