محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852480477
انقلاب مشروطه و جنبش زنان
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
در عصر قاجاریه در ساختار و نهادهای جامعه ایران تحولات جدیدی شکل گرفت. شکلگیری تحولات فکری در میان گروهی از زنان جامعه ایرانی و برخی دگرگونیها در موقعیت و نقش سنتی آنان در جامعه، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ و فرهنگ در جامعه ایران است. تحولات فکری و دگرگونیهای به وجود آمده در موقعیت و نقش زنان ایرانی عصر قاجار از علل و عوامل متعدد و متفاوتی ریشه میگرفت. مقاله زیر به بررسی تحولات فکری و اجتماعی زنان در دوره مشروطه می پردازد . *** آشنایی و رویاروییهای جامعه ایرانی عصر قاجار با دنیای غرب و اندیشه تجدد و بیداری و ظهور افکار و جنبشهای درونی جامعه که از انگیزشهای دینی و ملی برخوردار بود، به ایجاد برخی تحولات در نظام و ساختار و مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی انجامید. یکی از مهمترین تحولات تاریخ جدید ایران، توجه به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه بود. از نیمه دوم قرن 19 میلادی در نتیجه شکل گرفتن برخی تغییرات اجتماعی به تاثیر از نشر اطلاعات و گسترش ارتباطات، در باورها و نگرش گروههایی از جامعه ایرانی نسبت به برخی موضوعات در حوزه اجتماع، سیاست و فرهنگ، تغییر نسبی به وجود آمد. عواملی مانند چاپ و انتشار روزنامهها، ترجمه و تالیف کتب، گسترش مدارس به سبک جدید، افزایش نسبی قشر تحصیلکرده و روشنفکران و نیز تاثیر محیط بینالمللی بر عرصه محیط داخلی سبب شد تا بسیاری از ایرانیان نسبت به وضع موجود ناراضی شده و با نگاهی منتقدانه به ارزیابی وضعیت اجتماعی و اعتراض به وضع موجود و طرح پارهای مطالبات و حقوق جدید بپردازند. یکی از زنان ایرانی عصر قاجار در توصیف موقعیت و محدودیتهای زنان ایرانی چنین نوشته است: «ما را از 5 سالگی به مکتب میگذاشتند، آن هم نه همه دختران را، بلکه ندرتا. 9 ساله که میشدیم از مکتب بیرونمان میآوردند. اگر کتاب میتوانستیم بخوانیم یا خط میتوانستیم بنویسیم، پدران عزیزمان با کمال تغیر کتاب و قلم را از دستمان گرفته، پاره کرده و شکسته و به دور میانداختند که چه معنی دارد دختر خط داشته باشد.»1 میرزا آقاخان کرمانی نیز با انتقاد از وضعیت زنان در جامعه ایرانی عصر قاجار، شرایط تاریک زنان ایرانی را اینگونه توصیف کرده است: «زنان ایرانی نهتنها در نظرها خفیف و بیوقار و حقیر یا ذلیل، ضعیف و مانند اسیرند بلکه از دانش مهجور و از فخر بینش دور و از همه چیز عالم بیخبرند و از تمام هنرهای بنیآدم بیبهره و بیثمر. از معاشرت دور و در زاویه خانههای خراب، عنکبوتوار از خیال زنانه خویش میزیسته و بر وفق طبیعت خود میبافند. شب همه شب در فکر اینکه به صد حیله از دست آن شوهر نامرد نمرود کردار شداد رفتار، گریبان خود خلاص کنند.»2 میرزا ملکم خان ناظمالدوله نیز در دفاع از حقوق زنان چنین نوشت: «نصف هر ملت مرکب است از زن. هیچ طرح ملی پیش نمیرود مگر به معاونت زنها. وجود آنها را در هر مقامی باید محترم داشت.» 3 حضور و نقش گروههایی از زنان در سطوح مختلف اجتماعی بویژه درباری و طبقات متوسط و تا حدودی نیز گروهی از زنان طبقات و اقشار فرودست کشاورز و کارگر عصر قاجاریه را میتوان در رویدادهای مختلفی که انعکاسی از شکلگیری ماهیت و مبانی فکری جنبش زنان در چارچوب و برآیند علل و عوامل مختلف برخاسته از انگیزشها و آرمانهای مذهبی و ملی و اندیشههای جدید غربی بود، بازجست. مشارکت زنان حرمسرای ناصرالدین شاه در نهضت تنباکو و نقش زنان در رویدادهایی چون مهاجرت صغرای علما و روحانیون مشروطهطلب به آستانه حضرت عبدالعظیم و مهاجرت کبرای علما به قم و بستنشینی مردم در سفارت انگلستان در زمان مظفرالدین شاه قاجار، حمایت زنان از تاسیس بانک ملی و مخالفت آنان با استقراض خارجی، حمایت مالی و پشتیبانی گروهی از زنان در دوره استبداد صغیر محمدعلی شاه قاجار از قیام ستارخان و باقرخان در آذربایجان و حتی مشارکت مسلحانه بعضی از آنان در آن قیام و نیز ایجاد تشکلها و انجمنهای زنان، مدارس دخترانه و انتشار روزنامههای زنان، بازتابی از بیداری تدریجی و نقش زنان پیشگام در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر ایران است. به نوشته احمد کسروی، با صدور فرمان مشروطه برای حمایت از تاسیس بانک ملی و جلوگیری دولت از اقدام به اخذ وام از روسیه و انگلستان، زنان به یاری مجلس شتافتند تا کشور در دام وابستگی به قدرتهای خارجی نیفتد:«زنان گفتگو از فروش گوشواره و گردنبند به میان میآوردند. روزی پای منبر سیدجمال واعظ در مسجد میرزا موسی، زنی به پاخاسته چنین گفت: دولت ایران چرا از خارجه قرض میکند؟ مگر ما مردهایم؟ من یک زن رختشوی هستم. به سهم خود یک تومان میدهم. دیگر زنها نیز حاضرند»4 و به نوشته مورگان شوستر: «زنان همه روزه پولهای خود را برای اعانه مملکت خود میدادند و خدام وطن را تشویق نموده و در هر لحظه به چشم حسرت، مادرانه بر آنها مینگریستند. در آن موقع و آن ساعت وحشتناک حزنافزا که دلهای مردان ضعیف شده و خوف حبس و زجر و دار و گلوله ریز شدن، بر شجاعترین اهل مملکت راه یافته و باعث خفقان قلبشان شده بود، زنها کوتاهی نکرده و از دیگران عقب نماندند.» 5 در زمان محاصره 11 ماهه تبریز در دوره استبداد صغیر محمدعلی شاه نیز زنان این شهر اغلب کارهای پشت جبهه را بر عهده میگرفتند. با فروختن جهیزیه و زیورآلات خود به مجاهدان کمک مالی میرساندند و حتی برخی از آنها با لباس مردانه میجنگیدند و کشته میشدند. در تحریم کالاهای وارداتی و ترویج منسوجات وطنی نیز زنان نقش قابل ملاحظهای داشتند. در دوره اول و دوم مجلس شورای ملی، انجمنها و تشکلهای زنانه در حال شکلگیری بود. در سال 1286 شمسی انجمن آزادی زنان به وجود آمد که در آن درباره مسائل و مشکلات زنان ایران بحث و گفتگو میشد. پس از انحلال انجمن آزادی زنان، انجمن مخدرات وطن در سال 1289 شمسی تشکیل شد. تحرکات سیاسی و ناسیونالیستی این انجمن بیشتر از انجمن آزادی زنان بود. زنانی مانند باجی خانم، خانم نواب سمیعی، صدیقه دولتآبادی، منیره خانم، گلین خانم موافق، شمسالملوک جواهر کلام، فخر الملوک، خانم دکتر ایوب ونیز افتخارالسلطنه و تاجالسلطنه دختران ناصرالدین شاه، از جمله پیشگامان زنان تجدد خواه و از موسسین اولین انجمنهای زنان در ایران بودند. زنان انقلابی و آزادیخواه در عصر مشروطه «با سوز و گداز از استقلال میهن و لزوم تقویت مشروطیت ایران و همکاری با مشروطهخواهان سخن میگفتند. از آنجا که بدبختیهای ملت را نتیجه نفوذ خارجیها میدانستند با وارد کردن امتعه خارجی، قرض گرفتن از بیگانگان و هرگونه عملی که باعث دخالت آنها در امور داخلی بشود مخالف بودند.»6 در اولتیماتوم روسیه برای اخراج مورگان شوستر، گروهی از زنان از شهرهای اصفهان، قزوین و تبریز به سمت تهران حرکت کرده و با تظاهرات و صدور بیانیه، عموم زنان ایرانی را به مقاومت در برابر اولتیماتوم فراخواندند و حتی «300 نفر از زنان از خانه و حرمسرا خارج شدند، در صفهای منظم با اراده تزلزلناپذیر در حالی که چادرهای سیاه بر سر و نقابهای مشبک سفید بر روی داشتند، به طرف مجلس رهسپار شدند. بسیاری از آنها در زیر لباس یا آستین طپانچه یا کارد و قمه پنهان کرده بودند و چند نفر با بیانات آتشین سخنرانی کردند و گفتند اگر وکلای مجلس در انجام فرایض خود و محافظت از شرف ملت ایران تردید کنند، ما مردان و فرزندان خود را کشته و اجسادشان را همین جا خواهیم افکند.»7 اولین مدرسه نسوان همزمان با برقراری مشروطه با نام دوشیزگان و به مدیریت بیبی خانم شروع به فعالیت کرد. نخستین تلاش برای ایجاد مدارس دخترانه با واکنش شدید سنتگرایان افراطی مواجه شد. مدرسه ملی دوشیزگان با برخوردهای مختلف سنتگرایان افراطی به تعطیلی کشانیده شد. مدرسه دخترانه پرورش نیز که توسط طوبی رشدیه در سال 1282 شمسی تاسیس شد، در چهارمین روز فعالیت خود تعطیل شد. به باور سنتگرایان افراطی، آموزش زنان با نقشهای سنتی آنان مثل خانهداری، شوهرداری و بچهداری منافات داشته و موجب بر هم خوردن نظام خانواده و نظم اجتماعی میشد. آنها دختران مدرسه را متهم به بیاخلاقی و هتک حرمت خانوادگی و حتی مذهبی میکردند. به ناچار مسوولان مدارس، نام مدارس را برای جلوگیری یا کاهش مخالفتهای سنتگرایان افراطی، عفاف، حجاب، ناموس و عصمت میگذاشتند. اولین نشریه زنان نیز با نام دانش به مدیریت خانم دکتر کحال و به صورت هفتگی منتشر شد. هدف این نشریه که از 10 رمضان 1328 قمری منتشر شد، بیشتر تربیت زنان و امور اخلاقی و بچهداری و خانهداری بود. بیشتر روزنامههای بعدی نیز هدفشان به طور عمده فرهنگی و آگاهسازی زنان بود. روزنامه شکوفه که به مدیریت خانم مزینالسلطنه در سال 1329 قمری منتشر شد و نیز روزنامههای زبان زنان به مدیریت خانم صدیقه دولتآبادی در اصفهان و روزنامه بانوان به مدیریت طوبی رشدیه دختر میرزا حسن رشدیه، از اولین نشریات زنان ایرانی بود که در بیداری نسبی زنان و دفاع از حقوق آنان نقش داشت.8 در روند شکلگیری و تکاپوهای پیشگامان جنبش زنان در ایران، مقاومت و مخالفت فرهنگ مردسالارانه و سنتگرایان افراطی و جزماندیش، فراگیر نبودن این جنبش و محدود بودن آن به شهرهای بزرگ و نیز نبود تصور چندان مشخص و مدون زنان فعال سیاسی و اجتماعی از مطالبات مستقل خود، از جمله مهمترین تنگناها و موانع بیرونی و درونی جنبش زنان بود. طرح برخی مطالبات محدود در راستای حقوق و آزادیهای زنان در ایران عصر قاجاریه هنوز با یک جنبش مستقل، سازمانیافته و فراگیر دارای انگیزههای زنانه در جهت احقاق حقوق زنان به معنای خاص کلمه فاصله داشت. اما بهرغم همه محدودیتها و تنگناهای جنبش زنان ایرانی عصر قاجار، این جنبش با تداوم و گسترش تدریجی کمی و کیفی فعالیتها و اقدامات اعضای آن بویژه از اواخر عصر قاجار و در سالهای انقلاب مشروطیت، بتدریج رنگ و بوی زنانهتر به خود گرفت و از استقلال نسبی در زمینه بسیج سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان برخوردار شد. جنبش زنان ایرانی عصر قاجار که زاییده احساس تازه ملی و اشتیاق شدید به حقوق فردی و اجتماعی و بازتابی از تحول تدریجی آگاهیهای فزاینده فردی و اجتماعی زنان ایرانی بود، با تلفیقی از عوامل و مبانی موثر مذهبی، ملی و اندیشههای جدید غربی، به تداوم و گسترش و تعمیق نسبی و معنادارتر شدن جنبش زنان ایران9 برای طرح و پیگیریهای پارهای از حقوق و مطالبات جدید زنان ایرانی در حوزههای مختلف سیاست، فرهنگ و اجتماع انجامید. درواقع جنبش زنان ایرانی عصر قاجاریه هر چند که تحت فشار ذهنیت و فرهنگ مردسالارانه جامعه ایرانی آن روز و محدودیتهای ناشی از آن قرار داشت، اما علاوه بر اراده خود برای مشارکت هرچه فعالتر در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی، نشان داد که به اندیشه ضرورت تحول در موقعیت و نقش زنان در جامعه وفادار و برای گام نهادن به تجربهای جدید در راه خود آگاهی و طرح و پیگیری مطالبات جدید برای دفاع از حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی زن ایرانی مصمم است. پینوشتها: 1 ـ روزنامه تمدن، سال اول، شماره 12، 7 ربیعالاول 1325 قمری، «مکتوبات یکی از مخدرات» . 2 ـ میرزا آقاخان کرمانی، رساله سه مکتوب. ص 20. 3 ـ میرزا ملکم خان ناظم الدوله، روزنامه قانون، نمره 7، ص 3. 4 ـ احمد کسروی، تاریخ مشروطه ایران، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1370، صص 182، 181 ، 180. 5 ـ مورگان شوستر، اختناق در ایران. ترجمه ابوالحسن موسوی شوشتری،تهران، انتشارات صفی علیشاه، 1351، ص 242. 6 ـ بدرالملوک بامداد. زن ایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید. جلد2، تهران، انتشارات ابن سینا، 1348، صص 7 تا 15. 7 ـ مورگان شوستر. همان. ص 241. 8 ـ محمدمحیط طباطبایی، تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران، تهران، انتشارات بعثت، 1369، صص 172 تا 174. 9 ـ ر. ک. الیزسانا ساریان، جنبش حقوق زنان در ایران، ترجمه نوشین احمدی، تهران، نشر اختران، 1384. و نیز نسرین مصفا. مشارکت سیاسی زنان در ایران. تهران، انتشارات وزارت امورخارجه، 1375. مریم پروین
14 مرداد 1393 ساعت 19:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]
صفحات پیشنهادی
جنبش مشروطه خواهی با عزم ملی مردم آذربایجان زمینه ساز وقوع انقلاب اسلامی شد
استانها شمال آذربایجان شرقی پور محمدی جنبش مشروطه خواهی با عزم ملی مردم آذربایجان زمینه ساز وقوع انقلاب اسلامی شد تبریز- خبرگزاری مهر رئیس دانشگاه تبریز گفت جنبش مشروطه خواهی با عزم ملی مردم آذربایجان باعث وقوع انقلاب اسلامی در کشور شد به گزارش خبرنگار مهر محمد رضا پور مراهاندازی جنبش اینترنتی «خندیدن» زنان! +تصاویر
راهاندازی جنبش اینترنتی خندیدن زنان تصاویر در پاسخ به اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه که طی سخنرانی در مورد فساد اخلاقی در ترکیه گفته بود زنان نباید در ملاعام بخندند هزاران نفر از زنان ترکیه با انتشار تصاویر خندیدن خود در اینترنت این مقام ارشد ترک را به سخره گرفتند به گزانهضت مشروطه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود
دبیر شورای سیاستگذاری همایش مشروطیت نهضت مشروطه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای سیاستگذاری همایش مشروطیت گفت نهضت مشروطیت توانست بذر آگاهی و حق طلبی را در دل مردم ایران بکارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز حجت الاسلام احمد حمیدی دبیر شورای سنابودی عفاف، در جنبش زنان علیه زنان +تصویر
نابودی عفاف در جنبش زنان علیه زنان تصویر نویسنده در بخشی از کتاب خود این سوال را مطرح می کند که چرا در جامعه امروز زندگی مشترک بدون ازدواج در کمال آزادی صورت می پذیرد اما وانهادن رابطه ی جنسی به پس از ازدواج امری غیر عادی محسوب می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش ستوجه به روحانیت و زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم
استانها مرکز قم حسینی عنوان کرد توجه به روحانیت و زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم قم - خبرگزاری مهر مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم گفت استان قم دارای بیش از 100 ویژگی منحصر به فرد در انقلاب و دفاع مقدس است و بخصوص نقش روحانیت و زنان در دو مقطعارسال بیش از 380” از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی”
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۷ دبیر علمی همایش بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد در مجموع بیش از 380 عنوان مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شد که از بین آنها 102 عنوان مقاله جهت چاپ و 16 عنوان مقاله هم جهت ارائه در روز همایش انتخابهمایش «از نهضت مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی» در تبریز برگزار می شود
با سخنرانی ولایتی همایش از نهضت مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی در تبریز برگزار می شود خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام برای حضور و سخنرانی در همایش بین المللی مشروطیت به شهر تبریز سفر می کند به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز صادق نجفی شهردار تبربازخوانی تحولات تاریخ معاصر از مشروطه تا انقلاب اسلامی در تبریز
در سالروز صدور فرمان مشروطه صورت گرفت بازخوانی تحولات تاریخ معاصر از مشروطه تا انقلاب اسلامی در تبریز تبریز - ایرنا - در سالروز صدور فرمان مشروطیت به عنوان گام عملی برای استقرار حکومتی مردمسالار در ایران تبریز میزبان اندیشمندانی برای مرور تحولات تاریخ معاصر ایران و روحیه آزادیخویک فعال جامعه زنان در گفت و گو با فارس مطرح شد رصد وضعیت فرهنگی زنان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی
یک فعال جامعه زنان در گفت و گو با فارس مطرح شدرصد وضعیت فرهنگی زنان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگییک فعال جامعه زنان با بیان اینکه مرکز رصد وضعیت زنان در دولت دهم تشکیل شد گفت از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مسئولیت رصد فرهنگی را بر عهده دارد زمینههای انتقال فراهم شد وفلسفه و پیام روز قدس/۸ دبیرکل جنبش حشود مصر: روز قدس از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است
فلسفه و پیام روز قدس ۸دبیرکل جنبش حشود مصر روز قدس از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران استدبیرکل جنبش حشود مصر تاکید کرد روز جهانی قدس از مهمترین موفقیتها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام راحل ره است محمد الجیلانی دبیرکل جنبش حشود مصر در گفتبررسی نقش بیگانگان در انقلاب مشروطه
بررسی نقش بیگانگان در انقلاب مشروطه خبرگزاری رسا ـ انگلیس و روسیه که همواره در نقطه مقابل هم بودند و هر بار که منافع نامشروع و ضدانسانی آنها ایجاب میکرد در کنار یکدیگر قرار میگرفتند هر دو به این نتیجه رسیدند که باید کار دیانت را ساخت و روحانیت را از صحنه بیرون انداخت به گزارشامام جمعه تبریز: انقلاب مشروطه، تجلی گاه فقه سیاسی اسلام بود
امام جمعه تبریز انقلاب مشروطه تجلی گاه فقه سیاسی اسلام بود تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از انقلاب مشروطیت به عنوان تجلی گاه فقه سیاسی اسلام نام برد به گزارش ایرنا آیت الله محسن مجتهد شبستری روز سه شنبه در پیامی به همایش بین المللی از نهخاطره هاشمیرفسنجانی از جلسه با رهبرانقلاب درباره ارث زنان
خاطره هاشمیرفسنجانی از جلسه با رهبرانقلاب درباره ارث زنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرهای از جلسه با رهبر انفلاب درباره ارث زنان را مطرح کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای مررئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفتوگو با فارس: تفکیک جنسیتی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است/ کسی حق نقض
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفتوگو با فارس تفکیک جنسیتی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است کسی حق نقض آن را نداردرئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه تفکیک جنسیتی در محیط کار مصوبه سال ۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است گفت اجرای این قانون در تمام دستگاهها الزامی اروزنامه مظفری بوشهر از زنان پیش از مشروطه می گوید
روزنامه مظفری بوشهر وضعیت زنان پیش از مشروطه نگاشته سید قاسم یاحسینی در 132 صفحه از سوی انتشارات شیرازه در تهران در سال جاری منتشر شده است کتاب حاضر از جمله منابعی است که از طریق تجربهی تاریخی مستند تلاشهایی که در لابلای تاریخ مهجور مانده را آشکار میسازد اززنان در فیلمنامهها شخصیتپردازی ندارند/ نقشم در «انقلاب زیبا» آنطور که میخواستم نشد
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون فریبا کوثری در گفتگو با مهر زنان در فیلمنامهها شخصیتپردازی ندارند نقشم در انقلاب زیبا آنطور که میخواستم نشد فریبا کوثری که معمولا نقش یک مادر را در سریالهای تلویزیون بازی میکند بیان کرد که در فیلمنامهها زنان بیشتر از مردان محدود میشوند واستاندار آذربایجان شرقی: انقلاب اسلامی، نمونه تکامل یافته نهضت مشروطه است
استاندار آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی نمونه تکامل یافته نهضت مشروطه است تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی گفت انقلاب اسلامی نمونه تکامل یافته و آسیب زدایی شده نهضت مشروطه است اسماعیل جبارزاده روز سه شنبه در همایش یک روزه بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن تبریز-
گوناگون
پربازدیدترینها