تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804592734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه رفیع مرجعیت شیعه در نهضت مشروطه غیر قابل انکار است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد دانشگاه:
جایگاه رفیع مرجعیت شیعه در نهضت مشروطه غیر قابل انکار است خبرگزاری رسا ـ دانش‌آموخته علوم سیاسی و مدرس دانشگاه، گفت: نیازمند بررسی دقیق و جامعه ‌شناسانه‌ای هستیم که مرجعیت شیعه و رهبران الهی با چه ابزارها و روش‌هایی، به مردم را به شناسایی حق ‌و حقوق خدادادی خویش آشنا کرده اند.



محمدعلی حکیم، دانش‌آموخته علوم سیاسی و مدرس دانشگاه امروز در حاشیه نخستین همایش بین المللی مشروطیت در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به بررسی تطبیقی مبانی نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: تاریخ تحولات سیاسی و روابط خارجی هر کشور بخش مهمی از سوابق و وضعیت حکومت آن را ارائه می‌دهد.  
وی خاطرنشان کرد: کیفیت حکومت ایران در آغاز پرتلاطم جنگ جهانی اول و قرار گرفتن این قلمرو، به ‌عنوان مرکز برخورد سیاست قدرتمندان آن روزگار، طی سالیان دراز، زندگی فرد فرد ملت را تاریک و تاریک ترساخت. به‌ نحوی‌که در همه شئون اداری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی وابستگی زائدالوصفی متوجه کشور شد.  
حکیم یادآور شد: در این دوره پرفراز و نشیب، در همه قراردادهایی که منعقد و در همه امتیازاتی که به بیگانگان واگذار می‌گردید، مصالح کشور فراموش و از هر سو قطعاتی از آن حذف می‌شد. اسلام که می‌بایست به‌عنوان محور وحدت و مرکز قدرت و استقلال باشد، به ابزاری در دست سلاطین برای ایجاد سکوت و سکون، با مدل ظل اللهی تبدیل‌شده بود. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: با این اوصاف بررسی دو جریان نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران اهمیت تغییر و تحول بنیادی به عنوان ضرورت‌های اساسی هر دوران را نشان خواهد داد؛ رهبران دو انقلاب به ‌عنوان ارکان اساسی و فرصت، جریان  از جمله مسائل مهمی است که می توان در این دو جریان بزرگ تاریخ معاصر مورد تحلیل قرار گیرد. 
وی تصریح کرد: تحقیقات متعددی در رابطه با نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی صورت گرفته، اما در مقام مقایسه و آسیب‌شناسی، ضرورت تحقیق همچنان وجود دارد. باید شباهت‌ها و تفاوت‌ها و اثرگذاری دو انقلاب به‌عنوان دو پدیده اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در دو دوره متفاوت مورد دقت قرار گرفته و نقش رهبران، در شکل‌گیری جریان‌های مقاومت که امروزه تحت عنوان بیداری اسلامی از آن یاد می‌شود، تبیین شده است.  
حکیم ادامه داد: نیازمند بررسی دقیق و جامعه ‌شناسانه‌ای هستیم که مرجعیت شیعه و رهبران الهی با چه ابزارها و روش‌هایی، به امت و ملت‌سازی پرداخته‌اند تا مردم را به شناسایی حق‌وحقوق خدادادی خویش آشنا سازند؟ بنابراین در دوره بیداری اسلامی سال 1285 هجری شمسی که در تاریخ ما نهضت مشروطه نام‌گرفته است، شرع، قانون، عدالت و حق، اصطلاحات رایج علمای اسلام، پیشوای این تحول و عامه ملت پدیدآورنده آن شده اند. 
این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان این‌که نهضت مشروطه در ایران زمینه بیداری و حرکت‌های بعدی و مقدمه‌ای برای انقلاب اسلامی سال 1357 بوده است، اظهار داشت: رابطه ارگانیک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ایران و نقش و جایگاه رفیع مرجعیت شیعه (رهبری ولایت‌فقیه) غیر قابل انکار است.  
وی در پایان با تأکید بر این‌که نباید از بنیان های فکری و اندیشه‌های سیاسی و اعتقادی دو انقلاب غافل بود، گفت: رهبری و مرجعیت شیعه از ارکان اصلی دو انقلاب بوده است، افزون بر این‌که اسلام سیاسی در هر دوی این نهضت ها مبنای اعتقادی بوده است./935/پ203/ب4



۱۳۹۳/۵/۱۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن