تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804465687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یورش به نوار غزه با هدف کنترل منابع انرژی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پشت پرده اهداف رژیم صهیونیستی؛ یورش به نوار غزه با هدف کنترل منابع انرژی تهران-ایرنا- ˈمیشل چوسودوسکیˈ مدیر مرکز تحقیقات جهانی، معتقد است رژیم صهیونیستی با هدف کنترل میدان های گازی واقع در سواحل نوار غزه، تمام تلاش خود را برای حذف مقاومت به کار برده است.


این روزها غزه به شهر خون تبدیل شده است. دور تازه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی از هوا، زمین و دریا به نوار باریکی که در ساحل شرقی دریای مدیترانه قرار دارد، در شرایطی رخ می دهد که منطقه خاورمیانه دورانی متشنج تر از هر زمان دیگری را تجربه می کند.
در این که اهداف رژیم صهیونیستی از موج حملات علیه نوار غزه چیست؟ همگان بر این امر تاکید دارند که هدف اصلی این رژیم حذف یا خلع سلاح جنبش مقاومت در این منطقه است.
فضای متشنج جهان عرب و چند دستگی های عمیقی که در پی خیزش های عربی در این منطقه رخ داده، فضایی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است تا با استفاده از سردرگمی و غفلت جهان عرب سیاست های نژادپرستانه خود در قبال فلسطینیان را دنبال کند.
همانگونه که گفته شد، یکی از اهداف اصلی رژیم صهیونیستی در حملات خود به نوار غزه، تسلیم کردن جنبش مقاومت است. اما با بررسی دقیق تر جوانب ماجرا می توان به اهدافی فراتر از حذف جنبش مقاومت در پس پرده سیاست های کلان رژیم صهیونیستی پی برد.
در این ارتباط تارنمای تحلیلی «گلوبال ریسرچ» (globalresearch) در تحلیلی، هدف اصلی رژیم صهیونیستی از یورش به نوار غزه را تلاش این رژیم برای به دست گرفتن کنترل میدان های گازی واقع در سواحل این باریکه در دریای مدیترانه می داند.
**میدان های گازی ساحل نوار غزه
میشل چوسودوسکی از تحلیلگران سرشناس مخالف سیاست های غرب، در مقاله ای که با عنوان «جنگ و گاز طبیعی: تهاجم اسراییل و میدان های گازی ساحل غزه» در تارنمای گلوبال ریسرچ منتشر کرده، اشاره می کند که گاز عامل اصلی حملات مکرر رژیم صهیونیستی به نوار غزه است.
بر پایه گزارش این فعال ضد جنگ، تمام سواحل شرقی دریای مدیترانه از مصر تا سوریه در برگیرنده حوزه های بزرگی از ذخایر نفت و گاز است.
به دنبال اکتشاف این حوزه ها، در نوامبر 1999م (1378خورشیدی) حق اکتشاف منابع گازی مناطق فلسطینی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به مدت 25 سال به شرکت «بریتیش گاز» (با 60 درصد سهام) و «شرکت بین المللی پیمانکاران متحد» (با 30 درصد سهام) داده شد.
این قرارداد دربرگیرنده تمام ساحل غزه است که شامل برخی از حوزه های گازی سواحل رژیم صهیونیستی نیز می شود، اما 60 درصد از این منابع متعلق به دولت فلسطینی است.
در سال 2000م (1379خورشیدی) در پی اکتشاف های به عمل آمده توسط بریتیش گاز، منابع بزرگ گازی در ساحل نوار غزه کشف شد. بر پایه برآوردهای این شرکت، میدان های گازی این منطقه چیزی حدود 1.4 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز دارد.
به دلیل وجود این حجم از ذخایر گازی، چوسودوسکی معتقد است حمله سال 1387 رژیم صهیونیستی به نوار غزه ارتباط مستقیمی با تلاش های این رژیم برای کنترل و تصاحب حوزه های انرژی ساحلی نوار غزه داشت.
**رژیم صهیونیستی و تلاش برای کنترل میدان های گازی
چوسودوسکی اشاره می کند که بحث مالکیت منابع گازی ساحل غزه با چالش های بسیاری روبروست و رژیم صهیونیستی تاکنون از راه های گوناگون مانع از اعمال حاکمیت فلسطینیان بر این میدان ها شده است، اما اگر از نظرگاه قانونی بخواهیم به این مساله بپردازیم منابع گازی به طرف فلسطینی تعلق دارد.
مرگ «یاسر عرفات» رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، شکاف بین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سازمان آزادیبخش فلسطین و تضعیف تشکیلات خودگردان و کنترل نوار غزه توسط حماس در پی انتخابات سال 2006م باعث شد رژیم صهیونیستی به صورت دو فاکتو (de facto) کنترل منابع گازی سواحل غزه را در دست بگیرد.
بر همین پایه، بریتیش گاز در تلاش برای معامله با رژیم صهیونیستی و کنار گذاشتن حماس از قراردادهای اکتشاف و توسعه منابع گازی سواحل غزه بر آمده است.
انتخاب «آریل شارون» به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2001 (1380) نقطه عطفی در این زمینه بود.
شارون به شدت با کنترل منابع گازی ساحل غزه توسط سازمان های فلسطینی مخالف و معتقد بود این رژیم هیچ گاه نباید از فلسطینیان گاز خریداری کند، بلکه باید کنترل این منابع را خود در دست داشته باشد.
در خردادماه 1386، کابینه «ایهود اولمرت» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، طرحی را تصویب کرد که بر پایه آن این رژیم مجاز به خرید گاز از دولت خودمختار فلسطین بود. اما به گفته چوسودوسکی، این رژیم هرگز به دنبال تقسیم حوزه های گازی با دولت فلسطینی نبود. بر همین پایه، یک گروه گفت و گو کننده صهیونیستی به دنبال معامله با شرکت بریتیش گاز و کنار گذاشتن حماس و تشکیلات خودمختار فلسطین بود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید داشت عواید خرید گاز از تشکیلات خودمختار فلسطین به صورت کالا و خدمات پرداخت شود و باید از انتقال پول به مناطق زیر کنترل سازمان های فلسطینی جلوگیری کرد.
**رژیم صهیونیستی و حمله به غزه
بر پایه تحلیل میشل چوسودوسکی، حمله سال 1387 رژیم صهیونیستی به غزه با عنوان «عملیات سرب گداخته» با چنین انگیزه ای صورت گرفت. در همان زمان، مقام های اسراییلی با شرکت بریتیش گاز با هدف از سر گیری گفت و گوها برای خرید گاز استخراج شده از منابع گازی سواحل غزه ارتباط برقرار کردند.
بر پایه موافقت نامه ای که رژیم صهیونیستی در سال 1386 با بریتیش گاز منعقد کرد، گازهای استخراج شده از میدان های گازی فلسطینی باید از راه خط لوله دریایی به بندر اشکلون در سرزمین اشغالی فلسطین انتقال یابد و از این راه رژیم صهیونیستی بر فروش آن نظارت و کنترل داشته باشد.
هدف اصلی این اقدام صهیونیست ها بی اثر کردن قرارداد 1999 (1378) بریتیش گاز و تشکیلات خودمختار فلسطین بود.
تصمیم رژیم صهیونیستی برای تسریع روند گفت و گوها با شرکت بریتیش گاز از لحاظ زمانی همزمان بود با حمله این رژیم به نوار غزه. این مساله نشان می دهد که این رژیم به شدت در پی امضای یک توافق با این شرکت، پیش از تهاجم به نوار غزه بوده است.
افزون بر این، این گفت و گوها با شرکت بریتیش گاز به وسیله ایهود اولمرت با اقرار به این که تهاجم نظامی در برنامه های رژیم صهیونیستی وجود دارد، صورت می گرفت.
در حقیقت، گفت و گوها میان بریتیش گاز و مقام های صهیونیستی چند ماه پیش از آغاز حمله به نوار غزه صورت گرفت.
**میدان های گازی ساحل غزه و کریدور انرژی رژیم صهیونیستی
چوسودوسکی در تحلیل پایانی خود اشاره می کند که رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال نوار غزه در پی کنترل تاسیسات و منابع گازی سواحل این باریکه است. در صورت موفقیت این رژیم در الحاق منابع گازی متعلق به فلسطینیان به تاسیسات گازی خود، کریدور تولید و انتقال انرژی این رژیم کامل می شود.
این کریدور از بندر ایلات که یک ترمینال خط لوله نفت در دریای سرخ است، به خط لوله واقع در ترمینال اشکلون می رود و از شمال به سمت حیفا می رسد و در پایان به خط لوله ترکی-اسراییلی-آذربایجانی ˈباکو -جیهانˈ وصل می شود.
**جمع بندی
با توجه به تحلیلی که چوسودوسکی در مقاله خود ارایه می دهد، هدف پایانی رژیم صهیونیستی از حمله به نوار غزه، کنترل میدان های گازی واقع در سواحل این باریکه است و از آن جا که جنبش حماس با ابزارهای گوناگون مانع از دستیابی رژیم صهیونیستی به این هدف شده است، بر همین پایه این رژیم تمام توان خود را برای حذف آن به کار برده است.
فضای متشنج جهان عرب نیز این فرصت را به خوبی در اختیار این رژیم قرار داه است.
منابع:
Chossudovsky, Michel (2014), »War and Natural Gas: The Israeli Invasion and Gaza’s Offshore Gas Fields«
برای مشاهده کامل متن به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://www.globalresearch.ca/war-and-natural-gas-the-israeli-invasion-and-gaza-s-offshore-gas-fields/11680
از مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**م.ج**1358



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن