تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820243058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستایی که در غبار فراموشی به سر می برد/ محرومیت تنها همراه روستای تاریخیشیخ موسی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران
روستایی که در غبار فراموشی به سر می برد/ محرومیت تنها همراه روستای تاریخی"شیخ موسی"
بابل-خبرگزاری مهر : روستای "شیخ موسی" باوجود چشم اندازهای زیبا، محصور کننده، با دارا بودن جاذبه های گردشگری و قابلیت سرمایه گذاری، از امکانات اولیه زندگی محروم بوده و سالهاست که چشم به راه حمایت مسئولان مانده و اهالی آن در غبار فراموشی ولحظه های خود را سپری می کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، جاده بابل به بندپی شرقی با درختان بلند قامت، جنگل های سرسبز و هوای بسیار مطبوع در ایام تعطیل به ویژه در فصل تابستان مسافران زیادی را در آغوش پرطراوت خود جای می دهد و این طبیعت چشم نواز خدادادی دست نوازش خود را بر سر تمامی رهگذران این جاده پر پیچ و خم و باریک کوهستانی می کشد. در یکی از روزهای گرم تابستان برای فرار از گرمای طاقت فرسای شهر به سمت روستای حاج شیخ موسی واقع در بندپی شرقی رهسپار می شویم، پس از طی حدود70کیلومتر به این روستا می رسیم، روستایی که به رغم نعمتهای بیکران الهی چشم انتظار حمایت های مسئولین جهت برخورداری از امکانات اولیه زندگی است. محرومیت و مظلومیت اولین کسانی هستند که به تازه واردان این روستا خوش آمد می گویند و اهالی این روستا که به خاک خود عشق می ورزند در خانه های گلی مسقف به حلب و حصار سنگی به دور آن بدون گاز و خط تلفن و با کمبود آب آشامیدنی و برق روزگار سپری می کنند. همیشه اهالی این روستا با محرومیت سوخته و ساخته اند اما دیگر واقعیت چهره واقعی خود را نشان داده و نبود بهداشت و امکانات دارویی و درمانی ،فاضلابی که آب آشامیدنی مردم را تهدید می کند ،درآمدزا نبودن منطقه و مشکل اقتصادی جوانان و همچنین جاده های باریک و ریزش کرده کوهستانی که وحشت تصادف را بر دل می اندازد از دیگر کمبودهایی است که زندگی مردم این روستا را از "الف " تا "ی " تحت الشعاع قرار داده و اینگونه چرخ روزگار این منطقه ثابت مانده و دیگر توان چرخیدن ندارد. سعداله کاظمی حاجی که دوران کودکی ،جوانی و میانسالی را در این روستا سپری کرده و روایات گذشتگان را به خوبی به یاد می آورد در گفتگو با خبرنگار مهر به معرفی روستا می پردازد و می گوید :  این روستا حدود 800  سال قدمت دارد و نام این روستا برگرفته از نام شیخ بزرگواری بود که پس از ظهور اسلام ، از عراق  به ایران آمد و چون مردم این منطقه شیعه نشین بودند به شمال ایران و به قسمت شرق بند پی مشرف شد.

وی ادامه داد :در آن زمان  این منطقه تحت حاکمیت پادشاهی به نام  فیروز بود که این پادشاه وقتی با  شیخ بزرگوار آشنا می شود و خصوصیات بارز اخلاقی او را مشاهده می کند این منطقه ییلاقی را به نام این فرد یعنی شیخ موسی نامگذاری می کند. کاظمی حاجی افزود: در آن دوران امامزاده ای در این روستا دفن بود به نام امامراده عبدالله که حاج شیخ موسی به سفارش خود پس از مرگ در جوار آرامگاه آن امامزاده دفن شد  و اکنون نیز مردم این منطقه در حال ساخت مسجدی درآن مکان هستند. وی ادامه داد: در این روستا حدود 700 خانوار زندگی می کنند و مساحت این روستا 150 هکتار است و  مردم به  کشاورزی  و دامداری مشغولند و محصولات باغی در این منطقه وجود ندارند و فقط سیب زمینب کشت می شود. کمبود آب شرب مشکل دیرینه اهالی کاظمی حاجی به مشکلات روستا اشاره کرد و گفت: نداشتن آب شرب از اصلی ترین مشکلات مردم این روستا است و در گذشته اقداماتی انجام شد و بودجه ای جهت لوله کشی آب اختصاص داده شد ولی این لوله کشی از تنگه آبندان شروع شد و تا بخش هایی ادامه یافت ولی به محل اصلی نرسید و هم اکنون جهت اتمام لوله کشی، این روستا نیازمند تأمین اعتبار است. مهاجرت جوانان به شهرها/ وجود درمانگاه بدون امکانات وی افزود: درآمدزا نبودن منطقه و عدم وجود فرصت اشتغال برای جوانان و نداشتن مدرسه مناسب برای تحصیل موجب شده که جوانان این روستا رهسپار شهرها شده و مهاجرت کنند.

کاظمی حاجی به مشکلات بهداشتی منطقه اشاره کرد و گفت: درمانگاه داریم ولی امکانات وجود ندارند و زمین این درمانگاه توسط شخص خیری اهدا و ساختمان آن نیز با همت مردم این منطقه ساخته شد ولی مسئولین حمایت نکردند و در نهایت درمانگاهی بدون امکانات و تجهیزات سهم مردم این روستا شده  و اگر کسی بیمار شود در این روستا هیچ علاجی وجود ندارد و مسئول این درمانگاه نیزمشغول مغازه داریست و کسی در آن مکان جهت درمان بیماران حضور ندارد. مسئولین به وعده های خود عمل نمی کنند محسن احمدی حاجی از دیگر اهالی روستای شیخ موسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عمل نکردن مسئولین به وعده های داده شده به مردم این روستا مشکل اصلی است گفت: در تیرماه سال جاری استاندار مازندران به این منطقه سفر کرد و جهت اتمام ساخت مسجد شیخ موسی وعده تخصیص 50میلیون اعتبار را داد ولی هنگامی که یکی از اعضای هیأت امنای مسجد جهت دریافت اعتبار به استانداری رفت فقط با پرداخت یک میلیون و 500هزار تومان اعلام موافقت شد و این مسجد از سال 87 شروع به ساخت شد تا به اکنون به اتمام نرسید و نبود زائرسرا ،سرویس بهداشتی و... از کاستی های این مسجد است. وجود جاده پرخطر کوهستانی/ تاراج اراضی وقفی وی به دیگر مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: داشتن جاده باریک و قدیمی که بسیار پرخطر است  و همچنین نداشتن آب آشامیدنی از مشکلات این روستاست. احمدی حاجی با بیان اینکه مشکل فاضلاب مردم این روستا را تهدید می کند بیان کرد:  وجود فاضلاب در روستای لهه که بالاتر از این روستا  چشمه و آب آشامیدنی مردم روستای شیخ موسی را تهدید می کند و ورود فاضلاب از صخره های زیرزمینی به چشمه این روستا آب ها را آلوده کرده و از نظر بهداشتی با مشکل جدی روبرو هستیم.

وی به خرید و فروش زمینهای وقفی اشاره کرد و گفت: حدود 4سال است که اوقاف با منابع طبیعی در حال کشمکش است و یک هزار و 200 متر از زمین های وقفی حاج شیخ موسی خرید و فروش می شود و زمین های وقفی این شیخ  در حال تاخت و تاز است.   نداشتن امکانات اولیه برای زندگی احمدی حاجی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در برخی از روستا های استان گفت: این روستا دارای طبیعت بکرو چشم اندازهای زیبا است ولی امکانات اولیه برای زندگی از جمله گاز ، برق ،آب آشامیدنی و تلفن نداریم در حالی که با رفع این محدودیتها با حمایتهای دولت این روستا قابلیت جذب سرمایه گذار را دارد. مدیرعامل آبفار مازندران نیز در پیگیری خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روستای شیخ موسی بابل با مشکل آب آشامیدنی روبروست گفت: شبکه آب این روستایی بصورت شورایی اداره می شود. شیخ موسی تحت پوشش آبفار نیست/ تعریف پروژه آبرسانی برای روستا مجید عبداللهی افزود: روستای شیخ موسی زیر پوشش این شرکت نیست و با این حال برای آن پروژه تعریف شده است و ساخت مخزن و خط انتقال در آن جزو برنامه است. وی تصریح کرد: پروژه آبرسانی شیخ موسی در لیست پروژه های نیمه تمام آبفار وجود دارد و برای آن اعتبار درنظر گرفته شده است، هر چند که تحت پوشش آبفار نیست.

عبداللهی یادآور شد: برخی روستایی داریم که ساکنان در تمام طول سال در آن سکونت دارد و آبرسانی به آن در اولویت این شرکت است و مبالغ باید در جاهایی هزینه شود که مردم بیشتری از پروژه ها نفع برند. وی با بیان اینکه 245 پروژه نیمه تمام آبرسانی در استان وجود دارد، اظهار داشت: برای تکمیل این طرح ها نیاز به 210 میلیارد تومان اعتبار است. وی بیان داشت: این درحالیست که اعتبارات تملک دارایی این شرکت 13 میلیارد تومان است که با احتساب اعتبارات ماده 180، متمرکز کشور میزان اعتبارات به 30 میلیارد تومان خواهد رسید. به گزارش مهر ،ییلاق کوهستانی حاجی شیخ موسی در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل که یکی از زیباترین ، سرسبز ترین وخوش آب هوا ترین مناطق ایران است که در فاصله 70 کیلومتری شهرستان بابل واقع شده است . ییلاق حاج شیخ موسی یک بافت کاملاً قدیمی و سنتی داشته و پذیرای میهمانان خود در تعطیلات و به خصوص در فصل تابستان است،در روستای حاجی شیخ موسی دو بقعه حاجی شیخ موسی و امام زاده عبدالله قرار دارد که زائران و بیماران زیادی برای طلب حاجت  از اقصی نقاط استان به این روستا عزیمت می کنند. در اطراف روستای شیخ موسی روستاهای کوچک دیگری نیز واقع شده اند که از جمله می توان به : لهه ، شالینگچال، نیراسم اشاره کرد. از جاذبه های دیدنی این منطقه کوهستانی میتوان به  دو آبشار زیبایی که در زیر کوه قرار دارد و جنگل انبوه و سرسبز اشاره کرد که بسیار چشم نواز و قابل توجه است. .............................. سونا شکوه






۱۳۹۳/۵/۱۳ - ۰۸:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن