تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804067076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخریب سرپوش داعش برای سرقت آثار تاریخی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تخریب سرپوش داعش برای سرقت آثار تاریخی


بسیاری از کارشناسان آغاز یک جنگ را نشانه ای از گم شدن فرهنگ در میان انسانها می دانند که می‌تواند درادامه به نابودی میراث فرهنگی نیز منجر شود. میراثی که نماینده فرهنگ پیشینیان است و دشمنی با آن، دشمنی با تاریخ است. اعمال خشونت آمیز گروه تروریستی داعش در کشتار انسانهای بیگناه بر هیچکس پوشیده نیست اما اقداماتی که اخیراً این گروه انجام می دهد ، حاکی از آنست که بوضوح در پی نابودی میراث فرهنگی کشورعراق است و دشمنی کوری با پیشینه تمدن طولانی این منطقه دارد.
این روزها اخبار نگران کننده ای از روند نابودی میراث فرهنگی عراق به گوش می رسد که البته این نخستین بارنیست که سایه جنگ و گروه‌های تروریستی، میراث فرهنگی جهان اسلام را با خطر مواجه می‌کند. به عنوان نمونه سالها قبل گروه طالبان نیز در افغانستان ، در کنار اقدامات غیر انسانی و کشتار مردم ، در صدد نابودی میراث فرهنگی این کشور برآمده و آنها را تخریب می کرد.
9 مارس 2001 تاریخ تلخی برای دوستداران میراث فرهنگی است. روزی که نیروهای طالبان بنا به فتوای ملامحمد عمر رهبر خود،به روی مجسمه‌های غول پیکر بودا در بامیان آتش گشودند و 24 ساعت بعد، از این میراث فرهنگی با ارزش و زیبا ، تنها دو حفره باقی ماند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آن که در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌‌ترین تندیس‌‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به شمار می‌‌آمدند.
عراق تاریخی کهن و پرفراز و نشیب داشته است. تمدنهای مختلفی در بین النهرین شکل گرفته اند و آثار باارزشی از خود برجای گذاشتند. همچنین در دوران اسلامی ، عراق از کشورهای مهم اسلامی بوده که میراث مهمی از این دوران در عراق باقی مانده است.
داعشی ها در عراق به صراحت اعلام کرده اند که مقبره‌ها و مراکز مذهبی در اولویت اول برای نابودی هستند. مقبره یونس پیامبر در مسجد جامع‌النبی شهر موصل در شمال عراق و همچنین کلیسای کلدانی در این شهر ، از جمله نخستین اهداف آنان بود که علاوه بر تخریب بخش عمده ای از آنها ، ساعت کلیسای کلدانی و مجسمه مریم مقدس را نیز شکستند.
عناصر تروریست این گروه چند روز قبل نیز مرقد شیث و جرجیس نبی (ع) را در شهر موصل تخریب کردند. کمیته امنیتی شورای استان نینوا در شمال عراق اعلام کرده که گروه تروریستی و تکفیری داعش ، این دو مرقد را بمب گذاری و منهدم نموده است . علاوه برآن ، یک زیارتگاه و چند حسینیه و مسجد نیز در غرب موصل توسط این تروریستها منفجر و ویران شده است.
پیش‌ از این در پی تصرف عراق به دست نظامیان آمریکا و هم پیمانانش در سال 2003، بسیاری از آثار باستانی عراق آسیب دید و یا ربوده شد. ازجمله طاق کسرا یا ایوان مدائن که بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان است، خسارات زیادی را متحمل شد.
تخریب اماکن مذهبی عراق


معبد " هترا " ( Hatra ) اثری مربوط به قرن سوم پیش از میلاد ، در وسط یک بیابان واقع شده است. این اثر مربوط به دوران تمدن‌های باستانی پیش از مسیحیت و بنا بر اعتقادات آن زمان ، متعلق به خدای خورشید ،" شاماش" است . این معبد با انواع مجسمه و تصویر بر روی دیوارهای آن تزئین شده و همین تزئینات و ستون‌های عظیم و مجسمه‌ها ، معبد هترا را به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آثار باستانی عراق تبدیل کرده است.
هترا یکی از آثار ارزشمندی است که گرچه کیلومترها دورتر از مرزهای سیاسی امروز ایران قراردارد ، اما در معماری و فرهنگ آن آمیزه‌ای از سه تمدن ایرانی ، یونانی و رومی به چشم می خورد . مهمترین محوطه باستانی به جا مانده از دوران اشکانیان ، در منطقه ای بین رودهای دجله و فرات ، واقع شده و 105 کیلومتر با شهر موصل فاصله دارد . هترا از اوایل قرن اول میلادی ، قلمرو حکمرانی یک سلسله محلی بوده و شواهد باستان‌شناسی و ترجمه متن کتیبه‌های موجود در این شهر نشان می دهند که هترا در قرن دوم میلادی رونق گرفته و در همان دوران به میزان چشمگیری بر وسعت‌ آن افزوده شده است.
بیشتر بناهای هترا از سنگ آهک و سنگ گچ ساخته شده‌اند و تلفیقی از معماری آشوری ، هلنیستی (یونانی) ، اشکانی (پارتی) و رومی هستند . دیوارهای معبد اصلی شهر نیز از سنگ‌های کنده‌کاری شده با نقوش و تصاویر مرسوم دوران اشکانیان ساخته شده‌اند .اما هترا که روزگاری شهری پر رونق و زیبا بود ، پس از متروکه ماندن در سال 241 میلادی به تدریج رو به زوال گذاشت و در این مدت زلزله نیز به روند تخریب آن کمک کرد .
متاسفانه اکنون نیز جنگ و درگیریها در عراق ، وضعیت شهر هترا را وخیم‌تر کرده و این محوطه باستانی که از سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اکنون در وضعیت خطرناکی به سر می برد.
گزارش شاهدان عینی حاکی از آنست که گروه تکفیری داعش مجسمه " ابوتمام الطائی" شاعر دوران عباسی در موصل را از بین برده اند . همچنین مجسمه " عثمان الموصلی " موسیقیدان قرن نوزدهم عراق و همچنین مقبره " ابن‌اثیر " فیلسوف عرب ، توسط این تروریستها تخریب شده است . این مجسمه‌ها نمادهای شهر موصل به شمار می‌رفتند . آرامگاه " عزالدین " مورخ عرب هم به دست گروه تکفیری داعش تخریب شده است.
برای آنهایی که تخریب آثار باستانی و مکان‌های مذهبی به وسیله این گروه در حلب و سایر شهرهای سوریه را به یاد دارند، نگرانی برای میراث فرهنگی عراق ، بی جهت نیست . نشریه " نشنال‌ جئوگرافی " در گزارشی تکان‌دهنده پرده از نقش گروه تکفیری داعش در تجارت غیرقانونی آثار باستانی برداشته است .بر اساس این گزارش ، این گروه سه‌ سال پیش زمانی که در سوریه فعالیت می‌کرد با دستیابی به بخش‌هایی از آثار باستانی سوریه و کشف و فروش غیرقانونی این آثار، منابع مالی مورد نیاز خود برای عملیات نظامی را به دست آورد.
چندی پیش نیز یک مامور اطلاعاتی عراق در گزارشی که برای روزنامه " گاردین " ارسال کرد، فاش نمود که درآمدهای داعش تنها از نفت تامین نمی‌شود. در اطلاعاتی که از 160 کارت حافظه در خانه یکی از فرماندهان گروه داعش به دست آمده ، جزئیاتی مربوط به بعضی از معاملات قاچاق اشیای قدیمی و آثار باستانی این گروه در سوریه وجود دارد که نشان می‌دهد آنها تنها 36 میلیون‌دلار از این راه درآمد داشته‌اند . " پروفسور لیوتی " از دانشگاه مونتانای آمریکا در این‌باره می‌گوید:  این الگو دقیقا مشابه الگویی است که پیش از این توسط طالبان و القاعده هم مورد استفاده قرار گرفته است.
تخریب اماکن مذهبی عراق

به گزارش " الشرق‌الاوسط " ، " لواء السمیسم " وزیر توریسم و میراث فرهنگی عراق ، نسبت به ادامه درگیری‌ها ابراز نگرانی کرده و خواستار حمایت سازمان‌های بین‌المللی از سایت‌های باستان‌شناسی این کشور شده است . وی اظهار داشته که نزدیک به پنج‌هزار محوطه باستان‌شناسی در شهرهای موصل ، کرکوک ، دیاله ، انبار و صلاح‌الدین در خطر تخریب ، غارت و قاچاق گروه‌های تروریستی و همچنین خطر آسیب‌دیدن از طریق عملیات نظامی هستند.
این مسئله زمانی دردناک تر می شود که می بینیم آثار باستانی تکه تکه شده، خود عامل رشد داعش شده اند . اطلاعات منتشر شده از رسانه ها نشان می دهداین گروه سالهاست آثار تاریخی سوریه را برای خرید سلاح می فروشند . گفته می شود با اینکه سه سال پیش که گروه داعش تنها یک گروهک شبه نظامی کوچک بودند و قصد داشتند بشار اسد را از حکومت سوریه کنار بزنند، توانستند با دستیابی به بخش هایی از آثار تاریخی این کشور و فروش غیرقانونی این آثار گرانبها، منابع مالی موردنیاز برای عملیات نظامی خود را به دست بیاورند .
گزارش‌ها حاکی از آنست که گروهک تروریستی داعش قصد دارد آثار تاریخی موزه موصل را نابود و یا تاراج کند . بنا بر گزارشها ، چند روز پس از تصرف شهر موصل توسط گروهک داعش، ابوبکر البغدادی ، رهبر این گروه تروریستی  به‌سراغ موزه‌ موصل رفت .نیروهای داعش ، به کارمندان این موزه گفتند که مجسمه‌ها، غیراسلامی هستند . آنها سپس قفل انبارها را شکستند و ساختمان را تصرف کردند . همچنین به مدیر موزه گفتند که منتظر دستور البغدادی هستند تا تمام مجسمه‌ها را ویران کنند یا آنها را برای خرید سلاح بفروشند. افکار عمومی در شرایطی نگران سرنوشت موزه‌ موصل است که در سال 2003 نیز موزه‌ بغداد در آخرین روزهای حکومت صدام در عراق، تاراج شد و با گذشت بیش از یک دهه از وقوع این تراژدی، فقط نیمی از 15 هزار اثر تاریخی این موزه پیدا شده است.
درهرحال روند تخریب میراث فرهنگی در کشورهای مسلمان آنقدر نگران کننده شده که جا دارد سازمانهای بین المللی از قبیل یونسکو و سازمان کنفرانس اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و فرهنگ دوستان در سراسر جهان و به ویژه کشورهای اسلامی به فکر چاره ای باشند و راهکارهایی برای مقابله با این جنایت ها بیابند.  


یک شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن