تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803911849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دادگاه مهدی هاشمی در رسانه های فارسی زبان غرب


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



دادگاه مهدی هاشمی در رسانه های فارسی زبان غرب
تمام رسانه های خبری فارسی زبان وابسته به دولت های غربی روز اول دادگاه مهدی هاشمی را پوشش دادند.



به این مطلب امتیاز دهید

    به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، اولین روز دادگاه مهدی هاشمی روز گذشته برگزار شد و ادامه قرائت کیفرخواست به امروز موکول شد. نگاهی به بازتاب روز اول دادگاه در رسانه های فارسی زبان غرب خواهیم داشت:    

    سایت رادیو فردا (RADIOFARDA):     هوشنگ پوربابایی، وکیل مدافع مهدی هاشمی بهرمانی، خبر داده که دومین دادگاه رسیدگی به اتهام‌های موکلش، یکشنبه ۱۲ مرداد برگزار خواهد شد.     آقای پوربابایی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته که در جلسه شنبه «فقط کیفر خواست قرائت شد».     این وکیل مدافع مهدی هاشمی افزوده که به دلیل «محرمانه بودن جلسه»، نمی‌تواند درباره آن توضیح بیشتری بدهد.     محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، قاضی محکمه پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.     مهدی هاشمی یک شب پیش از برگزاری دادگاه، در صفحه فیسبوک خود از اینکه «با گذشت این همه سال فرصتی نصیب شده تا سرانجام افکار عمومی بدانند مهدی هاشمی کیست و چه کرده و با او چه کرده‌اند»، ابراز خوشحالی کرده بود.     یک منبع آگاه هم به خبرگزاری فارس گفته که فعلا در دادگاه به اتهام‌های «مربوط به قرارداد شرکت نفتی استات‌اویل و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت» آقای هاشمی رسیدگی می‌شود.     او این گفته فائزه و یاسر هاشمی، دو فرزند دیگر هاشمی رفسنجانی را که برای شرکت در محاکمه برادر خود به دادگاه رفته بودند، مبنی بر اینکه اتهام‌های مهدی هاشمی «بیشتر سیاسی» است، تکذیب کرد.     نام مهدی هاشمی بهرمانی به عنوان یکی از «رهبران آشوب‌های پس از انتخابات ۸۸» در دادگاه‌های متهمان آن وقایع و رسانه‌های اصولگرا مطرح شده بود.    

    سایت دویچه وله (Deutsche Welle):     نخستین روز از دادگاه مهدی هاشمی به شکل غیرعلنی برگزار شد. هاشمی پیش از شروع دادگاه در یادداشتی که در اینترنت منتشر کرد وعده داد از این فرصت استفاده کند تا مردم بدانند او چه کرده و با او چه کرده‌اند     دادسرای عمومی دادگاه انقلاب تهران روز شنبه (۱۱ مرداد/ ۲ اوت) رسیدگی به پرونده چهارمین فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت را آغاز کرد.     این دادگاه برخلاف خواست متهم و وکیلش به صورت غیرعلنی برگزار شد. دو نشست صبح و بعد از ظهر دادگاه صرف خواندن کیفرخواست ۱۲۵ صفحه‌ای این پرونده شد که ظاهرا ۱۲ عنوان اتهام را شامل می‌شود.     نخستین جلسه دادگاه مهدی هاشمی قرار بود ۱۵ اردیبهشت ۹۲ برگزار شود اما به دلیل درخواست متهم و "ایرادهای سنگینی" که بازپرس در کیفرخواست تشخیص داده بود پرونده به دادسرا بازگردانده شد.     غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه چندی پیش اعلام کرد بخش اصلی نقص‌های پرونده بر طرف شده و دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مهدی هاشمی دهم یا یازدهم مرداد برگزار می‌شود.     مهدی هاشمی برگزاری دادگاه را "فرصتی طلایی" برای پاسخ دادن به اتهام‌ها و تبلیغات علیه خود و خانواده‌اش ارزیابی کرده و تاکید می‌کند، پس از این دادگاه "زمان قضاوت افکار عمومی" فرامی‌رسد.     او در یادداشتی که چند ساعت پیش از شروع دادگاه منتشر کرد نوشت: «خوشحالم که با گذشت این همه سال، فرصتی نصیب شده تا سرانجام افکار عمومی بدانند مهدی هاشمی کیست و چه کرده و با او چه کرده‌اند. آنگاه مردم می‌توانند قضاوت کنند دروغگو کیست و چرا پنج سال همه‌ی دستگاه‌های تبلیغاتی یک جناح بسیج شدند تا اثبات کنند هاشمی و خانواده‌اش فلان‌اند و بهمان اما نتوانستند.»     فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌نویسد: «انتخابات ٨٨ پایان یافت و کسی فرصت دفاع نداد، سه سال و نیم خارج از کشور بودم و هرچه خواستند از طریق رسانه‌هایشان به خورد افکار عمومی دادند، برگشتم و ٨۴ روز در انفرادی بودم اما آنجا هم نگذاشتند پاسخی به این همه ناروا دهم و کار‌شناسان! هرچه خودشان فکر می‌کردند و در آرزو‌هایشان بود می‌گفتند.»    

    صدای آمریکا (VOA):     اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از چهره‌های پرنفوذ نظام جمهوری اسلامی در ایران، روز شنبه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه پست درهای بسته برگزار شد.     به گزارش خبرگزاری ایسنا، وکیل مهدی هاشمی پس از پایان جلسه دادگاه با بیان این که در جلسه امروز «فقط کیفرخواست قرائت شد»، گفت دومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های آقای هاشمی، فردا یکشنبه ۱۲ مرداد ماه برگزار خواهد شد که دستور کار آن «ادامه قرائت کیفرخواست» است     اختلاف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان او با احمدی‌نژاد و دولت او بر کسی پوشیده نبود و مهدی هاشمی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از ایران خارج شد؛ اما در دوم مهر ۱۳۹۱ پس از حدود سه سال از بریتانیا به ایران بازگشت که در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت، و یک روز بعد هنگامی که به دادسرای امنیتی مراجعه کرده بود، بازداشت شد.    

    رادیو فرانسه (Radio France Internationale):     یکی از اتهامات اقتصادی مهدی هاشمی دریافت رشوه از شرکت نفتی نروژی استات‌اویل در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ برای تضمین قراردادهای نفتی است.     اما این متهم پیش از آن که امروز به دادگاه برود، بار دیگر اتهامات خود را رد کرد و در صفحه فیس بوکش نوشت که از اینکه فرصتی نصیبش شده تا از خود دفاع کند خوشحال است.     فسادهای نفتی در ایران، پرونده دیگری نیز دارد که متهمش همچنان در بازداشت موقت است: بابک زنجانی.     وی که هنوز دادگاهی نشده، متهم است که بدهی دولت را در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی پرداخت نکرده است.     امروز تازه‌ترین اطلاعات درباره پرونده این متهم منتشر شد و محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: دولت محموله های نفتی که در اختیار بابک زنجانی بوده در اختیار گرفته و بخشی از آن را به فروش رسانده و باقی مانده آن نیز درحال فروش است.    

    بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN):     آقای هاشمی، پیش از این رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران بود. او بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و دوم مهرماه ۱۳۹۱ بعد از حدود سه سال به ایران بازگشت و در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت.     او یک روز بعد یعنی سوم مهرماه به دادسرای امنیت رفت اما در ساعات پایانی همان با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد. این بازداشت ۲ماه و ۲۳ روز طول کشید و سرانجام او با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.     عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، کمتر از یک ماه بعد از این، از صدور کیفرخواست ۱۲۵ صفحه ای برای مهدی هاشمی با ۱۲ عنوان اتهامی خبر داده بود.     ابتدا نیمه اردیبهشت سال جاری زمان محاکمه آقای هاشمی به ریاست قاضی ناصر سراج تعیین شده بود ولی به دلیل موافقت دادگاه با مهلت خواهی متهم و همچنین وجود "نقص در کیفرخواست" این پرونده به دادسرا بازگشت و طی این مدت قاضی پرونده و زمان محاکمه تغییر کرد.     پیش از این فائزه دیگر فرزند آقای هاشمی رفسنجانی به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه محکوم شد که به حکم شش ماه زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی او منجر شد. این حکم همزمان با اعلام خبر بازگشت آقای مهدی هاشمی به ایران، به اجرا گذاشته شد.    

  444  




۱۲/۰۵/۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن