تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819613606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کودکان كم توان ذهني چشم براه نگاههای مهربان/ دستان کم رمقی که عاطفه را می فهمند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران گزارش مهر/
کودکان كم توان ذهني چشم براه نگاههای مهربان/ دستان کم رمقی که عاطفه را می فهمند
بهشهر - خبرگزاری مهر: اينجا هر نگاه، برايت هزاران حرف دارد و دستهاي كم رمقي كه با مهرباني هر چه تمامتر به سمتت دراز مي شود تا لمسشان كني، اينجاد آنقدر مهرباني در نگاه حرف مي زند كه دلت را ياراي دل كندن از اين فرشته هاي معصوم و کوچک نيست.



به گزارش خبرنگار مهر، قدم به راهروها كه ميگذاري  صداهای کشدار بلند، لبخندهای بی‌رمق و بغض هاي خفه شده يا شکسته و نگاه‌های مات و بهت‌زده رهايت نمي کند و اينجا زميني آسماني است تا فرشته ها را لمس كني. مركز نگهداري معلولين ذهني از جمله باغهايي از بهشت روي زمين است كه در كنار مراكزي همچون نگهداري از معلولين، نگهداري سالمندان، نگهداري بيماران روحي و رواني و ... فرشته ها را مي توان برروي زمين ديد و لمس كرد كه تنها منتظر لمس نگاه مهربان هستند.

مرکزخيريه نگهداری و توانبخشی معلولين ذهنی شهيد هاشمي نژاد بهشهر تنها مركز شبانه روزي نگهداري از معلولين ذهني در بهشهراست كه بصورت هيئات امنايي و با كمك خيرين اداره مي شود و در حال حاضر 64 كودك زير 14 سال و دختران بالاي 14 سال در اين مركز نگهداري مي شوند.

روي گشاده و مهربان پرسنل اين مركز و مهرباني بی حد و مرزشان به اين فرشته ها ستودني است وقتي مي پرسم كه آنها اين مهرباني را احساس مي كنند؟ مدير مركز مي گويد: اين بچه هاي گل همه چيز را متوجه می‌شوند درد،گرما، سرما اما قدرت تحليل ندارند.

نگهداری از 64 کم توان ذهنی

سهيلا عبدي مدير عامل و مدير اين مركز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اين مركز از سال 1375 با 16 پرسنل آغاز بكار كرد و هم اكنون داراي 41 پرسنل در بخش هاي مختلف است. این مرکز هم اكنون نگهداري از 64 نفر از افراد كم توان ذهني را بر عهده دارند.

وي مي گويد: اين مركز، مركز نگهداري كودكان زير 14 سال و افراد بالاي 14 سال است كه افراد زير 14 سال اين مركز 38 نفر هستند كه 15 نفر از آنان بي سرپرست هستند.

عبدي در خصوص افراد بالاي 14 سال نيز اظهار داشت: هم اكنون 26 دختر بالاي 14 سال تا سن 55 سال در اين مركز نگهداري مي شوند كه تعدادي از اين افراد آموزش هاي مختلف كاردستي، موسيقي و هنري را زير نظر مربي آموزش مي بينند.

مسئول مركز نگهداري معلولين شهيد هاشمي نژاد بهشهر با بيان اينكه خوشبختانه خيرين خوب و توانمندي اين مركز را پوشش مي دهند خاطرنشان كرد: علي رغم وجود خيرين و كمك هاي آنان،  مشكلات مالي مهمترين مشكل ما است كه نيازمند فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه هستيم.

وي ادامه داد: كمك مسئولين و حمايت هاي مادي و معنوي آنان و ديدارهاي مكرر و منظم آنان از مركز نيز مي تواند گره گشاي بسياري از مشكلات ما باشد كه با توجه به وجود كارخانجات متعدد در شهرستان مسئولين مي توانند با رايزني هاي مختلف در جهت ايجاد بسترهاي لازم براي كمك به اين مركز توسط آنان اقدام كنند.

عبدي با بيان اينكه در اين مركز از بهترين وسايل و ابزار و امكانات و لباس استفاده مي شود تا مشكلي براي فرزندانمان پيش نيايد گفت:  تنها انتظار ما از مسئولين و مردم، برطرف كردن نيازهاي عاطفي در كنار نياز مادي است چرا كه كودكان ما نيازمند محبت  و حضور و لمس محبت هستند اما نبايد به آنان ترحم شود.

در جواب این سوال که كمك هاي مادي به اين مركز چگونه است، مي گويد : اين مركز براي افراد خير شناخته شده است اما شماره حساب سيباي ملي 0106010498000 و بانك ملت91/ 672101 پل ارتباطي مادي با اين مركز است كه مردم كمكهاي خود را بنام مركز خيريه نگهداري از معلولين ذهني شهيد هاشمي نژاد بهشهر واريز مي كنند.

همچنان كه صحبت مي كنيم وارد سالن نگهداري از اين فرشتگان مي شويم، بالاي سر فرشته اي ايستاده ام و نگاهش مي كنم با لبخندي نگاهم مي كند و دستان مهربانش را به سمتم مي آورد دستانش را لمس مي كنم مهرباني و آرامش عجيبي دارد يكي از مادرياران به سمتم مي آيد و مي گويد مدتي است او را آورده اند و انگار كودك سر راهي بوده است.

كودكي ديگر در كنارش ايستاده و تقلا مي كند كه از تخت بيرون بيايد و مادريار مهربان همچون هميشه با نوازش هايش او را آرام مي كند آري اينجا كار كردن هم عشق مي خواهد چرا كه  بچه‌هايی که بايد دارو مصرف کنند، طبق استانداردها غذا بخورند، تميز شوند، تعويض شوند اما مادريارها فرشته‌اند، برايشان مهم نيست و در هر شرايطي با عشق كار مي كنند.

21 مادريار اين مركز عشق را به زيباترين آيت ها و نشانه ها، معنا کرده اند و زيباترين نمادها را از عشق جلوه گر كرده اند و چه زيبا نقش و تنديس مهرباني را نه تنها در قلب بندگان که در عرش خدا، حک کرده اند.

آتنا پاره كار مسئول فني اين مركز مي گويد: اينجا افراد تربيت پذيرند نه آموزش پذير و حدود 10 نفر از آنان كلاسهاي مختلف نقاشي، موسيقي و كاردستي مي روند.

وي مي گويد: بيشتر بيماريها ژنتيكي است اما برخي هم بهنگام تولد و بعد از آن بر اثر ضربه دچار مشكل شدند .

پاره كار ادامه داد: كار درماني، گفتار درماني، روان شناسي ثابت، بهره مندي از كارشناس تغذيه و بهداشت از جمله خدماتي است كه اين فرزندانمان ارائه مي شود.

اينجا دلتنگي ها بيش از همه جاست، كودكان 3 تا 4 ساله را مي بينم كه چه آرام در دنياي قشنگي كه برايشان ساخته اند مشغول بازي و غذا خوردن هستند.

وارد سالن ديگري از اين مركز مي شوم به محض ورود،حجت مهربان با همان لبخند هميشگي گوشه تختش برايم دست تكان مي دهد، دستانش را به طرفم مي آورد و محكم نگه مي دارد، و اما مهدي كودك حدود7 ساله اي است كه از ابتداي ورود به سالن دستانم را گرفته و با صداي شيرينش تك تك بچه را به من نشان مي دهد.

انگار مهدي هم مي داند براي چه آمده ام، دوربينم را كه براي عكسبرداري بيرون مي آورم برايم كنار تخت مي ايستد و لبخند زنان منتظر عكسش است و تقلا دارد كه عكش را هم ببيند وقتي عكسش را نشانش مي دهم مبهوت عكس مي شود و لبخند زنان از من مي خواهد كه از دوستش سهيل كه او هم عكس بيندازم.

تمام لحظات حضورم در اين مركز، علاوه بر نگاه مبهوت كودكان و لبخند دختران و مهرباني شان، لبخند دائم حجت و مامان گفتن مهدي و سهيل همراه من است و سالن را پر كرده است؛  خانم محمديان يكي از مادرياري كه همراهيم مي كند مي گويد اين بچه ها با محبت خوب رابطه برقرار مي كنند.

مرکز نگهداري معلولين ذهني شهيد هاشمي نژاد بهشهر با ظرفيت فعلي 64 نفر از سال 1375 کارش را شروع کرده، تابچه‌هايی مثل مهدي، سهيل، حجت و بقيه را بپذيرد و از آلام و دردهايشان كم كند و محبت را نثارشان كند و زندگي را، اما باز با مشکلات مالی دست وپنجه نرم می ‌کند.

آري اينجا حكايت انسانهاي معصومي است كه قد کشيده و به خدا رسيده اند و با وجود خود مردم را به وصل خدا مژده مي دهند اينجا كودكان بي پناه ما نيازمند محبت هستند نه ترحم .

هنگامه رفتن از مركز فرا مي رسد طبقات و سالن هاي مختلف مركز را ديده ام ... خدا را شكر مي كنم كه اگر آدم هايي هر چند انگشت شمار، فرزندان خود را به هر دليلي بر سر کوي و برزن رها مي کنند، اگر برخي به خاطر نداشتن صلاحيت هاي اخلاقي و قانوني لياقت سرپرستي فرزندان خود را از دست مي دهند و يا به دليل بيماري فرزندان خود قادر به نگهداري انان در منزل نيستند؛ زير آسمان آبي اين شهر، فرشتگان ديگري هستند كه از اين غنچه ها محافظت و نگهداري مي كنند و غمشان را مي خورند.

يقين دارم که شما اين حکايت ها را باور مي کنيد اما براي ملاقات چهره به چهره با اين بزرگوار انسان ها و ديدن و لختي مهرورزي با بچه ها و کودکاني که اين عزيزان، هر روز در آغوششان مي کشند و ميهمان دل هاي دريايي خود مي کنند تنها به يك تصميم و ارده قوي نيازمنديم تا حركت كنيم و دمي با كودكان مركز شهيد هاشمي نژاد همراه شويم.

مركز را ترك مي كنم اما همچنان دستان مهربان و ملتمس حجت را كه به سويم دراز شده اند به ياد دارم و صداي مامان مامان گفتن مهدي و سهيل در گوشم مي پيچد.

كاش همه ما بدانيم اين بچه هاي بي گناه بيش از هر چيزي منتظر نگاه مهربان و آغوش گرم انسان هايي هستند که نبض عشق و عاطفه و انسانيت در آن ها به گرمي مي تپد.

گزارش و عكس از مريم نظري


۱۳۹۳/۵/۷ - ۱۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن