تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805329038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم و صنعت در کشور دو مقوله جدا از هم بشمار می روند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دبیر شورای ملی ایمنی زیستی ایران: علم و صنعت در کشور دو مقوله جدا از هم بشمار می روند تهران-ایرنا- دبیر شورای ملی ایمنی زیستی ایران درباره ارزیابی پیوند و تعامل دو حوزه علم و صنعت در کشورمان گفت: علم و صنعت در کشور ما دو مقوله جدا از هم به شمار می روند و متاسفانه هیچ نقطه تلاقی با یکدیگر ندارند.


به گزارش ایرنابه نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر شهاب الدین منتظمی با بیان اینکه علیرغم تاکیدات دولت،مجلس و بدنه علمی کشور، بخش صنعت تمایل چندانی به برقراری این ارتباط ندارد، گفت: یکی از دلایل شکل نگرفتن ارتباط بین دو حوزه صنعت و علم،نبود صرفه اقتصادی برای صنعت گران است.
وی افزود: چون موضوع سود مالی برای صنعت گران بسیار حائز اهمیت است، صنعت گران در ایجاد این ارتباط صرفه اقتصادی را نیز مورد بررسی دقیق قرار می دهند.
منتظمی با بیان این که، صنعت گران معتقدند در دایره این ارتباط، باید هزینه های بیشتری متقبل شویم آن هم در شرایطی که سودمان بیشتر نمی شود، گفت:صنعت گران درپی سود بیشتر و ارزش افزوده هستند،هر اندازه که هزینه خود را کاهش دهند بالطبع،سود بیشتری هم می برند و چون گمان می کنند همگرایی با بدنه علمی کشور برای آنها هزینه بر است، از ایجاد این ارتباط، پرهیز می کنند.
دبیر شورای ملی ایمنی زیستی ایران اذعان کرد:شاید قطب صنعت ما در زمینه نتایج حاصله از تعامل با صاحبان علم، به روز و توجیه نیست که اگر باشد به حتم بخشی از سرمایه خود را هزینه همکاری با اهل علم می کند.
منتظمی با تاکید بر این که،فواید تعامل با اهل علم برای صنعت گران تعریف و ترسیم نشده است، گفت:بسیاری ازصنایع جدید اگر رکن علمی نداشته باشند به حتم صنعتی نخواهند شد و محصول برای آن ها سودآور نخواهد بود.
وی خارج شدن صنعت ازشکل سنتی را یکی از فواید تعامل دوحوزه علم و صنعت عنوان کرد و گفت:البته ناگفته نماندکه این ترکیب نیز دنبال سود است، اما به هر حال این تعامل سرانجام بهتر و آینده روشن تری برای هر دو خواهد داشت.
منتظمی درباره موانع موجود بر سر راه تعامل و همکاری دو حوزه یاد شده با یکدیگر،اظهار کرد: شاید یکی از دلایل نبود این پیوند، توسعه صنعت ما مستقل از علم بوده باشد،البته علمی نبودن سرمایه گذار و مورد حمایت مادی و معنوی قرار نگرفتن اهل علم را نیز می توان از دیگر علل این موضوع عنوان کرد.
وی بابیان اینکه درگام نخست باید گره ها را احصا کنیم، ادامه داد: باید ببینیم گره کار کجاست و در گام بعدی نگاهمان را نه منطقه ای بلکه ملی کنیم،در واقع تنها به سود،صنعت و علم تفکیک شده و منطقه ای نگاه نکنیم، یعنی تولیدات خود را دست کم به بازار خاورمیانه برسانیم و نظیر ترکیه بعد از مطالعه و مخاطب شناسی،محصول خودمان را در منطقه، جایگزین محصولات دیگر کشورها کنیم.
دبیر شورای ملی ایمنی زیستی ایران در این باره یادآور شد:ترکیه امروز با تکیه بر برنامه ریزی،علم و اقتصاد اندک اندک محصولات خود را در منطقه جایگزین محصولات چینی می کند و مطمئن باشید در بلند مدت بهره برداری خواهد کرد.
وی گفت:باکیفیت بالا و قیمت پایین حتی می توانیم بازار منطقه را نیز بدست آوریم و حتی می توانیم مشابه محصول چینی را به خود چین صادر کنیم.
منتظمی با بیان این که، امروزه در تمام دنیا برخلاف کشور ما، فناوری های دوست دار محیط زیست بازار دارند،افزود:امروز دنیا هر آنچه که مرتبط با محیط زیست است را می پذیرد،اما متاسفانه ما در داخل کشور مراکزی که به این موضوع بپردازند را آنچنان که باید و شاید در اختیار نداریم؛ آن هم در شرایطی که بیشتر از هر کشور دیگری به آن نیازمندیم.
وی توضیح داد: پس ازبررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدم که بیشتر خانواده علم تمایل به ورود به عرصه عملی کردن فکر خود را دارند منتها چون از نظر مادی در مضیقه اند،توان اقتصادی لازم برای عملی کردن علمشان را ندارند.
دبیرشورای ملی ایمنی زیستی ایران گفت: شرکتی از دولت وام می گیرد و بعد به این نتیجه می رسد که اگر درجای دیگری خرج کند به سود بیشتری می رسد،بنابراین آن وام را درجای دیگری هزینه می کند، اما اگر بخش خصوصی درگیر این موضوع شود و آن شرکت بداندکه باید پول خود را صرفا برای فکر و طرح خود هزینه کند،آینده بهتری پیش رو خواهیم داشت.
منتظمی درمورد اینکه چگونه استادان دانشگاه می توانند دانشجویان خود را برای ارائه پژوهش های تولید محور تربیت کنند، اظهار کرد: متاسفانه به دنبال علم در حد تئوری هستیم و این صرفا تئوریک بودن،یکی از موانع جدی بر سر راه پیوند صنعت و علم است، بدنه علمی ما به دنبال ارائه مقاله و سرمایه گذار دنبال درآمد است، حالا ما اگر معیار سنجش را بر اساس پژوهش های تولید محور بگذاریم، آینده خیلی بهتری را پیش رو خواهیم داشت.
علمی**1497**1856



06/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن