تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803980143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرمن: ايران براي توافق بايد غني‌سازي را محدود كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شرمن: ايران براي توافق بايد غني‌سازي را محدود كند
مسئول تيم مذاكره كننده هسته‌اي امريكا در مذاكرات هسته‌اي سه شنبه اين هفته به كنگره امريكا مي‌رود تا در مورد محتواي مذاكرات هسته‌اي 1+5 با ايران و محتواي تجديد توافق ژنو به نمايندگان كنگره توضيح بدهد.


مسئول تيم مذاكره كننده هسته‌اي امريكا در مذاكرات هسته‌اي سه شنبه اين هفته به كنگره امريكا مي‌رود تا در مورد محتواي مذاكرات هسته‌اي 1+5 با ايران و محتواي تجديد توافق ژنو به نمايندگان كنگره توضيح بدهد.

وندي شرمن در اولين گفت و گوي تلويزيوني خود بعد از تجديد توافق ژنو با ايران، گفته كه مذاكرات هسته‌اي با ايران پيچيده‌ترين مذاكراتي بوده كه او تا كنون ديده است. شرمن در عين حال، تأكيد كرده كه ايران براي دستيابي به توافق، بايد ظرفيت غني‌سازي محدودي داشته باشد و در دوره اجراي تواقف جامع، ظرفيت غني‌سازي خود را بسيار محدود كند.

كنگره امريكا اين روز‌ها با اصرار به دنبال افزايش نقش خود در توافق جديد با ايران است، روندي كه مي‌تواند نقش كنگره را در توافق جامع احتمالي بين ايران و 1+5 نيز افزايش دهد. شماري از نمايندگان مجلس سنا در روز‌هاي اخير با ارائه طرحي جديد سعي كرده‌اند از كاخ سفيد براي تمديد بيشتر مهلت مذاكرات هسته‌اي ايران سلب اختيار كنند. همزمان، تعدادي ديگر از نمايندگان كنگره امريكا هم در حال طراحي لايحه‌اي هستند كه دولت اوباما را موظف مي‌كند تضمين نمايد 8/2 ميليارد دلار دارايي‌هاي مالي آزاد شده ايران از محل تجديد توافق ژنو، صرف اقدامات تروريستي نخواهد شد. در چنين شرايطي، روز سه شنبه همين هفته وندي شرمن معاون وزير خارجه امريكا و ديويد كوهن معاون خرانه داري به كنگره مي‌روند تا درباره محتواي تمديد توافق ژنو و مذاكرات هسته‌اي با ايران، به نمايندگان كنگره توضيح بدهند و اطمينان كنگره را به روند مذاكرات با ايران جلب كنند.

بر اساس گزارش واحد مركزي خبر، وندي شرمن چند روز قبل از حضور در جلسه استماع كنگره در گفت و گو با كريستين امانپور، خبرنگار سي ان ان گفته كه اين پيچيده‌ترين مذاكره‌اي است كه من تاكنون ديده است.  او در پاسخ به سؤال سي ان ان كه آيا امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران خبر خوبي است يا نه، گفت: «مطمئناً. ايران پروتكل الحاقي را امضا كرد و تصويب آن در مجلس گام مهمي است. شفافيت و راستي‌آزمايي مسلما كليدي هستند اما اين پيچيده‌ترين مذاكره‌اي است كه من تاكنون ديده ام. بايد درباره عناصر متعدد اعم از ظرفيت غني سازي، تاسيسات، تحقيق و توسعه و ابعاد احتمالي نظامي، تحريم‌هاي موجود شوراي امنيت و عناصر ديگر گفت‌وگو شود. اين مذاكره بسيار پيچيده و فني است و در هر نوع توافق نهايي صفحات زيادي ضميمه وجود خواهد داشت. بنابراين كار زيادي مي‌برد. » مذاكره كننده ارشد امريكايي پاسخ روشني درباره اينكه مذاكرات به نتيجه مي‌رسد يا نه، نداد و گفت:«من نمي‌دانم. من فكر مي‌كنم همانطور كه گفتم هركسي متعهد است تلاش كند و ما هر كاري را كه بتوانيم انجام مي‌دهيم. ما پيشرفت محسوسي داشتيم. جان كري وزير خارجه امريكا زماني كه در وين بود، اين حرف را زد اما ما هنوز به توافق نهايي نرسيده ايم و همچنان شكاف‌هاي بسيار گسترده درباره موضوعات اصلي وجود دارد. ظريف وزير خارجه ايران به صورت علني درباره ظرفيت غني‌سازي صحبت كرد و جان كري نيز دراين زمينه صحبت كرد و اين مسئله در اين توافق بسيار حياتي است. بنابراين ما به كار خود ادامه مي‌دهيم.

  درباره سخنان رهبر ايران صحبت نمي‌كنم
شرمن درباره سخنان رهبر انقلاب درباره ظرفيت غني‌سازي ايران گفت: «حقيقت اين است ايران گام‌هايي براي محدود كردن ظرفيت غني‌سازي برداشته است تا به جامعه جهاني تضمين بدهد. من نمي‌خواهم درباره سخنان رهبر عالي ايران صحبت كنم اما ترديدي نيست آنها ممكن است در آينده آرزوهايي داشته باشند اما آنها براي پايدار ماندن اين توافق بايد برنامه غني‌سازي محدود داشته باشند زيرا بسياري از رهبران جهان معتقدند آنها اصلا نيازي به غني‌سازي در داخل ندارند. بنابراين غني‌سازي بايد در اين دوره بسيار محدود باشد و ما در تلاش هستيم تا ببينيم چگونه اين كار شدني است و اينكه اين دوره زماني تا چه مدتي خواهد بود. »
شرمن در پاسخ به اين سؤال كه امريكا براي برداشتن تحريم‌ها، با مشكلاتي در داخل از جمله در مقابل سنا روبه‌رو است، گفت: «ما در وهله اول به ايران و به صورت علني گفتيم تحريم‌ها را به حالت تعليق در مي‌آوريم و نگفتيم آن را برمي‌چينيم، زيرا ما بايد ببينيم آيا ايران آنچه را كه توافق كرده است، اجرا مي‌كند و با گذشت زمان نيز از اين توافقات تبعيت مي‌كند. » وي ادامه داد: «همه اين گام‌ها بايد قبل از مراجعه ما به كنگره و درخواست براي برچيدن تحريم‌ها انجام شود. بنابراين من فكر مي‌كنم ما مقداري وقت داريم. اگر افراد به توافق موقت شش ماه به عنوان نخستين گام برگردند مي‌بينند ايران به همه تعهدات خود عمل كرده است. ايران غني‌سازي 20 درصدي را متوقف كرد. برخي از ذخاير خود را كاهش داد و به تاسيسات خود اجازه پيشروي بيشتر را نداد. اين تبعيت به اعتماد افزوده است اما كافي نيست. بنابراين ما اميدواريم در صورت توافق و تبعيت اعتماد به اندازه كافي افزايش يابد و كنگره بتواند آن را حس كند. آنچه كه ما به طرف ايراني گفتيم اين بود كه كيفيت توافق آنها همه چيز را ممكن مي‌كند. »
 
تحريم‌ها براي امريكا هم دردناك بود
سرپرست تيم مذاكره كننده امريكايي در 1+5 در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است در صورت لغو نشدن تحريم‌هاي كنگره، اروپا نيز اقدام به لغو تحريم‌ها نكرده و اجماع بين‌المللي از بين برود، گفت: « مسلما هر نوع برچيده شدن تحريم را كنگره انجام مي‌دهد. تحريم‌هاي ما، اتحاديه اروپا و تحريم‌هاي شوراي امنيت با يكديگر مرتبط هستند. بنابراين در صورتي كه امريكا تحريم‌ها را تعليق كند و برنچيند، براي اتحاديه اروپا امكان پذير نيست هر كاري را كه مي‌خواهد، انجام دهد زيرا سيستم بانكي و مالي ما، تحريم‌هاي نفتي ما اثر عميقي دارند اما تعليق تحريم‌ها آغاز راهي است كه به ايران منافعي (لغو تحريم‌ها) را كه به دنبال آن است، مي‌دهد. وندي شرمن گزارش‌هاي رسمي اخير در مورد ضرر‌هاي اقتصادي تحريم‌هاي ايران براي امريكا ار تأييد كرده و گفت كه تحريم‌هاي ايران براي امريكا نيز دردناك است: « من فكر مي‌كنم همه بايد به خاطر داشته باشند امريكا تحريم تجاري را اعمال كرد كه به 30 سال پيش برمي گردد. بنابراين اين تحريم‌ها قبل از نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران نيز وجود داشت. اين تحريم‌ها براي امريكا، اروپا، چين، روسيه و آسيا و آفريقا و هر كسي هزينه دارد اما درنهايت جامعه جهاني مي‌خواهد با اطمينان از دست نيافتن ايران به تسليحات هسته‌اي درباره امنيت و صلح تضمين يابد.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن