تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802425644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر یکی از فعالان اجتماعی بم در مورد پیش بینی زلزله


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: نظر یکی از فعالان اجتماعی بم در مورد پیش بینی زلزله وبلاگ > زارع، مهدی - یکی از دوستان عزیزم که از بم که از فعالان اجتماعی این شهر است -آقای عباس سبزواری- و در زلزله 1382 بم تمامی اعضای خانواده اش را از دست داد، یادداشت اخیر نگارنده در مورد پیش بینی زلزله را مطالعه کردند و در یادداشتی برای من در این مورد نظرات جالبی ابراز داشتند که با اجازه خودشان در این صفحه منتشر می کنم. با تشکر از آقای سبزواری عزیز و با احترام - مهدی زارع ۵-۵-۹۳


سلام جناب آقای دکتر زارع عزیز
طاعات قبول
از ارسال مطلب مفیدی که (در مورد پیش بینی زلزله) تنظیم کرده بودید ممنونم.مطلب مهم و مفید جنابعالی را با اشتیاق و به دقت مطالعه کردم.
خوشحالم که با حضور عزیزان به روز و فرهیخته ای مانند جنابعالی نگرش پژوهشگاه زلزله نسبت به موضوع مهم پیش بینی تصحیح شده است متاسفانه تا این اواخر پیشبینی در حد یک تابو غیر قابل بیان و بحث بود و به محض اینکه کسی در مورد پیش بینی صحبت میکرد برخی افراد کوتاه فکرعالم نما به شدت به او حمله میکردند و ضمن مردود دانستن مطلق پیش بینی، افرادی که مدعی داشتن اطلاعاتی یا تجربیاتی در این خصوص بودند را شیاد میخواندند.
اگر چه پر واضح است قطعاً افرادی هم بوده و هستند که از این راه شیادی میکنند اما این به معنی این نیست که هر کسی که در مورد پیش بینی گفتگو میکند شیاد است یا میخواهد خود را مشهور کند و... و شیادی محدود به یک حوزه نیست. متاسفانه عالم نماها در طول تاریخ با انکارهای نابخردانه خود نقش منفی در تولید علم و خدمت به جامعه بشری ایفا نموده اند به عنوان مثال وقتی برای اولین بار در یک آمفی تئاتر تاثیر گاز خنده برای بیهوشی و کاهش درد در سال 1844 توسط هوراس ولز آزمایش شد و به علت چاقیِ کیس، گاز خنده بر او تاثیر کافی را نگذاشت حاضرین که بسیاری از آنها همین عالم نماها بودند ولز را شیاد خواندند و مانع ادامه تحقیقات وی شدند و کار ناصواب آنها جامعه را تا مدتی از انتفاع تاثیر این گاز محروم کرد.
در یک جامعه متمدن هر کسی آزاد است که نظرات خود را بیان کند بدون نگرانی از اینکه ممکن است به او تهمت زده و افتراء ببندند و بدینسان بستر برای گفتمانهای سازنده و تحقیقات بیشتر و رشد و بالندگی و پیشرفت علم فراهم میشود.
البته بسیاری مواقع ممانعت از کار در زمینه پیشبینی بیشتر ناشی از ناکارآمدی و بی اطلاعی هم هست که بجای حل مسأله آنرا پاک میکنند. مثلاً فردی را دیدم که در پاسخ به این صحبت من که لازم است در خصوص پیش بینی کار شود، گفت: بیش بینی بشود که چه؟ خوب اگر مردم در اثر پیش بینی جان در ببرند بعد از حادثه همدیگر را میخورند!
بخش دیگری از نظام مدیریتی هم به علت عدم برخورداری از اطلاعات علمی مدیریتی تصور میکنند اطلاع مردم از وقوع حادثه اختشاش ایجاد میکند! ما در عمل دیدیم که این تصور غلط است مثلاً تا این اواخر صحبت کردن در مورد وقوع زلزله در تهران با محدودیت هایی انجام میشد اما مرحله به مرحله این محدودیت ها برداشته شد و هیچ اتفاقی نیفتاد هشدار در مورد زلزله حتی مردم تهران را نگران هم نکرده چاپ نقشه گسلهای تهران هم هیچ نقشی در نگران کردن تهرانیها نداشته حتی مولفه های اقتصادی مانند قیمت ملک به انتشار این اخبار واکنش نشان نداده!
اما از سوی دیگر متاسفانه برخی دیگر از مردم هم با آگاهی مخالفند و معتقدند پیش بینی آنها را میترساند. آن زمانی که فرصت بیشتری داشتم و فیس بوک را میدیدم یکی از دوستان نوجوان جنابعالی در حاشیه اطلاع رسانی و هشدار زلزله تبریز طی کامنتی چنان تند اظهار نظر کرده بود که باعث حیرت بنده شد چگونه افرادی نوجوان یا جوان و ظاهراً تحصیلکرده آرامش را به قیمت نادانی و بیخبری خریدارند و اگر چه جنابعالی به نظر یک آسیب دیده زلزله (حقیر) ارجاع داده بودید اما من دلیلی برای ورود به بحث ندیدم زیرا اصلاً نشانه ای از اشتیاق شنیدن نظر دیگران در آن نوجوان مشاهده نکردم.
به عقیده بنده بنا به استدلالی که در ادامه از نظر میگذرد و بسیار ساده است از زاویه علم مدیریت ما باید به سمت پیشبینی زلزله بطور جدی حرکت کنیم وآن استدلال اینست که :
1- کشور ما کشوری زلزله خیز است.
2- برای مقابله با زلزله دو راه کلی وجود دارد: الف)استحکام سازی بناها و ب) پیشبینی برای کاهش تلفات جانی و تبعات روانی اجتماعی
3- در زمینه استحکام سازی هیچ سازمانی بررسی علمی و آماری انجام نداده است که: چند در صد بناها در کشور در مقابل زلزله آسیب پذیر هستند. هیچ سازمانی بررسی علمی نکرده که برای استحکام سازی به چه میزان اعتبارات و همچنین مصالح مورد نیاز است؟ و هیچ سازمانی کار آموزش نیروهای انسانی اعم از کارگر و... برای ساخت مناسب و محکم را آغاز نکرده است و نیروهای کاری کار را بصورت ناقص بد و در خانه های مردم با آزمون و خطا یاد میگیرند هر فردی بدون هر گونه اطلاعاتی میتواند به عنوان کارگر ساختمانی و... مشغول به کار شود و این به این معنی است که سازه های جدید هم پر از اشکالات فنی هستند و در چنین وضعیتی مستحکم سازی یا نو سازی به نوعی و از این زاویه ، هدر دادن بی مورد منابع و ثروت ملی است.
4- بسیاری از بناهای نوساز هم به علت ضعف اطلاعات علمی و در مواردی ضعف اخلاقی برخی مهندسین و ناظرین موجود و مصالح سنتی در مقابل زلزله های جدی مقاوم نیستند.نمونه های آن را میتوان در فیلم مستندی به نام تهران شهری بی دفاع ساخته آقای تقی زاده مشاهده کرد که ایشان به زیبایی نقاط ضعف ساخت ساز اجرا و نظارت را به تصویر کشیده اند ویا دست کم قبل از هر زلزله ای در فروریختن خود به خودی برخی ساختمانها مشاهده کرد. علم وتعهد اجرا و نظارتی که نتواند یک ساختمان را در حالت عادی سرپا نگاه دارد چگونه میتواند موجب استحکام بنا درمقابل یک زلزله جدی شود؟
بنابراین بهترین گزینه با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان تمرکز و برخورداری از "علم پیش بینی" است که خواهد توانست تلفات انسانی و تبعات وحشتناک روانی و اجتماعی زلزله ها را کاهش دهد.
به هر حال برای جنابعالی آرزوی موفقیت میکنم امیدوارم روی این موضوع هم در حوزه افکار عمومی و فرهنگی و هم در حوزه علمی و فناوریهای مروبوطه با توجه به استعداد فراوان کشور ما در زمینه زلزله به قدر کفایت کار شود. ارادتمند 3-5-93 عباس سبزواري  



یکشنبه 5 مرداد 1393 - 10:52:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن