تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820200743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منبت؛ هنری تاریخی که در گلستان رو به زوال است/ ادغام سازمان صنایع دستی اولین ضربه را به هنرمندان زد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان گفتگوی مهر با هنرمند گلستانی/
منبت؛ هنری تاریخی که در گلستان رو به زوال است/ ادغام سازمان صنایع دستی اولین ضربه را به هنرمندان زد
گرگان - خبرگزاری مهر: بابک زحمتکش یکی از هنرمندان به نام گلستانی است که در زمینه منبت کاری فعالیت های گسترده ای انجام داده و بسیاری از آثار شناخته شده استان هم توسط وی طراحی شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، منبت و نقش برجسته یکی از هنرهایی است که سابقه طولانی داشته و در کشور هنرمندان توانا و زبردستی در این عرصه فعالیت دارند. این هنر باعقاید و باورهای مذهبی و دینی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد. یکی از اساتید این عرصه بدون آموزش اولیه اولین طرح منبت خودرا با نقش و نمای عاشورایی قلم می زند و از استاد و مشوق خود سعید زحمتکش نیز قدم فراتر می گذارد. وی تحصیل را تا دیپلم هنرستان اخذ می کند و به ترتیب فقط برای هنر زندگی می کند. در کاراگاهی که تاچشم کار می کند خلاقیت نهفته وهویداست. بابک زحمتکش متولدسال 1346 یکی از اساتید و پیشکسوتان منبت و نقش برجسته در بخش سنتی است، او در خانواده ای هنری متولد شد و در کارنامه ی افتخاری خود ، ساخت درب آستان قدس رضوی ، ساخت درب امامزاده نور، ساخت درب میدان عباسعلی، ساخت درب مسجدجامع ورغیره راردارد. علاوه بر آن در دستگاه های دولتی ساخت درب و..را داشته است . از رتبه های زحمتکش می توان به درجه ی دو هنری (فوق لیسانس)، مدرک درجه یک فنی و حرفه ای و عنوان پیش کسوت هنرنقش برجسته را نام برد اما به اعتقاد او هیچ کدام برای وی مایه ی فخر نیست بلکه زمانی است که می تواند خود را باکسانی سهیم کند که در بهترین لحظه ها حقیقت ترین حرفها را باتکیه بر ضریح و درب امامزاده ها باخدای خود درمیان می گذارند و درتبادل احساسات عاشقانه بامعبود،نفس خویش را از هرچه غیرخداوند پاک می کنند. زحمتکش که سابقه بیست سال فعالیت در این عرصه را دارد در گفتگو با خبرنگار مهر ، در باره وضعیت هنر منبت در استان گفت: منبت هنری شیرین و دلچسب که در کام تلخ فراموشی بوده و مخصوصا دربخش سنتی روبه زوال است . متاسفانه اولین ضربه ی محکم بر این هنر ، زمانی بود که میراث، گردشگری و صنایع دستی ادغام شد و صنایع دستی هنر منبت را به چشم کار دستی نگاه کرد در حالی که معیار سنجش صنایع دستی تولید و توزیع بوده و تمایز هنربا آن خلاقیت و منحصربه فرد بودن است.  

  وی ادامه داد:در استان گلستان میزان علاقمندان به این هنر کم نیست اما نبود مراکز آموزشی در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نبود حمایت از این هنر از ضعف های مهمی است که شاهد آن هستیم. دلیل نبودد مراکز آموزشی منبت در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی تنها پیگیر نبودن مسئولین است. مراکز آموزشی می تواند با فرهنگ سازی و برنامه ریزی در این امر موجب پیشرفت و تعالی این هنر و ایجاد فضا و مکان برای بهبود وضعیت هنرمندان این عرصه شود. وی که فعالیت حرفه ای خود را ازسال 73 در آستان قدس رضوی شروع کرد، درباره نقطه ی تلاقی هنر با استادکار گفت: انسان وقتی به مرحله ی استادی می رسد، کم و کاستی های کار بیشتر مشخص می شود و تجربه نشان داده هنر منحصر به فرد است و هر روز هنر در حال به روز شدن است. بطور خلاصه می توان خلاقیت و ابتکارمی تواند شاگرد را نسبت به استاد برتری دهد. بابک زحمتکش ادامه داد: نقطه قوت یا ضعف هنر در این است که هنرمند به دنبال پولدارشدن نیست چون ملاک کار و زندگی یک هنرمند مادیات نیست اما حداقل حق الزحمه ای که برای یک هنرمند در بعضی دستگاه ها ی اداری درنظر گرفته شده ،نه تنها پرداخت نمی شود بلکه سنگ در زندگی هنرمند نیز می اندازند که موجب تزلزل  هنر و هنرمند در جامعه است. این هنرمند گلستانی درباره ی نتایج برخورد ناآگاهانه ی بعضی ازمسئولین نسبت به هنر و هنرمند افزود: متاسفانه نگاه و برخورد بعضی مسئولان و حتی بعضی مردم هنرمند را به انزوا می کشد بطوری که سعید زحمتکش، ازافرادی بوده که نقشهایش نظیر نداشت و مبتکر و ایجاد کننده نقش برجسته بر روی تابلو بود که در بی حمایتی ها و سواستفاده ها نسبت به هنرش احساس تنفر پیداکرد و فعالیتش دراین عرصه کمرنگ و کمرنگ تر شد و به وفور هنرمندانی امثال سعید زحمتکش از هنر رو برگردانده و خانه نشین شدند. نمی توان نام هنر را بر روی کارهای که با دستگاه انجام می شود گذاشت زحمتکش با اشاره به پیشرفت تکنولوژی درباره ی دستگاه های اختراع شده در این هنر تاکید کرد: به اعتقاد بعضی استفاده از دستگاه و نقش برچوب زدن هنر نیست در حالی که دستگاه تنها سرعت کار را بیشترمی کند و کار با دستگاهی که نام هنر را نمی توان بر آن گذاشت دستگاه های cnc نام دارد که به شکل نرم افزاری بوده و بادادن برنامه کار مورد نظررا انجام میدهد. وی به روی کار آمدن صنایع چوبی mdf اشاره کرد و با بیان این که ضعف این صنایع در ایجاد خلاقیت و نوآوری درباره ی نسبت به طرح های سنتی مشهود است، گفت: این ضعف باعث شده تا طرح های سنتی روی ام دی اف ایجاد شود و ایجاد طرح های سنتی و چوبی در صنعت mdf نشان دهنده ی کاهش الگوسازی طرح های غربی است که برای هرشخص به معنای درک اصالت چوب است.  منبت کارگلستانی درباره ی اولین طرح که در امامزاده نور بعد از آستان قدس رضوی برایش خاطره ای بی نظیر شد ، گفت: یک هفته قبل حرکت از مشهد به گرگان با خود  فکر میکردم کاش می شد در استان گلستان نیز این افتخار را داشته باشم تا بر در و ضریح اماکن مقدس نقش بزنم که بعد مدتی از رسیدن به گرگان، مسئول امام زاده نور مرا اشتباهی بجای برادرم گرفت و من از آنجا برای طرح زدن اماکن مذهبی استان دعوت شدم که  خاطره ای بی نظیر و دوست داشتنی است.  

  وی افزود: بعدازساخت درب امام زاده نور و ثبت این اثر در آثارملی کشور، بازسازی و مرمت منبر مسجد جامع گرگان که در آتش سوزی تخریب شد را برعهده گرفتم که از مهمترین مرمت هایی بوده که بر عهده گرفتم. زحمتکش که هشت سال مربی هنرهای رزمی و تکواندو دراستان بود علت ترک این ورزش را ناهمخوانی با روحیه ی خود دانست اما درباره ی شباهت منبت و برجسته کاری نسبت به ورزش های رزمی گفت: منبت یک هنر است و ورزش های رزمی را نیز با نام هنرهای رزمی می شناسیم. درباره ی شباهت این دو هنر می توان گفت که هنرمند رزمی باضربه ای که به حریف خود میزند درپی کنده کاری است و منبت کار با ضربه ای که به چوب میزند اما مشخصه ی هر دو نبرد با دشمن درونی  یعنی همان نفس است. وی درپاسخ به این سوال که قطع درختان و طرح و کنده کاری برجان آن بر روحیه ی هنری شما ضربه آور است یا خیر ،گفت: مسلما قطع درختان روحیه ی هنری و اخلاق انسانی را مکدر می کند اما من همیشه به این فکر میکنم که من نقش به جان سرد چوب میزنم و ریشه اش را از زمین قطع نمی کنم و طرح گرفتن چوب در دستان یک هنرمند، برای چوب و سرنوشتش شیرین تر از آتش و خاکسترشدن است. زحمتکش درپایان درباره نمایشگاه های منبت و برجسته کاری که در استان در حوزه هنری تشکیل می شود افزود: افزایش نمایشگاه های استانی و خارجی موجب تبادل آرا و حتی تئوری های هنری است . متاسفانه در استان به هنرمنبت ظلم می شود و میزان نمایشگاه های هنری در این بخش با حمایت مسئولین باید افزوده شود. وی که بیش از 10 نمایشگاه تخصصی در استان داشته ، درباره ی شرکت در نمایشگاه های برگزار شده در تهران افزود: وجود آثارم در کنار اساتید برجسته ی کشور همچون استاد شکیبا و فرشچیان موجب افتخار استان گلستان خواهدبود و تنها بابک زحمتکش وسیله ای برای این افتخار بوده است. به گفته ی وی از اتفاقات  بی نظیردر زندگی هنری زحمتکش دعوت استادشکیبا ازاو درساخت موزه ای در منزلش بوده که یشنهادی جالب و قابل توجه است.








۱۳۹۳/۵/۲ - ۱۳:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن