محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830354565
بزرگترین دروغ های تاریخ ایران
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
بزرگترین دروغ های تاریخ ایران
آقامحمدخان قاجار چهره شناخته شده ای در تاریخ ایران است اما شاید بیشتر ما صرفا او را مردی بیمار، سرشار از عقده و حقارت، ظالم و ستمکار بدانیم که با شنیدن نامش به یاد کله منار و کوهی از چشمان از حدقه درآمده می افتیم.
به گزارش نامه نیوز به نقل از مجله دانستنیها: می گویند چرخ تاریخ بدون دروغ و اغراق نمی چرخد و متاسفانه راست می گویند، به ویژه در مورد وقایع تاریخی که همیشه دو سویه هستند. آقامحمدخان قاجار چهره شناخته شده ای در تاریخ ایران است اما شاید بیشتر ما صرفا او را مردی بیمار، سرشار از عقده و حقارت، ظالم و ستمکار بدانیم که با شنیدن نامش به یاد کله منار و کوهی از چشمان از حدقه درآمده می افتیم. البته که خان قاجار مرد دل رحم و با عطوفتی نبود؛ سنگدلی و سخت کُشی میراث زندگی پرآشوب بود ولی همه اش هم این نبود.
ما واقعا از موسس حکومت قاجارها که نزدیک به 130 سال در این مملکت حکومت کرده و بر جان و مال این مردم تسلط کامل داشتند، چه می دانیم؟ آقامحمدخان قاجار پسر بزرگ محمد حسن خان قاجار از یک نظر مردی بود که در بحرانی ترین شرایط تاریخ ایران، عامل تجدید حیات سیاسی و ارضی کشور شده و پس از سال ها هرج و مرج و تهدید، توانست تمامیت ارضی و یکپارچگی کشور را که توسط خوانین داخلی و قدرت های خارجی رو به زوال می رفت به حدود عصر صفویه برساند و از نظر دیگر، برای به دست آوردن قدرت و مسندی که پدر و جدش برای رسیدن به آن جان خود را از دست داده بودند، رقبای خود را به سختی از دم تیغ گذراند.
ما در اینجا قصد بررسی زندگی و ارائه زندگینامه خان قاجار را نداریم، با اینحال در زندگی، نوع رفتار و برخوردهای او با مخالفان و دشمنانش نکات تاریک و مبهمی وجود دارد که منجر به پیدایش اخبار و داستان هایی بسیار دور از واقعیت شده است که می خواهیم به آن بپردازیم.
کشتار و قتل عام مردم کرمان و از حدقه درآوردن چشم های مردان شهر و ساختن کله منار از سرهای کشته شدگان بارها و بارها گفته و نوشته شده است اما اعداد و ارقام گفته شده از تعداد چشم های از حدقه درآمده که از یک تا هفت من عنوان شده و همچنین جمعیت شهر کرمان و میزان کشته شدگان با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. حمله آقامحمدخان به کرمان و محاصره شهر برای پنج ماه، بروز قحطی و در نهایت تنبیه گروهی از مردم و پس از آن دستگیری لطفعلی خان، حقیقتی غیرقابل انکار است اما می خواهیم بدانیم آنچه درباره حواشی این نبرد شنیده ایم و خوانده ایم تا چه اندازه صحت دارد؟
آقامحمدخان در ذیقعده 1208/ خرداد 1173 شمسی بالاخره بعد از چند سال جنگ و درگیری با لطفعلی خان او را در کرمان محاصره می کند اما لطفعلی خان موفق به فرار از کرمان و رفتن به بم می شود اما محمد علی خان سیستانی حاکم بم با نگرانی از عواقب حمایت از لطفعلی خان او را دستگیر کرده به کرمان نزد آقامحمدخان بازمی گرداند.
لطفعلی خان در کرمان به دستور خان قاجار کور شده و سپس به تهران منتقل می شود. وقایع دوران محاصره شهر و حوادث بعد از آن از جمله ماجرای قتل عام مردم کرمان و ساختن کله منار در بم و همچنین درآوردن بیش از 20 هزار جفت چشم از حدقه به عنوان نمادی از وحشیگری آقامحمدخان همیشه مورد توجه تاریخ نویسان بوده است.
نوشته های مورخین زندی و قاجاری در این مورد از تناقض آشکاری برخوردار است. جای هیچ تردیدی نیست که در جریان تصرف کرمان همانند دیگر شهرهایی که توسط نیروهای مهاجم به تصرف درمی آمدند، تعداد زیادی از مدافعان و حتی مردم عادی مورد قتل و اذیت و آزار قرار گرفته اند؛ با اینحال با بررسی منابع و گزارش ها متوجه می شویم که بسیاری از این گزارش ها عاری از حقیقت و سرشار از اغراق و بزرگنمایی است.
براساس آنچه از محتوای این نوشته ها برمی آید، پنج ماه محاصره شهر موجب قحطی و گرسنگی و بروز بیماری خصوصا میان تهیدستان شده بود. همین مسئله باعث شد تا ده هزار نفر از اهالی از شهر خارج شده و خود را به اردوی خان قاجار برسانند. این تعداد جزو آن گروه از مردم هستند که جان سالم به در بردند؛ هر چند شیخ یحیی احمدی کرمانی در کتاب «فرماندهان کرمان» در باب خروج ده هزار نفر از کرمان تردید کرده و گفته جمعیت شهر در آن زمان این اندازه نبوده است.
پس از تصرف شهر، برخی از نویسندگان مانند میرزا حسن حسینی فسایی در «فارسنامه ناصری» و سِر پرسی سایکس در کتاب «هشت سال در ایران» و همچنین سر جان مالکم از بخشیدن هشت تا بیست هزار زن و بچه به سربازان و به اسارت گرفتن آنها سخن گفته اند. به غیر از این تعداد، گفته شده است که چشمان تمام مردان شهر از حدقه بیرون آورده شد. مالکم تعداد این مردان را هفت هزار نفر می نویسد و در نوشته های دیگر صحبت هفت من چشم شده است.
سِر پرسی سایکس هر چند یک قرن بعد از این واقعه به نگارش کتابش پرداخته اما بدون هیچ تحقیق و بیشتر با در نظر گرفتن نوشته های جونز و مالکم و البته با طرفداری شدید از خاندان زندیه، می نویسد که: «خان قاجار تمام چشم ها را به دقت می شمرد و به افسر مامور این حکم می گفت که اگر یک جفت چشم کم باشد، چشمان خودت کنده خواهد شد.»
او سپس از گردن زدن ششصد نفر از اسرا و حمل سرهای آنان توسط سیصد نفر دیگر به بم در محل دستگیری لطفعلی خان و گردن زدن آن سیصد نفر و ساخت هرم از این سرها سخن می گوید. او می نویسد که «پوتینجر افسر انگلیسی در سال 1810 میلادی/ 1225 هجری خود شخصا این هرم ها را دیده است.» جالب است که این هرم های ساخته شده از سرهای نزدیک به 10 هزار انسان چطور این مدت دوام آورده است. این هرم ها باید در فضای باز درست شده باشند ولی با توجه به گرمای منطقه بم و وجود حیوانات، بعید به نظر می رسد این بقای انسانی شکل هرم اولیه را حفظ کرده باشند. شاید هرم هایی که پوتینجر دیده، همان هایی نبوده که گفته اند آقامحمدخان ساخته بود.
نویسندگان زندیه چه نوشته اند؟
در میان روایات و گزارش های این حادثه، میرزا محمدرضای شیرازی مولف ذیل تاریخ «گیتی گشا» و محمد تقی ساروی نویسنده «احسن التواریخ» نزدیکترین راویان به حادثه اند و مورخ اول بسیار به دربار زندیه نزدیک است ولی با وجود این هیچ عدد و رقمی از شمار کشته ها و کور شده های کرمان و گزارشی از تجاوز به زنان در نوشته های او وجود ندارد.
آنچه از گزارش ساروی برمی آید این است که کسانی که پس از تصرف کرمان به قتل رسیدند، بیشتر از زندیه و نیروهای نظامی آنان بودند. از بررسی نوشته های ساروی و محمد جعفر نایینی و شیرازی می توان گفت که پس از سقوط کرمان جز کسانی که طی جنگ در داخل شهر از هر دو طرف کشته شدند، کسی از اهالی شهر کشته نشد زیرا بنا به نوشته نائینی تمام کسانی که پس از فرار خان زند به بم کشته شدند، نه در داخل شهر بلکه در کنار کوه دختران - که محل اردوگاه آقامحمدخان بود - کشته شدند یعنی مردم عادی نبودند.
نائینی خود تصریح می کند که کشته شدگان عبارت بودند از سرکردگان لطفعلی خان و دیگر لشگریان او به ضمیمه اعاظم و اعیان و نامداران. حال چنانچه بخواهیم در مورد تعداد واقعی کشته شدگان و میزان جمعیت کرمان و تناسب آنها با یکدیگر مطمئن شویم یک محاسبه ساده باید انجام شود.
جمعیت کرمان چند نفر بود؟
با توجه به نوشته های مورخان مختلف، جمعیت کرمان آن زمان چیزی حدود 35 هزار نفر تخمین زده می شود. ده هزار نفر مجموع تعداد کسانی است که طی محاصره از شهر خارج شدند و به آقامحمدخان پیوستند. دوازده هزار نفر هم که به خاطر پناه بردن به خانه های یکی از حامیان خان قاجار به نام آقا علی، نجات پیدا کردند، هشت هزار نفر کشته شدگان هستند، هزار نفر دیگر جوانانی اند که از شهر کوچانده شدند و بالاخره باقی ماندگان دست کم پنج هزار نفر هستند که در کرمان زنده مانده بودند اما این رقم 35 هزار نفر آشکارا غیرواقعی است.
در آن زمان حتی شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان و تبریز و مشهد هم به سختی چنین جمعیتی داشتند. توجه داشته باشید ما در مورد شهر کرمان صحبت می کنیم نه استان امروزی کرمان. جمعیت شهر کرمان براساس سرشماری سال 1390 برابر با 534441 نفر برآورد شده است. با توجه به وسعت شهر در طول این سال ها چطور می شود آمار جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر را در زمان وقوع حادثه برای شهر پذیرفت.
پوتینجر افسر کمپانی هند شرقی که گزارش دیدن کله منار در نزدیک کرمان را در کتابش آورده، جمعیت کرمان را در 1810 میلادی برابر با سال 1188 خورشیدی یعنی حدود 16 سال بعد از واقعه 30 هزار نفر نوشته است. در صورتی که اگر در جریان تصرف شهر توسط آقا محمدخان 35 هزار نفر از مردم شهر کشته و تبعید شده باشند، در تاریخ حضور پوتینجر در کرمان، این شهر باید نزدیک به 65 هزار نفر جمعیت داشته باشد.
وسعت کرمان چقدر بود؟
دروازه ای که آقامحمدخان از آن وارد شهر کرمان شد، دروازه مسجد نام داشت که محل فعلی میدان شهدا (مشتاق) است که امروز تقریبا در مرکز شهر قرار دارد. با توجه به محل بازار و کاروانسراهای قدیمی و دیگر دروازه ها، وسعت شهر در زمان آقا محمدخان به خوبی روشن است.
از طرفی می دانیم که وسعت شهر در اواخر دوره قاجار و نه در زمان این حادثه تنها حدود دویست هکتار بوده است. باقی ماندن هفت یا 10 هزار نابینا در شهر نیز چیزی نیست که از دید سیاحانی که تا چند سال بعد از کرمان عبور کرده اند، پنهان مانده باشد.
سایکس و مالکم که در تاریخ خود به مشاهده کله منار توسط پوتینجر اشاره کرده اند، هیچ مطلبی درباره دیدن افراد نابینا در شهر از قول پوتینجر ننوشته اند. در حالی که براساس آمار ارائه شده توسط سایکس و مالکم از افراد نابینا، در زمان عبور پوتینجر دست کم یک دهم از آنان می بایست هنوز زنده بوده باشند و به طور حتم توجه پوتینجر به آنان جلب می شده است.
همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم ما تردیدی نداریم که در جریان تصرف کرمان، عده زیادی کشته شدند و گروهی مورد تعرض و آزار قرار گرفتند؛ با اینحال معتقدیم که بررسی انتقادی گزارش های مربوط به وقایع تاریخی بسیار مهم است.
هدف از این بررسی ها این نیست که بخواهیم تمامی اعمال و رفتار شخصیتی مانند آقامحمدخان را موجه نشان دهیم، بلکه می خواهیم بگوییم هیچ مطلب تاریخی را نباید چشم بسته و بدون تحقیق پذیرفت.
آقامحمدخان همیشه شخصیت منفی و بد تاریخ معرفی شده است. ما قبول داریم که او انسان کاملی نبود اما این دلیل موجهی برای پذیرفتن هر آنچه درباره او گفته اند نیست. دغدغه ما یافتن حقیقت با بررسی دوباره مدارک و اسناد و شواهد تاریخی است. جدا کردن دروغ ها و داستان ها و افسانه ها از حقیقت و شناخت خوب و بد و زشت و زیبای گذشته کشورمان آنگونه که بوده است.
نوشتن از تاریخ یا نوشتن تاریخ، مسأله این است
چرا نمی شود به همه منابعی که از یک دوره تاریخی - مثلا دوره آقامحمدخان - وجود دارد اعتنا کرد؟
همیشه همینطور است؛ کسانی که برای یک ملت نماد شجاعت هستند، برای ملتی دیگر نماد زشتی، بی رحمی و بی اخلاقی به شمار می روند. اسکندر مقدونی، چنگیزخان، سزار، پطر کبیر، ناپلئون بناپارت و بسیاری دیگر از شخصیت های تاریخی از دید ملت های اشغال شده و شکست خورده هرگز قهرمان و نجات دهنده نبودند اما مردمی که به واسطه لشگرکشی ها و فتوحات این افراد توانستند به زمین های بیشتر و منابع ثروت افزون تر دست یابند، آنان را مثل خدایان پرسش می کردند.
در این میان آنچه بیش از پیش موجب بزرگی و عظمت یا تحقیر و سرزنش این شخصیت ها می شود، دیدگاه نویسندگان و تاریخ نگاران است. در نگرش سنت گرایانه به تاریخ، معمولا منابع تاریخی به دو دسته آثار رسمی تاریخی و آثار مستقل و غیررسمی تقسیم می شوند.
دسته اول همان کتاب ها و نوشته هایی است که توسط مورخان رسمی یا وابسته به دربار و پادشاهان و حکام نوشته شده و دسته دوم نیز آن بخش از آثار تاریخی است که براساس علاقه شخصی مورخ و بدون دستور تالیف شده اند. هر چند تعداد منابع دسته اول نسبت به آثار مستقل بسیار محدود است اما اتکا به نوشته های مورخین رسمی که معمولا آنچه مورد نظر مخدومانشان بوده را می نوشتند، نه حقیقت را؛ بیشتر است. تاریخ نگاری دوره قاجار به ویژه دوران اولیه تشکیل این سلسله اینگونه است.
در ابتدای حکومت قاجار یعنی در آغاز قدرت گیری آقامحمدخان، هنوز نویسندگان و مورخان وابسته به دربار زندیه مشغول وقایع نگاری بودند و در واقع بیشتر حوادث این دوره از زبان آنان نقل شده است. نویسندگانی مانند میرزا محمد صادق موسوی اصفهانی نویسنده «تاریخ گیتی گشا»، آقا محمدرضا شیرازی مولف «ذیل تاریخ گیتی گشا»، علیرضا ابن عبدالکریم شیرازی نویسنده «تاریخ زندیه»، غفاری کاشانی مولف «گلشن مراد» و خیلی های دیگر که هر کدام به نوعی از وابستگان به دربار زندیه یا دربار قاجاریه بودند.
همچنین دیگر آثار این دوره که به دلیل همزمان بودن با تاسیس حکومت قاجار از ارزش و اعتبار برای محققین برخوردارند، متاسفانه در تحلیل و روایت اخبار نه تنها با یکدیگر یکسان نیستند بلکه به صورتی آشکار در تضادند. در این میان نباید آثار و نوشته های سیاستمداران و سیاحان خارجی و به ویژه انگلیسی ها را از نظر دور داشت. افرادی مانند سِر هار فورد جونز که به دلیل آشنایی با میرزا حسین وفا وزیر زندیه و لطفعلی خان زند، نگاهی سرشار از کینه و تحقیر به آقامحمدخان دارد و او را «مرد اخته» می نامد و سِر پرسی سایکس که در کتاب خود به نام «هشت سال در ایران» از شقاوت بی اندازه و هرم های ساخته شده از سر توسط آقامحمدخان می نویسد.
سر جان مالکم نیز هر چند روایتگر نوشته های دیگران است اما در مورد شخصیت آقامحمدخان با تناقض سخن می گوید. در این میان، سنت نادیده گرفتن و جعل وقایع یا محو تاریخ یک سلسله منقرض شده توسط حکومت جانشین اش را نیز باید مورد توجه قرار داد.
ضعیف و مهجور نشان دادن حکام و برجسته کردن عیوب سیاست و نظام کشورداری دولت هایی که بر اثر جنگ یا کودتا یا دلایل دیگر منقرض شده اند، توسط حکومت پیروز همواره از ترفندهای مهم برای موثق نشان دادن دولت های جانشین بوده است.
حکومت پهلوی که خود با کودتایی سیاسی و همیاری انگلیسی ها، زمام امور را از دست سلسله قاجار درآوردند، نمونه ای از این مورد هستند. آنان بسیاری از وقایع دوره قاجار خصوصا دوران آقامحمدخان را نادیده گرفتند و بیشتر زشتی ها و کج روی ها را برجسته کرده و درباره آن سخن گفتند؛ بنابراین به خاطر وجود همه این مسائل، بعضی از نوشته هایی که از زمان آقامحمدخان قاجار یا درباره آن زمان به ما رسیده قابل استناد نیستند و برای پیدا کردن واقعیت باید پای عوامل دیگری را هم به میدان باز کرد مثل بررسی جمعیت کرمان آن زمان، محدوده کرمان و چیزهای دیگر که در متن خوانده اید.
1393/5/1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
بازتاب خداحافظی علی کریمی در رسانههای جهان/ بزرگترین بازیکن تاریخ ایران خداحافظی کرد
بازتاب خداحافظی علی کریمی در رسانههای جهان بزرگترین بازیکن تاریخ ایران خداحافظی کرد خداحافظی علی کریمی بازتاب گستردهای در رسانههای معتبر ورزشی جهان داشته است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز علی کریمی روز گذشته یکشنبه در سن 35 سالگی از فوتبال خداحافظیاستاد بزرگ شطرنج: بهترین تیم تاریخ ایران راهی المپیاد جهانی میشود
چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۲ استاد بزرگ شطرنج ایران میگوید که تمرینات ملیپوشان برای حضور در المپیاد جهانی 100 درصد کم بوده اما با توجه به آمادگی خود بازیکنان میتوان نتیجه خوبی گرفت همایون توفیقی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره وضعیت تمریزنگ خطر دفن تمدن بام ایران به صدا درآمد/ 22 اثر تاريخي زير آب مي روند
استانها غرب کردستان گزارش خبري مهر زنگ خطر دفن تمدن بام ایران به صدا درآمد 22 اثر تاريخي زير آب مي روند بیجار - خبرگزاری مهر با آبگیری سد تالوار در شهرستان بیجار بخشي از آثار طبيعي و تاريخي منحصر به فرد در اين شهرستان زير آب دفن مي شود و به همين دليل تجديد نظر در خصوص آبگيجدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینما
جدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینما دانلود جدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینما لینک را کپی کنید چهار شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹سی و یکم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
فیسبوک تویتر Google Cloob سی و یکم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز سه شنبه برابر با سی و یکم تیر 1393 هجری خورشیدی بیست و چهارم رمضان 1435 هجری قمری بیست و دوم جولای سال 2014 میلادی است 62 سال پیش در چنین روزی دادگاه لاهه صلاحیت نداشتن خود را برای حل اختلافایتارتاس: ایران و 5+1 تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتهاند /تاریخ قطعی برای مهلت مذاکرات تعیین نخواهد شد
ایتارتاس ایران و 5 1 تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتهاند تاریخ قطعی برای مهلت مذاکرات تعیین نخواهد شد یک خبرگزاری روسی از قول یک منبع دیپلماتیک گزارش داد ایران و کشورهای ۱ ۵ تصمیم به تمدید موعد مذاکرات هستهای برای دستیابی به توافق جامع هستهای گرفتهاند به گزارش نامه نیوز به نقبیست و پنجم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
فیسبوک تویتر Google Cloob بیست و پنجم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه برابر با بیست و پنجم تیر 1393 هجری خورشیدی هجدهم رمضان 1435 هجری قمری شانزدهم جولای سال 2014 میلادی است 26 سال پیش در چنین روزی به دستور امام خمینی جلسه ی با حضور 40 تن از شخصیتمقام چهارمی والیبال ایران بهترین عنوان آسیا در تاریخچه 25 ساله لیگ جهانی
فیسبوک تویتر Google Cloob مقام چهارمی والیبال ایران بهترین عنوان آسیا در تاریخچه 25 ساله لیگ جهانی تهران - ایرنا - تیم ملی والیبال ایران پس از برگزاری 16 دیدار در لیگ جهانی سال 2014 موفق به کسب مقام چهارمی این رقابت ها شد عنوانی که تا کنون در قاره آسیا هیچ کشوری آن را به دست نینمایشگاه ختم قرآن به خط خوشنویسان مشهور تاریخ ایران در موزه ملی ملک
نمایشگاه ختم قرآن به خط خوشنویسان مشهور تاریخ ایران در موزه ملی ملک فرهنگ > دین و اندیشه - موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت آیین گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی ع نمایشگاه ختم قرآن برگرفته از 16 قرآن نفیس به خط خوشنویسان بزرگ تاریخ ایران را برگزار میکندصادق خرازی: اشتباهات اصلاح طلبان درسالهای گذشته یکی از دوره های تلخ رادرتاریخ ایران رقم زد
صادق خرازی اشتباهات اصلاح طلبان درسالهای گذشته یکی از دوره های تلخ رادرتاریخ ایران رقم زد سیاست > احزاب و شخصیتها - صادق خرازی به روزنامه آرمان گفت اگر قرار باشد که اصلاحات در صحنه اجتماعی و سیاسی باقی بماند چاره ای ندارد که رفتار خود را بازنگری کند و پوستاایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین است
ایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین است کد خبر ۴۱۸۲۵۹ تاریخ انتشار ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۶ - 21 July 2014 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت ملت ایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین اشغالی قلمداد میشود به گزارش فارس نادر قاضیپوراظهار داشت ملت قهرمان و شهیدپرور ایران40 اثر تاریخی ایران در انتظار ثبت جهانی
فیسبوک تویتر Google Cloob 40 اثر تاریخی ایران در انتظار ثبت جهانی تهران - ایرنا - معاون میراث فرهنگی کشور گفت در حال حاضر 40 پرونده ایران در انتظار ثبت جهانی است که برای این آثار باید امکانات گردشگری ایجاد کرد محمد حسن طالبیان در جلسه معاونین میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراجدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینمای جهان
جدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینمای جهان دانلود جدیدترین تحریف تاریخ ایران در سینمای جهان لینک را کپی کنید چهار شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹رئیس سابق سیا: توافق با ایران، تاریخ انقضا نداشته باشد
رئیس سابق سیا توافق با ایران تاریخ انقضا نداشته باشد سیاست > دیپلماسی - فارس نوشت «مایکل هایدن» در یادداشتی که مشترکا با «اوان بی» سناتور سابق در روزنامه «والاستریتژورنال» منتشر شد توصیه کرد که توافق نهایی تاریخ انقتاریخ نویافته برای اربیل عراق و سندی در باره اسماعیلیان ایران
تاریخ نویافته برای اربیل عراق و سندی در باره اسماعیلیان ایران وبلاگ > جعفریان رسول - کتاب تازه ای که در باره تاریخ اربل بدست آمده و در باره شعرای وارد شده به این شهر است حاوی اطلاعاتی در باره فرهنگ اسلامی مقطع پایان دوره عباسی است نویسنده آن ابن المستوفی که قبلااول مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران
فیسبوک تویتر Google Cloob اول مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه برابر با اول مرداد 1393 هجری خورشیدی بیست و پنجم رمضان 1435 هجری قمری بیست و سوم جولای سال 2014 میلادی است 29 سال پیش در چنین روزی عملیات قدس 4 با رمز یا محمد رسول الله آغاز شد مهمتریبیست و دوم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
بیست و دوم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز یک شنبه برابر با بیست و دوم تیر 1393 هجری خورشیدی پانزدهم رمضان 1435 هجری قمری سیزدهم جولای سال 2014 میلادی است 31 سال پیش در چنین روزی امام خمینی نسخه یی از وصیتنامه ی سیاسی- الهی خود را در پیامی نزد نمایندگان نخست-
گوناگون
پربازدیدترینها