تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821311013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران هزار عطاری بدون مجوز دارد!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تهران هزار عطاری بدون مجوز دارد!
رشد قارچ‌گونه‌ عطاری‌های غیرمجاز، اصطلاحی بود که چند روز پیش، معاون طب سنتی وزارت بهداشت در مورد افزایش تعداد این واحدهای صنفی به کار برد. افزایش چشمگیر عطاری‌ها در هر کوی و برزن به ‌دلیل اقبال بیش از پیش مردم به طب سنتی، نگرانی‌های زیادی را در بین مسئولان بهداشتی کشور به ‌وجود آورده است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از سلامت نیوز، تبلیغ و فروش انواع داروهای گیاهی ترکیبی و بعضا بی‌ نام و نشان در عطاری‌ها آنقدر رایج شده که شاید دیگر به نظر عجیب نیاید اما دکتر محمود خدادوست این کار را تخلف می‌داند و از مردم خواست فریب تبلیغات روی شیشه عطاری‌ها را نخورند. به گفته او، فروش دارو در عطاری تخلف است و مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نشان داده بسیاری از این داروهای ترکیبی ضدچاقی، لاغری، ضداعتیاد و... که با ادعای صددرصد گیاهی به فروش می‌رسد، اساسا داروی شیمیایی هستند و مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

آنچه کار صنف عطاران را سخت کرده، به گفته یکی از عطاران باسابقه، نبود قانون مدون و مشخص است که حیطه کار عطاری‌ها را مشخص و بدون نگاه حذفی زمینه را برای ورود افراد جدید به این حرفه و کار افراد قدیمی فراهم کند. موضوعی که دکتر امیرحسین جمشیدی، رئیس اداره داروهای طبیعی و مکمل وزارت بهداشت نیز آن را تایید می‌کند و همه مشکل را ناشی از نبود آیین‌نامه و ضوابط لازم در این خصوص می‌داند.

وی در گفت‌وگو با هفته نامه سلامت با بیان اینکه مشکل اصلی نبود آیین‌نامه و ضوابط در مورد کار عطاری‌هاست، گفت: «عرضه فراورده‌هایی که مجوز وزارت بهداشت را ندارند، در هر مکانی ممنوع است و محل عرضه فراورده‌های دارای مجوز نیز داروخانه‌ای است که با مجوز تاسیس شده نه عطاری، بنابراین در هیچ قانونی ذکر نشده که عطاری‌ها اجازه دارند فراورده‌های طبیعی دارای مجوز را به فروش برسانند.» دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران ادامه می‌دهد: «عطاری فضایی است که در آن افرادی مشغول به کارند که در زنجیره انتقال طب سنتی دخیل هستند. این موضوع مورد قبول ما نیز هست اما به‌‌دلیل نبود قانونی مبنی بر لزوم گذراندن دوره‌های آموزشی برای دریافت مجوز عطاری، افراد ناشی و بی‌تجربه زیادی به این صنف وارد شدند و شروع به عرضه فراورده‌هایی می‌کنند که مجاز نیستند. براساس قانون، عرضه فراورده‌های بی‌هویت غیرمجاز و بدون مجوز یا حتی فراورده‌های مجاز دارای مجوز که در محل غیرمجاز عرضه می‌شود، خلاف است و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است.» وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان منکر شد برخی عطاران افراد بسیار باسوادی هستند که زنجیره طب سنتی را تکمیل کرده‌اند، می‌گوید: «در دوره‌ای که در انتقال دانش طب سنتی به ‌دلیل ورود طب جدید به کشور شکاف افتاد، این عطاری‌ها بودند که دانش طب سنتی را نسل به نسل منتقل کردند و مانع از بین رفتن این میراث شدند اما تعداد این عطاران باتجربه انگشت‌شمار است و خود آنها هم از وضعیت به ‌وجود آمده و حضور افراد ناشی و ناآگاه در این حرفه ناراحت هستند.»

دکتر جمشیدی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد عطاری‌های بدون مجوز وجود ندارد، به مردم توصیه کرد از خرید فراورده‌های بی‌ نام و نشان و بدون مجوز از هر جایی خودداری و فراورده‌های دارای مجوز را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند. وی عطاری‌ها را فقط مجاز به عرضه گیاهان دارویی می‌داند و می‌افزاید: «عطاری‌ها به هیچ‌وجه اجازه دخالت در امور پزشکی ندارند و سیستم‌های بازرسی اداره غذا و دارو به‌شدت این تخلفات را پیگیری می‌کنند اما مردم نباید تصور کنند به ‌دلیل بازرسی‌های بهداشتی هرچه که هرجا عرضه می‌شود، مشکلی ندارد. چگونه ممکن است همه سیستم‌های بهداشتی و درمانی از عرضه دارویی برای لاغری، چاقی یا ترک اعتیاد در چند روز ناتوان باشند اما این داروها در عطاری‌ها عرضه شود؟! بنابراین یک جای کار می‌لنگد و مردم نباید خود را درگیر عوارض و تبعات استفاده از این فراورده‌ها کنند.»





عطاری



1393/5/1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن