واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جشننامه دکتر فتحالله مجتبایی به کوشش علی اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی در 795 صفحه توسط انتشارات هرمس در سال 93 منتشر شده است. دکتر فتحالله مجتبائی در سال 1306 در تهران به دنیا آمد و مقدمات علوم رسمی و ادبیات را در فراهان اراک فراگرفت. پدر و جد وی از مستوفیان زمان خود و از بزرگان صوفیه بودند. او در چنین خانوادهای تعلیمات مقدماتی را فرا گرفت و همین زمینۀ مطالعاتی بود که بعدها او را به فراگیری تاریخ ادیان و فلسفۀ شرق و هند کشاند. در سال ۱۳۳۲ از دانشگاه ادبیات تهران و دانشسرای عالی در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی درجه لیسانس گرفت و از این سال تا ۱۳۳۸ در دبیرستانهای تهران و اراک و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبانهای خارجی اشتغال داشت. در پاییز همین سال از سوی وزارت فرهنگ برای آشنایی با روشهای جدید تألیف کتابهای درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در دانشگاه کلمبیا (نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتابهای درسی در رشتۀ ادبیات برای دبیرستانها شد. دکتر مجتبائی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بنامی در داخل و خارج از کشور دانش اندوخت و برای آشنایی با عرفان هندی بارها به هند و پاکستان سفر کرد. در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه هاروارد در رشته تاریخ ادیان و فلسفۀ شرق فارغ التحصیل شد و مدتی را در مرکز مطالعات ادیان جهان در آمریکا به مطالعۀ تاریخ تطبیقی ادیان پرداخت. دکتر مجتبائی سالها به تدریس در دانشگاه الهیات تهران پرداخت و در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به نگارش و ویرایش مقالات گوناگونی در حوزۀ ادیان و عرفان و ادبیات فارسی پرداخت. ایشان هم اکنون عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است. از دکتر مجتبائی تاکنون بیش از دویست عنوان کتاب، مقاله، نقد کتاب و شعر به صورت تألیف، تصحیح و ترجمه به زبانهای فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده است. در این جشن نامه پس از پیشگفتاری که دکتر علی اشرف صادقی نوشته و در آن به کارنامۀ علمی استاد دکتر فتح الله مجتبایی اشاره کرده، مقالات زیر آمده است: در جستجوی آفاقی دیگر: گفتگو با دکتر مجتبائی نخستین کتابهای فارسی را برای چه کسانی ترجمه کردهاند؟/ آذرتاش آذرنوش مثنوی سیفالرسایل/ سلطان قاجار، سیدعلی آل داود ماده و تخمۀ هستی: به روایت بخشی از کتاب دینکرد سوم/ ژاله آموزگار اسرار شطرنج و رقعۀ حیات/ ایرج افشار جستجویی در تاریخ مناقبخوانی و اشارههایی به منظومۀ علینامه/ مهران افشاری ایزد شیر سر در مهرپرستی غربی/ مهری باقری ایرانیان مرغزاران و پراکندگی جغرافیایی آنان/ حبیب برجیان چند نکته دربارۀ طنز/ حسن حبیبی اسکان: مبحثی مشترک میان عروض و آواشناسی زبان فارسی/ حمید حسنی چرا فریدون ضحاک را نکشت؟ / ابوالفضل خطیبی نظری به رسالۀ تحقیق در تجدد و ملیت و تناسب این دو معنی/ رضا داوری اردکانی نامهای به یزدانگرد: درآمدی بر پاپیروسهای پهلوی/ تورج دریایی شیخ شامل داغستانی رهبر نهضت ملی قفقاز در قرن گذشته/ عبدالمحمد روحبخشان تحولات اجتماعی در دوران قاجار و تأثیر آن در پدیدآمدن ادبیات/ تورج رهنما دیوان حافظ به مثابه دستگاه تفأّل/ هوشنگ رهنما اقبال و دانته/ محمدحسین ساکت فتوح الشام اثر عبدالله بن محمد بن ربیعه القُدامی/ مایکل لکر؛ ترجمۀ صادق سجادی بررسی تطبیقی عناصر متناظر در زبان فارسی معیار و گویش گیلکی/ احمد سمیعی گیلانی «خُرَندِز» یا «جَزیدَر»/ محمدرضا شفیعی کدکنی جایگاه آتش و نقش وجودی و پدیداری آن در دین زردشتی/ محمدجواد شمس قدیمیترین فرهنگ فارسی چه بوده است؟/ علی اشرف صادقی جمع به « ـ ات» در واژههای عربی سهحرفی/ بهروز صفرزاده یک اقتراح عروضی/ امید طبیبزاده نقش ایرانیان در تدوین روایتهای شفاهی عربها/ عنایتالله فاتحینژاد انتساب زردشت به قرن ششم ق.م و منشأ یونانی آن/ پیتر کینگزلی؛ ترجمۀ احمدرضا قائم مقامی «نشان شیخی خانقاه» در عصر میرزا حسین بایقرا/ نجیب مایل هروی جان جونز و مفهوم ارسطویی تراژدی/ حسین معصومی همدانی جشن نوروز از مظاهر و شعارهای شیعه در قرنهای سوم تا پنجم/ احمد مهدوی دامغانی در جستجوی وزنهای نو/ ابوالحسن نجفی، بهاءالدین خرمشاهی
1 مرداد 1393 ساعت 13:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]