واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام والمسلمین دعایی:
خروج از اعتدال به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی گفت: هر کجا سلامتی دیده میشود ناشی از تغذیه سالم از معرفت الهی است و هرکجا خروج از اعتدال است ناشی از فاصله گرفتن از فضای آسمانی و الهی قرآن است.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجتالاسلام والمسلمین محسن دعایی عصر امروز در نشست تخصصی بررسی نسبت قرآن کریم و اصول عقاید که در سالن همایشهای نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در معارف اسلامی از طرفی قرآن را منظومه معارف اسلامی میدانند و از طرفی میگویند رمضان ماه ضیافت الهی است. از اینجا فهمیده میشود که بهترین و سالمترین طعام روحی بشریت در قرآن شریف تعبیه شده است. وی گفت: ما هر چقدر هم خودمان را به این طرف و آن طرف بزنیم و از شرق به غرب عالم برویم نخواهیم توانست به طعام روحی سالمتر و صحیحتر از قرآن دسترسی پیدا کنیم. مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی بیان کرد: ما همچنان که برای طعام جسمی خودمان اهمیت قائل هستیم باید برای طعام روحی خودمان هم برنامهریزی داشته باشیم که بتوانیم از پذیرایی خداوند متعال برخوردار شویم. وی تصریح کرد: دریافت پیامبر از وحی معصومانه و بیان پیامبر هم از وحی معصومانه است تا جایی که این به دست ما برسد و ما باید ببینیم برای این علم ناب و برتر چه کاری انجام میدهیم. دعایی سپس با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: قرآن عهدالله است یعنی اینکه کلام خداوند پیمان الهی است و خدا از ما عهد گرفته که هر روز به سراغ این میثاق الهی برویم و اگر به این کتاب الهی توجه نکنیم حیات ما دچار مشکل خواهد شد. وی اظهار داشت: هر کجا سلامتی دیده میشود ناشی از تغذیه سالم از معرفت الهی است و هرکجا خروج از اعتدال است ناشی از فاصله گرفتن از فضای آسمانی الهی قرآن است. مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی گفت: آیا در حال حاضر قرآن در جامعه ما مهجور است یا نیست؟ و این سوالی است که نیازمند تدبر است که ما چقدر رفتارمان را با قرآن تنظیم میکنیم و قرآن به چه میزان در رفتارهای اجتماعی، خانوادگی و بینالمللی ما نهادینه شده است. وی افزود: نگاه ما به روابط اجتماعی، زناشویی و تعلیم و تربیت بر اساس چه اصولی پیش میرود و آیا این اصول را از قرآن گرفتهایم؟ دعایی بیان کرد: در حالی که معصوم صراحتا میفرماید هیچ عنصر معرفتیای وجود ندارد مگر اینکه در قرآن برای آن اصلی وجود داشته باشد، آیا ما از این اصول بهرهمند شدهایم؟ وی سپس با بیان اینکه قرآن در حوزههای علمیه ما مهجورترین علم است، گفت: نه فقه ما و نه تاریخ ما بر اساس قرآن است و نه علم تفسیر ما یک علم پرمطالبه است. وی تاکید کرد: وقتی حافظان قرآن ما قرآن را مهجور گرفتهاند جامعه ما هم همینگونه خواهد بود. انتهای پیام/
93/04/31 - 19:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]