تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799082445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج از رکود؛ از پیشنهاد تا عمل/ حرفی از روشهای اجرایی در بسته دولت به میان نیامده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان در گفتگو با رئیس اتاق خرم آباد بررسی شد؛
خروج از رکود؛ از پیشنهاد تا عمل/ حرفی از روشهای اجرایی در بسته دولت به میان نیامده است
خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به روند خروج از وضعیت رکورد تورمی کنونی حاکم بر کشور گفت: در بسته پیشنهادی دولت حرفی از روشهای اجرایی و عملیاتی برای رفع رکود به میان نیامده است.



حسین سلاح ورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از زمانی که شعار "آوردن نفت بر سر سفره مردم" و ریشه‌کن کردن بیکاری توسط رئیس‌جمهور سابق مطرح شد و طرح‌های خام و عوام‌گرایانه‌ای چون "بنگاه‌های زودبازده" و "مسکن مهر" در دستور کار دولت وقت قرار گرفت، بسیاری از کارشناسان اقتصادی بروز تورم لجام‌گسیخته و در واقع شرایطی که امروز کشور با آن مواجه است را پیش‌بینی می‌کردند. وی تصریح کرد: اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها و تزریق ماهیانه حجم قابل‌توجهی از نقدینگی به عنوان پرداخت یارانه نقدی و کسر بودجه پی‌درپی دولت، بنزینی بود که روز به روز آتش تورم را شعله‌ورتر می‌کرد. کاستی های آزار دهنده طرح هدفندی یارانه ها این فعال اقتصادی بیان داشت: هدفمندی یارانه‌ها هم از حیث اهمیت و هم از حیث شمول پس از تدوین، تصویب و اجرا، تأثیرات فراوانی بر همه‌ی ابعاد زندگی ایرانیان داشته است. البته تدوین‌کنندگان این قانون تأثیرات بسیار ناشی از اجرای آن را به صورت کاملاً مثبت و خرسندکننده پیش‌بینی کرده بودند؛ اما در نهایت آنچه به فاصله‌ کمی پس از اجرا نمایان شد، کاستی‌های آزاردهنده‌ای بود که موجبات نارضایتی‌های گسترده‌ای را فراهم آورد. سلاح ورزی ادامه داد: در شرایطی که دولت مهرورز به جای تدبیر و چاره‌جویی، سرگرم مجادله بی‌حاصل با منتقدین اقتصادی بود، تشدید تحریم‌های نفتی و بانکی و شوک ناشی از صعود ناگهانی قیمت ارز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، موجب بالا رفتن شدید هزینه‌های تولید و در نتیجه کاهش توان تولید و توقف و تعطیلی واحدها، نزول تولید ناخالص داخلی و در نهایت ثبت شاهکار رکورد تاریخی رشد اقتصادی منفی در اقتصاد کشور شد. اوج مهجوریت اقتصاد ایران با تلاقی دو پدیده رکود و تورم وی تصریح کرد: اوج مهجوریت اقتصاد ایران در سال 91 بود که با تلاقی و همزمانی دو پدیده نامیمون اقتصادی یعنی رکود و تورم آغاز شد. رکود تورمی (slagflation)، بیماری مهلک و شناخته‌شده‌ای بود که در اواخر عمر دولت دهم گریبان اقتصاد کشور را گرفت؛ به‌گونه‌ای که دولت تدبیر و امید از بدو فعالیت، مهم‌ترین برنامه خود را بر مبنای کنترل تورم و خروج از وضعیت رکود بنا نهاد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: هر چند که دولت یازدهم در مدت فعالیت خود، در زمینه کنترل رشد تورم نسبتاً موفق بوده است، اما وعده‌ خروج از رکود و درمان پدیده رکود تورمی، موضوعی پیچیده است که نیاز به زمان بیشتری دارد. سلاح ورزی عنوان کرد: در روزهای اخیر دولت، متنی را به عنوان بسته پیشنهادی برای خروج از رکود منتشر کرده است. مطالعه اجمالی این متن نشان می‌دهد که در این بستر بیشتر به تحلیل و مرور کارشناسی روند و دلایل بروز این پدیده در اقتصاد کشور پرداخته شده است. وی افزود: اگرچه در بخش انتهایی این متن سیاست‌هایی کلی به عنوان راهکارهای خروج از این وضعیت عرضه شده است، اما در مورد روش‌های اجرایی و تاکتیک‌های عملیاتی لازم برای تحقق این سیاست‌ها حرفی به میان نیامده است. برای اصلاح ساختار مالیاتی و اصلاح بازارهای مالی و پولی اقدام موثری انجام نشد رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد یادآور شد: از آنجایی‌که افزایش هزینه‌های تولید در ایران به عنوان یکی از دلایل اصلی بروز رکود تورمی متأثر از مسائل سیاسی و اقتصادی است، به نظر می‌رسد که در کنار تدابیر اقتصادی دولت، موضوع دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، موضوع بسیار اثرگذار و تعیین‌کننده‌ای باشد. سلاح ورزی گفت: دولت یازدهم همت خوبی در زمینه ایجاد انضباط مالی دولت از طریق تنظیم صحیح بودجه به خرج داده است، ولی بایستی در خصوص کنترل و کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌ها نیز جدیت بیشتری به عمل آورد. وی بیان داشت: با این وجود باید اعتراف کرد که در رابطه با اصلاح ساختار مالیاتی و اصلاح بازارهای مالی و پولی و تدابیر مناسبی که منجر به تأمین منابع مالی و افزایش سرمایه‌گذاری در راستای تقویت توان تولید باشد، دولت اقدامات مؤثری به عمل نیاورده و موجبات گلایه و دلخوری مداوم تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را فراهم کرده است. سلاح ورزی ادامه داد: ضمن این‌که برنامه‌هایی با قابلیت اجرا، در راستای افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید نیز تاکنون ارائه نشده است. این فعال اقتصادی اظهار داشت: در شرایطی که در بسته پیشنهادی دولت توجه به افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از راهکارهای خروج از رکود اشاره شده است، معلوم نیست که افزایش نرخ سود بانکی بخش صادرات با چه هدف و نیتی صورت گرفته و ابلاغ بخشنامه افزایش سود بانکی توسط بانک توسعه صادرات با چه استدلالی قابل توجیه خواهد بود. ضرورت دقت‌نظر کارشناسانه در زمان تدوین قوانین وی عنوان کرد: دقت‌نظر کارشناسانه در زمان تدوین قوانین - به‌خصوص قوانینی که هم دایره‌ شمول گسترده و هم برای مدت‌زمان طولانی کاربرد دارند - می‌تواند تضمین‌کننده‌ کارایی پیش‌بینی شده برای آن‌ها باشد که این موضوع با توجه به اهدافی که ما انسان‌ها در تدوین قوانین دنبال می‌کنیم، اهمیت فراوانی دارد. سلاحورزی معتقد است در مقابل، قوانینی که بر اساس تصمیمات آنی و به صورت شتابزده و غیرکارشناسی‌شده تدوین می‌شوند، نه تنها گرهی از زندگی امروز نمی‌گشایند، گاه خود مخاطراتی به وجود می‌آورند که اصلاح آن‌ها علاوه بر آسیب‌هایی که ممکن است غیرقابل جبران باشند، مستلزم صرف هزینه‌های گزافی است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد یادآور شد: یکی از ضروریات خروج از رکود و مؤثر واقع شدن این سیاست‌ها و برنامه‌های دولت، قانع کردن فعالان اقتصادی، جلب اعتماد بخش خصوصی و همراه کردن آن‌هاست که سال‌هاست این موضوع به فراموشی سپرده شده است.


۱۳۹۳/۴/۳۱ - ۱۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن