تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803304918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آفت مگس زیتون قاتل محصول درختان بی خزان رودبار/ لزوم تدوین طرح جامع مبارزه با آفات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
آفت مگس زیتون قاتل محصول درختان بی خزان رودبار/ لزوم تدوین طرح جامع مبارزه با آفات
رودبار – خبرگزاری مهر: آفت مگس زیتون قاتل محصول راهبردی درختان بی خزان شهرستان رودبار به شمار می رود از اینرو می طلبد مسئولان جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت طرح جامع و اصولی ارائه دهند.



به گزارش خبرنگار مهر، آفت مگس زیتون از طریق زیتون های وارداتی به باغات زیتون این شهرستان راه پیدا و موجب خسارات جبران ناپذیری در منطقه شده است. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: آفت مگس زیتون امروز به عنوان یک معضل جدی باغات زیتون رودبار مطرح است. عطا الله حکیمی افزود: برای مبارزه و مقابله با آفت مگس زیتون باید طرح جامع طراحی و در منطقه پیاده سازی شود. وی همچنین با بیان اینکه پارسال 70 درصد باغات زیتون رودبار دچار خسارت شدند، اظهارداشت: اقتصاد این شهرستان یک اقتصاد تک محصولی است. عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: برای مبارزه با این آفت وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن تدوین طرح جامع و اصولی اعتبارات لازم و مکفی در این زمینه تخصیص دهد.

آفت مگس زیتون وحشتناک محصول درختان بی خزان زیتون را قتل عام می کند وی در ادامه با بیان اینکه آفت مگس زیتون وحشتناک محصول درختان بی خزان زیتون را قتل عام می کند، افزود: مبارزه جدی با این قاتل محصول زیتون نیازمند عزم همگانی است. حکیمی به ارزش و اهميت زيتون و اهميت مبارزه با آفت هاي این محصول اشاره كرد و گفت: مگس زيتون شايع ترين آفت ميوه زيتون است. وي همچنین به ضرورت شناخت آفت مگس زیتون براي محافظت از اين گياه ارزشمند اشاره كرد و افزود: شناخت بيولوژي، واكنش به تله هاي مختلف و حساسيت ارقام زيتون در برابر خسارت از نكات اساسي در مديريت آفت است. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت بكارگيري توصيه هاي مورد نياز براي پيشگيري از شيوع اين آفت تاکید کرد. وی گفت: با توجه به اینکه جمعیت ۱۰۰ هزار نفری رودبار اقتصاد وابسته به زیتون دارد و اگر مسئولان استان به این مسئله توجهی نداشته باشند مردم منطقه چاره ای جزء مهاجرت ندارند. حکیمی با بیان اینکه اقتصاد مردم این شهرستان وابسته به محصول راهبردی زیتون است، افزود:  وجود باغ مادری زیتون در علی آباد رودبار، کاشت ۵۲ گونه درخت زیتون داخلی و خارجی، تولید سالانه هفت میلیون اصله قلمه درخت زیتون، فعالیت ۵۰ کارگاه بسته بندی روغن و کنسرو زیتون، صابون پزی و راه اندازی نخستین ایستگاه تحقیقاتی زیتون با سابقه ۵۰ ساله از مزیت هایی است که شهرستان رودبار ( استان گیلان ) را به عنوان یکی از خاستگاه های مهم زیتون در کشور مطرح کرده است. وی اظهارداشت: فعالیت بیش از ۲۴ هزار باغدار شهرستان رودبار در تولید زیتون و فرآورده های این محصول نشان از اهمیت کشت محصول مزبور در مسیر توسعه بخش کشاورزی گیلان دارد. عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی افزود: باغداران رودباری همه ساله با تولید ۱۳ تا ۱۵ هزارتن زیتون کنسروی و روغنی به ارزش ۹۷ میلیارد ریال نقش مهمی در چرخه اقتصادی استان ایفا می کنند.

اقتصاد تک محصولی رودبار در معرض خطر وی در ادامه اصلی ترین مشکل زیتون در گیلان را بی توجهی مسئولان به این محصول عنوان کرد و اذعان داشت: هم اکنون زیتونکاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. حکیمی همچنین با اشاره به قدمت دو هزار ساله زیتون در رودبار افزود: این محصول نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه دارد. وی در ادامه به بیان مشکلات کشاورزان این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: کمبود آب کشاورزی، وجود آفت و بیماری، واردات بی رویه زیتون و سایر موارد از مشکلاتی که کشاورزان زیتونکار رودباری با آن مواجه هستند. عضو کمیسیون اقتصاد و نماینده مردم رودبار مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار توجه بیشتر مسئولان برای رفع این مشکلات شد. یک گیاه پزشک در این زمینه به مهر می گوید: مگس زیتون از آفات مهم میوه زیتون در اغلب مناطق زیتونکاری محسوب می شود. محمد محمدی افزود: مگس میوه زیتون یکی از آفات مهم زیتون در کشور های زیتون خیز حاشیه مدیترانه است. وی همچنین اظهارداشت: میوه های گیاه زیتون تنها میزبان های طبیعی شناخته شده برای این حشره هستند. این کارشناس حفظ نباتات گفت: لارو مگس با تغذیه از میوه زیتون باعث ریزش میوه ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون، افزایش اسیدیته میوه و ورود قارچ های پاتوژن از سوراخ ورودی می شود.  وی افزود: خسارت مگس زیتون تحت تاثیر نوع رقم زیتون و درجه رسیدگی میوه مرتبط است.

مگس زیتون در آب و هوای ساحلی و مرطوب بهتر فعالیت می کند محمدی بیان داشت: در واریته های کنسروی با روغن پائین سطح آستانه زیان اقتصادی پائین و در واریته ها روغنی آستانه خسارت بالاتر است. وی اذعان داشت: همچنین علاوه بر خسارت مستقیم تغذیه از میوه های زیتون، تغذیه لاروها موجب زودرسی، ریزش میوه و افزایش فساد در میوه می شود. این گیاه پزشک گفت: انتقال باکتری مولد گال در درختان زیتون یکی دیگر از زیان های مگس زیتون است. وی افزود: رشد و نمو مگس زیتون، طول دوره های حیاتی و تعداد نسل این آفت در سال متاثر از شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی در مناطق مختلف است. محمدی تصریح کرد: اگرچه مگس زیتون در تمام کشورهای زیتون خیز دنیا انتشار دارد اما در آب و هوای ساحلی و مرطوب بهتر فعالیت می کند. وی تاکید کرد: مگس زیتون بسته به شرایط محیطی و نوع رقم زیتون سه تا هفت نسل در سال دارد. این کارشناس حفظ نباتات با بیان اینکه در ایران از گذشته دور مگس زیتون جزء آفات قرنطینه ای بوده است، افزود: با توجه به اهمیت ویژه ای که این آفت از نظر زیان اقتصادی بر روی میوه زیتون دارد  لازمه تهیه برنامه برنامه اصولی در مدیریت کنترل این مهم، داشتن اطلاعات دقیق از ویژگی های آفت در شرایط آزمایشگاه و همچنین  مطالعه زیست شناسی این آفت در طبیعت است. وی یادآورشد: بررسی ها نشان می دهد مگس زیتون بر روی تمامی ارقام میوه زیتون رودبار فعالیت تغذیه و زاد و ولد دارد.

سرمایه گذاری در بخش زیتونکاری باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید می شود فرماندار رودبار نیز به مهر می گوید: با توجه به موقعیت اقلیمی، آب و هوایی و مرغوبیت خاک کشاورزی در استان گیلان به ویژه این شهرستان برای کشت زیتون و از سوی دیگر با توجه به نیاز مبرم منطقه به ایجاد اشتغال توسعه باغات زیتون ضروری به نظر می رسد. سید محمد احمدی افزود:  با افزایش باغات زیتون می توان شمار زیادی از جویندگان کار در استان و شهرستان را مشغول به کار کرد. وی اظهارداشت: با توجه به اینکه ايران جزو وارد كنندگان عمده روغن خوراكي است، توسعه كشت درختان زيتون مي تواند منبع بسيار خـوبي بـراي تـامين روغـن خوراكي مورد نياز كشور و در توسعه اقتصادی استان موثر باشد.   فرماندار رودبار گفت: سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های تولیدی در بخش باغبانی به دلیل اینکه نیاز به نیروی کارگری زیاد دارد باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید خواهد شد. وی افزود: سرمایه گذاری در بخش باغبانی باعث افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی می شود. احمدی بیان داشت: همچنین سرمایه گذاری در بخش باغبانی ( زیتون ) به رشد بخش های دیگر اقتصادی کمک می کند چرا که افزایش سرمایه گذاری در این بخش می توان به افزایش درآمد کشاورزان و بهبود توزیع درآمد در اقتصاد ایران کمک کند. وی همچنین بر لزوم مبارزه جدی با آفت مگس زیتون در این شهرستان تاکید کرد و افزود: در این فصل 231 هزار کارت زرد بین 14 هزار باغدار رودباری توزیع شده است. فرماندار رودبار اظهارداشت: علاوه بر این  هزار و 570 لیتر پروتئین و همچنین 357 لیتر سم مالاتیون بین باغداران توزیع شد.

اعلام نارضایتی زیتونکاران رودباری از خسارت آفت مگس زیتون و زیتون های وارداتی وی بر ضرورت به حداقل رساندن خسارت این آفت در سطح باغات این شهرستان تاکید کرد و گفت: اقتصاد رودبار متکی به زیتون است. احمدی افزود: برنامه ریزی اساسی برای کنترل آفت مگس زیتون ضرورتی اجتناب ناپذیر است. وی در ادامه آفت مگس زیتون را یک مسئله جدی دانست و اظهارداشت: برای جلوگیری از گسترش و ریشه کن کردن این آفت نیازمند مشارکت عمومی از سوی کشاورزان است. فرماندار رودبار همچنین بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به کشاورزان در زمینه اجرای به موقع مبارزه با آفت مگس زیتون اشاره و بر لزوم مشارکت و اقدام به موقع باغداران و بکارگیری روش های موثر مبارزه با این آفت تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر، زیتونکاران رودباری در کنار آفت مگس زیتون از ورود زیتون های خارجی به شهرستان رودبار همواره اعلام نارضایتی می کنند بنابراین می طلبد مسئولان برای مدیریت عرضه نابهنگام و حتی جلوگیری از عرضه زیتون های وارداتی در منطقه تلاش مضاعف داشته باشند.


۱۳۹۳/۴/۳۱ - ۱۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن