تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806597625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت صنعت در مجوز دهي به واحدهاي جديد قيرسازي تجديد نظر کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۳ (۱۲:۵۱ب.ظ)
وزارت صنعت در مجوز دهي به واحدهاي جديد قيرسازي تجديد نظر کند معاون عمليات نفت پاسارگاد معتقد است دستور وزير نفت دستور درباره تامين خوراک واحدهاي پايين‌دستي پالايشگاه‌ها، اميد به بازگشت صنعت قير کشور را که در معرض شديدترين مشکلات و تهديدها از سوي پالايشگاهها قرار گرفته بود را رونقي دوچندان بخشيده است.
به گزارش خبرگزاري موج، وزير نفت در دستور العملي به پالايشگاهها و پتروشيمي ها تاکيد کرده است مجاز نيستند بدون بدون رضايت واحدهاي پايين‌دستي، سهميه خوراک آنها را کمتر از دوران پيش از خصوصي‌سازي تامين کنند.
بيژن زنگنه طي نامه اي خطاب به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، شرکت ملي صنايع پتروشيمي و معاونت برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت تاکيد کرد: در تمام مواردي که پالايشگاه‌ها و واحدهاي پتروشيمي پيش از خصوصي سازي، عملا تعهدهايي براي تامين خوراک واحدهاي پايين دستي (از جمله براي تامين خوراک واحدهاي روغن سازي و قير سازي) بر عهده داشتند اند، به هيچ دليلي مجاز نيستند، بدون رضايت اين گونه واحدها، سهميه خوراک آنها را کمتر از دوران پيش از خصوصي سازي تامين کنند.
معاون عمليات شرکت نفت پاسارگاد معتقد است اين دستور موکد وزير نفت اميد به بازگشت صنعت قير کشور را که در معرض شديدترين مشکلات و تهديدها از سوي پالايشگاهها قرار گرفته بود را رونقي دوچندان بخشيده است .
امير حسين آريا، با تقدير از اين دستور وزير نفت از آشفتگي در تصميم گيري هاي کلان براي صنعت قير بشدت انتقاد کرده است.

متن کامل اين گفتگو را با هم مي خوانيم:

تاثير دستور وزير در خصوص اين بخشنامه را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟
وزير نفت دولت تدبير و اميد در بدو شروع کار خود در اين دولت اولويت کاري خود را ساماندهي بخش هاي مختلف صنعت نفت اعم از بالادستي و پايين دستي اعلام فرمودند. بخشنامه جديد ابلاغي به معاونتهاي زيرمجموعه وزارت نفت همانند آب بر آتشي بود که سالها به جهت عدم مديريت مناسب و نبود نظارت صحيح دامن گير صنايع پايين دستي نفت شده بود و مي رفت که اين بخش بزرگ اقتصاد کشور ( با ارز آوري تقريبي 10 ميليارد دلار در سال) را به ورطه نابودي بکشد.اميد است که واحد هاي مربوطه مخصوصاً شركتهاي پالايش نفت كشور با تمکين به اين بخشنامه راهگشا و اساسي، موجبات بازگشت رونق هرچه بيشتر به اين صنعت را مهيا سازند.

تأثير اين بخشنامه در منافع ملي به چه صورت است ؟
بخشنامه جديد با ايجاد امنيت تأمين خوراک براي واحد هاي بزرگ توليد کننده قير که سالها در اين صنعت فعاليت نموده و به عنوان برند قير سازي جمهورري اسلامي در سطح جهان مطرح هستند (از جمله شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگترين توليد کننده قير در منطقه استراتژيک خاور ميانه و با دارا بودن مشترياني در بيش از 40 کشور جهان) موجبات برنامه ريزي دقيق تر براي اين واحد ها در راستاي بازارسازي و بازاريابي بين المللي شده و نيز با ايجاد امکان استفاده حداکثري از ظرفيت عملياتي توليدي اين واحد ها،سبب افزايش بهره وري و کارايي آنان خواهد شد.قابل بيان است که پويايي هر چه بيشتر اين واحد ها سبب حرکت آنان به سمت طرح هاي توسعه اي شده و در سالي كه مقام معظم رهبري سال " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" نامگذاري فرموده اند موجب ايجاد اشتغال مولد و پايدار را براي اين بخش بزرگ از صنعت کشور نويد خواهد داد.

حضور پالايشگاه در تجارت قير چه زيانهايي دارد ؟
به جهت آنکه ماده اوليه در توليد قير ( وکيوم باتوم) يکي از محصولات فرعي حاصل از پالايش نفت خام است،تنها محل تأمين اين ماده پالايشگاه هاي سطح کشور ميباشد.ورود پالايشگاه ها به عنوان توليد کننده و در کنار آن فروشنده محصول توليدي خود از دو جهت در بازار اختلال ايجاد مي نمايد :
الف ) با ورود پالايشگاه ها به عرصه توليد قير،ميزان خوراک تحويلي به واحدهاي قير سازي دچار نوسان ميگردد زيرا در صورت ورود پالايشگاهها اولويت اول آنها مربوط به تامين خوراك واحد قير سازي تحت مالکيت خود، خواهد بود و اين سبب برهم خوردن تعادل بازار و ضربه به واحد هاي ديگر توليد کننده قير و در کل ضربه به شالوده اين صنعت ميباشد.
ب ) پالايشگاه ها با ورود به عرصه فروش،تلاش هاي گسترده ساليان متمادي در جهت برند سازي صنعت قير کشور ( به عنوان نمونه شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگترين توليد کننده قير خاورميانه) را از بين مي برند زيرا سايت توليدي واحد هاي قير سازي عمده کشور در محل پالايشگاه ها واقع بوده و اين ايجاد دوگانگي سبب سردرگمي خريداران اعم از مشتريان داخلي و خارجي شده و فضا براي ايجاد رقابت ناسالم و افت قيمت قيرهاي صادراتي فراهم مي گردد.
ج) افت كيفيت محصول توليدي قير به دليل چند محصوله بودن پالايشگاهها و اينكه قير يكي از محصولات جانبي آنها تلقي ميگردد، نيز ميتواند از آسيب هاي ديگر ورود پالايشگاهها به تجارت قير تلقي گردد.
د)پيرو مصوبه دولت محترم، صنعت قير سازي واگذار گرديده و پالايشگاه‌ها به لحاظ حقوقي اجازه ورود به اين صنعت را ندارند.

به نظر شما صنعت قير کشور نبايد يک متولي داشته باشد ؟
وجود طيف گسترده از کاربردهاي قير در صنايع مختلف و ويژگي هاي خاصي که قير را به عنوان يک کالاي استراتژيک تبديل نموده است و نيز با امعان نظر به اين موضوع که در سالهاي اخير تعداد شرکت هاي قير سازي از 2 شرکت در سال 1385 به بيش از 20 شرکت تا سال 1392 افزايش يافته است،خود بيانگر حساسيت و فضاي خاص حاکم بر اين صنعت ميباشد.همچنين براساس اطلاعات تجارت جهاني قير در سال 2010 ميلادي،جمهوري اسلامي ايران با توليد 3816 هزار تن و صادرات 1479 هزار تن در سال به ترتيب جايگاه هفتم از نظر توليد و چهارم از نظر صادرات را در جهان دارا ميباشد.
حفظ جايگاه موجود و حرکت در جهت ارتقاي آن و تبديل شدن به يكي از قطب‌هاي صنعت قير جهان،نيازمند نظارت و برنامه ريزي و هدايت ساماندهي شده در اين صنعت ميباشد که اين مهم تنها از طريق وجود يک نهاد متولي براي اين صنعت امکان پذير خواهد بود.
افزايش بي رويه توليد كنندگان كوچك قير در كشور بدون شك وجود يك سازمان مرجع را لازم و ضروري مي نمايد تا علاوه بر ارايه روشهاي استاندارد و به روز در زمينه توليد و كنترل كيفيت نسبت به يكسان سازي قيمتها و اثر بخشي بيشتر در تعيين قيمت جهاني قير را به دنبال داشته باشد.

آيا عملکرد وزارت صنايع در ارائه مجوزهاي بي رويه به واحد هاي قير سازي منطقي است ؟
با توجه به محدوديت پالايشگاه هاي کشور(ظرفيت پالايش 8/1 ميليون بشکه در روز) ميزان توليد وکيوم باتوم تقريبا در طول سالهاي مختلف ثابت مي باشد.با افزايش واحد هاي جديد توليد قير و به تبع آن گرفتن سهميه اي جهت واحد خود( از طريق خريد از بورس کالاي ايران) ميزان خوراک ديگر واحد ها کاهش مي يابد و اين عمل موجب آن ميگردد که عملا بخشي از ظرفيت عملياتي واحد هاي توليد کننده بلا استفاده بشود.اين عدم استفاده کارا و بهينه از واحد هاي صنعتي سبب ايجاد مشکلات اقتصادي زيادي براي آنان و به تبع آن براي کل صنعت قير به عنوان يکي از بزرگترين بخش هاي صنعت کشور ميگردد.
شايسته است وزارت صنعت،معدن و تجارت در نحوه مجوز دهي به واحد هاي جديد قيرسازي تجديد نظر کرده و اين روند غير بهره ور را متوقف ساخته و در کنار آن واحد هاي موجود را نيز از نظر اعتبار و ظرفيت توليد به جهت اختصاص سهميه متناسب خوراک، دسته بندي و اولويت بندي نمايد تا بهره وري صنعت قير کشور افزايش يابد.
در ضمن برخي از واحدهاي جديد با اخذ مجوز از سازمانهاي صنايع استاني با حداقل امكانات فني و تجهيزاتي شروع به توليد قير با كيفيت خيلي پايين مي نمايند كه علاوه بر آسيب رساندن به كيفيت آسفالت مورد استفاده در فعاليتهاي عمراني، در صادرات نيز برند قير كشور را با مشكلات غير قابل جبراني مواجه مي کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن