تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806441436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکایت عراق و رنجی که از افراط گری می برد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob حکایت عراق و رنجی که از افراط گری می برد بغداد- ایرنا-زمستان سال 87 در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) نزدیک به یک میلیون شیعه در سامرا مراسم برگزار کردند. این رویداد بعد از یک دوره سه ساله از جنگ های فرقه ای برای ناظران غربی و اشغالگران آمریکایی حیرت آور بود.


همان روزها، در مسجد اصلی شهر سامرا 5 هزار شیعه و سنی در کنار هم در نماز جمعه شرکت کردند و مساجد سامرا میزبان جماعت انبوه شیعیان بود که به این شهر آمده بودند.
اینها نشان می دهد که همزیستی در عراق دور از دسترس نیست، همانگونه که در طول تاریخ این همزیستی وجود داشته است. مردم دوست دارند فارغ ازتفاوت های مذهبی و قومی با هم زندگی کنند. عراق یکی از مظاهر همزیستی اقوام و مذاهب و ادیان مختلف است، اما چه اتفاقی افتاد که اکنون آستانه تحمل تا این حد پایین آمده است؟
کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند که جامعه عراق در سالهای اخیر دچار و مبتلای به افراط و تندروی شده است که البته ریشه آن را می توان به سیستم سرکوب رژیم بعث و نیز اشغال این کشور توسط ارتش آمریکا مرتبط دانست.
عراقی ها خود معتقدند، دسته های کوچک تندرو و اقلیتی بحران ساز در تمام این سالها عراق را به بازی گرفته اند؛ ناسازگاری در سیاست ، نابردباری در فرهنگ و مذهب و سرانجام زیاده خواهی و تمامت خواهی، خرمنی از آتش بر جامعه عراق افکند.
این افراط ها و تندروی ها نیز بعضا از خارج عراق تزریق می شود، بطوری که پس از سقوط صدام حسین در 2003 میلادی ، در شرایطی که ملت و بویژه دولت عراق سرگرم تدارک برای خارج کردن ارتش آمریکا از این کشور بود، پای گروههای تروریستی از خارج کشور به واسطه حمایت برخی از بازیگران منطقه ای به عراق باز شد.
ورود القاعده به عراق که با شعار مبارزه با اشغالگران همراه بود، در نهایت به جنگ فرقه ای کشیده شد که محصول آن قربانی شدن بیش از یک میلیون شهروند عراقی بود و اکنون داعش با حمایت همان دولت های منطقه ای وارد شمال عراق شده است.
اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، اینکه صدای همین اندک جریان های تندرو بسیار بلندتر است.
زمانی که بخشی از سیاستمداران در کردستان عراق طی بحران اخیر از جدایی سخن گفتند، تصور بر این بود که این صدای همه کردهاست، اما در جریان نشست های پارلمان جدید در یک هفته گذشته، مشخص شد که این صدای همه کردها نبود.
یا زمانی که یک شخصیت اهل سنت ، بر طبل ناسازگاری می کوبید، همه تصور می کردند، این صدای همه سنی هاست.
به عنوان مثال اسامه نجیفی از مخالفان جدی دولت در شرایط بحرانی و تهاجم داعش و تهدید بغداد، تلاش کرد تا دولت نوری المالکی را ساقط کند و از او می خواست استعفا دهد. او به گونه ای سخن می گفت که به نظر می آمد این خواست همه اهل سنت عراق است. اما در بحث انتخاب رییس پارلمان مشخص شد که او و برخی شخصیت ها اساسا صدای همه اهل سنت عراق نیستند.
نجیفی بعد از انتخابات در گفت وگویی رسانه ای گفته بود که به گزینه ˈالمساریˈ برای ریاست پارلمان اعتقاد بیشتری دارد و صالح مطلک را برای این پست مناسب نمی داند.
اما گزینه اهل سنت نه این بود و نه آن و نه اقبال دوباره ای به نجیفی شد. این بار جریان اهل سنت عراق، سلیم جبوری را که شخصیتی ملایم تر و معتدل تر از نجیفی معرفی می کنند، برای این پست نامزد کرد و او هم با 194 رای به ریاست پارلمان رسید.
یا اینکه ، وقتی داعش موصل را گرفت و به صلاح الدین پاگذاشت، این تصور غالب شد که داعش یعنی همه اهل سنت عراق، اما روند وقایع نشان داد که چنین نیست...
هم اکنون بخشی از نیروهای مقاومت مردمی در مناطق شمال و غرب عراق در نبرد با داعش را جوانان عشایر اهل سنت عراق تشکیل می دهند که دوشادوش داوطلبان شیعه سرگرم نبرد با تروریست ها هستند.
اتفاقا بسیاری از قربانیان حمله داعش به موصل سنی هایی بوده اند که با ایده ها و دیدگاههای داعش موافق نبوده اند. تعداد روحانیون سنی و روسای عشایری که در این مناطق به دست داعش اعدام شده اند، کم نیست.
داعش اگر چه یک تهدید بسیار خسارت باری برای عراق محسوب می شود ، اما در عین حال یک عبرت گران قیمتی هم باید برای مردم و جریان های سیاسی این کشور تلقی شود. بویژه آنکه به چشم دیدند که چگونه همه دستاوردهایشان که با هزینه سنگین و در طولانی مدت بدست آورده بودند، چگونه در آستانه فروپاشی قرار گرفت.
نتیجه آنکه ملت عراق از اقشار مختلف آن، اعم از شیعه، سنی ، کرد، ترکمن، مسیحی و شبک و ایزدی ، هیچگاه کینه و دشمنی ذاتی با هم نداشته و حالا هم اگر بگذارند بصورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی خواهند کرد. اما مقابل سیاستمداران و جریان های سیاسی یک گزینه قابل تصور است و آن اجتناب از افراط گری و حفظ اعتدال در رفتارها و سیاستهاست تا اهداف و آرمان های ملت عراق را از طریق فرآیند سیاسی و با تکیه بر اعتدال ، همبستگی و اتحاد محقق کنند.
گزارش از محمد علی حیدری هایی
خاورم**1770**1586

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن