تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821066522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگ نگاره های دهتل هرمزگان توسط افراد سودجو در حال نابودی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob پژوهشگر سنگ نگاره های ایران : سنگ نگاره های دهتل هرمزگان توسط افراد سودجو در حال نابودی است خمین – ایرنا – پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: افراد سودجو با تصور اینکه در میان سنگ نگاره های دهتل در شهرستان بستک استان هرمزگان طلا و اشیا با ارزش و یا نقشه گنج وجود دارد آنها را می شکافند و این آثار با ارزش را تخریب و نابودی می کنند.


ˈمحمد ناصری فرد ˈروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خمین افزود: افراد سود جو با سوراخ کردن و یا به وسیله دینامیت سنگ نگاره های این محوطه تاریخی را به امید دست یابی به طلا در درون سنگ ها و یا یافتن آدرس گنج متلاشی می کنند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که محوطه سنگ نگاره های دهتل بعد از تیمره شهرستان خمین در استان مرکزی بزرگترین محوطه تاریخی در نوع خود است.
وی با بیان اینکه برای محافظت و نگهداری از سنگ نگاره های 9 هزار ساله قبل از میلاد دهتل بستک هرمزگان تاکنون مسوولان اداره میراث فرهنگی استان هیچ اقدامی انجام نداده اند، گفت: کروی بودن بخش زیادی از این سنگ ها موجب شده است برخی افراد همیشه در کمین این آثار باشند.
ناصری فرد با بیان اینکه دهتل، روستایی از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان منطقه ای در جنوب ایران و در نزدیکی خلیج فارس است، افزود: این روستا امروز میان سه سایت باستانی تنگ کارون و کارگر، جم و ریز و جهرم قرار گرفته است.
ناصری فرد ادامه داد: سنگ نگاره های دهتل در میانه یک دشت بزرگ و صاف قرار دارد و دست یابی به آنها برای گردشگران و دوستداران این نوع آثار بسیار راحت و آسان است .
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: سنگ نگاره های دهتل تنها بر آن دسته از سنگ ها حک شده اند که لایه تیره رنگی بر سطح آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: بخشی از این سنگ نگاره ها دور تا دور سنگ های گرد بزرگی حک شده اند که شکلی کره مانند دارند و لایه زیرین برخی از آنها که زیرزمین بوده روشن تر از لایه های بیرونی آن ها و سفید رنگ است و این سنگ ها در اندازه های مختلف و به فاصله های کمی از یکدیگر روی زمین پراکنده اند.
ناصری فرد ادامه داد: بر اساس پژوهشی که بر روی سنگ نگاره های دهتل انجام گرفته است نقوش این سنگ نگاره ها شامل حیوانات، انسان، نمادها ، نشانه ها و گیاهان است.
وی تصریح کرد: نقوش حیوانات سنگ نگاره های دهتل شامل انواع بز کوهی ، سگ، اسب، روباه، شتر، گوزن، لاک پشت، خر یا گورخر، عقرب، ماهی، شیر و برخی حیوانات دریایی یا چهارپایان نامشخص است.
تعداد سنگ نگاره های مکشوفه در ایران به بیش از 50 هزار سنگ نگاره می رسد که در 24استان کشف شده اند.ک/3
7276/555/ 605

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن